Am modificat articolul ultima data pe: 22.02.20

 

Anvelopele sunt o parte importanta a motocicletei, ele asigurand contactul cu solul si avand efecte asupra sigurantei, franarii, economiei de combustibil, zgomotului, confortul motociclistului etc., din acest motiv cunoasterea cat mai in amanunt a acestor piese te va ajuta sa faci o alegere buna pentru tine.

 

Anvelopele de motocicleta sunt partile exterioare ale unei roti, ce sunt atasate la jante si asigura tractiunea, protejeaza jantele impotriva uzurii, preiau din neregulile si asperitatile drumului pentru a fi cat mai confortabil pentru motociclist etc. De-a lungul vremii, odata cu aparitia tehnologiilor tot mai performante si evolutia anvelopelor moto a cunoscut un avant important, crescand astfel siguranta si confortul celui care conduce o motocicleta.

 

Cand au aparut primele modele?

Inca din 1888, John Dunlop a inventat anvelopele pneumatice ce au fost folosite initial la biciclete, iar apoi la primele prototipuri de motocicleta aparute in 1895. Au fost preluate imediat de producatori, astfel toate motocicletele produse in perioada respectiva au fost echipate cu anvelope pneumatice. Dimensiunile acestora erau cu diametrul de 560 – 710 mm si cu o grosime de 38 – 51 mm. 

Primele roti erau cu raze din metal integral sau combinatie din lemn si metal si aveau tuburi interioare care retineau aerul. Datorita starii precare a drumurilor, defectiunile erau foarte frecvente, ceea ce a condus pe producatori sa dezvolte produsele, mergand spre roti detasabile pentru a putea fi mult mai usor de gestionat.

Modificarea dimensiunilor anvelopelor moto

In perioada 1909 – 1915 se modifica dimensiunile anvelopelor, ceea ce a condus la tendinta de a avea cele mai mari modele pe care producatorul le poate oferi pentru modelul respectiv de motocicleta. 

Pe masura ce a evoluat industria moto, s-a facut simtita prezenta si a unor cauciucuri cu dimensiuni mai generoase, iar in aceasta perioada se petrec transformari importante: diametrul de 660 mm si latimea de 57 mm pentru motoare cu 250 – 350 cc; latimea de 60 – 64 mm pentru motoarele de peste 350 cc; sau anvelopele indiene cu o latime de 76 mm si un diametru de 711 mm; oferind mai mult confort motociclistului.

 

Schimbari tehnologice

In perioada urmatoare din 1915 pana in 1930 calitatea anvelopelor continua sa creasca, renuntandu-se la modelele cu banda si caneluri, in favoarea celor cu fir, cu bucle de otel incorporate pentru a impiedica extinderea anvelopei la presiune. 

In intervalul 1956 – 1964, preocuparea generala a fost cresterea aderentei cauciucului, rezultand o marire cu pana la 40 %, ceea ce a condus la o mai buna stabilitate in cazul virajelor, a scurtat distanta de oprire la franare si, in consecinta, a crescut siguranta in trafic a motociclistului. Ca rezultat al acestor transformari si imbunatatiri a fost diversificarea dimensiunilor anvelopelor existente pe piata, de la modele mici de 89 mm x 203 mm, pana la modele pentru motociclete de dimensiuni mari de 110 mm x 480 mm. 

Evoluand mult si industria cauciucului, avand la dispozitie si o mare varietate de compusi, se trece la cauciucuri dedicate pentru diferite tipuri de drumuri: umed, uscat, netede, cu obstacole, off-road etc. Se utilizeaza atat cauciucul natural, cat si cel sintetic si se fac insertii din bumbac, nylon sau rayon, pentru a avea anumite beneficii structurale.

 

Schimbarea stilului de condus

In anii din perioada 1960 – 1970, anvelopele aveau un profil mai rotund, dar, datorita cresterii latimii acestora, profilul devine tot mai oval in sectiune transversala, iar marirea suprafetei de contact cu drumul sporeste efortul motociclistului la viraje si directie, cand viteza de parcurgere este mica. 

Astfel si posesorii de motocicleta isi schimba modul de a o gestiona, imbunatatind tehnica de viraje in timpul curselor, mutandu-si centrul de greutate pentru a ajuta la un viraj mai bun. Cei care participa la curse inclina motocicleta foarte mult la viraje, ajungand aproape cu genunchiul pe carosabil. Astfel incep sa apara si primele accesorii, cele pentru genunchi, pentru a proteja aceasta parte a corpului in caz ca ajunge in contact cu drumul.

 

Aparitia anvelopelor radiale

Desi pentru masini acestea apar inca din 1943, pentru motocicleta au mai trecut inca 40 de ani, cand in 1983 Pirelli produce primele modele de anvelope radiale pentru motocicleta si echipeaza modelul Honda VF 1000R, aparut pe piata din Europa. Aceasta apare cu o serie de imbunatatiri majore pe langa noile cauciucuri, caroserie armata cu fibra de carbon, furci frontale reglabile etc. Atinge o viteza de pana la 240 km la ora, fiind cea mai rapida motocicleta din acea perioada.

In 1985 anvelopele radiale ajung si pe piata din America. Anvelopele radiale folosesc in constructie curele din material textil sau otel, ce sunt dispuse la un unghi de 90 de grade fata de directia de deplasare, avand avantajul ca circula mai mult la rece, au o flexibilitate ridicata, durata de viata mai lunga si o buna aderenta.

Tipuri de anvelope moto

In prezent, industria de anvelope moto s-a dezvoltat foarte mult, existand pe piata modele dedicate pentru diferite stiluri, si ai aici lista cu produse comparate: sport – au o aderenta foarte buna, dar o rezistenta redusa in timp (1600 km sau mai putin); de croaziera – sunt anvelope moto ce echilibreaza bine durabilitatea in timp si stabilitatea oferita in trafic; de curse – ofera o rezistenta si o prindere foarte buna pentru viraje, ajung la temperaturi foarte ridicate si nu se recomanda pentru strada, neavand o buna aderenta, pentru curse se pot incalzi inainte cu aparatura special dedicata acestui procedeu; off-road – au trepte puternice, cu caneluri adanci, ce ofera o aderenta maxima pentru murdarie, noroi, nisip sau pietris, si sunt mai putin stabile pe drumuri netede; de turism – sunt de obicei din cauciuc mai greu pentru a avea o durabilitate mai mare, ofera o aderenta buna si la temperaturi mai scazute, putand fi utilizate si in perioadele mai reci ale anului. 

 

Notatii pe anvelopele moto

Ca si anvelopele auto si cele dedicate pentru motocicleta au un cod inscriptionat pentru a putea afla usor anumite informatii relevante precum: latimea, diametrul rotii, indicele de sarcina, viteza, anul de fabricatie etc. 

Imbunatatirea anvelopelor moto continua si in prezent, si se folosesc noi si noi tehnologii performante, care sa asigure stabilitate, siguranta, viteza, confort motociclistului. 

 

 

Lasa un comentariu

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta despre
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...