Trepidatii in relanti, zbarnait, rateuri de motor si prea mult fum prin teava de esapament sunt doar cateva dintre semnele care iti spun ca s-ar putea sa ai probleme cu distributia. Nu sta pe ganduri si mergi in service, pentru ca daunele provocate de o distributie defecta pot fi destul de costisitoare.
Distributia este o componenta importanta a masinii, care conditioneaza atat sanatatea motorului, cat si starea multor altor elemente esentiale ale autoturismului. Se inlocuieste la 60.000 – 90.000km, daca este vorba despre o versiune cu curea, si la 180.000 – 300.000km daca este una pe lant. Aceste cifre nu sunt insa absolute si este bine sa stii cum sa recunosti simptomele unei distributii uzate sau montate gresit, pentru a interveni la timp.
Contents
Ce este distributia
Mecanismul de distributie este un sistem auxiliar al motorului, care functioneaza prin combustie interna si are rolul de a corela umplerea cilindrilor cu amestec de carburant, cu evacuarea gazelor arse, conditionand trecerea corecta a motorului prin cele patru etape de functionare:
- admisia amestecului de carburant
- compresia, cu autoaprindere la motorina si producerea de scanteie la benzina
- arderea si destinderea
- evacuarea gazelor arse.
Cand se schimba cureaua de distributie
Daca nu stii inca la cati km se schimba distributia cu curea, iti vom spune ca, in general, prima inlocuire a kitului se face la 90.000km, pentru ca urmatoarele sa se realizeze la 60.000km. Este insa o recomandare orientativa, pentru ca viteza de uzura depinde mult de starea drumurilor si de cum este condusa masina.
Elementele care necesita inlocuire sunt:
- role intinzatoare (care functioneaza pe baza unui rulment cu durata de viata limitata), pompa de apa si curea de distributie – se schimba impreuna, la 90.000km sau 60.000km;
- pinioanele danturate ale axului cu came si ale arborelui cotit, cuplate la cureaua de distributie – dupa 180.000km.
Pentru ca datele care iti spun la cati km se schimba distributia sunt orientative si este important sa fii atent la comportamentul masinii iti va fi util sa stii ca printre cele mai comune semne care iti spun ca este cazul sa schimbi o distributie pe curea se numara:
- cureaua prezinta semne vizibile de uzura
- motorul da rateuri sau se aude un zbarnait – poate fi vorba in acest caz de o distributie pusa gresit, cu simptome suplimentare, de tipul trepidatiilor in relanti
- se scurge ulei in zona distributiei
- prea mult fum la evacuare
- oprirea masinii, cauzata de ruperea curelei de distributie, care se soldeaza de regula cu pagube destul de mari.
Cele mai bune curele de distributie sunt cele pe care este indicata cat mai precis durata de viata, fie pentru toate componentele kitului, fie pentru fiecare element in parte. Nu uita insa ca uneori producatorii supraestimeaza rezistenta produselor si ca cel mai bine este sa fii atent la tot ce inseamna simptome de distributie uzata, pentru a sesiza din timp momentul in care este nevoie sa o schimbi.
Cand se inlocuieste distributia pe lant
Durata de viata a distributiei pe lant poate fi prelungita prin schimbarea frecventa a uleiului de motor, care are rolul de a-i asigura lubrifierea. Procesul este insa putin diferit de inlocuirea uleiului la o masina cu distributie pe curea, pentru ca se acorda mai multa atentie eliminarii impuritatilor din baia de ulei, prin folosirea unui aditiv de curatare si a unui ulei special de spalare, inainte de a schimba filtrul si umple rezervorul cu ulei nou.
Daca vrei sa stii la cati km se schimba distributia pe lant, iti vom spune ca acest tip de distributie face fata la uzura mai bine decat cea pe curea si necesita inlocuire abia la 180.000 pana la 300.000km. Unele modele sunt concepute pentru a rezista la fel de mult ca masina, deci in teorie, nu ar trebui sa le schimbi niciodata. Specialistii recomanda insa inlocuirea, chiar si in acest caz, la 350.000km.
Pe lista avantajelor unei masini cu distributie pe lant se mai numara si independenta fata de pompa de apa, care nu necesita inlocuire o data cu lantul. Pe de alta parte kitul de distributie este complex, incluzand, in functie de model, si alte elementele componente, precum ghidaje de lant, intinzator de lant, roti dintate pentru axul cu came si arborele cotit, suruburi pentru fulie etc. ceea ce face ca pretul unui astfel de kit sa fie destul de ridicat.
Nici distributia pe lant nu este insa infailibila si pot sa apara probleme la intinderea acestuia, disfunctionalitati cauzate de depunerile de calamina, la motoarele supra-alimentate, sau la alte elemente componente ale kitului de distributie. Din pacate, in acest caz simptomele sunt mai greu de asociat cu distributia, pentru ca sunt comune si altor defectiuni ale masinii:
- motorul consuma mai mult
- vibreaza la relanti
- motorul scoate zgomote cand il turezi pe loc
- auzi un sunet metalic la schimbarea vitezelor sau atunci cand activezi frana de motor
- se opreste motorul si in bord se aprind martorii Baterie, EPC si Check Engine.
Ce este o distributie sarita de la punct
Daca masina merge tremurat, motorul pare sa nu mai aiba aceeasi putere sau te trezesti cu ea oprita pe neasteptate, iar testele nu indica nici o problema electrica, poti sa ai de-a face cu simptome de distributie decalata, care are unul sau doi dinti sariti in spate sau in fata. Acest lucru se poate intampla atunci cand masina este trasa de un alt vehicul, pentru ca nu vrea sa porneasca, cand opresti brusc, cand masina ta trage dupa ea un alt autovehicul sau o rulota, ori cand pleaca prea brusc de pe loc.
Punerea la punct a distributiei este o sarcina pentru profesionisti si ceva mai complicat de realizat de catre soferi, in propriul garaj. Este nevoie de un elevator auto si suficient de multe instrumente pentru a fi mai simplu sa duci masina in service. In plus, tinand cont de importanta acestui mecanism in functionarea corecta si sigura a masinii, nici nu se prea recomanda punerea la punct a distributiei fara a apela la servicii specializate.
Cat costa manopera pentru un schimb de distributie
Preturile solicitate de atelierele de service pentru un schimb de distributie variaza destul de mult, dar se incadreaza in general intre 300 si 450RON pentru inlocuirea intregului kit. Tinand cont insa de faptul ca daunele care pot fi produse de o distributie defecta sunt mult mai mari, este o investitie care merita banii, mai ales daca iti cunosti masina, stii la cati km se schimba distributia si esti atent sa intervii din timp.
Aceasta valoare este valabila pentru masinile care au distributie pe curea si care necesita mai frecvent inlocuirea. Pentru cele pe lant, preturile sunt ceva mai mari, ajungand si depasind chiar 700 – 800RON.
Lasa un comentariu
0 Comentariu