Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Inca si astazi, capacele de roti sunt un mod simplu si eficient de a rafina masinile moderne sau pe cele de epoca, fiind relativ ieftine si usor de instalat. Modelele vintage sunt insa cireasa de pe tort, mai ales pentru tusa finala a unei masini vechi. Iti oferim un periplu in scurta lunga istorie a accesoriilor.

 

Daca te-ai intrebat vreodata unde si de ce au aparut aceste accesorii atat de banale astazi, afla ca istoria centenara a capacelor de roti se desfasoara strans impletita cu istoria productiei de automobile. Te invitam sa parcurgi turul virtual al principalelor etape parcurse de hubcaps, de la inceputul secolului al XIX-lea si pana astazi.

 

Istoria “antica”

La o intrebare referitoare la momentul inventiei principiului de functionare a capacului de roata, majoritatea persoanelor ar da un raspuns care sa nu depaseasca, cel putin nu cu mult, un secol. S-ar putea sa fii foarte surprins sa afli ca modelul primului hubcap poate fi considerat, putin fortat, este adevarat, ca datand de la sfarsitul secolului al XVII-lea si este cunoscut ca “discul lui Newton”. E drept, fizicianul nu avea in minte tocmai ultimul model de autoturism de la Salonul Auto, dar iluzia optica care a stat la baza inventarii lui este aceeasi.

 

Primele roti de masina, de obicei realizate cu spite din lemn, aveau un ax central pentru un rulment din otel. Pentru a se putea roti in mod consecvent, acesti rulmenti trebuiau unsi bine cu ulei si pastrati cat mai departe de praf. Pentru a indeplini aceste conditii, acest ax avea nevoie de un capac de protectie pentru a-l mentine curat. La inceput din alama nichelata, un capac a fost creat pentru a indeplini exact acest rol. Astfel a inceput istoria capacului de roata, chiar inainte de 1915.

 

Copilaria – anii ’20

La sfarsitul anilor 1920, spitele de sarma de otel le-au inlocuit pe cele vechi, care imitau rotile de caruta din lemn. Pentu noul design de roata din sarma din otel se mai foloseau inca axurile din centru si capacele aferente, cu rolul de a etansa si proteja rulmentii. Acestea aveau inca dimensiuni reduse si un design strict functional. In general, erau realizate la scara de aproximativ 3 inch.

Spre sfarsitului celei de-a doua decade a secolului al XIX-lea, capacele au inceput sa fie fabricate din aluminiu si prezentau un design snap-on.

 

Tineretea – anii ’30

In anii 1930, proiectantii auto au inceput sa se concentreze nu numai pe aspectele tehnice, ci si pe cele decorative ale designului vehiculelor. Pentru a atrage atentia asupra capacelor centrale ale rotilor, au fost incluse in fabricarea acestora unele metale stralucitoare, lustruite puternic, cum ar fi arama, otelul inoxidabil si cromul. Hubcaps-urile au largit initial dimensiunea pana la aproximativ 9 inch in diametru, dar numai pentru a acoperi strict zona centrului rotii.

Capacele au fost inceput sa fie stampilate cu marca sau emblema producatorului de automobile. Astfel, accesoriul clasic s-a nascut din capacele cromate emisferice de la mijlocul anilor ’30. Producatorii auto Cadillac si Hudson conduceau la acel moment industria producatoare de masini. Ei au preluat initiativa si au proiectat capace care sa acopere intreaga roata, oferind un aspect eficient, dar in acelasi timp eclatant anvelopelor vehiculelor lor de lux.

Hubcaps-urile sunt si acum un accesoriu important pentru o masina, incluzand vehicule personalizate, clasice, modificate, lowrider si branduri noi. Discurile decorative din metal lucios atrag atentia asupra punctelor focale ale rotilor masinii. Acestea au prins un rol important in anii 1930, cand stilul Art Deco era la moda. Zgarie-norul emblema din New York, cladirea Chrysler, prezinta in arhitectura sa modele supradimensionate, ornamentale de hubcaps .

 

Maturitatea – accente moderne

Capacele plate pentru roti din anii ’40, ’50 si ’60 raman subtiri si subdimensionate, fiind concepute pentru a acoperi numai prezoanele rotii si centrul ei. Totusi, treptat, pe parcursul acestor decade, hubcaps-urile mari cu diametrul complet au devenit tot mai populare si au acoperit intreaga roata. Adeptii tuning-ului, ai personalizarii si modificarii automobilelor, precum si pasionatii de masini au favorizat initial capacele mici, plate.

Incepand cu mijlocul anilor 1940, capacele capata un aspect mai atractiv prin faptul ca au inceput sa imprumute culoarea caroseriei masinii, odata cu rotile de otel care devin din ce in ce mai frecvente. Acesta a fost, de asemenea, momentul in care capacele insele au inregistrat un salt calitativ de productie, fiind placate cu crom si otel inoxidabil.

Pentru automobilistul cu o prestatie luxoasa, capacele de roti complete constituiau o declaratie de clasa si de statut care starnea invidia. Cadillac a valorificat aceasta idee si a inceput sa ofere astfel de accesorii pe unele dintre modelele lor de top – unul dintre cele mai cunoscute fiind capacul lansat la inceputul anilor 1950, care a devenit cunoscut sub numele de “Sombrero” datorita aspectului sau, care semana cu o palarie sombrero.

 

Cotitura – anii ’70

Anii ’70 au adus una dintre cele mai mari schimbari in industria acestor accesorii auto. Capacele de roti (o lista cu produse comparate gasesti aici) din plastic ABS au reprezentat o optiune mai durabila, in timp ce inca puteau oferi, cu ajutorul vopselei, un aspect cromat sau de otel perlat. Chevy Mazda a fost primul automobil american care a venit cu hub-uri de plastic instalate din fabrica.

Capacele din plastic erau mult mai putin susceptibile sa zboare de pe roata, ceea ce reprezenta o problema majora cu capacele din otel mai grele. Si totusi… intr-un film din 1968, Bullitt, automobilul Dodge Charger al lui Steve McQueen isi pierde intr-o scena de urmarire dramatica 3 capace de roti. Cu toate acestea, la sfarsitul urmaririi, eroul accidenteaza masina, din care mai zboara alte 3 accesorii identice. 

Capace de roti si atletism

In prezent, aceste accesorii sunt extrem de accesibile, desi au renuntat in principal la utilitatea lor tehnica, pastrandu-si mai ales componenta estetica. Nici cele vechi nu au fost date uitarii, fiind organizate adevarate muzee sau colectii private. De asemenea, piese de epoca se afla la mare cautare in magazinele fizice sau virtuale dedicate automobilelor de epoca.

Capacele de roti sunt atat de populare, incat de mai bine de un deceniu, din 2007, are loc anual un campionat mondial de aruncare a capacelor la Meppen, Emsland, in Germania. In cadrul competitiei, peste 150 de sportivi concureaza in echipe mixte de trei pentru obtinerea titlului suprem.

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments