Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Uleiuri 5W30 – Opinii si Recenzii in 2021

 

Indispensabil pentru a asigura buna functionare a pieselor unui motor, precum si pentru a limita uzura cauzata de frecare, uleiul de motor nu este ales la intamplare. Prin urmare, este esential sa il gasesti pe cel potrivit pentru tipul tau de vehicul. Daca doresti sa economisesti timp, iti recomandam Castrol Edge Professional 157EA2. Este un produs sintetic, potrivit pentru vehiculele recente, ambalat in recipiente de 4 litri. Acest produs beneficiaza de titaniu, care imbunatateste performanta motorului, oferind in acelasi timp o protectie suplimentara sistemului. Motul 8100 X-Clean+ este oferit la un pret accesibil pentru proprietarii de motoare diesel si benzina. 

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cel mai bun!

Castrol Edge Professional 157EA2
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Acest produs este dezvoltat pentru motoarele recent fabricate, in special pentru anumite masini puternice care au nevoie de un lubrifiant tip ACEA. Capabil sa reduca consumul de combustibil si mai ales frecarea, produsul reduce sau chiar impiedica formarea depozitelor si face ca motorul sa fie mai eficient.

Deoarece este un ulei cu durata lunga de viata, acest produs este fabricat numai pentru acest ciclu de intretinere.

Acest ulei de motor 5w30, cu performante optime, prin compozitia sa, va avea cea mai mare grija de vehiculul tau. In acest context, chiar si in conditii extreme, motorul tau va ramane eficient si va oferi performante mai bune.

A 2-A OPTIUNE!

Motul 8100 X-Clean+
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Potrivit pentru motoarele de ultima generatie care necesita lubrifianti ACEA C2 si C3, acest ulei ieftin este functional pentru toate masinile pe benzina sau diesel. Este realizat din componente de calitate, pentru a garanta performanta si mai ales durabilitatea motorului, pentru a elimina reziduurile si pentru a reduce consumul de combustibil.

Acest lubrifiant nu este la fel de eficient pe modelele mai vechi de motoare auto, el fiind dedicat celor de ultima generatie.

Capacitatea de a pastra sanatatea motorului masinii tale este remarcabila. Cu toate acestea, pretul sau de vanzare este mai mic decat cel al concurentei, ceea ce va face achizitia sa cu atat mai interesanta.

A 3-a Optiune!

Liqui Moly Top Tec 4200
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Compozitia uleiului folosind tehnologia sintetica, precum si cea mai recenta tehnologie aditiva utilizata de producatori ofera o protectie exceptionala la uzura si reduce consumul de ulei si combustibil, asigurand in acelasi timp o penetrare rapida a uleiului in motor.

Unii utilizatori au constatat o crestere moderata a consumului de ulei in raport cu produse din aceeasi categorie ale altor firme producatoare.

Daca vrei un ulei care respecta standardele pentru BMW, Mercedes, VW sau Audi, face parte din clasa Long Life, cu un interval de 30.000 km si are un pret competitiv, atunci acest produs poate fi o alegere buna.

 

 

Pareri despre cele mai bune uleiuri 5W30

 

Daca esti pe fuga, dar trebuie sa alegi rapid un ulei 5W30 ieftin si bun pentru masina ta, te sfatuim sa parcurgi lista noastra, care prezinta detaliat principalele caracteristici ale unui numar de 10 variante de produse disponibile pe piata.

 

Ulei Castrol 5w30

 

Castrol Edge Professional 157EA2

 

Automobilistii recomanda la unison Castrol ca fiind una dintre brandurile care produc cele mai bune uleiuri 5W30. Aceasta reputatie este confirmata intru totul de acest produs, conceput pentru motoarele care necesita un lubrifiant ACEA C3 cu o vascozitate de 5W30. Este potrivit si pentru masinile cu motoare VW 504 00, VW 507 00 si Porsche C30. Poate fi utilizat pentru motoare alimentate atat pe benzina, cat si pe motorina.

Recomandat pentru utilizare profesionala, acest ulei Castrol Edge 5w30 fabricat cu tehnologia Fluid Strength TM prezinta o putere superioara atunci cand este utilizat. Data fiind vascozitatea, reduce frecarea intre piesele motorului pentru a-i consolida performanta. De asemenea, reduce consumul de combustibil.

Produs in colaborare cu VW, acest ulei motor Castrol 5w30 este destinat motoarelor de ultima generatie. Calitatea sa poate fi vazuta si in culoarea sa fluorescenta atunci cand este pusa sub lumina UV. Cu acest ulei, motorul beneficiaza de o protectie optima impotriva uzurii. In plus, ajuta la prelungirea intervalelor de scurgere. Cantitatea de 4 litri este suficienta pentru un schimb care sa tina pana la 30000 km.

 

 

 

Ulei Motul 5w30

 

Motul 8100 X-Clean+

 

Standardul ACEA C3 impune ca lubrifiantul sa aiba performante de rezistenta la filmul de ulei si o rata scazuta de emisii poluante. Uleiul de motor Motul 5W30 8100 X-CLEAN + C3 este un ulei 100% sintetic de inalta performanta, destinat motoarelor pe benzina sau diesel ale vehiculelor de pasageri si utilitare.

Proprietatile sale unice ii permit sa fie utilizate pe motoarele de benzina si diesel de ultima generatie care necesita standarde de control al poluarii EURO IV si EURO V.  Respectand perfect cerintele sporite pentru performanta si durabilitatea motorului, Motul 8100 X-CLEAN +, ulei de motor 5W30, asigura, de asemenea, economii substantiale de combustibil.

Formula sa este adaptata special pentru vehiculele care necesita frecare scazuta, vascozitate scazuta si ulei de motor „Mid SAPS”, cu un continut redus de cenusa sulfatata, fosfor si sulf. Atentie insa: uleiul 5w30 la pret bun este recomandat pentru standardul BMW Long Life 04 numai pentru modelele BMW care sunt mai vechi de 2019. Este comercializat in recipiente de 5 litri. 

 

 

 

Ulei Liqui Moly 5w30

 

Liqui Moly Top Tec 4200

 

Acest ulei Liqui Moly 5w30 Top Tec 4200 este un produs universal pentru cele mai noi tehnologii de motoare din gama Audi, BMW, Mercedes si VW Group. Este un uleiul de motor de inalta tehnologie, bazat pe ingrediente sintetice. Face parte din generatia Long Life 3, ce asigura o rezerva de performanta ridicata pentru curatarea excelenta a motorului.

Depaseste cele mai stricte cerinte de testare ale producatorilor de renume. Reduce formarea depozitelor in motoarele cu benzina si motorina cu injectie directa (FSI, TDI, commn rail etc.) Mentine constant consumul de ulei. Asigura functionalitatea filtrului de particule diesel (DPF) si o durata de functionare indelungata a acestuia, avand o formula de protectie anti-uzura mai buna.

Intervale de schimbare a uleiului Liqui Moly 5w30 de pana la 30.000 de mile (50.000 km) sunt posibile, conform specificatiilor producatorului. In cazul in care nu esti un sofer impatimit, un schimb de ulei se impune la 2 ani, chiar daca nu ai parcurs kilometri indicati.

 

 

 

Ulei Elf 5w30

 

Elf Evolution Fulltech FE

 

Acest ulei Elf 5w30 sintetic are o cantitate redusa de sulf, fosfor si cenusa de sulfat in compozitia sa (SAPS scazut). Acest lucru are un efect pozitiv asupra curateniei din interiorul motorului si impiedica deteriorarea filtrelor de particule. In plus, acest ulei este ecologic – este mai putin daunator mediului in sine si, de asemenea, are grija de puritatea sistemelor de post-tratament ale gazelor de esapament, ceea ce reduce cantitatea de emisii nocive in atmosfera.

De asemenea, este economic. Are un interval de inlocuire lung, timp in care ramane stabil, se evapora putin si practic nu se estompeaza si, de asemenea, ajuta la reducerea consumului de combustibil.

Acest ulei reduce eficient frecarea, datorita careia reduce uzura motorului si isi prelungeste durata de functionare, permitand o functionare indelungata si fara probleme. Uleiul de motor ELF 5W30 FE este potrivit pentru motoarele diesel (cu filtru de particule diesel, standardele Euro 4 si 5), motoarele pe benzina (cu sisteme catalitice de evacuare dupa ardere) ale autoturismelor moderne. Renault recomanda utilizarea in masinile lor.

 

 

 

Ulei Ford 5w30

 

Desigur, uleiul Ford 5w30 este special conceput pentru masinile Ford. Cu toate acestea, poate fi aplicat in orice alte conditii, daca exista tolerante si specificatii adecvate. Acest lubrifiant este utilizabil pentru camioanele si autovehiculele care functioneaza cu motoare pe benzina si diesel, de orice marca. Varsta masinii nu conteaza, de asemenea – lubrifiantul Ford este potrivit atat pentru modelele moderne, cat si pentru vehiculele generatiilor anterioare.

Termenii de utilizare pot fi oricare. Datorita vascozitatii sale stabile si performantelor fiabile, acest ulei 5w30 la un pret bun asigura functionarea normala si motorului in orice conditii, inclusiv si in cele mai extreme situatii rutiere si climatice. Acest ulei poate fi utilizat atat in ​​oras, in modul cu opriri frecvente cu pornire ulterioara, cat si in tara, pe autostrada, la viteze maxime si puteri mari.

Este fabricat din produse petroliere, prin distilarea lor speciala si curatarea minutioasa. Produsul rezultat are o lubrifiere excelenta. Testul de frecare a aratat ca acest produs creeaza un strat puternic de ulei pe suprafata pieselor, datorita caruia alunecarea este facilitata, frecarea si uzura sunt reduse semnificativ. Acest fapt prelungeste durata de viata a motorului si reduce riscul de avarii.

 

 

Ulei BMW 5w30

 

Acest ulei BMW 5w30 este fabricat de Shell in Germania si are o calitate cu adevarat germana. Aceasta este asa-numita sintetica GTL – adica sinteticele produse nu din produse petroliere, ci din gazul natural prin sinteza, hidrocratia si purificarea profunda. O astfel de baza combina cele mai bune proprietati ale sinteticilor PAO si HC.

Principalele caracteristici tehnice ale acestui ulei sunt stabilitatea termica, rezistenta la oxidare si ingrosare, calitatea de a fi pompat usor, curatarea excelenta si o reducere semnificativa a frecarii si uzurii. In plus, acest produs este folosit cu mod redus, are un interval de inlocuire lung si practic nu este irosit la deseuri si evaporare. Aceasta contribuie la economia de combustibil.

Uleiul de motor BMW LL04 5W30 este proiectat pentru motoarele diesel BMW LL-04, inclusiv cele echipate cu filtre de particule diesel si alte sisteme de retratare a gazelor de esapament. De asemenea, este compatibil cu sistemele echipate cu turbine sau turbocompresoare. 

 

 

Ulei GM 5w30

 

General Motors este una dintre cele mai mari si mai vechi fabrici de automobile din lume. Detine multe marci renumite de masini. Lubrifiantii sunt, de asemenea, produsi sub acest brand. De exemplu, uleiul GM 5W-30 Dexos 2. Productia de lichide se realizeaza la diverse uzine din Europa.

GM Dexos 2 5W30  este un ulei sintetic de inalta calitate, cu caracteristici tehnice excelente. Prezinta SAPS scazute – adica are o cantitate redusa de sulf, fosfor si cenusa de sulfat in compozitie. Datorita acestui fapt, sprijina functionarea normala a ICE cu filtre de catalizatoare si catalizatoare moderne. In plus, caracteristicile excelente ale vascozitatii si fluiditatea asigura o functionare fara probleme pe timp rece.

Lubrifierea previne in mod eficient uzura pieselor motorului chiar si in timpul incercarilor extreme, inclusiv in regim de conducere urbana cu opriri dese cu pornire ulterioara. In legatura cu uleiul 5W30 GM Dexos2, pareri unanime il recomanda pentru motoarele moderne pe benzina si diesel (inclusiv cele cu turbocompresie) ale masinilor de pasageri, autoutilitarelor si SUV-urilor fabricate de General Motors, inclusiv pentru cele echipate cu filtre de particule si sisteme de curatare catalitica.

 

 

Ulei Mobil 5w30

 

Acest ulei Mobil 5W-30 este un ulei de motor de inalta performanta conceput pentru a asigura curatenie exceptionala a motorului, protectie la uzura si performante superioare. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 a fost dezvoltat de expertii companiei pentru a prelungi durata de viata si a mentine eficienta sistemelor de toxicitate a gazelor de esapament pentru autoturisme pe benzina si motorina.

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 indeplineste sau depaseste cerintele multor standarde ale industriei si producatorilor de automobile de top, care sunt prezentate motoarelor diesel si benzina moderne ale autoturismelor.

Lubrifiantul este proiectat pentru motoarele de toate tipurile de masini europene, masini, SUV-uri, autoutilitare. Se foloseste indeosebi pentru motoarele moderne cu inalta eficienta pe benzina si diesel, in conditii dintre cele mai variate, chiar si cele mai extreme, de conducere, cand alte uleiuri nu pot face fata sarcinii care le este impusa. Nu este potrivit pentru utilizarea in motoare in doi timpi si aeronave, cu exceptia cazului in care producatorul specifica altfel.

 

 

Ulei Total 5w30

 

O caracteristica distinctiva a acestui ulei Total 5w30 este nivelul redus de cenusa sulfat, sulf si fosfor (SAPS scazut). Aceasta calitate este deosebit de importanta pentru buna functionare a filtrelor de particule si a altor sisteme de purificare a gazelor de esapament.

Acest lubrifiant se mandreste si cu capacitatea sa de a economisi combustibil. Potrivit producatorului, acest nivel variaza de la 6% la momentul pornirii motorului pana la 3,5% in timpul conducerii. Totul depinde de caracteristicile individuale ale vehiculului, de conditiile sale de functionare si de stilul de sofat, precum si de proprietatile combustibilului in sine.

Se poate remarca faptul ca aceasta substanta are proprietati de lubrifiere excelente, un nivel ridicat de protectie impotriva coroziunii si formarea de depozite daunatoare, din cauza uzurii. Datorita proprietatilor de curatare si de dispersie in interiorul motorului, se mentine curatenia impecabila, ceea ce contribuie, de asemenea, la reducerea frecarii si la prevenirea defectiunii premature a pieselor. Uleiul de motor a fost dezvoltat tinand cont de cerintele motoarelor autovehiculelor Peugeot si Citroen. In plus, indeplineste cerintele Toyota. Acest lubrifiant poate fi utilizat in orice motor diesel – atat din ​​generatiile moderne, cat si din generatiile anterioare. De asemenea, este potrivit pentru majoritatea motoarelor pe benzina.

 

 

Ulei Aral 5w30

 

Uleiul Aral 5w-30 este un ulei de motor sintetic pe care tehnologii germani l-au dezvoltat special pentru cele mai noi modele de masini Volkswagen cu motoare diesel sau pe benzina, si anume VW, Audi, Seat, Skoda. Acest ulei nu poate fi utilizat la motoarele VW R5 si V10 TDI.

Acest ulei este potrivit si pentru modelele noi de masini japoneze si europene, cu filtru de particule DPF diesel si convertoare catalitice cu trei cai, la care producatorii recomanda uleiuri din clasa ACEA C3.

Tehnologia de producere a uleiului furnizeaza resursa maxima care poate fi utilizata cu un filtru de particule, economiseste consumul de combustibil si garanteaza o protectie maxima impotriva uzurii. Dupa imbunatatirea formulei, uleiul de motor Aral 5W-30 SuperTronic Longlife III a dezvoltat tolerante ridicate, precum pentru BMW Longlife-04 si Mercedes-Benz 229.51, precum si Porsche C30 (motoare Cayenne si motoare diesel Panamera diesel V6).

 

 

Ulei Selenia 5w30

 

Acest ulei Selenia 5w30 este un motor diesel sintetic al companiei italiene Selenia. Acesta este unul dintre tipurile moderne de uleiuri care au cunoscut cel mai inalt grad de purificare. Acronimul 5w30 indica faptul ca uleiul este multigrad: pastreaza vascozitatea la -30°C iarna (5w este un indicator al temperaturii de iarna) si un indice de vascozitate de 9,3 la o temperatura de + 100°C vara (30 este un indicator al temperaturii de vara).

Este posibil ca soferul sa nu se ingrijoreze de cristalizarea uleiului – acest fluid lubrifiant isi va pastra consistenta atat vara, cat si iarna. Prin urmare, nu este necesar sa adaugi antigel in lichid.

Este cel mai bun ulei 5w30 pentru masinile italiene, microbuzele Fiat Ducato, Alfa Romeo, Lancia. O caracteristica importanta a Seleniei WR Pure Energy 5W-30 este un indicator ridicat al rentabilitatii. Este integrat in categoria de lubrifianti economici ai brandului. Economiseste semnificativ combustibil si protejeaza perfect piesele cele mai incarcate ale motorului. 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Cei mai multi proprietari de masini isi duc vehiculul la service pentru schimbul de ulei, dar poti face singur aceasta operatiune pentru a economisi bani. In plus, este necesar sa ai o cutie de ulei in portbagaj pentru a nu ramane in pana in timpul unei calatorii lungi. In ambele cazuri, este intotdeauna bine sa stii care sunt cele mai bune uleiuri 5w30, speciale pentru masina ta. Iata criteriile noastre dupa care sa te ghidezi:

Vascozitate: Daca ghidul nostru de cumparare pentru uleiuri 5W30 ieftine si bune nu este primul pe care il citesti, probabil ca stii deja acest criteriu. Toti profesionistii din domeniu il considera ca fiind cel mai important, care trebuie luat in considerare inainte de orice altceva.

Nivelul de vascozitate (sau fluiditate) este primul responsabil pentru performanta unui ulei. 5W30 sunt uleiuri sintetice (deci 100% sintetice), care au fost special concepute pentru a permite pornirea rapida, chiar si pe vreme foarte rece. Pentru aceasta, li sa dat o fluiditate mai mare decat altor uleiuri.

 

Cu toate acestea, ai grija sa gasesti produsul care ofera compromisul ideal: suficient de fluid pentru a-ti permite sa pornesti rapid si sa economisiti combustibil, insa nu prea fluid, pentru a evita consumul ridicat. Diferitele tipuri de ulei de motor 5W30 nu sunt identice in aceasta privinta. Unii au o fluiditate mai mare (sau dimpotriva mai mica) decat ceilalti. Alegerea ta va depinde doar de tipul de masina pe care il detii si de standardele pe care le cere motorul.

 

Compatibilitatea cu standardele producatorului: Intervalele de schimbare trebuie respectate. In cazul motoarelor diesel, aceasta operatiune se face in mod normal la fiecare 20.000 km sau 30.000 km, in functie de producatorul auto. La motoarele pe benzina, schimburile de ulei se fac la fiecare 10.000 km sau 15.000 km.

In timpul acestei intretinerii, retine ca nu toate motoarele necesita un grad ridicat de vascozitate. Prin urmare, atunci cand compari uleiurile 5w30, va trebui sa te asiguri de nivelul de compatibilitate al fiecarui produs. Intrucat exista numeroase marci (Shell, Elf, Total, Motul, Castrol, Liqui Moly), producatorii aleg adesea sa se asocieze cu una dintre ele. In acest context, s-au efectuat teste pe toate nivelurile: consumul de combustibil, nivelul de protectie al motorului, performanta motorului in comparatie cu compresia din camera de ardere etc.

Desigur, este posibil ca motorul sa aiba nevoie de ulei de 5W30. Dar asta nu inseamna ca poti utiliza pe oricare care are aceasta inscriptie, deoarece exista firme care fabrica produse exclusive pentru tipuri de motoare foarte specifice.

Cu alte cuvinte, fiecare marca auto construieste motoare care au nevoi unice. Din acest motiv, diferite tipuri de uleiuri au aditivi speciali care le permit sa le satisfaca. Daca utilizezi un ulei Toyota 5w30 specific pentru un motor al firmei si ai o alta masina pe care utilizezi acelasi ulei, probabil, chiar daca functioneaza, performanta lui nu va fi aceeasi.

 

Cantitatea: Pe un motor turbo diesel, acest criteriu este foarte important. Nivelul de ulei trebuie sa respecte cel recomandat de producator, in caz contrar, exista riscul consumului de ulei din partea sistemului de supraalimentare si riscul calarii motorului. Daca rezervorul motorului poate gazdui doar 4,8 litri de ulei, trebuie sa scurgi aceeasi cantitate si sa alegeti, de exemplu, o cutie de 5 litri.

 

Economii: Toate uleiurile 5W30 disponibile in comert ofera promisiunea unor economii de combustibil. Acesta este in general rezultatul unei bune fluiditati a uleiului. Acestea fiind spuse, este important ca aceasta reducere a consumului sa fie clar vizibila, indiferent daca ai un motor pe benzina sau pe motorina. In acelasi timp, trebuie sa retii ca intervalul dintre schimburile de ulei creste considerabil odata cu utilizarea uleiului.

In plus, este recomandat sa nu comanzi primul produs pe care il gasesti pe internet. Intr-adevar, este mai bine sa-ti acorzi timp pentru a compara costul mai multor oferte inainte de a lua o decizie finala. Intr-adevar, articole de aceeasi calitate si care beneficiaza de caracteristici ale uleiului de motor 5w30 similare pot fi oferite la preturi foarte diferite. Avand in vedere toate aceste sfaturi, poti obtine economii semnificative.

Protectia motorului: Pe langa abilitatea de a imbunatati pornirea si de a va economisi bani pe factura de combustibil, uleiurile de motor 5W30 trebuie sa aiba si o alta calitate importanta: o capacitate buna de protectie. Din nou, descrierile vor fi foarte magulitoare pentru fiecare produs. Cumparatorul trebuie sa incerce sa verifice daca promisiunile sunt adevarate sau nu.

 

Dupa ce ai aflat diverse oferte de ulei 5w30 la preturi bune, iti poti intregi informatiile citind raspunsuri la intrebari frecvente si vei afla ce trebuie sa stii despre schimbul de ulei. 

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Ce ulei 5w30 se poate folosi la Toyota?

Exista mai multe variante de ulei de motor 5w30 pe care sa il poti folosi, variind in functie de brand sau de cantitate. Totusi, trebuie sa verifici compatibilitatea produsului nu numai cu firma producatoare – Toyota, ci si cu modelul masinii si cu tipul motorului, identificand cele mai avizate pareri despre cele mai bune uleiuri 5w30 pentru motorul tau.

Care e diferenta intre ulei 5w30 si 5w40?

Majoritatea automobilistilor folosesc 5W30, deoarece este potrivit pentru o gama larga de masini cu motoare pe benzina sau pe motorina, ca de exemplu ulei Castrol 5w30 diesel. In plus, este capabil sa functioneze pe o paleta larga de temperaturi. Cu toate acestea, chiar daca uleiul 5W40 nu este foarte comun in comparatie cu primul, poate imbunatati performanta si, de asemenea, longevitatea motorului. Majoritatea expertilor recomanda 5W30 pentru masinile cu filtru de particule si 5W40 pentru cele fara filtru.

 

Care e diferenta intre ulei 5w30 si 10w40?

In ceea ce priveste consistenta, 5W30 este considerat un ulei mai subtire comparativ cu 10W30. Acest lucru este ideal pentru masinile utilizate in conditii de clima rece, deoarece asigura o lubrifiere optima la prima pornire a motorului. Pentru a face acest lucru, se incalzeste pentru a atinge aceeasi vascozitate atunci cand motorul creste temperatura.

 

 

 

Ce trebuie sa stii despre schimbarea uleiului la motor

 

Pentru a optimiza durata de viata a masinii, in niciun caz nu trebuie sa neglijezi schimbul de ulei, care necesita utilizarea unui lubrifiant adecvat. Iata de ce trebuie sa tii cont:

Nivelul uleiului

Daca cantitatea este prea mare sau insuficienta, aceasta ar putea avea un impact semnificativ asupra functionarii corecte a motorului. De asemenea, fii constient ca nu exista semne specifice care anunta necesitatea efectuarii schimbului. Consulta intotdeauna instructiunile producatorului cu privire la frecventa schimbului de ulei.

 

Amestecarea uleiurilor 5W30

Cand ai gasit uleiul de motor corect pentru masina ta, incearca sa-l pastrezi cat mai mult. Retine ca, daca producatorul a recomandat acest produs, se datoreaza faptului ca poate satisface nevoile vehiculului tau. Altfel spus, nu schimba uleiul Castrol 5w30, daca se potriveste cu masina ta, mai ales daca este echipata cu un motor recent. Aceasta componenta nu accepta lubrifianti necorespunzatori.

 

Intervalul intre schimburile de ulei

Daca doresti ca motorul sa ramana eficient in orice moment, schimba uleiul in mod regulat. Pentru a face acest lucru, acorda atentie kilometrajului recomandat de producator. De asemenea, asigura-te ca utilizezi doar tipul de ulei potrivit pentru vehiculul tau si care este recomandat si de producator.

 Schimbarea filtrului

Nu este suficient sa folosesti cel mai bun ulei de motor pentru a imbunatati potentialul masinii tale. Acestea fiind spuse, incearca sa schimbi si filtrul de fiecare data cand schimbi uleiul. Intr-adevar, rolul principal al acestei componente consta in evitarea depozitelor care risca sa blocheze partile mecanice ale motorului. Cu toate acestea, asigura-te ca alegi filtrul care este compatibil cu sistemul auto. Apoi, pur si simplu urmeza instructiunile producatorului cu privire la pasii de urmat pentru aceasta modificare.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Volkswagen, BMW, Mercedes Benz sunt doar cateva dintre brandurile care au adus pe piata cele mai bune motoare diesel ale momentului. Puternice, fiabile, rezistente, aceste alternative la tehnologia pe benzina fac mai economic transportul pe distante mari si reduc frecventa interventiilor in service.

 

Inventat in 1892, motorul diesel aduce pe piata alternativa motorinei ca si combustibil mai eficient, potrivit pentru care circula mult si pe distante mari, in special in afara orasului. Masinile pe motorina sunt mai rezistente, mai economice, usor de intretinut si au la bord cele mai fiabile motoare ale momentului, printre care se numara Volkswagen 1.9 litri TDI ALH, Mercedes Benz 2.2 litri cu 4 cilintri si BMW 2.0 litri.

 

Primul motor diesel

Motorul diesel a fost inventat in anul 1892 de catre Rudolf Diesel, pe baza conceptului fizicianului si matematicianului francez Sadi Carnot care a pus la punct un motor ce functiona cu praf de carbune. 

Prototipul a fost pornit pentru prima data in 1893, an in care a fost si brevetat, iar numele Diesel i-a fost acordat in anul 1895, dupa cel al inventatorului. Varianta initiala a motorului avea o putere de 20CP.

Spre deosebire de motorul pe benzina, varianta diesel se bazeaza pe aprindere obtinuta prin generarea unei temperaturi ridicate prin compresie, si nu cu ajutorul unei componente suplimentare.

Motorul diesel – componente

Motoarele includ sute de piese cu roluri bine definite, esentiale sau secundare. Tinand cont de functia pe care o indeplinesc componentele unui motor diesel pot fi grupate in cateva sisteme principale:

  • sistemul de injectie a carburantului care include pompe, injectoare, filtre si separatoare de apa;
  • sistemul de lubrifiere – pompa de ulei si filtre ce au rolul de a mentine piesele motorului in stare optima, protejate de uzura si coroziune;
  • sistemul de racire a motorului – controleaza agentul de racire (combinatie de apa si glicol) fiind format de regula dintr-o pompa si un filtru;
  • sistemul de evacuare – are rolul de a conduce gazele de evacuare de la cilindri, prin orificiul de evacuare;
  • turbina – realizeaza compresia aerului pentru a face motorul mai puternic.

 

TDI versus CDTI

Pentru cei curiosi sa stie ce inseamna TDI, acronim prezent adesea in numele unor motoare diesel, putem spune ca acesta provine de la Turbocharged Direct Injection (motor turbo cu injectie) si reprezinta tehnologia care a transformat acest tip de motor intr-unul popular. Este insa un sistem mai putin eficient ca motorul pe benzina, a carui productie costa cu pana la 5% mai mult, este destul de zgomotos si produce multe noxe.

Alternativa CDTI a fost dezvoltata de Magneti Moretii in colaborare cu Centrul de cercetare de la Fiat. Acest tip de motor include o structura modulara, alcatuita din pompa de inalta presiune, rampa comuna si unitate de comanda electronica. Rampa comuna este elementul definitoriu a ceea ce inseamna CDTI (Common Rail Diesel Turbo Injection) si face referire la solutia de injectare a carburantului care este in acest caz aceeasi pentru toti cilindrii.

 

Avantajele oferite de motorul diesel

Motorul disel se diferentiaza de cel pe benzina prin cateva avantaje care au determinat numerosi soferi sa opteze pentru aceasta alternativa. Iata cateva dintre ele:

  • motorina este un carburant mai eficient, care ofera o energie mai mare, asigurand o economie de pana la 30% la consum, in raport cu benzina, motiv pentru care modelele pe motorina sunt considerate masini cu consum mic;
  • aceasta tehnologie permite si folosirea de biocombustibili, formati din 80% motorina si 20% combustibil organic;
  • pentru ca motorina este un carburant mai greu si motoarele diesel sunt constructii mai solide si mai durabile, ajungand sa dubleze durata de exploatare a unei variante pe benzina. Daca vei cauta deci cel mai fiabil motor din lume, cel mai probabil il vei gasi in aceasta categorie;
  • la acelasi numar de cai putere, un motor diesel ofera un cuplu mai mare decat cel pe benzina, ceea ce il recomanda ca tehnologie pentru cea mai buna masina de familie, indiferent ca vorbim despre un SUV sau o combinatie cu rulota;
  • se spune despre versiunile diesel ca sunt masini usor de intretinut si este partial adevarat – motorul neavand bujii clasice si distribuitor, scapi de inlocuirea periodica a acestora. Pe de alta parte de multe ori interventiile la masini pe motorina sunt mai scumpe decat la cele pe benzina, deci daca ai probleme la motor sau la emisii vei plati mai mult.

 

Dezavantajele unui motor diesel

Desi in multe situatii poate fi considerat cel mai bun, un motor diesel nu este perfect, prezentand aspecte negative pe care este bine sa le iei in calcul daca vrei sa cumperi o masina pe motorina:

  • tehnologia diesel este semnificativ mai poluanta decat cea a motoarelor pe benzina, deci ia in considerare acest aspect si tendintele de orientare catre autovehicule cat mai ecologice care se manifesta in piata, inainte de a te orienta catre o astfel de masina;
  • masinile diesel sunt mai zgomotoase;
  • pretul de achizitie este mai mare si se amortizeaza intr-o perioada rezonabila de timp doar daca masina este utilizata frecvent.

Top masini fiabile cu cele mai bune motoare diesel

Ca in orice alt domeniu, si in categoria motoarelor diesel exista varfuri care se remarca prin rezistenta si fiabilitate. Topul anului 2020 iti pune la dispozitie pentru a alege, urmatoarele variante:

  • Volkswagen 1.9 litri TDI ALH, prezent in modele de masini precum Skoda Octavia Tour, Volkswagen Golf 4, Passat B5;
  • Mercedes-Benz 2.2 litri cu 4 cilintri care pune la dispozitie 204CP si un cuplu de 500Nm. Lansat in 2008 acest motor este inclus in masinile din seriile: E-Klasse, standard si coupe, si GLK;
  • BMW 2.0 litri, este considerat cel mai bun motor diesel de 2 litri;
  • BMW 2.5 litri cu 6 cilindri in linie un motor echilibrat, potrivit pentru masinile cu tractiune pe spate;
  • Volkswagen 3.0 TDI V6  este folosit in modelele Volkswagen premium (Phaeton si Touareg).

 

Cum se intretine corect un motor diesel

Nu este suficient sa alegi unul dintre cele mai bune motoare diesel, este important sa stii si cum se exploateaza corect aceasta tehnologie pentru a te bucura de avantajele ei. Iata cateva sfaturi care te pot ajuta:

  • desi sunt considerate cele mai rezistente autoturisme, la turatiile de sub 1600rpm pot incepe sa aiba probleme cu filtrul de particule si depunerile de calamina, deci nu merge mult cu masina subturata;
  • nu se recomanda accelerarile bruste de la 1800rpm sau sub acest nivel;
  • masinile pe motorina nu sunt gandite pentru trafic exclusiv urban, in care se vor uza mai repede, deci iesi din oras cat poti de des;
  • schimba uleiul la timp, pentru a proteja turbina si alege formula corecta (uleiuri 5W30 pentru modelele care specifica un nivel de vascozitate de 5 la rece si de 30 la cald etc.);
  • foloseste o motorina de calitate – nu exista cea mai buna motorina pentru VW, BMW sau Opel, insa exista motorina cu care masina ta va rula in mod evident mai bine. Testeaza mai multi furnizori si ramai la cel cu care obtii cele mai bune performante si cel mai lin rulaj;
  • mergi la timp cu masina in service – chiar si cele mai bune motoare diesel vor intampina la un moment dat defectiuni, mai mici sau mai mari, si este important sa fii atent la semnele care pot da de gandit. De exemplu, evacuarea de fum alb excesiv la diesel poate indica atat probleme minore, cat si grave.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Schimba uleiul de motor o data pe an sau la fiecare 10.000km si mentine masina in cea mai buna stare pentru mult timp. Cum alegi formula potrivita pentru autovehiculul tau, cat costa sa faci schimbul in service si ce presupune acesta? Iata cateva informatii utile pe care le poti afla chiar aici.

 

Pentru a mentine motorul sanatos si in conditii optime de functionare, uleiul se schimba o data la 10.000km sau o data pe an, in functie de frecventa de folosire a masinii. Exista insa si exceptii care extind sau reduc aceasta perioada, iar cea mai buna decizie se ia uneori prin verificarea directa a calitatii uleiului de motor. Afla din acest articol cat de important este acest element al masinii si ce trebuie sa stii despre schimbarea sa periodica.

 

La cat timp se schimba uleiul

Poti afla rapid la cati kilometri se face schimbul de ulei pentru modelul tau de masina, din manualul tehnic al automobilului. In general, se considera ca limita orientativa cea de 10.000km, dar exista producatori care includ in specificatii nivelul de 15.000km, precum si modele de masina, cu motor de putere ridicata, dar cu capacitate mai mica, sau pur simplu mai vechi, care impun schimbarea uleiului la 5000km.

Daca vrei sa stii la cati kilometri se schimba uleiul la diesel iti putem spune ca limita generala este similara, tot de 10.000km. Desigur depinde si de calitatea motorului, pentru unele dintre cele mai proaste motoare diesel, cum sunt BMW seria N47, VW 2.0 TDI CFCA sau Chevy 2.0 TDI, acest termen fiind probabil diferit.

Care este rolul uleiului pentru motor?

Uleiul de motor prelungeste durata de viata a acestuia si il ajuta sa functioneze eficient, cu consum redus. Mai detaliat, rolul sau consta in:

  • lubrifierea elementelor componente, cu reducerea fortei de frecare si deci a uzurii;
  • racirea mediului intern al motorului;
  • indepartarea impuritatilor;
  • protectia la coroziune si aciditate.

Schimbarea la timp a uleiului si folosirea formulei corecte tine masina mai mult timp departe de service si reparatii serioase si contribuie la o exploatare eficienta, cu costuri mai mici. Cu cat intelegi mai bine care este rolul uleiului pentru motor si tii minte la cati km se schimba uleiul, cu atat iti va fi mai usor sa ai grija corect de masina si sa te bucuri de avantajele unui motor puternic pentru cat mai mult timp.

 

Cum verifici daca ai suficient ulei

In afara de simplul schimb de ulei, care se realizeaza destul de rar, urmarind cati kilometri sunt parcursi de la cel anterior, trebuie sa verifici periodic cantitatea de ulei si sa te asiguri ca nu scade sub nivelul minim, caz in care motorul tau este in pericol.

Verificarea se face cu ajutorul unei tije galbene, numita si joja, amplasata in apropierea baii de ulei, pe care o introduci pentru a testa nivelul pana la care urca uleiul. Este destul de simplu sa iti dai seama cat ulei trebuie sa fie pe joja, pentru ca pe lungimea sa sunt inscriptionate cele doua niveluri importante: minim si maxim. 

Specialistii recomanda verificarea lunara a nivelului de ulei, mai ales daca circuli destul de mult si pe drumuri mai putin prietenoase cu masina. Nu uita ca poti inspecta uleiul si ca aspect si sa iei in considerare un schimb de ulei daca textura sa pare nisipoasa sau culoarea prea inchisa.

Cat costa un schimb de ulei si filtre

O data cu inlocuirea uleiului se schimba si filtrele care previn trecerea impuritatilor captate de acesta, catre motor. Schimbarea uleiului si a elementului filtrant costa de regula, in service, intre 200 si 250RON, suma incluzand de regula manopera si uleiul, dar nu si filtrul.

Vestea buna este ca, daca nu esti prea incantat de cat costa schimbul de ulei, poti sa te ocupi chiar tu de aceasta problema, procedura prin care se realizeaza un schimb de ulei si filtre fiind una dintre cele mai simple interventii pe care este nevoie sa le faci personal la masina.

 

Cum schimbi uleiul de masina si filtrele

Daca stii la cati km se schimba uleiul si cum sa il schimbi, poti sa spui ca ai rezolvat deja una dintre marile griji ale intretinerii masinii personale. Nu se poate circula cu un autoturism daca motorul nu functioneaza bine, iar uleiul, un element atat de simplu, este cel care face diferenta dintre un motor sanatos, care toarce si consuma putin, si unul gripat, cu care nu mai ai ce face.

Pentru a schimba corect uleiul, fara sa te umpli de pete, ai nevoie de:

  • ulei si filtre, potrivite cu modelul masinii;
  • un recipient pentru colectarea uleiului vechi;
  • palnie pentru turnarea celui nou;
  • cheie pentru a deschide busonul baii de ulei;
  • manusi de unica folosinta, pentru a evita patarea.

Parcheaza masina pe o suprafata plana, fara denivelari si lasa motorul sa se raceasca. Asaza recipientul de colectare sub baia de ulei, desfa busonul si lasa tot uleiul sa curga, timp de pana la 20 de minute, apoi strange busonul la loc bine, pentru a preveni scurgerile. 

Folosind palnia, toarna ulei de masina, nou, in rezervor, verificand periodic cu joja nivelul la care a ajuns. Pentru o masina standard se folosesc aproximativ 4 – 6 litri.

Nu uita ca prea mult ulei poate fi la fel de daunator ca si prea putin, iar specialistii recomanda umplerea pana putin sub linia de maxim. Pentru cat costa un schimb de ulei, suna destul de simplu, nu-i asa? Din pacate, daca nu esti atent poti sa te murdaresti destul de serios, deci nu uita manusile, niste haine la care nu tii prea mult si multe servetele la indemana.

 

Ce tip de ulei trebuie sa folosesti

Nu este destul sa stii la cati km se schimba uleiul. Pentru a aborda ca un profesionist aceasta problema trebuie sa ai un raspuns corect si la intrebarea „Ce ulei sa folosesc pentru motor?”. Nu-ti face griji, alegerea nu este foarte complicata. Bazeaza-te pe manualul tehnic al masinii, in care vei gasi toate informatiile necesare:

  • daca ai nevoie de ulei de motor diesel, de ulei de motor pe benzina sau te poti orienta catre variante de uz mixt;
  • ce indicator de vascozitate trebuie sa aiba (de exemplu, un ulei 5W30 are gradul 5 de vascozitate la rece sau la pornire, si 40 la cald, conform standardelor SAE);
  • tipul uleiului: mineral, sintetic sau semi-sintetic.

Toate aceste informatii te ajuta sa gasesti exact varianta de ulei de care ai nevoie din ofertele mai multor branduri. Desigur, unele marci de masini recomanda anumite marci de ulei pentru produsele lor, sugestii pe care le vei gasi tot in manualul tehnic, pe care, daca nu il ai in format fizic, il poti descarca electronic de pe Internet.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Chiulasa este o componenta foarte importanta a motorului si, din acest motiv, ne-am gandit sa iti oferim mai multe informatii legate de acest subiect, un articol in care vei gasi explicatii despre ce inseamna, de ce trebuie sa ii acorzi atentia cuvenita, ce simptome sunt cand este defecta si cum trebuia sa procedezi in acest caz.

 

Motorul este foarte important pentru buna functionare a masinii, iar chiulasa reprezinta o mare parte a acestuia, asa ca este bine sa cunosti cat mai multe informatii legate de aceasta. In acest articol ne vom referi in special la chiulasa, pentru a vedea exact ce rol are, ce este de fapt, din ce este compusa etc.

 

Ce este chiulasa?

In primul rand, trebuie sa stii ca denumirea corecta este chiulasa, dar popular se mai foloseste foarte frecvent si termenul de chiuloasa. 

Chiulasa are ca si rol principal inchiderea camerei de ardere, se monteaza deasupra blocului motor, peste cilindri. Este o piesa confectionata din fonta sau din aliaj de aluminiu, turnata. 

Este o piesa esentiala, prezenta pe fiecare masina, iar dupa procesul de turnare are loc un proces de imbatranire, pentru a elimina din piesa tensiunea reziduala. Fiecare parte componenta a acesteia trebuie sa fie perfecta, deoarece de ea depinde buna functionare a masinii.

Ce tipuri de chiulase sunt?

Chiulasa poate fi dintr-o singura bucata, un corp integral, ce acopera toti cilindrii. De asemenea, pot fi si individuale pentru fiecare cilindru in parte sau din doua bucati, fiecare acoperind un grup de cilindri, ce se intalneste de obicei la motoarele la care cilindrii sunt pozitionati in V.

 

Ce rol are chiulasa?

Chiuloasa motor este o piesa multifunctionala. Impreuna cu blocul motor si pistonul, aceasta formeaza camera de ardere. De asemenea, este inclusa si in sistemul de distibutie printr-o parte din piesele componente precum: arcuri, supape, tacheti, arbori cu came etc.

Fiind parte integranta a mai multor sisteme, aceasta este supusa la numeroase solicitari, atat mecanice, cat si termice, motiv pentru care este important sa se comporte cat mai bine. Astfel, chiulasa trebuie sa reziste la temperaturi foarte mari, la socuri mecanice, sa fie etansa pentru lichidul de racire, ulei si gazele de admisie si evacuare.

Este esential sa nu existe pierderi de presiune la nivelul chiulasei, deoarece se va pierde putere. Pe langa multe restrictii si cerinte de care se tine cont la confectionarea acestora, este important ca piesa sa fie cat mai usoara. 

 

Cum se prinde chiulasa de blocul motor?

Aceasta piesa se prinde cu ajutorul prezoanelor si exista o tehnica precisa care trebuie urmata, deoarece se poate deforma. Astfel, acestea se strang pe colturi opuse, fara a merge pana la maxim, cuplul strangere chiuloasa fiind foarte important. 

Prezoanele nu se strang la mana, ci cu ajutorul unei chei dinamometrice, pentru a putea respecta exact indicatiile din manualul de service. De asemenea, dupa ce ai folosit deja un prezon pe care l-ai strans pana la maxim, acesta trebuie inlocuit, fiind de unica folosinta. Daca este prea stransa, poti sa ai chiuloasa fisurata sau deformata, ceea ce poate produce avarii foarte grave masinii.

 

Ce trebuie sa stii despre garnitura de chiulasa?

O componenta de baza este si garnitura de chiulasa, deoarece de ea depinde etanseitatea acesteia. Motorul este format din doua mari parti, confectionate din metal, iar garnitura de chiuloasa are rolul de a lega cele doua parti componente, facandu-le sa functioneze ca una singura. 

Garnitura are un rol crucial deoarece trebuie sa pastreze compresia din camera de ardere, sa suporte temperaturi si frecari foarte mari, sa previna scurgerile de ulei sau de antigel. 

In ultima perioada, partile motorului se confectioneaza din diferite materiale, care se comporta diferit la temperaturi inalte, asa ca o garnitura chiuloasa trebuie sa suporte frecarile si dilatarile,  si sa asigure o buna functionare a acestora, ca un tot unitar.

Cea mai frecventa problema este garnitura de chiuloasa arsa. Acest fenomen se poate intampla din cauza ca temperaturile interioare depasesc normalul, frecarile si dilatarile pieselor cu care intra in contact sunt foarte puternice, motorul este supraincalzit etc.

In acest caz, trebuie sa iei in calcul o schimbare garnitura chiuloasa cat mai repede, deoarece ea nu isi mai indeplineste functiile si poate conduce la distrugerea motorului. 

Dar sa vedem ce simptome garnitura chiuloasa arsa sunt: supraincalzirea motorului este cel mai frecvent semn; antigelul intra in baia de ulei. In acest caz, indicat este sa te indrepti spre cel mai apropiat service pentru a remedia defectiunea, deoarece daca circuli mult cu o garnitura de chiulasa arsa poti sa provoci daune majore motorului. In plus, daca dai o cautare pe schimbare garnitura chiuloasa pret, vei vedea ca sunt variabile, in functie de modelul masinii (de la 450 la 2000 ron sau mai mult), dar oricum defectarea motorului va fi mult mai costisitoare. 

Ce simptome sunt la o chiulasa fisurata?

In cazul in care chiulasa este fisurata, este posibil sa observi urmatoarele simptome:

  • Scurgere de ulei – pe care o vezi usor sub masina, cand este parcata;
  • Scurgere lichid de racire – de asemenea, vei observa pete sub masina;
  • O scadere a performantelor motorului – urca greu in panta, nu porneste de pe loc cum esti obisnuit etc.

In acest caz tot spre un service trebuie sa te indrepti pentru a afla verdictul final. Unele ateliere ofera si serviciul de rectificare chiuloasa. Este important sa iei o hotarare buna, deoarece asa cum am tot mentionat pe parcursul articolului, este o piesa importanta a masinii, prin intermediul careia circula gazele de evacuare si de admisie, lichidul de racire si uleiul, iar aceste patru circuite trebuie sa fie etanse. Circulatia lichidului de racire si a uleiului trebuie sa fie independenta.

Astfel, dupa ce ai raspunsul de la service, trebuie sa vezi ce este mai convenabil si mai sigur pentru tine, chiar daca atelierul face reparatii chiuloase, poate este mai bine sa o inlocuiesti, chiar daca pretul este mai mare, dar va rezista mai bine in timp si va fi mai sigura. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Probabil ai auzit, de la mecanicul tau sau in discutiile cu prietenii, despre decarbonizarea motorului, dar nu stii sigur ce inseamna acest lucru si daca iti este intr-adevar de folos, asa ca in acest articol iti vom prezenta cateva informatii care sa iti vina in ajutor.

 

Daca nu esti foarte priceput in ceea ce inseamna o masina, ci doar o folosesti, dar vrei sa o mentii in stare buna de functionare, vei gasi in acest articol informatii despre decarbonizare motor, ce este de fapt si cu ce te ajuta. 

 

Ce este decarbonizarea motorului?

In primul rand, trebuie sa stii ca o decarbonizare motor este o operatiune de intretinere, care ajuta la mentinerea pieselor componente intr-o stare buna, dar nu iti rezolva problemele legate de mecanica sau electrice.

In timp, pe motor pot sa apara diferite depuneri de carbon, inclusiv se poate observa prezenta calaminei la motoarele diesel, care pot afecta performantele masinii, iar o decarbonizare auto te ajuta sa scapi de aceste depuneri.

In general, depunerile de calamina, ulei, praf si funingine se datoreaza folosirii unui carburant de calitate mai inferioara, pe care multi soferi il aleg datorita pretului mai mic. Mai sunt si alte motive care determina aceste depuneri, precum un sofat foarte prudent (din cand in cand trebuie mers si intr-un stil mai sportiv) sau nu schimbi la timp filtrele si alte fluide necesare. 

Din aceste motive este bine sa iti faci din timp in timp o decarbonizare, care sa te ajute sa iti intretii masina in stare cat mai buna.

Ce presupune operatia de decarbonizarea motorului?

In primul rand, aceasta este o operatiune pe care trebuie sa o faci la un service ce are aparatura necesara pentru decarbonizarea motorului. 

In general sunt doua metode prin care se poate face decarbonizarea si anume: o curatare motor cu hidrogen sau cu aburi. Cea recomandata si cu efecte mai bune este prima optiune. 

Curata motorul cu hidrogen atunci cand vrei sa ai rezultate mai bune, chiar daca pretul este ceva mai ridicat. Aceasta operatie presupune introducerea, cu ajutorul unui generator a hidrogenului sub forma de gaz in galeria de admisie a motorului, in timp ce acesta functioneaza.

Deoarece hidrogenul creste foarte mult temperatura din camera de ardere, depunerile se dizolva si vor fi eliminate usor. Din cauza ca efectele de curatare motor nu sunt vizibile, deoarece intreg procesul are loc in interior, unde nu ai acces, multe persoane sunt reticente la acesta operatiune. Dar rezultatele se vor observa in timp, in comportamentul masinii. 

Cea de-a doua metoda de decarbonizare motor este cu abur si are un pret mai mic decat prima. Motorul trebuie sa fie cald si sa functioneze bine atunci cand se introduce apa pulverizata in admisia motorului. Aburul cald va inmuia depunerile si se vor elimina.

 

Avantaje

Daca te informezi cu privire la aceasta operatiune, vei vedea ca pe decarbonizare motor pareri sunt atat pro, cat si contra, fiecare avand propria experinta si o serie de asteptari.

  • O decarbonizare la motor nu face minuni, ci doar ajuta ca partile componente ale motorului sa se comporte bine, sa fie curate, prelungind astfel viata masinii.
  • Se poate face pentru orice tip de masina, fie de capacitate mica, fie camioane sau tiruri, indiferent ce tip de combustibil uitlizezi: benzina, motorina, gpl. 
  • Se pot curata: admisia, bujiile, sistemul de evacuare, segmentii motorului. De asemenea, poti face o curatare EGR atunci cand aceasta este gripata. Ce inseamna EGR? O supapa cu ajutorul careia se reduce nivelul de noxe emise in atmosfera si care se poate bloca usor, generand costuri mai mari de carburant si reparatii mai costisitoare.
  • Afara de acest efect de curatare, unii soferi au simtit ca masina raspunde mai bine in urma unei operatiuni de decarbonizare motor, ca porneste mai usor de pe loc, acceleratia raspunde mai prompt si chiar au observat o scadere a consumului.

 

Dezavantaje

  • In primul rand trebuie sa stii sa iti setezi asteptarile, aceasta fiind o operatiune de intretinere, precum o igienizare aer conditionat auto, schimbare ulei sau filtre etc., care nu iti va rezolva alte probleme mai grave precum cele de ordin mecanic sau electric.
  • Unii soferi, dupa ce au facut o decarbonizare motor, au spus ca nu au simtit diferente, ca masina a devenit mai zgomotoasa etc.
  • Astfel nu sunt dezavantaje vizibile, dar trebuie sa fii foarte atent unde mergi, sa alegi un mediu controlat, la un service autorizat ce se ocupa cu astfel de proceduri, deoarece, daca nu este executata corect, se pot produce defectiuni majore la motor.

Alte informatii

Cu siguranta vrei sa stii si alte informatii precum: decarbonizare motor pret, cat dureaza, la ce interval se face etc. 

Cand a aparut, fiind mai putine service-uri ce ofereau aceasta facilitate, pretul a fost ceva mai ridicat, in jur de 100 – 150 de euro pentru o masina. Dar, datorita concurentei, pretul a scazut si, in functie de tipul masinii, poti gasi: la o capacitate cilindrica de pana in 2000 cm cubi pretul este in jur de 250 ron, iar la cele cu capacitate cilindrica mai mare, pretul poate ajunge la 300 ron sau mai mult. 

Cele mai multe service-uri, pentru a fideliza clientii, ofera un discount de aproximativ 50 ron la a doua vizita. 

Operatiunea dureaza, in total, pana intr-o ora, asa ca iti poti planifica usor vizita. Multe ateliere te indeamna sa faci o tura imediat dupa, abia apoi, daca esti multumit, sa platesti.

Pentru a mentine masina in stare buna poti sa faci o decarbonizare motor la 20.000 de km. Este recomandat ca dupa aceasta operatiune sa mergi mai turat pe urmatorii 100 de km, pentru a se elimina impuritatile, praful, unele depuneri de ulei etc. 

 

In concluzie, decarbonizarea motorului este o operatiune benefica pentru acesta, ajuta la curatarea si intretinerea pieselor componente si merita sa o faci din timp in timp, mai ales daca folosesti un carburant mai inferior. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

In mod normal, fumul ce este evacuat prin teava de esapament trebuie sa fie incolor, atunci cand este colorat indica faptul ca sunt anumite probleme la masina, cel mai indicat fiind sa faci o verificare, iar apoi, in functie de cele constatate, sa te prezinti la un service pentru remediere.

 

Daca observi ca fumul ce iese din teava de esapament este colorat, este util sa vezi exact care este problema, deoarece, de la mici defectiuni, precum o garnitura sau un filtru infundat, care pot fi remediate cu costuri mici, se poate ajunge la probleme grave, ce vor necesita reparatii costisitoare.

Este important sa observi daca ai fum colorat, ce culoare are si in ce conditii isi schimba culoarea, deoarece este un factor de diagnosticare important. In continuare, iti vom prezenta ce defectiuni pot sa apara, in functie de culoarea fumului emis din toba de esapament si ce masuri sa iei.

 

Fum negru

Daca masina scoate fum negru, poate fi si o defectiune superficiala, nu este neaparat o problema grava. Spre exemplu, motorul diesel scoate fum excesiv, negru, atunci cand acesta este incarcat maxim. Dar pot fi si alte defectiuni, asa ca este bine sa faci o verificare amanuntita.

Fumul de culoare neagra emis de esapament indica un amestec de combustibil si aer foarte bogat. Astfel, poti avea filtrul de aer infundat, ceea ce limiteaza cantitatea de aer, o defectiune la regulator sau la pompa de combustibil. 

Ce sa faci daca masina scoate fum negru?

  • Cu ajutorul unui manometru masoara presiunea din sistemul de combustie;
  • Cu un multimetru verifica injectoarele;
  • Verifica daca senzorii de oxigen sunt in stare buna de functionare: sunt corect conectati la borne si nu au depuneri;
  • Daca ai o masina diesel, verifica daca filtrul de particule nu este infundat. Vehiculul scoate fum cand accelerezi? Aceasta este una dintre cauze si se poate remedia cu usurinta. 

Nu este recomandat sa circuli daca masina scoate fum negru. Chiar daca problemele nu sunt grave, din cauza ca amestecul este mai bogat in combustibil, se poate ajunge la o supraincalzire a pieselor de la motor, se poate distruge catalizatorul, iar bujiile se pot defecta mult mai usor.

Care sunt factorii care fac ca motorul diesel al unui autoturism să emită fum excesiv? Este si una dintre intrebarile din chestionarul de examen la scoala de soferi, iar raspunsul este o defectiune la sistemul de injectie, fumul fiind si de culoare neagra. Arderea nu se face corespunzator, fiind o cantitate mare de motorina la cilindri. 

De asemenea, poate fi si o problema la sistemul de injectie, poti avea ulei in intercooler. Daca iei masuri din timp, defectiunea poate fi minora si vei fi nevoit sa schimbi doar conductele de la intercooler. 

Pentru a evita producerea unor defectiuni majore, mergi la un service daca vei constata ca autoturismul tau scoate fum negru, acesta fiind unul dintre simptome intercooler defect. 

Fum gri

Acesta apare, foarte rar, la teava de esapament, dar, daca apare regulat, este bine sa te indrepti spre un service. Este ca urmare a unui amestec bogat in combustibil si cel mai adesea inseamna ca unul dintre senzorii de la motor este defect (de obicei senzorul de temperatura). Cand creste consumul de carburant si masina scoate fum gri, cel mai probabil computerul are dificultati in stabilirea temperaturii exacte si pompeaza mai mult combustibil.

 

Fum albastru

Fumul de culoare albastra emis de esapament indica prezenta uleiului in camera de ardere. Sunt mai multe motive care pot determina acest lucru si anume:

  • Piesele ce intra in componenta grupului piston-cilindru sunt uzate;
  • Inelele de la piston se lipesc;
  • Garnitura de la tija supapei este deteriorata;
  • Folosesti un ulei ce are o vascozitate neconforma cu modelul tau de masina.

Ce poti sa faci in acest caz?

  • In primul rand, trebuie sa te asiguri ca folosesti un ulei corespunzator, iar daca nu, acesta trebuie inlocuit rapid, spaland bine sistemul.
  • Verifica etanseitatea camerei de ardere.

De multe ori, atunci cand ai fum albastru, daca te prezinti imediat la un service, poti sa remediezi problemele usor prin inlocuirea unor garnituri sau a inelelor de la piston. Daca amani vizita, atunci se pot distruge pistoanele sau pot sa apara probleme mai grave la motor, iar costurile vor fi mult mai mari. 

Fum alb

Daca masina scoate fum cand se incalzeste motorul, dupa care reintra in normal, mai ales in perioada de iarna, nu inseamana ca ai probleme la masina. Se evapora apa ce a fost colectata in sistemul de racire, iar la o temperatura mai scazuta de 0 grade este sub forma de fum alb. 

In schimb, daca observi fum alb diesel sau benzina, cand este cald si vreme uscata, iar acesta nu dispare pe parcurs, inseamna ca apa intra la motor. Este posibil sa ai probleme cu garnitura de chiulasa, ce are rolul de a separa sistemul de racire de ulei sau carburantul folosit este de proasta calitate.

Ce poti sa faci daca observi ca masina scoate fum alb pe teava de esapament?

  • Daca ai fum alb la pornire nu trebuie sa te alertezi, dar este bine sa faci anumite verificari, mai ales daca acesta persista;
  • Vezi daca nu scade nivelul agentului de racire, o scadere brusca poate fi un indiciu ca sistemul nu mai este etans;
  • Verifica, de asemenea, sa nu fie ulei in lichidul de racire, fiind tot un indiciu despre pierderea etanseitatii;
  • Daca este fum alb excesiv diesel poate fi o problema la injectoare;
  • Daca sistemul de racire si injectoarele sunt in regula, dar tot observi fum alb diesel sau benzina, atunci poate este bine sa iti schimbi locul de unde alimentezi, deoarece calitatea combustibilului nu este buna;
  • Verifica si rezervorul sa fie etans.

Chiar daca initial prezenta de fum alb diesel sau benzina nu indica defectiuni majore, acestea se pot agrava daca nu iei masuri. Daca la sistemul de racire exista scurgeri, se poate supraincalzi motorul si daca vei continua sa mergi se poate defecta grav. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Poate ca esti la curent ca, in ultima perioada, mai toate masinile, indiferent ca sunt pe benzina sau motorina, au turbo la motor, pentru a creste puterea acestuia, iar daca ai probleme la turbina si continui sa mergi cu masina, poti sa deteriorezi foarte grav motorul, iar siguranta ta in trafic va fi diminuata.

 

Motorul este partea cea mai importanta a unei masini si cea mai costisitoare, iar una dintre principalele componente anexe, a acestuia, este turbina auto. In acest articol ne vom ocupa in special de aceasta anexa, ce este, ce rol are, simptome turbina defecta, ce solutii ai pentru a o inlocui etc.

De asemenea, vom raspunde la o intrebare care este foarte des pusa de catre soferi, ce se intampla daca mergi cu turbina defecta si cum iti afecteaza masina. 

 

Ce este turbina si ce rol are?

Turbina sau turbosuflanta este o piesa foarte importanta in structura masinii, ce are ca si scop cresterea puterii motorului, a eficientei acestuia. La inceput a fost turbina diesel, dar apoi a fost preluata pentru toate masinile, inclusiv cele pe benzina.

Turbina are rolul de a scadea capacitatea cilindrica a motorului, de a diminua cantitatea de combustibil utilizata, folosind energia produsa de gazele de evacuare pe care le recircula. 

Turbina are in componenta mai multe piese, dar in linii mari se poate spune ca este formata dintr-o carcasa sub forma de melc, ce are la interior un ax ce uneste doua roti turbionare.

Ce tipuri de turbine sunt?

O turbina masina poate fi de doua tipuri, daca ne referim la geometria acesteia, la numarul de grupari turbo utilizate, la prezenta sistemului de racire, si avem:

  • Turbina cu geometrie fixa – foarte daunatoare pentru motor este supraincalzirea, din acest motiv, pentru a asigura o protectie mai buna, aceasta turbina are si o supapa de refulare. Cu ajutorul acesteia se limiteaza debitul de noxe ce intra in turbina, protejand-o la turatii mari ale motorului. Ce se intampla daca mergi cu turbina defecta? Motorul se supraincalzeste. 
  • Turbina cu geometrie variabila – din constructie permite reglarea sectiunii prin care trec gazele de evacuare, si controleaza turatiile turbinei.

 

Cum functioneaza turbina? 

Pentru a intelege mai bine ce se intampla daca mergi cu turbina defecta este necesar sa stii, in mare, cum functioneaza turbina, precum si ce durata de viata are. Asa cum am mentionat anterior, rolul acesteia este de a creste puterea motorului si are o pondere de pana la 40%, utilizand gazele de evacuare pe care le transforma in energie.

In urma arderilor rezulta gazele de evacuare, ce au o energie cinetica foarte mare. In caz ca nu se utilizeaza un sistem turbo, aceste gaze sunt evacuate in atmosfera. Turbina, ce este pozitionata pe sistemul de evacuare, preia aceste gaze si se pune in miscare. 

Compresorul este la randul lui antrenat de turbina si preia aerul din galeria de admisie, trimitandu-l apoi comprimat catre cilindrii motorului. Din constructie, turbina este proiectata sa reziste pe toata durata de viata a motorului, fara sa fie necesare operatiuni de intretinere laborioase.

 

Simptome turbina defecta

Este important sa cunosti turbina defecta simptome pentru a putea sa iei masurile necesare. Cand aceasta se uzeaza si nu mai respecta parametrii optimi de functionare, masina se comporta intr-un mod diferit si trebuie sa stii sa interpretezi avertismentele.

Cel mai adesea, computerul de bord iti va trimite avertizari, daca ai probleme cu turbosuflanta: presiune scazuta, ulei pe furtunul de la turbo, supraincalzirea acesteia etc. Dar, daca nu ai senzori pe masina, atunci trebuie sa fii atent la cateva aspecte mai importante:

  • Puterea motorului este diminuata si poate sa scoata fum gros (este si unul dintre simptome EGR defect);
  • Este fum excesiv pe evacuare;
  • Se aud sunete neobisnuite atunci cand accelerezi, ca un suierat turbina (acesta este si unul dintre simptome intercooler defect);
  • Consum crescut de ulei si de combustibil.

Astfel, daca te intrebi de ce nu se tureaza motorul diesel, pot fi probleme la turbina si este bine sa te indrepti spre un service. 

Ce factori influenteaza durata de viata a turbinei?

Pe langa turbosuflanta defecta, simptome, este bine sa te interesezi si care sunt factorii care au o influenta directa asupra duratei de viata a acesteia:

  • Daca in general conduci cu motorul subturat – va rezulta calamina, ce poate bloca sistemul de rotatie al turbinei;
  • Impuritati in ulei – in timpul functionarii, in interiorul turbinei exista forte de frecare, asa ca lubrifierea este foarte importanta, mai ales pentru rulmentii ce intra in componenta acesteia; 
  • Corpurile straine – chiar daca acestea sunt de dimensiuni foarte mici, precum o pietricica patrunsa pe sistemul de evacuare, pot afecta grav turbina;
  • Daca nu cureti masina periodic – fiecare producator recomanda o revizie generala la o anumita perioada de timp (70.000 – 80.000 km) iar daca nu faci aceasta curatare, cantitatea de ulei in intercooler creste, deoarece in urma functionarii, acesta, sub forma de vapori, este eliberat de compresor si se aduna in intercooler. Daca este sa cautam ulei in admisie cauze, acesta este un motiv si poate conduce la autoaprinderea uleiului.

Ce poti sa faci cand ai o turbina uzata sau defecta?

In caz ca ai fost la un service si, in urma unei diagnoze, se constata ca turbina este uzata, ai cateva solutii:

  • Sa o inlocuiesti cu una noua, este cea mai buna solutie, ai si garantie, dar pretul este destul de ridicat;
  • Poti sa apelezi la un service specializat care face reconditionari turbine, ai, de asemenea, garantie, iar pretul este la jumatate fata de una noua;
  • Poti sa cauti o turbina de la dezmembrari si poti avea norocul sa gasesti un model compatibil si care sa fie intr-o stare buna de functionare.

 

Alte sfaturi utile

  • Cand ai probleme cu masina si observi simptomele de mai sus, mai bine mergi la un service pentru a vedea exact care este motivul, dar poti si sa cauti pe internet solutii (spre exemplu o cautare dupa opel insignia probleme motor), sa te informezi pentru a sti mai bine cum sa comunici cu personalul de la service;
  • La un anumit interval de timp, poti sa faci o curatare turbina in mers, mai ales la modelele diesel (la un interval de aproximativ 6 luni), pentru a indeparta depunerile acumulate;
  • Schimba la timp filtrele si uleiul;
  • Incearca sa nu mergi cu motorul subturat sau supraturat, sa nu accelerezi brusc;

 

Turbina are o viata lunga daca esti putin atent la masina si respecti indicatiile date de producator. Ai vazut ce se intampla daca mergi cu turbina defecta, asa ca, in caz ca observi ceva simptome, indreapta-te spre cel mai apropiat service.