Am modificat articolul ultima data pe: 17.10.19

 

Istoria anvelopelor este una interesanta, ce incepe odata cu descoperirea cauciucurilor si continua sa se scrie si in zilele noastre, prin aparitia unor dotari noi, precum rezistenta in orice conditii de drum, fie soare sau ploaie, fie noroi sau zapada, cauciucurile ecologice, care sunt realizate in asa fel incat productia lor sa nu fie nociva pentru mediu sau runflat, care pot rula foarte mult chiar si atunci cand au presiune zero.

 

Toate masinile sunt dotate cu anvelope, iar acestea se aleg in functie de specificatiile din cartea de identitate a vehiculului. In plus, trebuie sa fii atent/a si la alte detalii, precum aderenta pe suprafete umede, clasa de consum, DOT-ul si asa mai departe. 

Insa, ca autoturismele si nu numai sa ajunga sa foloseasca astfel de produse a fost necesara trecerea mai multor ani, timp in care s-au inventat/aflat o multime de lucruri interesante. Pe cateva dintre ele ti le vom spune in cele ce urmeaza.

 

Descoperirea cauciucului

In secolul XIX, s-a descoperit cauciucul natural, care provenea de la un arbore ce era foarte cultivat. Oamenii de stiinta de la acea vreme au incercat sa valorifice proprietatile acestuia, si cu fel si fel de aditivi reuseau sa obtina o substanta densa si plastica. Insa, nu era ceea ce avea cu adevarat nevoie pentru a fabrica pneuri, deoarece aceasta era moale si lipicioasa cand se circula pe caldura si casanta la frig. 

 

 

Procedeul de vulcanizare

In 1839, Charles Goodyear a descoperit, se pare ca intamplator, procesul de vulcanizare. Se spune ca ar fi scapat pe podea sulf si cauciuc, iar reactia obtinuta a fost un material mai elastic, mai rezistent si mai aderent.

Acesta a continuat sa studieze acest fapt si sa-l perfectioneze, iar pe 15 iunie 1844 a patentat inventia, devenind inventatorul procedeului de vulcanizare.

 

Primele anvelope din lume

In ultimul deceniu al secolului XIX, Robert W. Thomson si John Dunlop au fabricat primele pneuri, acestea fiind confectionate din mai multe straturi cu tesaturi, imbracate in piele. Ele aveau in mijloc un tub de cauciuc, ce se umfla cu aer. Era un lucru bun, deoarece nu se mai producea zgomot ca atunci cand rotile erau realizate din fier sau lemn, fara anvelope, dar erau probleme din punctul de vedere al rezistentei. 

La acea vreme, un sofer care conducea mai mult trebuia sa-si schimbe pneurile de 37 de ori pe an, durata lor de viata fiind de cel mult 900 km.

 

Anvelopele pline

Aceasta inventie este legata de Charles Dietz, care in 1835 a imbracat rotile tractorului pe care il avea cu ajutorul cauciucului. Astfel, au aparut primele pneuri pline, dar care nu erau foarte apreciate deoarece nu ajutau cand venea vorba de viteza si confort, fiind mari si cu elasticitate scazuta.

 

Anvelpele pneumatice

Referitor la aceste tipuri de cauciucuri, Robert William Thomson a fost cel care a patentat initial inventia, in1845. Era vorba de mici tuburi umblate in interiorul unui cilindru. Fiind un procedeu destul de complicat si neavand rezultatele dorite, deoarece erau probleme destul de mari cu rezistenta, el nu a avut succes si acesta nu si-a fructificat ideile. 

Mai tarziu, in 1888, un medic veterinar pe nume John Dunlop s-a gandit sa-i creeze fiului sau conditii mai bune de a merge cu tricicleta. Acesta a umplut cu aer niste tuburi din cauciuc, le-a invelit cu o tesatura si le-a montat pe vehiculul copilului sau, rezultatul fiind unul de apreciat: confort sporit, rezistenta destul de buna. Erau ce-i drept mai greu de reparat, dar au fost de un real succes. 

 

Pneurile demontabile

In 1891, fratii Andre si Edouard Michelin au realizat anvelopa demontabila, concept folosit si in zilele noastre. Initial, aceasta actiune dura 15 minute si a fost intrebuintata pe biciclete si birje. 

De atunci si pana astazi, acest procedeu a fost perfectionat si sunt cazuri, in sporturile cu motoare, de exemplu, in care acestea se schimba chiar si in mai putin de doua secunde. 

 

Anvelopele radiale

Aceste modele de cauciucuri sunt apreciate in zilele noastre deoarece: patineaza cu pana la 26% mai putin, dau un consum mai redus, sunt mai confortabile si mai rezistente. 

Se pare ca anvelopele radiale au fost inventate de catre Michelin, in 1946, fiind considerate cea mai mare descoperire in materie de pneuri. Astfel, acest brand si-a confirmat inca de la acea vreme pozitia de lider cand vine vorba de cercetare-dezvoltare. 

 

Cauciucul runflat

Conceptul care sta la baza acestor tipuri de anvelope este foarte vechi, prima data fiind adus in discutie prin 1892, cand a fost inregistrat si primul brevet. In timp s-a tot incercat dezvoltarea lor, insa nu au fost succese rasunatoare. 

Primul model de masina cu aceste tipuri de pneuri (ca o optiune) a fost un Chevrolete Corvette, cu doua locuri, care a fost echipat cu ele in 1994.

Astazi insa, ne putem bucura de o asemenea inventie care ofera siguranta pe vehicule de pasageri, camioane usoare, SUV-uri. De ce? Pentru ca pneurile de acest fel rezista atunci cand sunt dezumflate, chiar daca presiune din ele este zero, avand flancuri ranforsate. Ele permit rularea in continuare pentru circa 160 km, cu o viteza maxima de 90 km/h si sunt interzise pe masinile care nu sunt proiectate special pentru ele. 

 

 

Anvelopele ecologice

O noutate pe piata cauciucurilor este reprezentata de aceste tipuri de pneuri. Cand spun “ecologic”, producatorii fac referire la mai multe aspecte: reducerea consumului de carburant si a gazelor poluante emanate din cauza uzurii, dar si scaderea reziduurilor care apar in urma procesului de fabricare.

Fiecare brand ce realizeaza anvelope are centre de dezvoltare-inovare, in care incearca sa obtina solutii cat mai bune pentru a scoate pe piata, la un pret accesibil, cat mai multe astfel de cauciucuri. 

 

Pneurile de iarna

Cand vrei sa cumperi anvelope (aici o lista comparativa) trebuie sa vezi si pentru ce sezon sunt. Pentru siguranta sporita, in 1934, Nokian Tyres a scos pe piata primul astfel de produs din lume,ce era conceput special pentru camioane. Doi ani mai tarziu au aparut si primele cauciucuri de acest fel pentru automobile – Hakkapeliitta. 

Acestea fiind zise, se pare ca in spatele a ceea ce vedem astazi se ascund intamplari interesante, munca constanta, dar si ani grei de cercetare si dezvoltare, iar cei care au pus bazele anvelopelor merita toata aprecierea din lume. 

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of