Am modificat articolul ultima data pe: 18.10.19

 

Aveti un SUV? Inseamna ca s-ar putea sa va dati seama de faptul ca aceste vehicule difera de masinile obisnuite, iar noi nu ne referim doar la evidenta diferenta de look. Avand in vedere ca sunt autoturisme de teren, dar si de oras, discutam mai jos cate ceva despre aspectele anvelopelor pentru aceste vehicule si importanta fiecaruia dintre acestea:

 

Cum ar trebui sa fie anvelopele de SUV? Cum le alegem, cum vor influenta diversele modele eficienta pe drumuri de toate felurile? Haideti sa exploram, in paragrafele care urmeaza. Vom prezenta si explica toate aceste elemente, in randurile de mai jos.

 

Despre dimensiunea anvelopelor 

In cartea tehnica a autoturismului SUV pe care il aveti, o sa vedeti specificata dimensiunea rotilor acestuia, iar pentru SUV-urile mari, este de la sine inteles ca marimile mari sunt intalnite. La modelele mai mici, si rotile vor fi pe masura, desi se poate sa gasiti SUV-uri maricele, cu roti mai mici decat v-ati astepta, si invers.

Dimensiunile variaza de la un model de autoturism la altul, asa ca nu vom oferi exemple, intrucat va fi redundant. In schimb, dorim sa mentionam ca unii prefera sa isi tuneze SUV-ul, instaland roti mai mari decat cele din fabrica, pentru a creste garda la sol si pentru a-si spori capacitatile off-road ale vehiculului.

 

 

Daca ati optat pentru asa ceva, atunci este bine sa stiti ca producatorii specifica o marime maxima a rotilor. De exemplu, daca masina este echipata din fabrica  cu jante de 16 toli, in cartea tehnica s-ar putea sa specifice ca puteti pune altele, de maximum 18 toli. 

Daca nu respectati aceste dimensiuni, s-ar putea sa fie nevoie de multe alte modificari de tuning, pentru ca noile roti, mult mai mari, sa se potriveasca. Din fericire, SUV-urile sunt relativ usor de modificat, intrucat multe modele permit instalarea rotilor mari, producatorii cunoscand dorintele cumparatorilor, pentru rularea in off road.

 

Despre profil

Avand in vedere ca masinile SUV sunt facute atat pentru strada, cat si pentru teren accidentat, este bine sa intelegeti si cum va trebui sa va orientati printre diferitele modele ale striatiilor. 

Un cauciuc cu canale pe lungime, in forma de S, paralele, este bun pentru controlul la viraje, pe sosea, si se poate si racori usor, prin urmare va asigura eficienta si la viteze mari, timp indelungat. Insa, nu este indicat la viteze mari pe carosabil ud.

Un profil cu linii pe latimea anvelopei, paralele, vor asigura o accelerare si o franare mai eficiente, insa vor fi zgomotoase la viteze mari si nu se recomanda in astfel de situatii. Pe drumuri de tara si off-road, ele lucreaza destul de bine.

Un profil mixt, cu linii longitudinale si transversale, care nu se intersecteaza, asigura din avantajele ambelor tipuri de mai sus, insa ele nu vor fi la fel de eficiente ca modelele exclusiv cu linii longitudinale, cand vine vorba de viteza si racorire, ori cu cele cu linii transversale, cand vine vorba de tractiune.

Mai avem si profilul cu blocuri: aici, vedeti patratele asezate independent, pe suprafata de rulare, ele fiind separate de santuri. Acest design este eficient pe zapada si pe carosabil ud, scazand sansele de acvaplanare. Insa partea negativa este ca acest design sufera cel mai ridicat grad de uzura.

Putem mentiona si pneurile cu profil aasimetric, care au blocuri pe o parte si santuri pe cealalta (interior/exterior). Acestea sunt eficiente la viteze mari, sufera destul de putin de uzura si permit control sporit la viraje. Insa, trebuie sa le pozitionati in modul corect, cu partea care trebuie in exterior.

In final, mentionam si aranjtamentul directional unde santurile dintre blocuri converg de la exterior catre centru, pe ambele parti ale profilului de pneu. Ele sunt bune pentru tractiune, inclusiv pe carosabil ud, insa si ele vor trebui instalate dupa anumite reguli. Sunt, de regula, intalnite la microbuzele performante, pentru transportat pasageri.

 

Despre brand

Brandurile indicate pentru SUV-uri sunt, conform expertilor, cam aceleasi general cunoscute pentru orice autoturism: Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, sau Continental. Mai dorim sa adaugam si vreo cateva nume mai putin cunoscute international, cum este Falken, Firestone, Yokohama sau Hankook, acestea fiind mai mult pe radarul celor pasionati de masini, decat de publicul general. 

Puteti opta pentru tot felul de modele, de la toate brandurile, atat modele de iarna, cat si anvelope de vara (aici lista comparativa).

 

Despre sezon

Dupa cum stiti, este important – de fapt, obligatoriu prin lege – sa instalati anvelope de iarna pe masina dumneavoastra. Insa, daca sunteti posesor de SUV, atunci se prea poate sa fiti si un entuziast al drumurilor neamenajate, iar prin urmare, va veti impaca foarte bine cu anvelopele all-season. 

Avand in vedere ca masinile de teren nu sunt neaparat facute pentru viteza, este inteles de ce posesorii lor nu se vor grabi sa instaleze pneuri de vara, pentru performante ridicate pe drumurile bine asfaltate.

 

Despre impactul ecologic

Indicele de consum trebuie luat in calcul aici. Pe eticheta pneurilor, veti gasi  un indice cu referire la acest aspect, marcat de la A (cel mai bun) la G (cel mai slab). Daca tineti la minimizarea poluarii si la economie pentru carburant, optati pentru pneuri cu indicele A sau B, desi acestea sunt mai scumpe. Daca dispuneti de un motor mic, mai putin poluant, ori de o masina hibrid, puteti sa alegeti si pneuri cu alt indice de consum, mai slab.

 

 

Despre performanta (viteza, manevrabilitate)

La fel ca si la indicele de consum, exista si un indice ce indica manevrabilitatea si viteza in conditii umede. Si aici, A este cel mai bun si G este cel mai prost. O anvelopa cu G nu inseamna, neaparat, un produs de slaba calitate – de exemplu, la un SUV de teren, s-ar putea sa apreciati capacitatea de aderenta in noroi, nu viteza pe carosabil ud. 

 

Despre costuri

Un set de anvelope, de calitate, va costa destul de mult, insa in functie de fonduri si de modul in care conduceti, nu va descurajam de la modelele mai de buget. Insa, daca vorbim de SUV-uri, o mare parte din aceste autoturisme sunt destul de scumpe – daca va permiteti un model costisitor, nu ar fi oare putin cam caraghios sa cautati chilipiruri, cand vine vorba de pneuri?

Avand in vedere ca ele influenteaza performanta, siguranta si consumul, noi va indemnam sa investiti cum trebuie in aceste obiecte indispensabile pentru masina, intrucat pe termen lung, veti avea numai de castigat!

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of