Ovalizarea discurilor de frana poate duce initial la vibratii cu intensitate mica, iar in cazul in care acestea devin puternice, trebuie sa le recentrezi. Uzarea capetelor de bara si a bieletelor poate fi o cauza a trepidatiilor, de aceea este indicat sa verifici starea acestora. Din cauza drumurilor pline de gropi, in timpul mersului rotile se dezechilibreaza si jantele isi modifica forma, iar acest lucru poate duce la miscari necontrolate ale volanului.
Daca te confrunti cu vibratii ale volanului, indiferent cu viteza la care te deplasezi, inainte de a merge la mecanic, ar trebui sa afli care pot fi motivele acestei defectiuni. Mai jos iti prezentam cateva cauze ce duc la aparitia trepidatiilor, ca sa stii la ce trebuie sa te astepti, cand vei ajunge la service.
Contents
Prima cauza poate fi: ovalizarea discurilor
Trepidarea volanului, in momentul diminuarii vitezei, este cauzata de o problema a franelor. Discurile de frana nu mai sunt asezate paralel cu etrierele si cu placutele. Acest lucru se numeste in termeni mecanici ovalizare.
Chiar daca forma discurilor ramane aceeasi (rotunda) si nu se modifica, descentrarea acestora se numeste asa. Ovalizarea poate aparea la masini din doua cauze: piesele autoturismului sunt de o calitate indoielnica sau modul de condus este unul gresit.
Vibratul volanului apare, initial, atunci cand franezi la o viteza mare, iar apoi simptomul se manifesta si in momentul in care masina se misca mai incet. Ca sa poti remedia problema, este indicat sa rectifici pozitia discurilor sau sa le inlocuiesti, daca sunt uzate.
Cea de-a doua cauza: bieletele de directie
Bieletele sunt niste elemente care unesc capetele de bara cu caseta de directie si in acelasi timp formeaza legatura dintre volan si roata. Socurile care au loc in timpul mersului se trimit de la roata catre volan, prin intermediul acestor componente metalice.
De aceea, dupa un anumit timp, din vina gropilor si a fortarii volanului, atunci cand iei curbe, elementele metalice de tip bila se tocesc. In cazul in care bieletele ori capetele de bara sunt afectate de uzura, volanul incepe sa vibreze puternic in timpul mersului.
Daca aceasta este cauza trepidatiilor, vei putea identifica usor, deoarece atunci cand calci in groapa se va auzi un fier care zgarie alt fier, iar acest lucru poate fi deranjant. Sunetul va aparea mai ales atunci cand iei viraje mai stranse sau cand calci in gropi.
Aceste componente metalice de legatura nu pot fi reconditionate, ci cand se tocesc, trebuie inlocuite. Pretul de achizitie este unul redus. Substituirea poate fi necesara de mai multe ori pe an, mai ales atunci cand parcurgi distante mari cu autoturismul, deoarece starea drumurilor este precara.
Cea de-a treia cauza: caseta de directie
Trepidatul volanului mai poate aprea si atunci cand exista probleme la caseta de directie. Elementele raspunzatoare de directia autoturismului se afla in permantenta in miscare, iar cu timpul se deterioreaza.
In momentul acela apare si o miscare, mica ca intensitate, ce nu poate fi controlata de sofer. Trepidatiile se simt chiar si atunci cand circuli cu viteza mica, dar acesta este un lucru bun, deoarece iti semnalizeaza o defectiune la caseta de directie, ceea ce poate cauza un grav accident de circulatie.
Nefunctionarea corespunzatoare nu mai permite soferului sa coordoneze autoturismul. De cele mai multe ori, atunci cand apar defectiuni la aceasta componenta, au loc si scurgeri de lichid. Asadar, daca simti amumite vibratii in timpul mersului si observi pete de ulei dedesubtul motorului, du-te la mecanic si verifica starea casetei de directie.
Cea de-a patra cauza: defectiuni ale beletei antirului
Beleta antirului poate fi o alta componenta, care atunci cand se uzeaza duce la vibratii ale volanului. Se aseamana cu un capat de bara si indeplineste aceeasi functie ca aceasta, adica leaga doua elemente diferite.
Realizeaza legatura dintre bara stabilizatoare si beculetele masini, fiind formata dintr-o bara prevazuta cu bila de otel, invelita in cauciuc. Cu timpul, praful si umezeala patrunde intre metal si cauciuc, ceea ce determina coroziunea otelului, iar bila incepe sa se miste.
In acest caz soferul aude un sunet asemanator cu o bataie metalica, care in timp se intensifica si creeaza trepidatii in timpul condusului. Ca sa elimini acest disconfort, trebuie sa verifici gradul de uzura al beletelor (si daca este nevoie sa le schimbi), iar in cazul in care acestea sunt in perfecta stare, asigura-te ca toate elementele metalice sunt bine insurubate si nu exista nici o trepidatie sau joc.
Cea de-a sasea cauza: motorul
Chiar daca se intampla rar si motorul poate fi unul din motivele pentru care masina are trepidatii in timpul condusului. Atunci cand aprinderea nu este suficient de intensa, nu primeste suficient carburant sau aer, acesta transmite o vibratie intensa in toata masina, inclusiv pe volan.
Cand aceasta componenta este defecta, vei constata ca in timpul mersului acceleratia e slaba, autoturismul nu merge corespunzator la anumite trepte de viteza sau incepe sa trepideze, dupa o anumita distanta parcursa.
Primul pas pe care trebuie sa il faci in acest caz este sa verifici filtrul de patrundere a aerului, cel al carburantului si bujiile. Daca constati ca toate aceste elemente sunt in regula si nu sunt uzate, trebuie sa mergi la un mecanic, pentru o diagnoza computerizata.
Cea de-a saptea cauza: rotile sunt dezachilibrate sau jantele sunt deformate
Atunci cand rotile nu sunt echilibrate corespunzator, pot aparea anumite vibratii in timpul condusului. Dezechilibrarea poate aparea din cauza gropilor sau a anumitor obiecte contondente care strapung cauciucul, insa nu il desumfla. Ca sa remediezi aceasta problema, trebuie sa mergi la vulcanizare, dar, daca anvelopele sunt de o calitate indoielnica sau uzate umflarea acestora nu va remedia trepidatiile, ci va trebui sa schimbi cauciucurile.
Partile metalice pe care sunt puse anvelopele se pot deforma din cauza denivelatilor existente la nivelul asfaltului. Aceasta problema poate duce si ea la vibratii ale volanului, mai ales atunci cand circului cu viteza. Ca sa nu apara aceasta problema, trebuie sa ai mereu anvelopele si jantele echilibrate si indreptate. De regula, defectiunea se rezova usor, daca mergi cu masina la mecanic si nu este deloc costisitoare.
Lasa un comentariu
0 Comentariu