Ce trebuie sa stii despre instalatia de racire a motorului

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Instalatia de racire a motorului unei masini are un rol foarte important in buna functionare a acestuia, avand grija ca temperatura sa nu depaseasca limita optima si, cu cat esti mai bine informat despre acest subiect, cu atat vei putea preveni defectiunile.

 

Ca si multe alte parti componente ale unei masini si sistemul de racire a evoluat in timp, pentru a deveni mult mai sigur si mai fiabil. Daca inainte instalatia de racire a motorului era pe baza de aer si de multe ori masina se oprea datorita supraincazirii motorului, acum mare parte din problemele anterioare s-au rezolvat.

Mai nou, un sistem de racire foloseste lichid pentru a asigura temperatura optima, iar procesul este mult mai bine controlat. Cu cat intelegi mai bine cum functioneaza acesta, cu atat vei putea sa ii acorzi o mai mare atentie si sa previi defectiunile majore. Dar sa o luam pe rand si sa vedem care sunt elementele componente din instalatia de racire a motorului, ce defectiuni pot sa apara si cum poti sa le previi.

 

Din ce se compune sistemul de racire al motorului?

Sistemul de racire este compus din mai multe parti componente, care au rolul de a asigura temperatura optima de functionare, pentru ca motorul sa nu se supraincalzeasca, dar nici sa nu inghete.

  • Radiatorul – este format din doua rezervoare dispuse paralel, unul superior si unul inferior, intre care sunt o serie de tevi subtiri ce asigura legatura dintre acestea. Sunt confectionate, in general, din tabla de alama sau otel. In partea inferioara gasesti teava de iesire pentru apa rece, un robinet pentru golirea instalatiei, precum si suporturile care fixeaza radiatorul.  

Un radiator masina are rolul de a imprastia lichidul ce provine de la motorul supraincalzit, si apoi va expune acest lichid de racire la un flux de aer din exterior.

  • Ventilator – acesta are rolul de a antrena aerul rece de la exterior printre tevile de la radiator pentru a grabi racirea lichidului. Poate fi antrenat de o curea sau poate fi electric.
  • Pompa de apa – rolul acesteia este de a face legatura dintre partea inferioara a radiatorului si canalele de racire ce se gasesc pe blocul motor. Astfel asigura o presiune in instalatia de racire comparabila cu cea atmosferica sau cu 0,5 – 1,1 bari mai mare. 
  • Vasul de expansiune – acesta este sub forma unui rezervor in care se pune lichid racire motor. Acesta permite lichidului sa se dilate fara a afecta incinta si conductele de racire.  Rolul vasului de expansiune este de prelua o parte din lichid prin intermediul supapei de preaplin, cand nu poate intra in radiator. 
  • Termostatul – apartine instalatiei de racire si circula lichidul fie inspre radiator, fie spre pompa de apa. Care este rolul termostatului? De a asigura o temperatura optima (cuprinsa intre 90 – 95 grade C) a blocului motor. 

Ce rol are lichidul de racire?

Pentru buna functionare a instalatiei de racire se foloseste lichid de racire (antigel), cu rolul de a asigura schimbul de caldura intre radiator si piesele ce se afla in miscare. Acesta asigura si o protectie contra inghetului, in general, pana la o temperatura exterioara de -35 grade C. Temperatura lichidului de racire optima este de 90 – 95 grade C. 

Totodata, lichidul de racire are si rol antidepunere, protejand impotriva depunerilor de calcar sau a altor impuritati.

 

Ce defectiuni pot sa apara la instatia de racire?

Fiind un ansamblu compus din multe piese, pot aparea mai multe defectiuni, precum:

  • Defectarea ventilatorului – slabirea curelei de antrenare a ventilatorului si a pompei de apa determina: supraincalzirea motorului, scaderea fluxului de aer catre motor si chiar defectarea acestuia. O alta problema care poate sa apara este senzorul de temperatura lichid racire defect, ceea ce conduce tot la supraincalzirea motorului.
  • Defectarea termostatului – simptome termostat defect: cresterea temperaturii peste cea normala de functionare, fierberea apei in vasul de expansiune, blocarea pistoanelor. La un termostat auto simptomele care iti arata ca acesta este defect tin si de pozitia in care acesta ramane, si ai doua situatii:

Termostat blocat pe inchis – lichidul de racire nu mai are acces pentru a trece prin radiator, asa ca nu se mai raceste, drept urmare temperatura va creste foarte mult, iar daunele pot fi ireparabile.

Termostat blocat pe deschis – in acest caz lichidul de racire trece permanent prin radiator si nu va mai avea putere sa incalzeasca corespunzator motorul, determinand o crestere a consumului de combustibil. 

  • Scade antigelul din vasul de expansiune – aceasta defectiune se datoreaza unor fisuri aparute pe traseul lichidului de racire si motorul se supraincalzeste. La fel se poate intampla si la buson vas expansiune defect.
  • Culoarea antigelului modificata – in caz ca nu intretii corespunzator instalatia de racire in circuit pot patrunde impuritati metalice care vor fi antrenate si depuse fie pe radiator, fie in pompa de apa, ce pot distruge aceste piese.

Ce masuri poti sa iei pentru a preveni deteriorarea sistemul de racire?

Pentru a mentine instalatia de racire a motorului in stare buna de functionare trebuie sa mergi periodic la verificari, la un tehnician de service, care, cu ajutorul sculelor si uneltelor speciale (cu multimetrul, aparate de diagnoza si masurare etc.), poate determina daca nu este in regula ceva. In plus, mai poti si tu sa faci mici verificari periodice:

  • Verifica daca nivelul lichidului de racire este optim si, daca este cazul, mai completeaza;
  • Inainte de sezonul rece verifica densitatea lichidului;
  • Daca lichidul de racire isi schimba culoarea trebuie inlocuit, daca nu ai probleme il inlocuiesti la maxim 3 ani;
  • Verifica stadiul curelei ce antreneaza ventilatorul si pompa de apa;
  • Verifica sa nu ai fisuri pe conducte si sa nu fie pierderi de lichid. 

 

In concluzie, sistemul de racire are un rol foarte important in buna functionare a masinii, iar daca nu ii acorzi atentia cuvenita se pot produce defectiuni grave la blocul motor. Cheltuielile cu intretinerea sistemului sunt mult mai mici impartite pe o perioada mare de timp, fata de o reparatie capitala la motor, asa ca nu neglija acest aspect. 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu