Am modificat articolul ultima data pe: 18.10.19

 

Orice posesor de masina ar trebui sa stie cum se schimba o pana de cauciuc. Iata sapte pasi care trebuie urmati, pentru a efectua aceasta sarcina in maxima siguranta, atat in timpul schimbarii, cat si dupa. Vom include cat mai multe sfaturi, in aceasta privinta, pentru ca cititorii nostri sa fie cat mai bine instruiti si increzatori in sine, daca sunt pusi fata in fata cu un cauciuc dezumflat.

 

Daca nu ati avut niciodata de a face cu o pana, noi va recomandam sa exersati acasa (in garaj sau in curte) schimbarea unei roti. Puneti mana pe uneltele necesare (cheie, cric si un sabot de roata, eventual, nu strica nici sa va obisnuiti sa montati un triunghi de avarie) si urmati-ne pasii. 

Daca respectati indicatiile noastre, veti putea schimba roata eficient si cu maxima incredere in fortele proprii. Iata cu ce trebuie sa incepeti:

 

Gasiti-va un loc potrivit

Ok, primul nostru sfat s-ar putea sa fie mai greu de respectat 100%, intrucat atunci cand vi s-a spart un pneu in timpul mersului, este important sa trageti pe dreapta cat mai repede, pentru ca janta sa nu il faca franjuri, daca iese prea mult aer din el. 

 

 

Important este sa gasiti un loc in care sa opriti masina, fara riscul de a bloca traficul si de a va pune in pericol, daca iesiti sa schimbati roata. Din aceste motive, se recomanda sa iesiti de pe carosabil, in special daca pana este pe partea stanga a autoturismului. 

Atentie, insa, ca va fi necesar ca masina sa fie pe asfalt! Daca ati tras pe dreapta pe pamant sau iarba, terenul moale s-ar putea sa fie instabil, prin urmare exista riscuri de siguranta, daca veti ridica masina pe cric!

 

Masuri de siguranta in masina

Ca totul sa fie sigur, este bine sa luati urmatoarele masuri, in masina: bagati cutia in viteza si trageti frana de mana, in primul rand. Nu uitati sa aprindeti avariile, indiferent unde sunteti. Daca mai sunt persoane cu dumneavoastra, rugati-le sa se dea jos – cu cat este mai usoara masina cu atat o sa va fie mai usor sa o securizati si sa o ridicati de pe cric! 

 

Masuri de siguranta in exteriorul masinii

In afara autoturismului, va trebui sa amenajati lucrurile astfel: in primul rand, daca sunt pasageri, rugati-i sa stea cat mai in afara carosabilului, ca sa nu va incurce si ca sa nu fie ei in pericol. 

Instalati triunghiul reflectorizant de semnalizare la cel putin 50 de metri in spatele masinii, iar daca aveti doua, puneti-l pe celalalt in fata masinii, la o distanta asemanatoare. Scoateti cheia pentru suruburi si cricul. Scoateti si roata de rezerva si amplasati-o pe drum, la pozitie orizontala, in partea masinii unde aveti pana. 

Imbracati vesta de semnalizare, daca aveti asa ceva. Blocati cu un sabot roata OPUSA celei pe care o veti schimba si sunteti gata, acum sa montati cricul. 

 

Cateva sfaturi pentru ce NU trebuie sa faceti

Daca sunteti pe autostrada, NU incercati sa schimbati roata pe banda de urgenta – doar opriti masina acolo si sunati dupa ajutor. NU va bagati sub masina, indiferent cat de sigur credeti ca ati fixat-o, ridicata, cu cricul. NU schimbati roata cu pasageri in masina, chiar daca este vorba de copii. Acestia s-ar putea misca brusc, dezechilibrand autoturismul. 

NU schimbati roata, daca solul pe care ati fixat cricul, nu este tare sau drept. De asemenea, NU incercati sa schimbati roata pe timp de noapte, daca nu dispuneti de o lanterna puternica. Iar, bineinteles, NU incercati sa schimbati roata, daca sunteti o persoana cu putina forta fizica (cand vine vorba la strans suruburi), sau daca nu credeti ca aveti destula experienta pentru a duce la bun sfarsit sarcina, fara probleme.

 

Cum scoateti roata cu pana

Mai intai, ridicati masina. Puneti cricul exact in locul specificati (langa roata, pe partea dintre cele doua roti, de obicei – cititi manualul masinii, ca sa fiti siguri). Invartiti putin, pana cricul atinge masina. In momentul acela, puteti sa impingeti putin autoturismul, pentru a vedea daca este cat de cat stabil si nu cade de pe cric. 

Daca cricul nu aluneca, continuati sa ridicati, pana roata ce trebuie schimbata nu se mai atinge cu solul.

Fixati cheia pe primul surub (prezon) care prinde janta. Prezonul va fi strans bine, asa ca o sa fie nevoie de ceva forta ca sa il dati jos. Nu ezitati sa folositi piciorul, apasand pe parghia manivelei, pentru a genera mai multa forta. 

Aveti grija, insa, la ordinea de deschidere a prezoanelor. In linii mari, trebuie sa le desfaceti in cruce, adica dupa ce ati desfacut unul, continuati cu cel din partea opusa, mergand in cruce. La fel veti proceda si cand fixati la loc roata de rezerva.

 

 

Cum fixati roata de rezerva

Puneti roata de rezerva in locul celei cu pana si strangeti prezoanele, tot in directie de cruce: strangeti unul, pe urma cel din coltul opus, pe urma la fel cu celelalte doua. Daca aveti cinci prezoane, trebuie sa il alegeti mereu pe cel cat mai distant de precedentul, in ordinea strangerii. Astfel, roata va fi echilibrata. 

Strangeti cu cat de multa forta puteti prezoanele, pentru ca priza sa fie ferma si siguranta in timpul rularii sa fie cat mai ridicata.

 

Verificati noua roata cum trebuie, inainte de a porni la drum

Nu demarati in tromba, ci mergeti incet la inceput, urmarind daca exista vibratii sau alte semne ca roata nu a fost pusa bine. Daca ceva este in neregula, trageti pe dreapta si strangeti mai bine prezoanele. 

Multe roti de rezerva sunt mai mic decat cele ale masinii si au si limita de viteza (de exemplu, pana in 80 de kilometri la ora). Incercati sa nu va apropiati foarte mult de aceasta limita si sa nu o depasiti niciodata.

 

Ce trebuie sa faceti, dupa ce ati pornit

Trebuie, mereu, sa aveti anvelope auto bune la masina, prin urmare se recomanda sa opriti la primul service pentru a va repara pana, daca aveti o roata de rezerva de tip mic. In plus, nu strica sa investiti si in echipamentul mentionat mai sus (veste, triunghiuri de semnalizare, un cric foarte sigur, langerne), daca va lipseste ceva din inventar.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of