Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Daca te-ai hotarat sa optezi pentru o masina second hand, este bine sa stii ca vei avea de facut ceva cheltuieli dupa cumparare. Inainte de a o putea folosi cu incredere, va trebui sa inlocuiesti cateva elemente de baza, care iti garanteaza rularea eficienta si in siguranta pe sosele, incepand cu lichidul de frana si terminand cu anvelopele.

 

Achizitia unei masini second hand se numara printre cele mai facile tactici de a obtine un autovehicul personal, daca nu ai buget pentru un model nou, sau esti incepator si preferi sa “sifonezi”, pentru inceput, o versiune deja uzata. Specialistii iti vor spune ca in acest caz trebuie sa ai mare grija la problemele ascunse. Noi vom adauga ca indiferent cat de buna pare sa fie masina, cateva elemente trebuie neaparat inlocuite daca vrei sa poti circula in siguranta.

 

Uleiul de motor si filtrele

Uleiul are rolul de a reduce frecarea intre componentele motorului, de a scade nivelul temperaturii si a elimina reziduurile generate in timpul arderii. Tot el protejeaza componentele impotriva efectelor coroziunii si ajuta la asigurarea etanseitatii. Daca nu este schimbat la timp, duce destul de sigur la uzarea prematura a motorului.

Regula standard spune ca schimbarea uleiului de motor se realizeaza o data la 12 luni sau dupa ce masina a parcurs 10.000 – 15.000km, daca acest lucru se intampla intr-o perioada mai mica de un an. Avand in vedere ca nu prea ai de unde sa stii exact cand a schimbat proprietarul uleiul la motor si daca a folosit unul de calitate, cel mai bine este sa il inlocuiesti inainte de a incepe sa folosesti masina.

Pentru ca totul sa mearga sa bine si sa protejezei motorul, mai este de asemenea indicat sa optezi si pentru inlocuirea filtrelor de ulei, care te vor ajuta sa pastrezi componentele curate pentru urmatoarele cateva luni.

Placutele si discurile de frana

Una dintre functiile fara de care nu poti pleca la drum in conditii de siguranta este cea de franare eficienta si prompta. Daca nu poti opri atunci cand este nevoie, poti avea tot felul de probleme, de la simple ciocniri cu trotuarul sau alte masini si pana la accidente grave. Uzura sistemului de franare nu depinde doar de numarul de kilometri pe care i-a parcurs masina, ci si de conditiile in care a fost folosita. In general, placutele de frana se inlocuiesc la 15.000 – 25.000km parcursi, iar discurile de franare la 40.000 – 50.000km.

Atat in cazul placutelor, cat si al discurilor, uzura se poate aprecia cu ochiul liber. Specialistii recomanda inlocuirea placutelor care au o grosime mai mica de 5mm, desi vei gasi in unele recomandari si nivelul de 3mm. Se schimba intotdeauna ambele placute de pe o punte, deci niciodata doar una singura, chiar daca perechea nu este la fel de uzata.

Gradul de deteriorare a discului se poate determina prin atingerea marginii acestuia si evaluarea tacticala a “buzei” formate. Daca aceasta este mai mare de 2mm, discul va trebui inlocuit. Aceste elemente importante se mai pot deforma, devenind ovale, caz in care vei simti de regula o vibratie anormala in pedala, cand franezi. 

Nu neglija schimbarea discurilor nici daca fostul proprietar iti spune ca masina a stat parcata cativa ani de zile, fiind scoasa doar la rodaj. Metalul a fost oricum supus diferentelor de temperatura si umezelii si poate prezenta fisuri care sa duca la crapare atunci cand te astepti mai putin.

Evita sa folosesti placute noi cu discuri vechi si invers si incearca sa investesti in aceste componente pentru a te putea baza pe un sistem de franare care functioneaza bine.

 

Lichidul de frana

Presiunea exercitata de lichidul de frana asupra placutelor este forta care face ca acestea din urma sa transmita mai departe miscarea catre discurile de frana si roti. Acesta isi pierde proprietatile in timp, prin absorbtia umiditatii din aer. Teoretic, lichidul de frana se inlocuieste complet o data la unul sau doi ani de utilizare, sau atunci cand masina da semne ca ceva nu este in regula cu sistemul de franare.

Daca este vorba despre o masina second hand, ai insa nevoie de lichid de frana nou pentru a fi sigur ca gestul tau de franare se transmite prompt la roti, deci nu il neglija. Trece-l pe lista elementelor pe care trebuie sa le inlocuiesti inainte de a putea folosi autoturismul fara emotii.


Kitul de distributie

La cele mai multe modele, kitul de distributie include cureaua de antrenare, rola de ghidaj si rola intinzatoare, elementele responsabile de sincronizarea componentelor motorului si mentinerea timpilor standard de ardere. In unele cazuri, mai este inclusa tot aici si pompa de apa.

Nivelul de uzura la care se recomanda inlocuirea kitului de distributie este de pana la 5 ani de folosire sau 90.000km. Pentru ca include mai multe piese si nu este tocmai o modificare pe care o poti realiza singur, schimbarea distributiei este mai costisitoare decat restul aspectelor discutate pana acum. 

Este bine insa sa o iei in considerare atunci cand pregatesti o masina second hand de folosire si sa apelezi la un mecanic de incredere, pentru a-ti spune care este starea componentelor. Exista cazuri in care poti scapa mai usor, inlocuind doar cureaua sau rola de ghidare.

Daca ai optat pentru o masina cu distributie pe lant, care nu a trecut inca de 180.000km parcursi, inlocuirea este mai putin necesara.

 

Anvelopele

In cazul anvelopelor este bine sa verifici din prima data fabricatiei, pe care o gasesti inscrisa pe flancul acestora. Daca durata de folosire depaseste cinci ani, cauciucul deja este intr-o zona de verificari anuale, care sa ateste daca il mai poti folosi in siguranta sau nu. In mod normal, poti utiliza un set pana la 10 ani de la data fabricatiei, daca sunt de calitate, si masina este folosita cu o frecventa medie, pe drumuri mai putin solicitante.

Tot vizual poti verifica adancimea santurilor de pe zona de rulare. Nivelul minim, care iti mai ofera inca siguranta, este de 1.6mm. Pe canalele care asigura evacuare apei sunt amplasate niste “bare” in relief, care trebuie sa fie mai inalte decat suprafata de rulare. Daca sunt la acelasi nivel, este iarasi un semn ca trebuie sa inlocuiesti anvelopele pentru ca suprafata lor nu te mai poate ajuta la fel de bine sa circuli in siguranta cand ploua.

Pneurile mai trebuie inlocuite daca prezinta pe peretii laterali galme sau orice tip de deformare, ori dac aobservi semne de uzura neuniforma pe zona de rulare. Daca esti la prima masina si nu ai experienta, cel mai bine este sa mergi intr-o vulcanizare pentru a afla cat mai sigur gradul de uzura si necesitatea inlocuirii.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Iti place cum arata masina ta abia cumparata si vrei sa mentii aspectul impecabil pentru mai mult timp? Afla din acest articol ce masuri poti lua pentru a preveni deteriorarea vopselei si a limita actiuna nociva a factorilor de mediu asupra sa.

 

O parte din farmecul detinerii unei masini consta in aspectul sau curat si impecabil, oferit de finisajele fara pata, realizate intr-o culoare care iti place. Din pacate, daca nu ai grija cum trebuie de autoturism, vopseaua va fi curand afectata de zgarieturi sau rugina, pierzand din luciu si intensitate. Iata cateva masuri care te pot ajuta sa mentii look-ul masinii tale ca nou, pentru mai mult timp, evitand cheltuielile de revopsire completa, deloc de neglijat.

 

Alege cu atentie locul de parcare

Conditiile in care pastrezi masina atunci cand este parcata influenteaza direct modul in care aceasta isi mentine aspectul. Ne referim aici atat la locul de parcare permanent, unde autovehiculul petrece noaptea si cele mai multe ore in care nu este folosit, cat si la locatiile aferent opririlor de moment sau orelor de serviciu. Nu este nevoie de mult timp pentru ca o creanga uscata sa cada fix pe capota ta.

Evita deci sa opresti sub copaci, pentru a evita astfel de accidente, dar si situatia in care arborele gazduieste pasari care se pot gainata pe masina. Aceste dejectii sunt acide si ataca vopseaua, mai ales daca nu sunt indepartate prompt.

Nici expunerea directa la soare nu ajuta, deci incearca sa gasesti un loc umbrit, macar pentru cele mai calde ore ale zilei. O temperatura de 35 – 40 de grade, in zilele caniculare, inseamna ca vopseaua de pe capota si aripi, in zona motorului, ajunge usor la 90 – 100oC.

Desi vopseaua pentru masina este conceputa pentru a rezista la caldura, la acest nivel de temperatura devine mai moale si mai usor de deteriorat de catre particulele mici de praf si nisip preluate in timpul deplasarii.

Evita de asemenea si spatiile de parcare situate in apropierea drumurilor foarte circulate si a santierelor de constructii, care iti garanteaza o colectie nedorita de praf.

 

Apeleaza la o prelata de calitate

Nu toti ne permite un loc de parcare in subteran sau un garaj care sa fereasca masina de soare, ploaie, grindina, praf etc. In acest caz, o prelata de calitate, suficient de mare pentru a imbraca corect si integral autoturismul, este cea mai buna solutie.

 

Nu lasa petele de orice fel sa se usuce pe caroserie

Orice ai face si oriunde ai lasa masina, mai devreme sau mai tarziu tot te vei trezi cu diverse pete si particule de murdarie pe ea, cel mai adesea din cauza pasarilor. Secretul protejarii vopselei consta in indepartarea cat mai prompta a acestora, cu ajutorul unei carpe umede. Foloseste apa sau solutie speciala pentru caroserie, insa nu te lasa tentat de agentii casnici de curatare, care pot face mai mult rau decat bine.

La fel de important este sa eviti utilizarea de carpe uscate sau servetele de hartie pentru curatare. Ai nevoie de apa pentru a inmuia depunerile. Daca lucrezi pe uscat, va fi nevoie sa freci cu putere si risti sa zgarii vopseaua, chiar daca vorbim despre leziuni foarte fine.

 

Actioneaza rapid asupra zgarieturilor

Zgarieturile apar incredibil de usor. O mica neatentie, nu neaparat la volan, poate chiar cand alimentezi sau duci la masina obiecte ascutite sau dure, si stratul de vopsea impecabila dobandeste o mica imperfectiune. Sau una mai mare.

Sfatul specialistilor este sa actionezi rapid pentru a repara aceste defecte, prevenind astfel formarea de rugina. Daca ai insa un program foarte aglomerat, iti poti da seama de nivelul urgentei dupa aspectul zgarieturii. In cazul in care materialul de dedesubt are culoare galbuie, inseamna ca s-a ajuns doar pana la grund, deci metalul este inca protejat. Mai poti amana deci putin interventia. Daca metalul este insa vizibil, este cazul sa te indrepti cat mai repede catre un service.

 

Ai grija cum lucrezi cu carburantii si lichidul de frana

Cand vorbesc despre combustibil, ulei sau tipuri de lichide de frana, putini le asociaza cu riscul de a deteriora exteriorul masinii. Si totusi se poate intampla. Alimentarea cu carburant poate duce la zgarierea vopselei cu pistolul, daca nu esti atent, sau murdarirea ei benzina ori motorina.

Lichidul de frana este folosit uneori pentru a indeparta rugina de pe unele componente ale masinii. Ai grija insa sa nu il confunzi cu o solutie buna si pentru rugina de pe capota, pentru ca va produce mai mult rau decat bine, afectand si vopseaua.

 

Spala si ceruieste masina periodic

Daca utilizezi masina ocazional, doar cand mergi la cumparaturi mai voluminoase sau insemnate cantitativ, si in concediu, s-ar putea sa fii tentat sa ai mai putina grija de ea. Nu uita ca atat timp cat sta in parcare, mai ales fara prelata, vopseaua acumuleaza praf, insecte, gainat, diverse substante chimice folosite pentru spalarea strazilor etc.

Profesionistii recomanda ceruirea de 2 – 3 ori pe an, de preferat, dupa o tura de polisare.  Polisarea consta in aplicarea unei solutii speciale de curatare care ajuta la indepartarea in profunzime a murdariei si la tratarea zgarieturilor fine. Gasesti aceste formule in magazine, sub forma de spray, lichid sau crema. Dintre tipurile de ceara disponibile, cei mai multi recomanda pasta, cu aplicare mai buna si control mai precis asupra gradului de acoperire.

 

Ai grija cum folosesti portbagajul de acoperis

Indiferent daca optezi pentru un model tip cutie sau o structura metalica pentru biciclete, portbagajul de acoperis poate fi o sursa de zgarieturi, daca nu esti atent. Pentru a preveni accidentele, este bine sa folosesti o patura pentru a acoperi caroseria atunci cand incarci sau descarci obiecte dure si ascutite. Acelasi accesoriu se recomanda si inainte de fixarea bicicletelor si apoi, la coborarea lor.


Ia in considerare folia de protectie

Cu un cost de aplicare mediu de 200 euro pentru o masina, folia de protectie este transparenta, lasand vopseaua sa se vada placut, si limiteaza actiunea daunatoare a sarii, nisipului, apei, radiatiilor UV si substantelor chimice folosite pentru dezapezirea drumurilor. Nu afecteaza culoarea si prelungeste durata de viata a vopselei.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

O data ce ai descoperit mirajul achizitiilor auto second hand va fi greu sa nu iti imaginezi cat de simplu ar fi sa imbunatatesti sau sa repari masina la un pret mai mic decat al achizitiilor la prima mana. Inainte de a incepe sa cumperi tot ce-ti trebuie de la dezmembrari, afla insa care sunt principalele argumente pentru si impotriva acestei surse de piese auto.

 

Ai fost implicat intr-un accident auto si ai nevoie sa inlocuiesti cateva elemente importante ale masinii? Sau te gandesti sa schimbi aspectul exterior sau interior al autoturismului? Indiferent de situatia care te-a adus cu gandul la achizitia de produse de la dezmembrari, inainte de a te entuziasma datorita pretului mai accesibil, este bine sa cunosti principalele argumente pro si contra acestei surse de piese.

 

PRO: Pret mai bun

Spre deosebire de piesele noi, cele pe care le poti achizitiona in urma dezmembrarii unor masini scoase din uz sunt disponibile la costuri mai reduse. Poti face deci o economie considerabila, aspect deloc de neglijat daca ai fost implicat intr-un accident si ai nevoie sa inlocuiesti mai multe componente pentru a putea folosi din nou masina, cat mai curand.

 

CONTRA: Lipsa garantiei

Pretul redus vine insa impreuna cu lipsa garantiei, ceea ce inseamna ca daca piesa se strica a doua zi dupa ce ai montat-o, nu vei putea recupera banii platiti. Iti asumi asadar un risc in plus, care poate fi insa redus destul de mult prin informarea corecta in prealabil si, daca este posibil, prin verificarea pieselor si a masinii din care provin. 

In rest, conteaza mult de unde cumperi si ce nivel de credibilitate are firma care vinde produsele. Daca gasesti informatii online, este bine sa evaluezi calitatea componentelor comercializate si pe baza review-urilor disponibile.

 

PRO: Poti gasi caroserie la aceeasi culoare

Desi ar putea sa para surprinzator, este mai simplu sa gasesti o portiera compatibila, vopsita in aceeasi nuanta cu masina ta, la dezmembrari, decat in randul produselor noi. Este deci o solutie recomandata daca vrei sa scapi de costurile revopsirii, care nu sunt deloc de neglijat.

 

CONTRA: Calitate si nivel de uzura

Cel mai adesea vei gasi aceste produse pe Internet si le vei evalua din descrierile vanzatorului si pozele care insotesc informatiile. In cele mai multe cazuri iti poti da seama despre ce nivel de uzura este vorba din imagini, in altele insa poti avea surprize neplacute.

 

PRO: Calitate mai buna

Vorbim de fapt despre calitatea superioara caracteristica pieselor originale folosite in fabrica, fata de nivelul caracteristic produselor comercializate ca piese de schimb, care nu ofera aceeasi durabilitate. Motorul, cutia de viteze, capacele de la roti si, in general, cam tot ce poti cumpara de pe o masina dezmembrata si nu este supus prea mult uzurii, se va comporta mai bine in timp decat alternativele noi din magazine.

 

CONTRA: Compatibilitatea cu modelul tau de masina

Daca cel care comercializeaza produsele nu ofera informatii suficiente si detaliate despre masina de la care au fost obtinute, exista riscul sa nu se potriveasca cu a ta, desi in aparenta vei fi sigur ca ai nimerit modelul corect. 

Asigura-te, in primul rand, ca este vorba despre un autoturism cu volan tot pe dreapta, pentru ca cele care provin din Anglia, cu volan pe stanga, nu sunt o sursa bune pentru masinile standard folosite in Romania. Verifica apoi atat modelul masinii, cat si anul de fabricatie, pentru ca unele update-uri minore realizate la acelasi model pot da lucrurile peste cap cand te astepti mai putin.


PRO: Sursa buna de piese pentru caroserie si interior

Cateva motive simple plaseaza piesele care tin de aspectul masinii in topul listei componentelor pe care este bine sa le cumperi de la dezmembrari. Primul este faptul ca aceste elemente nu se incadreaza pe lista celor considerate consumabile sau supuse uzurii intense. Vorbim despre parti din caroserie (portiere, capota, portbagaj, acoperis, faruri, bara de protectie etc.) sau de interior (fata de usa, volan, scaune etc.). Poti schimba la propriu intregul aspect al masinii cumparand piese de la dezmembrari.

Al doilea motiv este simplitatea evaluarii gradului de uzura, care se face in acest caz mult mai simplu decat atunci cand incerci sa cumperi piese implicate in diverse angrenaje. Poti sesiza vizual daca piesele arata bine, iar sistemele de prindere si cele care asigura mobilitatea (acolo unde este cazul) pot fi si ele evaluate destul de usor din imagini.

 

CONTRA: Costuri suplimentare de transport

Spre deosebire de piesele noi pe care le cumperi de la reprezentanta din orasul tau, cele care provin de la masini dezmembrate sunt de regula disponibile online si pot proveni din orice colt al tarii. Ceea ce inseamna ca va trebui sa platesti destul de mult si pe transport, mai ales daca cumperi componente de mari dimensiuni.

 

PRO: Poti inlocui mai ieftin motorul si unele elemente mecanice

Printre sistemele importante pe care le poti cumpara de la dezmembrari se numara si motorul, curelele de transmisie, elementele de esapament, suporti, punti, fuzete etc. Unele dintre ele costa destul de mult in versiunea noua si pot fi cumparate la un pret accesibil in acest mod. Atentie insa, este vorba doar despre piesele care nu sunt supuse la un nivel ridicat de uzura.

CONTRA: Nu poti cumpara orice piesa

Pentru a putea profita de aceasta sursa de componente pentru masini este bine sa stii ce poti si ce nu poti cumpara de la dezmembrari. De exemplu, pentru ca pe piata sunt foarte scumpe, se recomanda sa cumperi in formatul reconditionat piese precum alternator, pompa de injectie, cutie de directie, electromotor, turbocompresor, compresorul de AC, planetare, injectoare. Atentie insa: reconditionate, nu de la dezmembrari, pentru ca sunt elemente importante care te pot lasa cand ai nevoie mai putin de probleme.

Pe lista produselor auto pe care nu ai de ce sa le cauti deloc in lista celor obtinute prin dezmembrare, sau chiar reconditionate, se afla elementele de franare si de directie, filtrele, amortizoare, bujii, bielete, senzori, cabluri, furtune, pivoti, ambreiaj si tot ce inseamna piesa considerata consumabila, care necesita schimbare o data la cativa ani. Nu trebuie sa iei in considerare oferta de la dezmembrari nici pentru produse precum ulei de motor sau lichid de frana (o lista cu formule comparate de noi gasesti aici) care sunt supuse de asemenea degradarii, in timp.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Temperaturile au inceput sa creasca si te gandesti deja la concediu? Mai este ceva timp pana atunci, insa nu este prea devreme pentru a pregati cum trebuie masina pentru sezonul cald. De la schimbarea cauciucurilor, verificarea aerului conditionat si achizitia de parasolare potrivite, masurile pe care trebuie sa le iei nu sunt multe, insa sunt importante si de efect.

 

Desi suntem tentati sa acordam mai multa atentie pregatirii masinii pentru anotimpul rece, nici vara nu este prea blanda cu autoturismele. Iata de ce este important sa iei cateva masuri importante atunci cand temperatura incepe sa atinga niveluri ridicate si stii ca incepe o perioada caniculara.

 

Verifica stergatoarele

Trecuta prin iarna si primavara, masina lasa acum in urma cateva luni cu precipitatii, in care stergatoarele au lucrat din plin. Este posibil sa se fi uzat si sa nu-ti mai ofere eficienta necesara pentru un parbriz impecabil. Evalueaza-le deci cu atentie si inlocuieste-le daca sunt deteriorate. Este cazul sa schimbi stergatoarele daca: observi zone cu material lipsa, rupturi, sau daca dupa doua treceri peste geamul udat in prealabil, acesta nu a fost curatat ori a ramas cu urme.

Desi in ultimul timp verile sunt adesea secetoase, cu ploi putine, atunci cand acestea apar ,iau frecvent forma de aversa, cu cantitati mari de apa, situatie in care stergatoarele bune sunt esentiale pentru deplasarea sigura.

Aerul conditionat

Un aliat nepretuit in lupta cu caldura verii este aerul conditionat al autovehiculului. Pentru a te asigura ca va functiona cum trebuie si in sezonul cald, iti recomandam sa il pornesti o data la cateva luni, pentru 10 minute, indiferent de anotimp.

Dincolo de aceasta masura simpla de intretinere, este bine sa il duci la verificat, la inceputul verii, intr-un service, pentru a te asigura ca totul este in regula. Tot acum poti si completa freonul daca este cazul.

Modul in care utilizezi aceasta functie oferita de masina influenteaza direct gradul de uzura, eficienta si consumul de energie. Procedura recomandata pentru pornirea aerului conditionat in zilele caniculare incepe cu deschiderea geamurilor de la cel putin doua portiere. In general, aerul de afara este mai rece decat cel din interior, mai ales daca masina a stat in soare. Astfel, reduci temperatura semnificativ, fara a folosi sistemul de climatizare. 

Acesta din urma se porneste dupa ridicarea geamurilor, mai intai la o treapta redusa de viteza si la o temperatura mai ridicata si se duce treptat catre nivelul dorit, astfel incat sa eviti suprasolicitarea.

 

Nu subestima parasolarul

Parasolarul este un accesoriu al masinii care iti permite sa reduci caldura care patrunde in interior prin geamuri. Exista modele pentru parbriz, pentru geamul din spate si pentru cele de la portiere. Cele pentru parbriz si luneta se folosesc de regula cand autoturismul este parcat, iar modelele pentru geamurile laterale se utilizeaza in calatorii. Acestea asigura mai mult confort pasagerilor, evitand perioadele iritante in care soarele poate sa bata direct pe chipurile lor.

Desi il poti inlocui si cu cartoane sau alte materiale improvizate, pentru ca nu implica o investitie prea mare, iti recomandam sa optezi pentru un model de parasolar de calitate, special confectionate pentru a devia razele de lumina. Un astfel de accesoriu, care acopera parbrizul cat timp esti in magazin sau la birou, va preveni situatiile in care nu poti tine mainile pe volan pentru ca acesta s-a incins prea tare.

Curata frecvent masina si aplica ceara

Vara inseamna mult praf, caldura si dejectii de pasari uscate pe capota. Pentru a preveni deteriorarea vopselei este important sa speli frecvent masina, indepartand tot ce inseamna pete si depuneri care, in timp, actioneaza asupra straturilor superioare de vopsea.

Foloseste intotdeauna o carpa umeda, nu uscata, sau chiar jet de apa, la presiune redusa. Daca preferi sa speli singur masina, ai grija ce solutii de curatare utilizezii, pentru ca detergentii casnici pot deteriora lacul.

Cel mai periculos element al verii este combinatia dintre caldura si praf. Cand temperatura vopselei creste mult, sub actiunea razelor solare, aceasta isi modifica densitatea, devenind mai moale si mai sensibila la actiunea particulelor de praf si pietricelelor care se lovesc de caroserie cand circuli.

O solutie eficienta la aceasta problema este aplicarea periodica a unui strat de ceara. Poti face chiar tu acest lucru, folosind ceara pasta, lichida sau spray, din comert, ori poti merge in service. A doua varianta este cea a apelarii la o folie de protectie, cu rol de diminuare a actiunii radiatiilor UV si particulelor abrazive.

 

Cauta un loc potrivit de parcare

Vara, mai mult decat oricand ai nevoie de un spatiu de parcare care sa iti ofere siguranta in plus. Drumurile principale, foarte circulate, sunt pline de praf, deci evita zonele din imediata apropiere. Daca nu ai la dispozitie un garaj, cauta o parcare subterana in care poti lasa autoturismul in zilele foarte calde. 

Oricat de tentant ar fi, incearca sa eviti spatiile libere situate sub copaci, pentru ca te expui la pasari si gainat. Apeleaza la o prelata cu rezistenta buna la radiatii UV, daca nu ai alta optiune de a feri masina de soare.

Pneuri si sistem de franare

Daca ai macar cativa ani de experienta la volan stii deja ca drumurile incinse inseamna provocari destul de mari pentru cauciucuri, cand vine vorba despre stabilitate in curbe si franare eficienta. Incepe deci pregatirile de vara prin schimbarea cauciucurilor de iarna sau a modelelor all-season, cu o varianta care iti ofera rezistenta buna la temperaturi inalte.  

Aceste versiuni includ si santuri mai pregnante, pentru evacuarea apei, care au rolul de a preveni acvaplanarea in perioadele cu ploaie puternica.

O masina care nu este dotata cu anvelopele potrivite sezonului nu va reusi sa iti ofere reactii optime pe drum, mai ales la opririle bruste. Nici cel mai bun lichid de frana sau inlocuirea completa a placutelor si discurilor nu pot compensa o suprafata de contact nepotrivita conditiilor de drum. Asigura-te deci ca ai cauciucuri de vara, mai ales daca circuli mult sau te pregatesti sa pleci in concediu cu familia si se anunta o perioada deosebit de calda.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Lichide de frana – Opinii si Recenzii in 2020

 

Alegerea unui lichid de frana potrivit este de mare importanta, mai ales ca sunt anumite standarde pe care trebuie sa le respecti, iar sistemul de franare este vital pentru siguranta ta in trafic. Motul 100950 este un produs din categoria DOT 5.1, care se poate mixa usor si cu DOT 3 si DOT 4, avand in compozitie poliglicol si fiind 100% sintetic. Este ambalat in recipient din plastic, usor de manipulat, cu capac ermetic si are o capacitate de 0,5l. Daca ai un model de masina cu un standard DOT 4, poti sa mergi si pe Ate 03.9901-6202.2, cu capacitate de 1l. 

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cel mai bun!

Motul 100950
Click aici pentru pret!

Acest lichid de frana din categoria DOT 5.1 este 100% sintetic, avand ca si ingredient de baza poliglicolul, se poate mixa cu standardele de mai jos, precum DOT 3 si DOT 4, are un ambalaj usor de manuit, contine 500 ml de lichid si, avand o vascozitate mai scazuta, asigura o circulatie foarte buna in interiorul sistemelor ABS.

Produsul nu poate fi amestecat cu substante siliconice sau lichide minerale, conform indicatiilor de la producator. 

Un produs de calitate, la un pret bun, ce poate fi utilizat pentru o gama larga de autovehicule. 

A 2-A OPTIUNE!

Ate 03.9901-6202.2
Click aici pentru pret!

Un lichid de frana DOT 4, ce se preteaza pentru mai toate tipurile de autovehicul ce au acest standard, cu un punct de fierbere uscat de 280 grade C si umed de 200 grade C, ambalat in recipient cu inchidere ermetica prin insurubare, cu o cantitate de 1l si capac galben pentru a fi usor reperat. 

Recipientul in care este ambalat este din tabla si iti poate aluneca in timpul manipularii, daca nu esti atent. 

Acest produs iti asigura functionarea masinii, avand grija de sistemul de franare pentru a fi in siguranta in trafic. 

A 3-a Optiune!

VW Audi Skoda Seat STOAUTO750m3
Click aici pentru pret!

Nu sunt putin cei care indragesc un anumit brand de masina, iar daca te numeri printre ei si ai un autoturism: Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, poti sa folosesti acest lichid, ce vine ambalat in recipiente din tabla, cu capac ferm, are o cantitate de 1l, se incadreaza in categoria DOT 4 si respecta standardele impuse. 

Fiind un lichid de frana dedicat pentru anumite branduri, are si un pret putin mai ridicat fata de produsele universale. 

Poti sa acorzi o ingrijire mai atenta pentru masina ta, utilizand produse recomandate, mai ales daca tii la acest brand. 

 

 

Pareri despre cele mai bune lichide de frana

Este destul de dificil sa iti alegi un produs potrivit, avand in vedere ca sunt foarte multe sortimente pe piata si poate fi derutant. Astfel, mai jos, ai o lista cu cateva variante pe categorii. Daca alegi sa iti faci cumparaturile din mediul online, din magazinele de specialitate poti sa citesti si diferite pareri despre cele mai bune lichide de frana, sa alegi in functie de un raport pret-calitate bun, sa ai transport etc. 

 

 

Lichid de frana DOT 5.1

 

Motul 100950 

 

Poti sa alegi acest lichid de frana ce se preteaza pentru orice fel de autoturism ce are sistem de franare hidraulic, este cu ABS si se recomanda de catre producator standardul DOT 5.1. 

Produsul este 100% sintetic, pe baza de poliglicol, avand un punct de fierbere umed de 270 grade C. Ai posibilitatea de a folosi acest lichid de frana si la modele ce au standard-ul DOT 3 sau DOT 4, putand fi mixat cu acestea fara probleme.

Producator de renume, ce tine la calitatea produselor oferite, ofera un lichid de frana ce se supune standardelor si are aprobari OEM. Se recomanda sa-l pastrezi in ambalajul original, bine inchis, pentru a nu absorbi apa. Ambalajul este din plastic, cu o forma potrivita pentru o manipulare usoara, cu capac ce se inchide prin insurubare si are o capacitate de 0,5l. 

 

 

 

Wolf 8308307 

 

In caz ca vrei un lichid de frana, la un pret bun, poti sa te indrepti spre acest produs si nu vei fi dezamagit. Iti pune la dispozitie si o cantitate mare de produs, fiind de 1l.

Ambalat in recipient de plastic, cu o adancitura in partea superioara, va fi usor de manipulat si il vei putea tine cu fermitate. Capacul se insurubeaza si astfel nu exista riscul de a se varsa in caz ca il rastorni din neatentie.

Este un lichid de frana din categoria DOT 5.1, pe baza de glicoesteri ce intruneste conditiile impuse de standarde. Punctul de fierbere la uscat este de 270 grade C, la umed este de 185 grade C. 

 

 

 

Yacco 62655 

 

Daca esti pasionat de masina pe care o ai si vrei sa ii oferi tot ce este mai bun pe piata, iar pretul nu este un criteriu de alegere, poti sa mergi pe acest brand, cu o lunga experinta in spate care iti va asigura o functionare de calitate pentru sistemul de franare.

Este un lichid de frana DOT 5.1, sintetic, ce se potriveste pe mare majoritate a autovehiculelor ce au acest standard. Punctul de fierbere la umed este de 260 grade C, iar la uscat este de 325 grade C.

Contine o cantitate de 0,5 l, pe care o poti folosi fie pentru a completa in caz de nevoie, fie pentru schimbarea totala ce se recomanda odata la maxim 2 ani. Produsul este ambalat in sticle de plastic, cu capac ce se insurubeaza. 

 

 

 

 

Lichid de frana DOT 4

 

Ate 03.9901-6202.2

 

Cu siguranta ca sistemul de franare este unul dintre cele mai importante la un autovehicul, pentru a fi in siguranta atunci cand esti la drum, iar lichidul de frana are rolul de a-l mentine in stare de functionare maxima, si se schimba la cel mult doi ani.

Acest produs este un lichid de frana DOT 4 necesar pentru masinile cu ABS, ce se preteaza pentru mai toate marcile de autovehicul. Are o capacitate de 1l si il poti folosi fie pentru schimbul total, fie pentru a mai completa in caz de nevoie.

Cutia in care este ambalat este din tabla, albastra cu capac galben si o vei recunoaste cu usurinta printre celelalte produse pe care le detii. Se inchide ermetic prin insurubare. Produsul se incadreaza in standardele impuse de aceasta categorie, avand un punct de fierbere uscat de 280 grade C si unul la umed de 200 grade C. 

 

 

 

Castrol 15036B 

 

E produs de o firma bine cunoscuta la nivel mondial, ce a cucerit piata cu produsele de calitate pe care le ofera, iar acest lichid de frana, ieftin si bun, poate fi o alegere potrivita pentru tine. 

Se poate folosi pe orice tip de autovehicul cu ABS, ce are trecut ca si standard DOT 4, si datorita calitatilor sale de exceptie se recomanda si in conditii extreme. Produsul detine mai multe autorizari si se incadreaza in standardele cerute.

Recipientul in care este ambalat este din plastic si are un design mai special, ce ofera si o buna prindere si manipulare. Culorile sunt vesele, in verde si rosu, pentru a putea fi reperat cu usurinta. Are o capacitate de 1l. 

 

 

 

Textar T 95006200 

 

In caz ca ai o masina cu ABS si vrei un lichid de frana DOT 4, cu pret bun, atunci te poti indrepta si spre acest produs si nu vei fi dezamagit de performantele pe care le ofera sistemul de franare. 

Producatorul, avand o experinta de peste 100 de ani, ofera solutii de calitate pentru a putea sa te simti in siguranta in trafic. Acest lichid de frana se poate folosi pentru orice tip de masina care are nevoie de standardul DOT 4, fiind pe baza de glicol.

Iti pune la dispozitie o cantitate de 1l. Recipientul in care este ambalat este din plastic, mat, si are adancituri pentru a putea fi manipulat in siguranta. Se inchide ermetic cu capac, prin insurubare. 

 

 

 

 

Lichid de frana pentru Golf 4

 

VW Audi Skoda Seat STOAUTO750m3 

 

Pot gasi un lichid de frana Golf 4? Cu siguranta, poti gasi si produse special dedicate, precum acesta, creat special de cei de la Volkswagen pentru iubitorii brandului si care vor calitate pentru masina lor.

Se poate folosi si la alte marci precum: Audi, Skoda, Seat, pentru a completa nivelul in caz ca este nevoie, sau pentru schimbare generala, recomandata de producatorul de autovehicule, la cel mult 2 ani. 

Produsul se incadreaza in categoria DOT 4, respectand standardele impuse si se poate folosi pentru masinile cu ABS ce necesita acest standard. In general, poti sa folosesti o categorie mai mare, adica se poate folosi si pentru modelele cu standard DOT 3, daca se poate mixa cu ce ai mai folosit. Are o capacitate de 1l, si este ambalat in recipient din tabla, ce asigura o buna etanseitate. 

 

 

 

 

Lichid de frana DOT 3

 

Motul 102718 

 

Desi este un lichid de frana DOT 3, producatorul ii asigura standarde foarte inalte pentru a oferi, asa cum si-a invatat clientii, produse de o calitate superioara. Este un model 100% sintetic, ce are la baza un amestec pe baza de poliglicol.

Se recomanda pentru toate tipurile de autovehicule ce au sisteme de franare hidraulice, dar si pentru ambreiaj, oferind siguranta in trafic. Datorita performantelor sale, punctul de fierbere uscat mult mai ridicat fata de standard, precum 239 grade C, fata de 205 grade C, punct de fierbere umed la 158 grade C, se poate utiliza si in conditii extreme. 

Poate fi mixat si cu alte tipuri de lichid de frana (DOT 4, DOT 5.1), in afara de cele pe baza de silicon (DOT 5). Produsul respecta mai multe standarde si are aprobari OEM. Se livreaza ambalat in recipiente de plastic, ce are o forma comoda pentru a putea fi manipulat cu usurinta, cu capac ce inchide ferm. Contine 500 ml. 

 

 

 

K2 KT103 

 

In caz ca ai o masina de constructie mai veche ce functioneaza fara ABS, atunci ai nevoie de un lichid de frana DOT 3, si te poti opri la acest produs. Este un lichid de frana universal pe care il poti folosi indiferent ce marca de autovehicul ai, recomandat mai ales cand ai masini foarte incarcate.

Este fabricat doar din produse sintetice, de inalta calitate, pentru a te putea bucura de o functionare fara cusur a sistemului de franare. Se incadreaza si respecta standardele categoriei din care face parte, avand un punct de fierbere uscat la 205 grade C si la umed 140 grade C. 

Este un lichid de frana, la pret bun, iar cantitatea oferita este suficienta in caz ca a scazut putin nivelul si trebuie sa completezi. Se livreaza in ambalaj din plastic, ce are o forma comoda, cu capac ce inchide foarte bine. Are o cantitate de 0,5l. 

 

 

 

 

Tester pentru lichid de frana

 

Toolhub 8005 

 

Un tester pentru lichidul de frana este foarte necesar daca ai un service auto in primul rand, pentru a putea masura nivelul de apa care se afla in acesta. Se foloseste pentru lichide de frana din clasa DOT 3, DOT 4 si DOT 5.1 care absorb apa. 

Acest model este foarte simplu si usor de utilizat, avand o forma de stilou. Pentru a-l putea avea tot timpul la tine, are prevazuta si o agatatoare din plastic, si il poti pune cu usurinta in buzunarul de la salopeta.

Este de culoare neagra si are 3 LED-uri care iti indica nivelul: verde, galben si rosu. Pentru a fi cat mai simplu de urmarit, ai trecute si pe tester valorile corespunzatoare grupurilor de culori. Merge pe baza de baterie de tip AAA si este facil de schimbat. 

 

 

 

 

Ghid de cumparare 

Oferta pe piata este foarte diversa si poti gasi cu usurinta lichide de frana, la preturi bune, care sa fie in conformitate cu cerintele impuse de producatorul de masini. Acesta are un rol deosebit de important in functionarea generala a autovehiculului, si mai ales asupra sistemului de franare.

Astfel, vei putea face alegerea in functie de cateva criterii, pentru a fi cat mai in siguranta in trafic.

 

Tipuri (standarde): Din punctul de vedere al compozitiei, sunt mai multe tipuri de lichid de frana. Desi nu este impusa compozitia chimica, standardele fiind cu referire, in special, la caracteristicile pe care trebuie sa le indeplineasca produsul. 

Se prescurteaza cu DOT, notatie ce vine de la Departamentul de Transporturi din SUA. Astfel, avem:

Lichid de frana DOT 3: este pe baza de glicoli, in general glicoeterii. Sunt, de cele mai multe ori, cerute pentru masinile de generatie mai veche, ce nu au ABS. Poti usor sa optezi pentru lichide de frana, ieftine si bune, pentru masina ta. 

Lichid de frana DOT 4: sunt pentru masinile cu ABS, desi unele pot fi utilizate si pentru cele fara, putand fi mixate cu DOT 3. Au in compozitie de asemenea glicoeteri, dar compozitia este imbunatatita si cu esteri borati, ce ridica punctul de fierbere si ii confera proprietati mai bune.

Lichid de frana DOT 5.1: in acest tip se incadreaza lichidele de frana ce au caracteristici superioare din punctul de vedere al vascozitatii si punctului de fierbere, precum DOT 5, dar ca si compozitie chimica sunt asemanatoare cu DOT 4. 

Se mai pot intalni si sub denumirea de DOT 4 plus sau Super. Sunt pe baza de poliglicoli si pot avea si esteri borati in compozitie.

Lichid de frana DOT 5: acestea au aparut intr-o prima faza pentru masinile din armata care aveau un timp lung de stationare si trebuiau sa fie in conditii bune de mers in orice moment. Sunt pe baza de silicon si au proprietati mai bune, cu punct de fierbere precum si de coroziune mai ridicat decat a celorlalte tipuri, si nu absorb apa. 

Acesta nu se mixeaza cu celelalte tipuri. 

 

Culoare: Exista variante de lichid de frana: incolor sau bej – galbui pentru cele pe baza de poliglicol – care dupa un timp se inchid la culoare, aratand astfel si daca este necesar sa fie schimbat; pot avea si culoare roz (doar cei pe baza de silicon).

 

Cantitate: In mod uzual, sunt trei cantitati pe care le gasesti pe piata: de 0,25l si 0,5l necesar pentru a avea la tine atunci cand ai nevoie sa mai completezi cantitatea; de 1l care se foloseste atunci cand faci o schimbare totala. 

Compozitie chimica: Lichidele de frana pe baza de poliglicoli au, in mod obisnuit, 3 componente principale si anume: solvent, lubrifiant si aditivi.

Solventul poate avea o proportie cuprinsa intre 60 – 90 de procente, iar acest rol este dat de esteri de poliglicoli. Asigura o buna circulatie indiferent de temperatura.

Lubrifiantul are o pondere cuprinsa intre 5 si 30%. Se foloseste o reactie dintre etilena si propilena, pe de o parte, si apa si dioli, pe de alta parte, ca si componente bifunctionale.

Aditivii au o pondere mai mica, intre 2 si 5%, si garanteaza o calitate buna pe un timp mai indelungat. Pot fi pentru protectia elementelor din metal din sistemul de franare, fiind inhibitori de coroziune; pentru a reduce formarea reziduurilor si a rasinilor ce pot rezulta din descompunerea acida, se folosesc antioxidanti.

 

Branduri: Cu singuranta iti vei dori produse de o calitate superioara pentru a fi linistit ca iti vor asigura o buna functionare a sistemului de franare. Sunt cativa producatori care au castigat atentia clientilor, oferind produse pe care te poti baza, rezultate dupa indelungi experiente.

Astfel, te poti orienta spre: Castrol – un brand britanic recunoscut la nivel mondial, companie fondata inca din 1899; Yacco – pe piata din 1919, de provenienta franceza, cu numeroase succese tehnice si care ofera solutii potrivite pentru masina ta; Motul – o companie franceza ce si-a castigat renumele la nivel international prin produsele de o calitate superioara; Textar – cu o istorie de peste 100 de ani, ofera solutii si tehnologii de franare de inalta clasa etc.

Pret: Achizitionare unui lichid de frana, pentru a pastra nivelul optim si pentru a face inlocuirile necesare la timp, este de mare importanta, deoarece service-ul componentelor care se pot defecta va fi mult mai costisitoare.

Astfel, poti gasi cu usurinta produse cu preturi cuprinse intre 25 – 60 de lei, la diverse cantitati in functie de cum ai nevoie si de la branduri diferite. Sunt si produse mai scumpe de 200 si peste, si alegi in functie de bugetul alocat si de ceea ce ai nevoie. 

 

 

 

Intrebari frecvente 

 

Ce lichid de frana se foloseste la Golf 4?

Cele mai multe variante de masini marca Golf 4 folosesc produse cu standardul DOT 4, dar si DOT 5.1. Daca vrei unul dintre cele mai bune lichide de frana poti sa alegi produse dedicate, chiar daca pretul este usor mai ridicat.

Cat lichid de frana intra la Golf 4?

In general, cantitatea de lichid de frana la o schimbare completa este de 1,25l. Dar, pe parcursul celor 2 ani, intre schimbari, poate fi necesar sa mai completezi in caz ca scade nivelul.

 

Cum arata martorul la lichidul de frana/placutele de frana?

Martorul care apare in bordul masinii si semnaleaza o problema la placutele de frana sau la lichidul de frana, este sub forma unei masini urcate pe o rampa stilizata (doua linii verticale mai distantate si doua orizontale apropiate sub masina). 

Cat de des schimb lichidul de frana?

Cei mai multi producatori recomanda schimbarea lichidului de frana dupa 2 ani sau 12.000 km, chiar daca ai optat pentru cel mai bun lichid de frana. 

 

 

 

De ce e important sa schimbam lichidul de frana

 

Functionarea in buna conditii a autovehiculului tau este foarte importanta, iar sistemul de franare este vital pentru a fi in siguranta in trafic. O componenta de baza este si lichidul de frana, pe care trebuie sa-l schimbi la un anumit interval de timp, recomandat in cartea tehnica a masinii.

Cum stiu ca trebuie schimbat lichidul de frana?

Perioada de schimbare este mentionata in cartea tehnica, dar, in general, nu depaseste 2 ani sau 12.000 de km. La acest interval se face o schimbare totala, iar pe parcurs trebuie sa mai urmaresti si sa completezi in caz ca a scazut sub nivel. 

 

De se se schimba lichidul de frana?

Dupa un anumit interval de timp, la fel ca si orice alt compus, chiar daca ai optat pentru cel mai bun lichid de frana, acesta isi va schimba comportamentul, isi pierde din proprietati si poate afecta starea generala a masinii. 

Este o investitie mica comparativ cu costul pieselor deteriorate si, in plus, asigura o buna functionare a sistemului de franare. Lipsa lichidului de frana sau pierderea proprietatilor de baza ale acestuia poate duce la aparitia unor defectiuni grave, si, de asemenea, de acesta depinde transferul fortei de apasare a piciorului pe frana la placutele de frana.