Am modificat articolul ultima data pe: 14.08.20

 

In fiecare iarna, posesorii de automobile trebuie sa se pregateasca de vreme rea cu echipamentul potrivit si sa aiba la indemana accesoriile si uneltele necesare atunci cand sunt prinsi in impas. Si, pentru a exista cat mai putine, spre deloc, incidente neplacute in zapada, iti vor fi utile sfaturile urmatoare. 

 

Penele si alte probleme pot aparea mai des in sezonul rece, atunci cand conditiile de pe sosea nu sunt tocmai ideale, intervenind si poleiul si gheata, printre altele, asa ca soferul trebuie sa se echipeze corespunzator si sa fie pregatit pentru orice. Cele mai importante sunt anvelopele, deoarece va trebui sa treci la cele de iarna la primele caderi de zapada sau lapovita, avand in vedere conditiile schimbatoare de drum. Iata cateva sfaturi ce ar putea sa iti ajute in sezonul rece, cand iesi des cu autoturismul. 

 

Verificarea benzii de rulare a cauciucurilor

Pentru a te asigura ca anvelopele din sezonul anterior sunt inca fiabile, e necesar sa verifici daca acestea au o adancime de rulare potrivita, putand face asta folosindu-te de o moneda de 50 de bani. Si, in multe cazuri, pentru a determina indicatorul de siguranta nu trebuie decat sa inspectezi cauciucul spre a observa numarul inscriptionat pe banda de rulare. Daca acesta este vizibil, le poti folosi. 

Daca te intrebi de ce e importanta banda de rulare, iti vom elucida noi ca aceassta asigura aderenta in cazul in care ajungi cu masina pe drumuri anevoioase, alunecoase, cu gheata ori cu lapovita si ninsoare. 

 

Cum se monitorizeaza conditia anvelopelor

In esenta, trebuie sa te uiti dupa crampoane, daca acestea exista, in caz contrar fiind importante canelurile si santurile. Aderenta pe suprafete alunecoase sau dificile se face, in acest caz, prin cauciucul moale si canelurile cu laturi mai ascutite. Cand acestea din urma se rotunjesc si devin mai tari, aderenta lor scade, alunecand mai usor cand sunt scoase in conditii nepotrivite. 

In defavoarea unei vieti indelungate a anvelopelor vin noile tipuri de automobile cu tractiune pe fata si o greutate considerabil mai mare fata de modele anterioare. Pe deasupra, faptul ca sunt dotate cu motoare mai puternice nu face decat sa erodeze mai repede cauciucurile. 

Se recomanda inlocuirea anvelopelor de pe fata cu cele de pe spate la fiecare 8000km pentru ca acestea sa se erodeze in mod similar, tot atunci putandu-se face si verificarea presiunii din pneuri. 

Cand sa schimbi pneurile

Dupa primele nopti geroase poti recurge la inlocuirea anvelopelor de vara cu cele de iarna, astfel incat cand ajungi in zone umbroase, unde temperaturile scazute vor mentine gheata, sa nu derapezi. 

Pentru prima oara, poti merge la un mecanic sau poti asista o persoana care se pricepe, dar in timp poti invata sa faci si singur asta. Totusi, daca nu te simti suficient de familiar cu propriul bolid sau cu acest proces, apeleaza cu incredere la un profesionist. 

 

Mentinerea bateriei si a pieselor electrice

Bateria de masina are o rezistenta medie in timp, de 5 ani, existand presiune superioara pusa iarna, cand folosesti mai des caldura, luminile si stergatoarele. Pentru a o proteja, poti opri orice functie electrica atunci cand pornesti motorul. Daca la primele incercari nu ai contact, asteapta cate 30 de secunde dupa fiecare tentativa. 

 

Foloseste anticongelantul

Lichidul nu costa mult, dar daca nu investesti in el te poate costa viata motorului. Respecta instructiunile de utilizare ale produsului achizitionat si nu uita sa il schimbi la perioade bine definite. 

Un sunet ascutit auzit atunci cand incerci sa pornesti motorul poate fi semnul unei pompe de apa inghetate. Va fi necesar sa il opresti imediat si sa lasi gheata sa se topeasca. In unele cazuri, cea mai buna solutie e sa duci automobilul in garajul incalzit, pentru a-l putea folosi curand. 

Daca te afli la drum lung iar masina se supraincalzeste, poate fi vina unui radiator inghetat. Va trebui sa te opresti, pentru a nu produce mai mult rau decat bine. 

 

Pentru pastrarea vizibilitatii

In trafic geamurile si oglinzile sunt foarte importante, ele find cele care te ajuta sa vezi alti participanti si chiar si drumul pe care mergi. E important sa ai o vizibilitate buna, de aceea este indicat ca geamurile sa fie mereu curate si pe dinauntru, si pe dinafara. 

Ai datoria de a mentine parbrizul curat de impuritati, praf, noroi, mizerie sau gheata, asa ca, pe langa curatarea sa, e important sa dai la o parte si gheata si zapada de pe plafon, altfel acestea pot ajunge pe parbriz, unde iti for obstructiona vederea. 

Foloseste aerul conditionat pentru a scapa de umiditatea in exces si a dezaburi geamurile. 

Cand stergatoarele de parbriz sunt deteriorate sau stricate, inlocuieste-le. 

Foloseste aditivii potriviti pentru lichidul de parbriz, pentru ca acesta sa nu inghete si sa poti sterge cand ai nevoie. 

Nu uita stergatorele in pozitie deoarece pot ingheta si afecta sticla sau motorasul. 

Spre a fi vizibil in trafic, asigura-te ca farurile si semnalizarile nu sunt obstructionate si ca functioneaza corect. 

Daca drumul nu este in cele mai bune conditii, fa curatenia necesara dupa fiecare iesire. 

Cand vizibilitatea este redusa, nu uita de faruri, iar daca situatia se imbunatateste, stinge-le pentru a nu deranja ceilalti participanti la trafic sau a-ti obtura semnalizatoarele de frana. 

Schimbarea cauciucurilor

Sunt preferate optiunile cu caneluri de cel putin 3 mm, umflate bine deoarece, daca nu dispun de presiunea potrivita, devin nesigure. 

Foloseste-te de o cheie dinamometrica pentru a face modificarea singur sau apeleaza la un profesionist. 

Nu folosi lanturi decat in cazul in care zapada este foarte mare, altfel poti produce stricaciuni drumului pe care te afli. 

Poti alege intre pneurile pentru iarna sau cele pentru toate sezoanele, care sunt realizate dintr-un cauciuc special ce ofera o aderenta buna si in conditii potrivnice. 

 

Ultimele sfaturi

Cand pornesti la drum in sezonul rece, ia in considerare dificultatea cu care te vei deplasa, oferindu-ti mai mult timp pentru condus. 

Porneste din casa cu 10 minute inainte de ora normala, pentru a avea timp sa cureti masina si sa o incalzesti. 

Verifica mereu rezervorul si asigura-te ca ai cel putin 25% benzina, pentru a nu ramane in trafic. 

Curata bine parbrizul si ofera-ti suficienta vizibilitate in fata si in spate. 

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments