Am modificat articolul ultima data pe: 01.06.20

 

Analizand piata din Romania, cei mai multi soferi prefera sa achizitioneze o masina second hand, fata de una noua, cel mai relevant criteriu fiind pretul initial, cei mai multi dintre utilizatori nu isi pot permite o masina noua. Nu e o idee rea sa cumperi un astfel de autoturism, dar trebuie sa fii atent la cateva aspecte, pentru a te putea bucura de investitia facuta.

 

Piata de masini second hand este foarte bogata si iti poti gasi masina dorita, care sa corespunda atat nevoilor rationale, precum consum, cheltuieli de intretinere, accesorii, tractiune, dimensiune portbagaj etc., cat si celor emotionale, cum ar fi culoare, model, statutul oferit, design etc. Cum nevoile emotionale tin de fiecare persoana in parte, in acest articol ne vom referi mai mult la cele rationale, pentru a te putea ajuta sa iti gasesti un model compatibil cu ceea ce ai nevoie. 

 

Pret decent

Este unul dintre cele mai importante aspecte care te vor determina sa iti achizitionezi o masina la mana a doua, avand posibilitatea sa o cumperi la un pret mult mai scazut decat un model nou. La o masina noua vei pierde pana la 25% din pretul initial daca vei decide sa o revinzi dupa un an, si pana la 50% in urmatorii 2 ani, un model second hand fiind mult mai stabil ca si pret. 

Daca ai un buget mai mare, cea mai convenabila varianta este sa te indrepti spre o masina care are 3 ani vechime cu un rulaj mai mic de 75000 de km, care are un cost cu 50% mai putin decat pretul initial si are o stare buna, fara a mai fi nevoit sa investesti suplimentar. 

 

Pierderi mai putine la revanzare

Fata de un model nou care are o rata mare de depreciere in primii ani, la o masina second hand vei pierde intre 5 – 10 % din valoare pe an, astfel daca vrei sa o tii doar 1 an sau 2 ani este mult mai convenabil. 

 

Atentie sporita la cartea de service

In caz ca ai un buget mic pe care vrei sa-l aloci achizitionarii unei masini, ai grija si citeste cu atentie cartea de service. O masina care este prea ieftina poate avea hibe ascunse care sa necesite cheltuieli foarte mari pentru a putea fi functionala. 

Daca vanzatorul nu vrea sau nu are istoricul complet al masinii, inclusiv reviziile efectuate conform manualului de la producator, evita sa faci tranzactia, poti fi pacalit cu rulajul inscris pe bord, care poate sa nu fie cel real, poate fi o masina ce a suferit un accident grav, reconditionata etc. 

Pentru mai multa siguranta, chiar daca necesita un cost suplimentar, mergi la un service autorizat de reprezentanta si verifica starea masinii. Pentru a vedea daca nu a avut daune majore poti verifica si direct pe site-ul Autodna.ro sau altele similare. 

Ai grija si pastreaza toate facturile de service si asigura-i o buna intretinere, ceea ce va creste pretul de revanzare si increderea unui nou cumparator.

 

Cat timp folosesti masina pentru a avea pierderi minime

Conform mai multor studii este bine sa iti schimbi masina la un anumit timp, si daca vrei sa iti recuperezi cea mai mare parte din investitia initiala plus costurile de service (aproximativ 75%), atunci alege un model nu mai vechi de 3 ani si cu un rulaj de maxim 120000 de km, pe care sa-l revinzi cand esti aproape de 200000 de km. Astfel eviti cheltuielile costisitoare de service si ai o pierdere de 5% din valoarea initiala anual. 

 

Dotarile masinii

Avand in vedere ca tehnologia evoluaza foarte repede si in industria de masini, daca dotarile masinii sunt prioritare pentru tine, cauta un model cat mai nou. Fii atent la modelul de airbeguri si starea lor de functionare, sa fie mai multe si eficiente pentru a te putea proteja in caz de impact, sasiul sa fie cat mai rigid, sa ai sisteme de asistenta pentru sofer etc.

Poti sa te orientezi spre aer conditionat automat care sa iti ofere o temperatura optima; geamuri electrice mult mai usor de gestionat; senzori de parcare care sunt de mare ajutor in trafic; sistem de siguranta pentru copii daca este cazul; inchidere centralizata si ai aici lista cu oferte comparate de noi sistemul audio etc.

 

Cauta modelul de masina adecvat pentru tine

Piata fiind foarte diversa, poti sa alegi ceea ce ai nevoie, in functie de necesitati. Daca mergi mai mult prin oras si sunteti doar doi pasageri de regula, alege o masina incadrata in clasa B cu 2 sau 4 portiere, sau un SUV. Dintre cele mai populare modele mentionam: Opel Corsa, Ford Fiesta, VW Polo, Peugeot 208, Opel Mokka, Renault Captur etc. 

Daca ai de facut drumuri lungi in afara orasului, atunci vei avea nevoie de masini cu capacitatea portbagajului mai mare pentru bagaje, poate de un motor diesel, cu tractiune 4×4, cu o caroserie mai mare, precum cele din clasa C: Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Ford Kuga, BMW X3 etc.

Garantia

La o masina noua poti beneficia de garantie pentru o perioada mai lunga de timp: 3, 5 sau chiar 7 ani, dar in ultima perioada exista si dealeri de masini second hand care, pe langa un istoric complet al service-urilor, iti ofera si o perioada de garantie care poate fi de la 6 luni, la un an sau chiar mai mult.

Ai grija ca garantia sa fie clar specificata in contract pentru a putea beneficia de ea in caz de nevoie.

 

Inmatricularea

Cei mai multi clienti de pe piata second hand din Romania prefera masinile aduse din Germania, deoarece se pot baza pe masini puternice, bine intretinute, care au un pret decent. Insa trebuie verificate cu atentie actele masinii, pentru a putea fi inmatriculate in Romania, pentru a nu fi surprins atunci cand ajungi la biroul destinat acestui lucru sa iti fie refuzate actele. 

Cele mai des intalnite motive pentru care se resping actele sunt: pe talonul masinii este o stampila cu casat/dezmembrat, masini care nu mai pot fi repuse in circulatie chiar daca starea lor de functionare este in aparenta foarte buna; cartea masinii sa nu aiba stampila cu invalid sau coltul taiat. 

De asemenea, verifica atent sa ai toate actele masinii: actul de proprietate; vezi daca a fost achitat TVA-ul la achizitie; fisa tehnica a masinii; istoricul complet de service; clasa de poluare etc. 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments