Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

O masina este formata din foarte multe piese componente, iar unele sunt de maxima importanta, precum cele de la motor, bobina de inductie fiind o piesa ce furnizeaza energia necesara pentru a arde combustibilul, iar defectarea ei sau functionarea necorepunzatoare poate crea probleme.

 

Este foarte important sa iti cunosti masina si sa poti sa iei masurile necesare, atunci cand este cazul, pentru a evita accidentelele si pentru a o pastra in stare perfecta de functionare. In acest articol ne vom referi la bobina de inductie, ce este, cum functioneaza, ce simptome sunt cand are probleme, dar vom raspunde si la intrebarea de ce se strica bobina de inductie, pentru a sti cum poti sa o protejezi.

 

Ce este si cum functioneaza o bobina de inductie?

Cosiderata de multi drept inima sistemului de aprindere, bobina de inductie ajuta la o aprindere corecta, generand cantitatea de energie necesara bujiilor. Astfel, daca aceasta este slaba si nu furnizeaza energia necesara, nu se va forma scanteia.

O bobina inductie este practic un transformator, ce are ca si rol receptionarea tensiunii bateriei de la bobina primara, pe care o transforma in tensiune foarte puternica pe bobina secundara, datorita scaderii campului magnetic atunci cand curentul se intrerupe.

Un model de bobina electrica modern are o tensiune de iesire foarte mare (45.000 V), fiind capabila sa aprinda si un amestestec mai slab de combustibil. 

Ce simptome apar cand bobina de inductie este defecta?

Fiind o componenta a motorului, orice defectiune a unei bobine de inductie nedepistata la timp poate avea repercursiuni severe la nivelul acestuia. Astfel, este important sa cunosti bobina inductie defecta, simptome, pentru a putea sa reactionezi si sa iei masurile necesare pentru a o inlocui la timp.

  • Se aprind martorii de bord – fiind o componenta esentiala, atunci cand circuli cu o bobina de inductie defecta se vor aprinde martorii din bord (spre exemplu martori bord Opel Corsa C pentru bobina defecta sunt martorul central si cel cu triunghiul care raman aprinse).
  • Este un consum crescut de combustibil – fiind afectat sistemul de aprindere al combustibilului, procesul de ardere nu este eficient, rezultand o crestere a consumului de combustibil.
  • O lipsa putere motor benzina – in caz ca motorul porneste greu, pot fi mai multe cauze, dar si bobina de inductie defecta este una dintre ele, asa ca merita o verificare bobina inductie. 
  • Motorulul da erori – din cauza ca este afectat procesul de aprindere si se degradeaza in timp, motorul poate sa se comporte anormal, putand chiar sa se opreasca in timp ce accelerezi.
  • Producerea de mini-explozii – deoarece particulele de combustibil care nu sunt arse intra pe teava de esapament incarcate de energie, pot declansa mini-explozii.
  • Si emisiile pot fi crescute – emisiile de hidrocarburi pot fi crescute datorita functionarii defectuase a procesului de ardere.
  • Poti sa simti miros de gaz pe teava de esapament.
  • Se pot auzi sunete ciudate si puternice ce vin de la motor.

Este important sa acorzi atentie acestor simptome si sa te prezinti la cel mai apropiat service pentru a testa bobinele de inductie. De ce se strica bobina de inductie? Sunt mai multe cauze si le detaliem mai jos.

 

Cum poti sa previi defectiunile sistemului de aprindere?

Asa cum am aratat si anterior, bobina de inductie face parte din sistemul de aprindere a combustibilului, iar verificarile periodice la timp pot arata daca acestea sunt uzate sau au o functionare defectuoasa.

In caz ca, in urma unei diagnoze, se recomanda inlocuirea acestora, este bine sa o faci cat mai repede sau sa respecti indicatiile date de producator. In timp, firele de inalta tensiune, precum si conexiunile acestora se degradeaza. Praful si umezeala pot influenta negativ sistemul de aprindere.

Bobinele de inductie se testeaza periodic si se poate face testul CLIP sau anumite teste de compresie. 

Cum se poate identifica o bobina de inductie defecta?

In functie de model (spre exemplu bobina inductie Golf 3) sunt necesare o serie de instrumente adecvate pentru a face o diagnoza corecta: cititor de coduri profesional, multimetru digital, testere speciale.

Se poate face o verificare vizuala, in care privesti cu atentie firele si conexiunile acestora, pentru a vedea daca sunt arse, corodate sau prezinta alte defectiuni. De asemenea, priveste cu atentie si suruburile sa fie intr-o stare buna.

Fiecare bobina trebuie scoasa si privita cu atentie, cautand sa nu fie crapaturi, sa nu fie corodata sau alte defectiuni. Si urmele de apa, ulei sau alte lichide trebuie tratate cu atentie, acestea avand un efect negativ asupra bobinelor.

Cu ajutorul unui multimetru digital se pot face o serie de masuratori, avand la indemana si o schema a conexiunilor. Cu un tester auto se pot diagnostica bobinele defecte.

 

Cum se inlocuieste o bobina de inductie defecta?

La masina sunt o serie de piese ce se pot inlocui foarte usor, cand sunt deteriorate sau defecte (precum becuri H7) si unele pentru care ai nevoie de anumite scule si echipamente, precum o bobina de inductie.

Cand vrei sa inlocuiesti o bobina de inductie, ai nevoie de un cititor de coduri, lumina potrivita, putand fi utilizata si o lanterna puternica, surubelnite, precum si ochelari de protectie si manusi.

Contactul trebuie sa fie oprit pentru a putea deconecta bateria. Se scoate conectorul bobinei, care poate fi diferit in functie de modelul de masina pe care il ai, apoi se scoate bobina, care poate fi sustinuta de doua suruburi la cele mai multe modele.

Verifica din nou sa fie piesa necesara, apoi pui bobina noua pe locul dedicat. Conectezi bobina si bateria. La final, poti sa faci un test si sa conduci circa 10 minute, facand tot felul de operatiuni pentru a vedea ca totul este in regula. 

 

Acum ca ai aflat de ce se strica bobina de inductie, ce rol are aceasta si cum poate afecta starea de functionare a masinii, vei acorda importanta cuvenita si o vei inlocui la timp.