Am modificat articolul ultima data pe: 03.06.20

 

In ultima perioada, toate autoturimele vin dotate cu inchidere centralizata, ceea ce iti confera o mai mare siguranta ca nu vor putea fi deschise fara voia proprietarului sau furate si, de asemenea, sunt mult mai usor de gestionat, iar in continuare iti prezentam cateva aspecte importante legate de aceasta dotare.

 

Tehnologia a avansat foarte mult in ultima perioada, asa ca, producatorii de masini nu puteau sa nu beneficieze de aceste imbunatatiri, astfel deschiderea usilor de la autoturism nu se mai face cu ajutorul unei chei ca la usa de la apartament, ci poti beneficia de: blocarea simultana a usilor masinii, geamurilor, portbagajului etc. 

 

Tipuri de inchideri centralizate

De-a lungul timpului, s-au evidentiat doua mari tipuri de inchideri centralizare din punctul de vedere al functionalitatii, si anume: prin unde infrarosii si prin unde radio. 

Cele prin unde infrarosii au fost primele aparute, dar au pierdut rapid teren in fata celor prin unde radio, fiind un sistem mai greoi ce presupune orientarea fascicolului de raze perfect intre receptor si emitator.

Cele prin unde radio sunt cel mai des folosite in perioada actuala, acestea avand o raza de functionalitate mare si, de asemenea, nu este nevoie ca emitatorul sa fie indreptat spre receptor, pentru a deschide sau inchide usile.

 

Ce siguranta iti ofera

Sistemul functioneaza destul de simplu si anume, cheia, in calitate de emitator, transmite un mesaj codat care receptor, mesajul este comparat si cand corespunde se executa comanda data. 

Modelele mai moderne beneficiaza si de un sistem de codare saritor, care schimba codurile dupa fiecare utilizare, fiind imposibil de depistat de catre alte persoane datorita multiplelor modalitati de combinare. 

Cum trebuie pastrata cheia

Fiind un dispozitiv care are in componenta circuite care se pot defecta, trebuie sa ai grija sa nu tii cheia intr-un mediu umed, deoarece risti sa se produca un scurtcircuit. In caz ca obisnuiesti sa lasi cheia prin buzunare, cauta bine inainte de a pune pantalonii sau bluza la spalat, deoarece o cheie spalata la masina nu va mai putea fi utilizata. 

De asemenea, socurile produse de lovirea sau scaparea cheii pe pardoseala, mai ales la cele care dispun de cod saritor, pot duce la dereglarea acesteia, ce nu va mai emite pe aceeasi lungime de unda ca si receptorul. Astfel exista riscul sa nu poti folosi masina, lucru total neplacut, mai ales daca esti plecat in vacanta sau in delegatie. 

Un alt aspect care poate dauna comunicarii intre cheie si receptor poate fi prezenta unui camp electromagnetic in prejma cheii, acesta putand perturba sau chiar bruia frecventele.

 

La ce aspecte mai trebuie sa fii atent

Multe modele de masini care au inchidere centralizata impun anumite precautii, si anume portierele sa fie bine inchise, la fel si geamurile. Astfel, chiar daca afara este foarte cald, nu vei putea lasa geamul putin deschis cat timp ai parcat pentru a se mai aerisi, deoarece risti sa ramai cu masina deschisa. 

Dupa ce ai actionat butonul telecomenzii asteapta cateva secunde pentru a te asigura ca masina este inchisa, in caz de eroare verifica portierele si geamurile, inclusiv portbagajul, daca este actionat tot de acelasi sistem. 

In caz ca masina ramane fara baterie sau bateriile de la cheie sunt consumate, exista, de asemenea, riscul sa nu poti incuia sau descuia masina. Verifica in cartea tehnica cum poti proceda in astfel de cazuri. 

 

Ce variante exista

In functie de modelul masinii, exista mai multe tipuri de emitatori si anume:

Sub forma de telecomanda, de cele mai multe ori atasata de cheia masinii, unde ai la dispozitie 3 butoane pe care le poti actiona si anume: unul pentru a putea bloca usile, unul pentru deblocarea acestora si unul pentru deschiderea portbagajului. Te ajuta sa nu mai utilizezi o cheie pentru a deschide/ inchide usile.

Sub forma de cartela, ceva mai nou ca si sistem, care permite receptorului sa detecteze singur prezenta emitatorului si sa actioneze pentru a deschide usile si eventual pentru a porni masina. Nu mai esti nevoit sa apesi pe nici un buton, iar cartela poate fi tinuta in buzunar sau poseta, fiind usor detectata de receptor. Masina va functiona atat timp cat cartela se va afla in interiorul acesteia. De asemenea, atunci cand parasesti masina si cardul se afla la o distanta oarecare de receptor, acesta comanda inchiderea automata a usilor. 

Gestionare foarte usoara

Prin sistemul de inchidere centralizata a masinii, soferul are un bun control asupra tuturor portierelor, putand, prin actionarea unui simplu buton de pe portiera lui sau din bord, sa le blocheze sau sa le deblocheze. 

Multi soferi folosesc telecomanda pentru deschiderea centralizata si atunci cand vor sa isi repereze mai usor masina intr-o parcare, operatiunea fiind insotita de un semnal sonor si de lumina intermitenta.

Un alt punct in plus este deschiderea din buton a portbagajului, de mare ajutor mai ales atunci cand ai mainile ocupate cu bagaje si locul nu iti permite sa le asezi jos.

Scapi de grija ca vei avea probleme la deschiderea portierei, mai ales pe timpul iernii cand butucul poate sa inghete si nu mai raspunde la comenzi. In general, telecomenzile si unitatea centrala de la inchiderea centralizata au o gama larga de temperatura in care se comporta normal si anume de la – 30 de grade la + 80 de grade. 

 

Poti monta sistem de inchidere centralizata pe o masina care nu beneficiaza de aceasta dotare

Cu siguranta, pe piata exista sisteme de inchidere centralizata la un pret decent, incepand de la 50 – 60 de lei pentru modele mai simple, pana la 200- 250 lei sau mai mult pentru modele mai sofisticate.

Manopera tine de service-ul la care apelezi, dar nu este nici ea foarte costisitoare, putand gasi ateliere care executa aceasta operatie la un pret cuprins intre 200 – 300 lei, in functie de modelul masinii.

Astfel, daca ai o masina mai veche care se deschide la cheie, sau chiar una mai noua, dar cu dotari putine, poti sa beneficiezi de o inchidere centralizata. Unele kit-uri vin cu toate elementele necesare, de la 2 telecomenzi si unitatea centrala, la cabluri de conectare si coliere de prindere. 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments