Am modificat articolul ultima data pe: 22.11.19

 

Doriti un ATV, dar intrebarea este: cat de mare si, mai ales, cat de puternic sa fie acesta? Compatibilitatea cu dimensiunile conducatorului tine atat de confort, cat si de siguranta, prin urmare va indrumam in aceasta sectiune cum sa tineti cont de acest aspect, nu doar pentru confort, ci si pentru siguranta dumneavoastra in timpul conducerii vehiculului:

 

In sectiunea de mai jos, ne vom referi la pozitia cea mai buna pentru condusul unui ATV, in special in raport cu dimensiunile vehiculului. In plus, daca tot vorbim despre compatibilitatea dintre acesta si marimea utilizatorului, o sa abordam si subiectul puterii motorului, fata de dimensiunile si abilitatile persoanei care conduce ATV-ul. Speram, astfel, sa ne facem cititorii sa aleage cel mai confortabil, dar si cel mai sigur model, pentru nevoile si dorintele lor:

 

Care este pozitia optima pe ATV?

Sa incepem discutia noastra cu pozitia pe care ar trebui sa o aveti pe ATV. Multa lume crede ca ea va coincide cu pozitia de pe bicicleta ori de pe motocicleta, insa nu este chiar asa. De fapt, seamana cu modul in care se sta pe o motocicleta, dar cu spatele vertical, adica nu inclinat in fata, nici usor pe spate, ca la choppere. Bratele nu ar trebui sa fie intinse, iar utilizatorul sa stea mai relaxat, confortabil, intrucat vehiculul nu necesita mentinerea echilibrului pe doua roti. 

 

 

Daca optati pentru un ATV prea mic, veti sta chircit, iar la frane bruste va exista tentinda sa va duceti in fata mai mult, in timp ce la virajele stranse, s-ar putea chiar sa se dezlipeasca una sau doua roti de pe sol, in cazul in care mergeti repede. Asta deoarece centrul de greutate al vehiculului, cu dumneavoastra pe el, va fi foarte sus. In plus, veti sta cu genunchii prea sus, ceea ce este obositor.

In cazul in care optati pentru un model prea mare (adica sunteti o persoana scunda), atunci s-ar putea sa nu puteti mentine un grad de vizibilitate optim, mai ales daca ghidonul are aparatori mari. 

Asadar, va trebui ca pozitia dorita sa bifeze urmatoarele elemente: mainile pe ghidon, la un unghi al coatelor de circa 100-120 de grade, picioarele pe platforme (daca luati talpile de pe platforma, nu ar trebui sa le puteti tarai pe sol), privirea exact in fata si un oarecare grade de aplecare in dreapta si stanga la viraje. In mare, este pozitia asemanatoare cu cea corecta, la un curs de calarie.

 

Cat trebuie sa fie de puternic motorul, in functie de varsta si marimea soferului?

Acum, sa intram in detaliile ce privesc motorul. Teoretic, cu cat va fi mai mare un ATV, cu atat va fi necesara o motorizare mai puternica, altfel de-abia s-ar urni vehiculul, daramite sa abordeze terenuri ostile. Vom imparti gama de modele de pe piata in patru categorii, pe baza capacitatii cilindrice, care este principalul element ce dicteaza puterea. Astfel, avem:

Modelele intre 90 si 125 de centimetri cubi: destinate copiilor sub 16 ani, care de-abia invata sa conduca un ATV.

Intre 200 si 300 de centimetri cubi: pentru adulti scunzi si usori, care se afla in procesul de invatare a abilitatilor de a conduce astfel de vehicule, sau adolescenti mai dezvoltati. 

De la 400 la 500 de centimetri cubi: expertii recomanda aceste modele incepatorilor care deja stapanesc ABC-ul condusului unui quad, femeilor, fermierilor si altor persoane care nu doresc sa forteze ATV-ul si nu sunt interesati de performante.

550-700 centimetri cubi: pentru cei care transporta marfa, eventual cu remorca, majoritatea barbatilor, ori amatorii de off-road agresiv, pe ATV-uri mici si agile, unde trebuie sa isi schimbe centrul de greutate frecvent si brusc.

700-1000 centimetri cubi: sporturi de performanta, curse prin noroi, vanatori, alpinisti, ori persoane care au multe de transportat. Cele mai mari si mai performante ATV-uri utilitare au astfel de motoare, mai ales cand este prezent si un troliu pentru scoaterea vehicului din rape, ori din noroi.

Daca respectati aceste recomandari, veti calatori pe quad in mod confortabil si sigur. Desigur, poate exista si putina libertate in alegerea cilindreei. De exemplu, puteti fi o persoana scunda de sex feminin suficient de abila pentru a lua un ATV cu motor de 700 de centimetri cubi, utilizandu-l eficient pe drumuri de munte. 

Ori, o persoana masiva care se plimba pe o ferma s-ar putea sa nu se sfiasca de la un model mic, de 550 de centimetri cubi, daca se simte bine in timp ce il conduce la o viteza modesta. 

 

Cat de mare si de puternic va trebui sa fie ATV-ul, in functie de teren?

Pe langa dimensiune, si terenul destinat ATV-ului conteaza. Astfel, daca il veti folosi pentru a urca pante abrupte, cu viteza, in regim sportiv, o sa doriti motoare mai puternice de 500 – 700 centimetri cubi. 

In plus, in cazul modelelor de viteza, poate fi de preferat un model mai mic de ATV (aici o lista comparativa de modele), comparabil cu marimea corpului dumneavoastra – astfel, o sa puteti sa va aplecati mai mult in curbe, ceea ce inseamna o stabilitate sporita si, implicit, timpi mai buni intr-o cursa, dar si sanse mai mici ca rotile de pe o parte sa se dezlipeasca de pe sol in timpul acestor manevre.

 

 

Alte consideratii (pasageri, remorca, acoperis)

Exista si alte lucruri de luat in calcul cand alegeti un ATV, din punct de vedere al dimensiunilor. De exemplu, chiar daca sunteti o persoana relativ scunda, cand aveti multe de transportat, inclusiv o remorca, ar fi bine sa va obisnuiti cu un model mai mare, care sa aiba suficienta putere de tractiune pentru aceasta sarcina. 

La fel putem spune si cu transportul de pasageri: nu prea este indicat sa stea doua persoane pe un ATV mic, mai ales la viteze mari si la curbe stranse. 

In cazul in care optati pentru un UTV, acestea sunt mult mai bine echipate pentru a acomoda atat persoanele scunde, cat si cele inalte. Veti sta mai confortabil pe scaune cu spatar, iar acoperisul o sa va protejeze in caz de rasturnare, dar si in caz de ploaie sau alte intemperii. 

Dorim doar sa mentionam ca este important sa va asigurati ca genunchii dumneavoastra au loc, in cazul in care sunteti foarte inalt, dar si ca este bine ca intre cap si pavilion sau barele cadrului de deasupra sa fie macar 20 de centimetri, ca sa nu va loviti in cazul unei frane bruste sau cand treceti peste denivelari.

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of