Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Antigelul este o solutie pe baza de aditivi si solventi, ce are rolul de a proteja componentele interne ale masinii, ajutand la un proces de racire corect, atat pe timpul verii, cat si pe timpul iernii, fiind un aspect ce nu trebuie neglijat.

 

Multi soferi nu acorda o atentie deosebita antigelului, considerand ca acesta poate sta in instalatie oricat, fara a fi schimbat sau completat, ceea ce poate conduce la deteriorari grave ale masinii, a carei reparatie ar putea fi foarte costisitoare. Din acest motiv este bine sa fii precaut si sa ai grija sa completezi la timp cu antigel. 

 

Previne aparitia coroziunii

In cazul in care antigelul lipseste, motorul poate fi distrus aproape complet, mai ales pe timpul iernii. Totodata trebuie avut grija sa alegi tipul potrivit pentru masina ta, consultand cartea tehnica a acesteia, unde producatorul recomanda ce tip de antigel trebuie folosit. 

Spre exemplu, la motoarele din otel, vei avea nevoie de fosfati si silicati care sa il protejeze impotriva coroziunii. Rugina este un dusman de temut, ce slabeste si gaureste piesele metalice in timp, asa ca folosind antigel vei preveni acest aspect neplacut si vei prelungi viata masinii tale. 

La autovehiculele cu blocul motor din aluminiu se poate folosi orice alta culoare de antigel (roz, mov, albastru, galben). Silicatii continuti au grija de lubrifierea elementelor metalice si preintampina apartitia coroziunii. 

Citeste cu atentie indicatiile date de producator, antigelul fiind de obicei concentrat si vezi cu cate parti de apa trebuie diluat. 

 

Proprietati antidepunere si antispumare

In timp, pe conductele si piesele din metal se pot forma depuneri de calciu si murdarie, care impiedica buna desfasurare a proceselor necesare functionarii. Astfel, folosind antigel se va evita formarea de depuneri care impiedica procesul schimbului termic.

Daca in timpul circularii lichidului se formeaza spuma, eficienta sistemului poate fi micsorata, iar antigelul avand la baza aditivi antispumare impiedica acest fenomen.

 

 

De ce este util sa folosim antigelul vara?

Pe langa ca asigura o protectie ridicata blocului motor asa cum am aratat mai sus, antigelul mai are proprietatea de a creste temperatura la care va fierbe lichidul de racire. 

Nivelul de incalzire al motorului atinge in ultima perioada temperaturi de peste 100 de grade C (in general 105 grade C pentru o buna functionare) are nevoie de un agent de racire cu un punct de fierbere mai ridicat (apa are punctul de fierbere la 100 grade C). Antigelul asigura aceasta proprietate datorita aditivilor pe care ii contine, ajungand pana la 120 – 130 grade C. 

 

Utilizarea antigelului pe timpul iernii

Deoarece la noi in tara temperaturile pe timpul iernii pot fi foarte scazute ajungand si pana la -30 de grade C sau mai scazute, in anumite zone, ai nevoie de antigel care sa permita functionarea si pornirea masinii. Acesta are un punct de inghet foarte scazut (-35 – -40 grade C sau mai scazut). Apa ingheata la 0 grade si in plus se va dilata in timpul procesului, putand sa provoace daune importante, precum spargerea radiatorului etc. 

Antigelul mai are si proprietatea de a nu se dilata in caz de inghet, asa ca nu va afecta piesele componente cu care intra in contact. 

 

Antigelul pentru motoarele diesel

Multe masini folosesc ca si combustibil motorina, avand multiple avantaje precum un consum mai mic, putere mare etc., dar exista si un dezavantaj major si anume un comportament mai putin adecvat la temperaturi scazute. Pe timpul iernii, motorina formeaza cristale ce pot infunda conductele de combustibil precum si filtrele, ceea ce determina o pornire foarte dificila si poate conduce la deteriorarea motoarelor.

Acest aspect poate fi usor remediat daca folosesti suplimentar cel mai bun antigel pentru tipul masinii tale. Adaugat in motorina, acesta are rolul de a impiedica gelificarea, scade punctul de inghet si astfel masina va porni usor chiar si la temperaturi foarte scazute. 

Combustibilul de tip diesel are in componenta sa ceara, care este de obicei sub forma lichida, dar care se cristalizeaza usor cand temperatura scade. Aceasta este utila pentru a oferi combustibilului o valoare cetanica mare, ce ofera putere motorului si un raspuns bun. Aditivi din antigel impiedica gelificarea motorinei, motorul functionand in bune conditii. 

Este bine sa te gandesti din timp si sa previi procesul de cristalizare, astfel cand se apropie iarna sau se anunta scaderi bruste de temperatura poti sa adaugi deja antigel in motorina. Acesta se foloseste de fiecare data cand faci plinul cu combustibil si este indicat sa adaugi inainte antigelul pentru o mai buna amestecare. 

 

 

Ai grija la nivelul de antigel

Nivelul de antigel trebuie verificat permanent si completat pana la semn in cazul in care a scazut. De asemenea, este bine sa faci o verificare temeinica inate de a intra in iarna si sa verifici daca nu trebuie schimbat in cazul in care au trecut mai multi ani. In timp acesta isi pierde din calitati, datorita procesului de evaporare a anumitor solventi. 

Totodata, scaderea vizibila a nivelului de antigel iti arata ca este posibil sa ai anumite conducte de la sistemul de racire fisurate, elementele care asigura etanseitatea pot fi incorect puse sau deteriorate, sau alte cauze mai grave care vor necesita interventia unui mecanic auto. 

 

Pretul unui flacon de antigel variaza intre 10 si 80 de lei, in functie de producator, de cantitatea de lichid pe care o contine etc. Nu merita sa faci economie si sa folosesti apa, avand in vedere la ce riscuri te expui, care pot duce la deteriorarea completa a blocului motor, a sistemului de racire, atragand costuri mari pentru reparatii. 

Ai grija sa urmezi indicatiile date de producator cu privire la tipul de antigel pe care sa il folosesti si frecventa schimbarii acestuia (la 2 ani, la 5 ani in functie de specificatii) pentru a pastra in bune conditii partile interne ale masini, si fara a avea evenimente neplacute pe timpul iernii. 

Folosind corespunzator antigelul, masina va raspunde bine la comenzi, nu se vor coroda piesele metalice, va porni chiar si la temperaturi scazute, indiferent ca functioneaza cu benzina sau cu motorina. 

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments