Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Pentru a avea grija de masina ta ai nevoie de anumite consumabile, printre care se numara si antigelul, care nu trebuie sa iti lipseasca si care nu poate fi inlocuit cu alte lichide precum apa, daca vrei sa-ti protejezi autoturismul.

 

Indiferent de anotimp ai nevoie de antigel pentru a proteja interiorul masinii, impotriva unor deteriorari ce pot interveni asupra metalului. Astfel sunt mai multe aspecte pe care trebuie sa le cunosti, pentru a putea achizitiona un produs compatibil cu nevoile pe care le are autoturismul. 

 

Ce este antigelul?

In urma cu 20 – 25 de ani motorul masinii se racea cu ajutorul apei de la robinet, masina fiind expusa la coroziune, si putand exista numeroase accidente determinate de punctul de fierbere al apei la 100 de grade C si de inghet la 0 grade C. 

Antigelul este un lichid pe baza de apa, imbunatatit cu solventi si aditivi care au roluri diferite precum: propylen-glicolul – ridica punctul de fierbere al produsului, ajungand si pana la 140 de grade C; alti aditivi au rolul de a scadea temperatura de inghet pana la -40 sau -50 de grade C; aditivii anticorozivi – au la baza fosfati si silicati care protejeaza metalul impotriva ruginei; aditivi de curatare – ce impiedica depunerile si nu faciliteaza procesul de oxidare in interiorul sistemului de racire; solventi – cu rolul de a impiedica marirea volumului in caz de inghet (fenomen intalnit la apa) ce poate prin dilatare sa sparga radiatorul.

 

 

Tipuri de antigel

Acesta difera in functie de procentele de anumiti aditivi, care ii dau si culoare avand astfel mai multe tipuri: verde, roz, mov, galben, albastru.

Antigelul verde este cel mai vechi produs si contine o cantitate bogata de fosfati si silicati cu rolul de a proteja impotriva coroziunii, atat otelul, cat si aluminiul. Este indicat in special pentru masinile care au blocul motor din otel. Ca si dezavantaj, acesta nu este foarte rezistent in timp si trebuie schimbat mai des.

Antigelurile roz sau galben nu au in compozitie silicati, dar sunt imbogatite cu alti aditivi care protejeaza aluminiul, fiind destinate pentru masinile care au blocul motor din acest material. Sunt foarte rezistente in timp, avand o viata de pana la 5 ani sau 20.000 de km, pana la inlocuire.

Antigelurile mov si albastru sunt modele hibride, ce protejeaza bine blocul motor din aluminiu impotriva coroziunii si au o rezistenta medie.

In functie de materialul din care este confectionat blocul motor iti vei alege si modelul, avand nevoie de un antigel compatibil: verde pentru otel, orice alta culoare pentru aluminiu; dar nu este indicat sa le combini asa ca mergi pe o singura culoare.

 

Cand trebuie schimbat antigelul?

Cei mai multi conducatori auto si-au format o parere gresita cum ca antigelul nu trebuie schimbat niciodata. Datorita temperaturilor mari din sistemul de racire si prin vasul de expansiune, aditivii care sunt continuti in antigel se vor evapora in timp. 

Astfel produsul isi va pierde din calitatile initiale, precum: punctul de fierbere scade in timp, spre exemplu daca initial antigelul are un punct de fierbere de 140 de grade in decurs de 2 – 3 ani acesta ajunge la 135 de grade C, si tot asa pana ajunge la 100 de grade C (posibil in 8 ani). La fel de grav este si modificarea punctului de inghet, mai ales pe timpul iernii, care poate ajunge in decurs de 8 ani de la -50 de grade C, suficient pentru temperaturile de la noi, la -5 grade C.

Din acest motiv antigelul trebuie schimbat sau completat la un anumit interval, in functie de specificatiile de pe produs. 

 

In caz de urgenta pot folosi apa?

Apa va conduce la ruginirea motorului, avand un efect coroziv, cu efecte foarte distructive in timp. De asemenea, modelele mai noi de masini (din ultimii 20 – 25 de ani), atat pe diesel, cat si pe benzina, pentru a functiona in buna stare atinge o temperatura constanta de 105 grade C, temperatura la care apa fierbe (punctul de fierbere al apei este de 100 grade C). 

Pe timpul iernii situatia se prezinta si mai rau, punctul de inghet al apei fiind de 0 grade, iar temperaturile la noi se situeaza intre -5 – -25 grade C sau chiar mai scazute. Masina nu va porni si in plus din cauza dilatarii apei inghetate este posibil sa se sparga radiatorul. 

In concluzie, indiferent de urgenta, nu folosi apa in locul antigelului. Acest produs poate fi usor achizitionat din orice benzinarie sau alt magazin specializat, din spatiul online, asa ca nu va fi o corvoada. 

 

 

Cum alegi antigelul?

In primul rand trebuie sa tii cont de materialul din care este fabricat blocul motor si sa alegi verde pentru otel, orice culoare pentru aluminiu. Un alt aspect de care este bine sa tii seama este temperatura de inghet care poate fi diferita. In caz ca obisnuiesti sa calatoresti des, inclusiv pe timpul iernii si nu stii prin ce zone vei ajunge, sau daca locuiesti in zonele de munte unde temperatura este mai scazuta este bine sa te orientezi spre cele cu punct de inghet cat mai jos -45 sau -50 de grade C pentru a fi acoperit. 

 

Alte aspecte importante

In cazul in care ai inteles importanta acestei componente pentru buna intretinere a masini tale si ti-ai dat seama ca ai neglijat acest aspect mai mult timp, ar trebui sa schimbi sau sa completezi antigelul. 

Atunci cand il achizitionezi citeste cu atentie indicatiile producatorului de pe ambalaj, si vezi daca este solutie concentrata sau nu, si care este proportia de apa pe care trebuie sa o folosesti in cazul unui antigel concentrat. 

Daca vrei sa verifici nivelul antigelului din vasul de expansiune, ai grija ca motorul sa fie oprit, deoarece te poti expune la arsuri foarte grave. In caz ca ai constatat ca nivelul scade vizibil in cateva zile, trebuie verificat intreg circuitul pentru a nu avea conducte fisurate sau elemente de etanseitate puse incorect. Aceste aspecte trebuie remediate rapid pentru buna functionare a motorului si implicit a masinii tale. 

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments