Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Daca te-ai hotarat sa optezi pentru o masina second hand, este bine sa stii ca vei avea de facut ceva cheltuieli dupa cumparare. Inainte de a o putea folosi cu incredere, va trebui sa inlocuiesti cateva elemente de baza, care iti garanteaza rularea eficienta si in siguranta pe sosele, incepand cu lichidul de frana si terminand cu anvelopele.

 

Achizitia unei masini second hand se numara printre cele mai facile tactici de a obtine un autovehicul personal, daca nu ai buget pentru un model nou, sau esti incepator si preferi sa “sifonezi”, pentru inceput, o versiune deja uzata. Specialistii iti vor spune ca in acest caz trebuie sa ai mare grija la problemele ascunse. Noi vom adauga ca indiferent cat de buna pare sa fie masina, cateva elemente trebuie neaparat inlocuite daca vrei sa poti circula in siguranta.

 

Uleiul de motor si filtrele

Uleiul are rolul de a reduce frecarea intre componentele motorului, de a scade nivelul temperaturii si a elimina reziduurile generate in timpul arderii. Tot el protejeaza componentele impotriva efectelor coroziunii si ajuta la asigurarea etanseitatii. Daca nu este schimbat la timp, duce destul de sigur la uzarea prematura a motorului.

Regula standard spune ca schimbarea uleiului de motor se realizeaza o data la 12 luni sau dupa ce masina a parcurs 10.000 – 15.000km, daca acest lucru se intampla intr-o perioada mai mica de un an. Avand in vedere ca nu prea ai de unde sa stii exact cand a schimbat proprietarul uleiul la motor si daca a folosit unul de calitate, cel mai bine este sa il inlocuiesti inainte de a incepe sa folosesti masina.

Pentru ca totul sa mearga sa bine si sa protejezei motorul, mai este de asemenea indicat sa optezi si pentru inlocuirea filtrelor de ulei, care te vor ajuta sa pastrezi componentele curate pentru urmatoarele cateva luni.

Placutele si discurile de frana

Una dintre functiile fara de care nu poti pleca la drum in conditii de siguranta este cea de franare eficienta si prompta. Daca nu poti opri atunci cand este nevoie, poti avea tot felul de probleme, de la simple ciocniri cu trotuarul sau alte masini si pana la accidente grave. Uzura sistemului de franare nu depinde doar de numarul de kilometri pe care i-a parcurs masina, ci si de conditiile in care a fost folosita. In general, placutele de frana se inlocuiesc la 15.000 – 25.000km parcursi, iar discurile de franare la 40.000 – 50.000km.

Atat in cazul placutelor, cat si al discurilor, uzura se poate aprecia cu ochiul liber. Specialistii recomanda inlocuirea placutelor care au o grosime mai mica de 5mm, desi vei gasi in unele recomandari si nivelul de 3mm. Se schimba intotdeauna ambele placute de pe o punte, deci niciodata doar una singura, chiar daca perechea nu este la fel de uzata.

Gradul de deteriorare a discului se poate determina prin atingerea marginii acestuia si evaluarea tacticala a “buzei” formate. Daca aceasta este mai mare de 2mm, discul va trebui inlocuit. Aceste elemente importante se mai pot deforma, devenind ovale, caz in care vei simti de regula o vibratie anormala in pedala, cand franezi. 

Nu neglija schimbarea discurilor nici daca fostul proprietar iti spune ca masina a stat parcata cativa ani de zile, fiind scoasa doar la rodaj. Metalul a fost oricum supus diferentelor de temperatura si umezelii si poate prezenta fisuri care sa duca la crapare atunci cand te astepti mai putin.

Evita sa folosesti placute noi cu discuri vechi si invers si incearca sa investesti in aceste componente pentru a te putea baza pe un sistem de franare care functioneaza bine.

 

Lichidul de frana

Presiunea exercitata de lichidul de frana asupra placutelor este forta care face ca acestea din urma sa transmita mai departe miscarea catre discurile de frana si roti. Acesta isi pierde proprietatile in timp, prin absorbtia umiditatii din aer. Teoretic, lichidul de frana se inlocuieste complet o data la unul sau doi ani de utilizare, sau atunci cand masina da semne ca ceva nu este in regula cu sistemul de franare.

Daca este vorba despre o masina second hand, ai insa nevoie de lichid de frana nou pentru a fi sigur ca gestul tau de franare se transmite prompt la roti, deci nu il neglija. Trece-l pe lista elementelor pe care trebuie sa le inlocuiesti inainte de a putea folosi autoturismul fara emotii.


Kitul de distributie

La cele mai multe modele, kitul de distributie include cureaua de antrenare, rola de ghidaj si rola intinzatoare, elementele responsabile de sincronizarea componentelor motorului si mentinerea timpilor standard de ardere. In unele cazuri, mai este inclusa tot aici si pompa de apa.

Nivelul de uzura la care se recomanda inlocuirea kitului de distributie este de pana la 5 ani de folosire sau 90.000km. Pentru ca include mai multe piese si nu este tocmai o modificare pe care o poti realiza singur, schimbarea distributiei este mai costisitoare decat restul aspectelor discutate pana acum. 

Este bine insa sa o iei in considerare atunci cand pregatesti o masina second hand de folosire si sa apelezi la un mecanic de incredere, pentru a-ti spune care este starea componentelor. Exista cazuri in care poti scapa mai usor, inlocuind doar cureaua sau rola de ghidare.

Daca ai optat pentru o masina cu distributie pe lant, care nu a trecut inca de 180.000km parcursi, inlocuirea este mai putin necesara.

 

Anvelopele

In cazul anvelopelor este bine sa verifici din prima data fabricatiei, pe care o gasesti inscrisa pe flancul acestora. Daca durata de folosire depaseste cinci ani, cauciucul deja este intr-o zona de verificari anuale, care sa ateste daca il mai poti folosi in siguranta sau nu. In mod normal, poti utiliza un set pana la 10 ani de la data fabricatiei, daca sunt de calitate, si masina este folosita cu o frecventa medie, pe drumuri mai putin solicitante.

Tot vizual poti verifica adancimea santurilor de pe zona de rulare. Nivelul minim, care iti mai ofera inca siguranta, este de 1.6mm. Pe canalele care asigura evacuare apei sunt amplasate niste “bare” in relief, care trebuie sa fie mai inalte decat suprafata de rulare. Daca sunt la acelasi nivel, este iarasi un semn ca trebuie sa inlocuiesti anvelopele pentru ca suprafata lor nu te mai poate ajuta la fel de bine sa circuli in siguranta cand ploua.

Pneurile mai trebuie inlocuite daca prezinta pe peretii laterali galme sau orice tip de deformare, ori dac aobservi semne de uzura neuniforma pe zona de rulare. Daca esti la prima masina si nu ai experienta, cel mai bine este sa mergi intr-o vulcanizare pentru a afla cat mai sigur gradul de uzura si necesitatea inlocuirii.

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments