Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Accesibile la pret si esentiale in situatiile in care iarna iti pune cu adevarat autoturismul la incercare, lanturile auto sunt un produs pe care fiecare sofer ar trebui sa il aiba in portbagaj, cand pleaca la drum, in sezonul rece. Afla din acest articol cand au fost inventate, in ce conditii sunt obligatorii in tara noastra si multe alte detalii interesante si utile.

 

A venit iarna si in orasul tau si te bate gandul sa cumperi niste lanturi pentru masina, dar nu esti prea familiarizat cu acest tip de accesoriu auto? Iti spunem, pe scurt, cate ceva despre istoricul sau, tipurile de materiale din care poate fi confectionat, cand si cum trebuie sau nu trebuie sa il folosesti si ce spune legea despre dotarea masinilor cu lanturi, pe drumurile din Romania. Cu alte cuvinte un scurt ABC al lanturilor auto, pentru cei care nu au timp de lecturi aprofundate.

 

De cat timp se folosesc

Lanturile auto au fost inventate in anul 1904 de catre Harry Wood, care s-a gandit la acest tip de produs, observand soferii ce legau sfoara si material textil de cauciucuri, pentru a incerca sa obtina tractiune mai buna pe zapada. Patentul a fost insa obtinut in anul 1935 de catre Auguste Trudeau. Per total, aceste accesorii utile si adaptabile au ajutat conducatorii auto in situatii dificile aparute pe timp de iarna, vreme de peste 115 ani.

Din ce sunt confectionate

Desi versiunile cele mai populare sunt cele metalice, in categoria de lanturi pentru masina sunt incluse produse realizate dintr-o varietate de materiale, incepand cu fibre textile, poliuretan si cauciuc si pana la aliaje din otel galvanizat. Exista de asemenea si modele care combina structura metalica cu protectie textila pentru janta, preferate de cei care doresc o versiune mai complexa.

 

Cand apelezi la ele

Lanturile pentru roti sunt un produs conceput pentru situatii de urgenta, deci nu pentru utilizare zilnica. Cel mai adesea nu vei fi nevoit sa le folosesti nici macar pe intregul traseu, de la plecare si pana la destinatie, ci doar pe segmentele care sunt acoperite cu strat gros de zapada, gheata sau/si polei.

Rolul lor este acela de a te ajuta sa parcurgi, in siguranta si in mod eficient, portiunile de drum pe care cauciucurile de iarna nu sunt capabile sa iti ofere aderenta suficient de buna. Nu sunt deci un inlocuitor al acestora, ci o completare, destinata momentelor de forta majora, in care chiar ai nevoie de ele, si se scot de pe anvelope dupa ce ai trecut de zona in care a trebuit sa le folosesti.

Daca le utilizezi pe sosele cu strat subtire de zapada, pe care te-ai putea descurca usor si cu anvelopele de iarna sau poate chiar si cu cele all season, risti sa deteriorezi atat asfaltul, cat si cauciucurile masinii si sistemul de franare.

Un alt context in care lanturile iti pot fi de mare ajutor este situatia in care iti gasesti masina inzapezita dimineata si nu reusesti sa o pornesti de pe loc doar cu tractiunea oferita de cauciucurile de iarna.

 

Ce iti ofera

Prin structura lor, cu zale dure, combinate in segmente cu unghi diferit de orientare fata de directia de mers, lanturile iti asigura aderenta si tractiune, in special pe strat de zapada inghetata sau gheata, pe care il sparg folosind greutatea masinii. Cum printre bucatile create se navigheaza mai usor decat pe o suprafata compacta, lucioasa, poti manevra autovehiculul cu mai multa siguranta si viteza, si ai mai multa stabilitate pe drum si forta de franare.

Optiuni structurale

Desi aparent toate lanturile auto arata la fel, aceste produse difera foarte mult ca structura si performante tehnice. Poti, de exemplu, alege un model care include segmente pozitionate paralel intre ele, perpendicular pe directia de drum, numit tip scara, care iti ofera rezultate foarte bune la inaintare, insa ceva mai slabe in situatiile in care trebuie sa iei o curba.

Sau, poti opta pentru o structura in forma de V sau de romb, care se descurca mai bine in viraje, ori pentru o varianta full cover care combina segmente orizontale si in unghi, pentru aderenta optima indiferent de directia in care te deplasezi.

Nici zalele din care sunt confectionate nu sunt toate la fel. Unele se descurca mai bine pe zapada afanata, in timp ce altele iti ofera tractiune superioara pe gheata sau zapada batatorita. Cand cauti un astfel de produs este deci important sa citesti cu atentie precizarile producatorului in ceea ce priveste performantele oferite.

 

Legislatie

In privinta lanturilor, legislatia este ceva mai permisiva decat in cazul anvelopelor de iarna. Este bine insa sa ai in masina un set pentru axa motoare, pe care sa il poti instala atunci cand ajungi in zonele in care sunt indicatoare ce mentioneaza acest lucru (de obicei trasee montane).

Prezenta lanturilor in dotarea autoturismului este insa obligatorie si inclusa in codul rutier, in cazul masinilor cu masa totala maxima autorizata de peste 3.5 tone.

 

Cum se monteaza

In primul rand, pentru ca montajul sa se realizeze rapid si corect, este important sa alegi cele mai bune lanturi auto pentru masina ta in ceea ce priveste dimensiunile de roata pentru care sunt concepute. Foloseste indicativul trecut pe anvelopa pentru a identifica corect marimea de care ai nevoie.

Daca bugetul iti permite sa te orientezi catre o varianta cu ajustarea asistata sau automata a tensiunii, instalarea va fi foarte simpla. In general, tot ce trebuie sa faci este sa intinzi lantul pe jos in fata rotii, drept si avand grija ca zalele sa nu fie incurcate, si apoi sa il tragi peste anvelopa, folosind sistemul integrat de prindere si blocare. Modelele cu ajustare automata se vor tensiona singure, in momentul in care incepi sa rulezi cu masina, iar cele cu ajustare asistata includ cleme care te ajuta sa reglezi nivelul de tensionare, fara a avea nevoie de alte unelte.

Versiunile mai ieftine presupun tensionare manuala, care se face in mai multe etape, ce implica pornirea si oprirea masinii cu rularea pe distanta mica, si disponibilitatea unor unelte suplimentare.

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments