Am modificat articolul ultima data pe: 18.10.19

 

Daca vrei sa-ti schimbi singur cauciucurile la motocicleta, trebuie mai intai sa cumperi unele noi, apoi sa iti pregatesti cele necesare pentru a avea totul la indemana. Dupa, scoate vechea anvelopa, monteaz-o pe cea noua si vezi sa ai in pneuri presiunea corecta si sa fie fixata cat mai bine. 

 

Daca anvelopele de pe motocicleta sunt uzate sau trebuie sa le schimbi pentru ca doresti sa circuli in conditii de drum mai dificile, ce necesita utilizarea unor pneuri de iarna, trebuie sa faci asta cu grija si atentie si sa urmaresti o serie de pasi care sa te ajute sa duci totul cu bine pana la capat. Care sunt acestia, iti vom spune in cele ce urmeaza. 

 

 

Asigura-te de faptul ca ai cumparat anvelopele potrivite

Pentru inceput, ceea ce trebuie sa faci este sa alegi cauciucurile pentru motocicleta ta. Acestea trebuie sa fie unele potrivite 100%, pentru a oferi siguranta si o buna aderenta. 

Foarte importante sunt dimensiunile trecute in cartea tehnica. Va trebui sa alegi latimea si inaltimea, tipul constructiei, diametrul, dar si indicele de greutate, respectiv pe cel de viteza. Vei observa ca si pe vechiul model ai inscriptionate o serie de caractere, fiecare reprezentand ceva anume. De exemplu, o anvelopa 120/70 R17 (58H) inseamna ca are latimea de 120 mm, latimea e 70% din inaltime, constructia este radiala, indicele de sarcina are valoarea 58 (poate sustine pana la 236 kg) si cel de viteza H (ruleaza in siguranta cu pana la 210 km/h). 

Dupa ce ai ales dimensiunile potrivite, tine cont si de sezon, deoarece modele de vara sunt construite diferit fata de cele de iarna. Primele sunt facute in asa fel incat sa reziste la temperaturi foarte mari, iar cele din urma pentru a da siguranta atunci cand conditiile de drum sunt mai dificile, iar temperaturile scad sub 7 grade Celsius. 

Totodata, anvelopele mai pot fi alese in functie de cum e calea de rulare (sosea, drum cu denivelari, curse etc.), pozitia de montare (poate trebuie schimbata doar una dintre cele doua), dar si brandul (daca vrei cu adevarat calitate) sau pretul de achizitie (pentru a te incadra in bugetul pe care ti-l permiti). Toate aceste informatii sunt importante si ele pot face diferenta intre un pneu potrivit sau unul nepotrivit pentru motorul tau. 

 

Pregateste cele necesare schimbului

Ca sa faci totul cat mai simplu si rapid, ai nevoie de o serie de lucruri. Unele sunt la indeamana ta, pe altele poate trebuie sa le achizitionezi sau sa le imprumuti de la alti prieteni care obisnuiesc sa-si faca singuri schimbul. Vei avea nevoie de o cheie pentru supapa, o presa/menghina, protectii pentru janta, leviere, o crema de montare/sapun si o masina de echilibrat. 

Aceasta din urma e poate mai dificil de gasit, motiv pentru care iti recomandam ca dupa ce ai facut restul pasilor sa mergi in service sa verifici ca totul e in regula. 

 

Demonteaza vechea anvelope

Daca ai pregatit cele necesare, scoate cu ajutorul cheii speciale roata de pe motocicleta, apoi aseaz-o pe o baza solida si fixa, scoate-i aerul pentru a fi mai simplu de lucrat asupra ei, deoarece vei elibera din tensiune.

Urmatorul pas este acela de a scoate cu ajutorul unei prese sau menghine marginile cauciucului de pe ambele parti. Acum e momentul sa folosesti si crema speciala pentru lubrifiat/sapunul, deoarece vor contribui la eliminarea mai usoara e pneului de pe janta. Aceasta actiune trebuie facuta cu grija, protejand in acelasi timp partea exterioara a rotii cu ajutorul levierelor si protectiilor, acestea trebuind pozitionate in diverse locuri, pentru a scoate mai usor cauciucul. 

 

Monteaza noua anvelopa

Odata ce ai scos vechea anvelopa, ceea ce urmeaza sa faci este sa o montezi pe cea noua. Ca totul sa decurga cu cat mai multa usurinta, e nevoie de o buna lubrifiere.

Foloseste crema sau sapunul pentru asta, aplicand atat pe janta cat si pe pneu. Initial va fi simplu, insa, cu cat cauciucul va intra mai mult pe partea exterioara a rotii, cu atat va fi mai dificil si va trebui sa fortezi putin. E probabil sa ai nevoie inca de o persoana care sa te ajute, daca vrei sa iti fie si mai simplu. 

Dupa ce ai facut asta, va trebui sa bagi aer in anvelopa, pana cand auzi doua clack-uri, care iti sugereaza ca ea s-a fixat bine pe janta si ca totul este in regula. 

 

Fa verificarile necesare

Ultimul pas care iti ramane de realizat este acela de a verifica presiunea, astfel incat sa fie cea specificata de producatorul motocicletei. Pentru asta vei avea nevoie de un aparat special care sa iti indice valorile reale si sa te ajute sa le reglezi pe cele corecte. 

Dupa ce ai ajustat si presiunea, verfica pentru a vedea echilibrul rotilor, daca bineinteles ai un dispozitiv care sa te ajute la asta. Daca nu, pentru tot ce ti se pare in neregula, mergi la un service. 

 

Daca nu te descurci cauta specializat

In eventualitatea in care crezi ca nu ai cele necesare pentru a face singur un astfel de schimb sau poate ca nici nu iti doresti sa te complici cu astfel de actiuni, cel mai bine ar fi sa apelezi la oamenii care stiu sa monteze corect si sigur un set de anvelope de motocicleta

Specialistii pe care-i vei regasi in service-uri au si cunostintele necesare, dar si echipamentele indispensabila in astfel de cazuri. In plus, cu ajutorul masinarior vor face totul mult mai simplu si rapid decat ai reusi tu pe cont propriu. 

 

 

Acestia sunt pasii pe care va trebui sa ii urmezi pentru a face un schimb corect de pneuri. In eventualitatea in care instalezi anvelope noi, nu uita ca acestea au nevoie de cativa kilometri de rulat pentru a oferi apoi siguranta. Intr-o prima faza, ele vor fi foarte alunecoase, din cauza stratului de la exterior.

Insa, dupa ce sunt folosite pentru 50-60 de km vor avea cu adevarat aderenta dorita. E bine sa nu uiti de acest lucru, pentru a nu avea parte de evenimente neplacute, mai ales daca e vorba de viteza si curbe. 

 

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of