Am modificat articolul ultima data pe: 18.10.19

 

Pentru a circula in deplina siguranta pe timp de vara, trebuie sa ai montate pe masina anvelopele potrivite. Ele nu trebuie sa fie prea uzate, e necesar sa aiba o presiune corespunzatoare, sa fie pentru sezonul cald si sa fie de calitate, de la un brand de renume, care are pe piata produse demne de apreciat. 

 

Soferii responsabili isi aleg cu grija anvelopele, iar acest lucru inseamna ca sunt atenti si la cele de vara, nu doar de iarna. Pentru siguranta, dar si achizitii profitabile, va trebui sa eviti o serie de practici, pe care noi le prezentam mai jos. 

 

Rulezi cu ele atunci cand sunt prea uzate

Poate ti se pare ca vara nu e importanta adancimea benzii de rulare a cauciucurilor si ca poti circula cu ele chiar daca sunt mai uzare decat cele de iarna, cand trebuie sa le schimbi. Ei bine, pentru siguranta si pneurile pentru sezonul cald trebuie inlocuite, atunci cand prezinta urme de uzura, mai exact cand au o adancime a benzii de rulare mai mica de 1.6 mm. Daca nu procedezi astfel, poti lua si amenda.

Pneurile cu profiluri calitative te vor ajuta sa controlezi mai bine masina, mai ales atunci cand circuli pe ploaie si/sau noroi, dar si in conditii in care asfaltul este foarte incins. 

 

 

Nu tii cont de presiunea din cauciucuri

E o greseala grava sa nu iei in calcul presiunea din pneuri. Aceasta e specificata in manualul de utilizare, in interiorul clapetei rezervorului sau pe stalpul de la usa soferului. De ce e important sa introduci presiunea corecta? Deoarece procedand altfel, pot aparea o serie de lucruri mai putin placute. 

Se pare ca suprapresiunea poate afecta prin: scaderea confortului, reducerea stabilitatii masinii, ingreunarea controlului cand vine vorba de viraje, dar si uzura neregulata. Subpresiunea poate avea efecte negative asupra: directiei, stabilitatii directionale, sigurantei, consumului de carburant si durabilitatii anvelopei.

Presiunea se verifica la service-uri sau acasa, cu aparate speciale, daca detii astfel de device-uri. Ea e bine sa fie observata o data la 14 zile si de fiecare data cand mergi la un drum lung. Se face atunci cand pneurile sunt reci. 

 

Nu le inlocuiesti cand vine vara, ci ramai cu cele de iarna

O practica frecvent intalnita e aceea de a folosi anvelopele de iarna si vara. Asta se intampla mai ales atunci cand soferii stiu ca in sezonul rece vor cumpara cauciucuri noi si vor sa le uzeze la maxim pe cele vechi. Ei bine, nu e ceva neaparat periculos, daca viteza la care circuli este una mica si nu faci manevre bruste, precum opriri de urgenta sau ocolirea unor obstacole. Insa, in trafic nu se stie niciodata ce poate sa apara, fapt pentru care e bine sa ai pneuri specifice fiecarui anotimp. 

Ideea e ca fiecare tip de anvelopa e construit in asa fel incat sa fie potrivit pentru un anumit sezon, neavand o compozitie identica. Da, ambele  au la baza cauciuc natural, insa restul “ingredientelor” sunt diferite. 

Pneurile de vara sunt confectionate din materiale care in momentul coborarii temperaturilor se intaresc, si devin moi cand acestea urca. Cele pentru sezonul rece, invers. Acest lucru se intampla, pentru a avea o aderenta foarte buna pe carosabil, cand e foarte cald sau cand se circula in conditii de iarna. 

Totodata, tine cont de faptul ca si profilurile sunt diferite. La pneurile de vara, acestea sunt construite in asa fel incat sa evacueze apa (pentru a evita acvaplanarea) si sa ofere franare buna pe asfaltul uscat, pe cand cele de iarna au blocuri distante ce se autoblocheaza, pentru oprirea in siguranta pe zapada si gheata. 

Legislatia in vigoare interzice utilizarea pneurilor de vara in sezonul rece, dar nu si invers. Insa, tu, ca un sofer responsabil, trebuie sa cunosti pericolele la care te supui, sa fii constient de ele si sa tratezi situatia cu seriozitate, avand mereu pe autovehicul cauciucurile potrivite benzii de rulare. 

 

Le cumperi cand e sezonul calduros

O alta greseala pe care o poti face este aceea de a achizitona anvelope auto de vara in timpul acestui sezon. De ce? Pentru ca preturile sunt mai mari, avand in vedere ca toata lumea le cauta si te poti trezi de multe ori cu faptul ca stocul este epuizat si nu poti lua chiar ceea ce iti doresti. 

Recomandat ar fi sa le cumperi atunci cand toti sunt in cautarea celor de iarna. Vei gasi o multime de oferte, iar stocurile nu se vor termina atat de rapid. 

 

Nu tii cont de brand cand le achizitionezi

Este importanta pentru tine marca pneurilor atunci cand le cauti? Daca raspunsul tau este negativ, iti sugeram sa nu mai ignori acest detaliu. 

E foarte important sa ai in vedere brandul, deoarece firmele de top, foarte cunoscute (Pirelli, Continental, Goodyear, Michelin, Dunlop, Hankook etc.) ofera articole de calitate superioara, atent construite, in urma unor studii de lunga durata si a unor teste stricte, facute in centre de cercetare-dezvoltare la care lucreaza o multime de angajati ce au ca responsabilitate oferirea celor mai bune si performante variante. 

 

 

Scoti din cauciuc obiectele fixate in banda de rulare, inainte de a merge la vulcanizare

Se poate intampla oricand (chiar si iarna), ca un pneu sa fie deteriorat in urma patrunderii anumitor obiecte in banda de rulare. In astfel de cazuri, ar fi o greseala sa scoti respectivul lucru (un cui, de exemplu), daca stii ca mai ai putin pana la vulcanizare. Procedand astfel, pneul se va dezumfla si va trebui sa schimbi cauciucul sau sa chemi pe cineva sa te remorcheze pentru a ajunge la un atelier de reparatii. 

Ai insa grija sa mergi la cea mai apropiata vulcanizare si sa circuli atent/a cu viteza mai mica, pentru a nu te supune pericolelor. 

Asadar, ai in vedere modul in care folosesti si achizitionezi anvelopele de vara, daca vrei siguranta atat pentru tine, cat si pentru ceilalti participanti la trafic. Evita practicile mai sus mentionate si alege/foloseste cu grija si pneurile pentru sezonul calduros, nu doar cele pentru iarna. 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of