Am modificat articolul ultima data pe: 16.09.21

 

Foarte multe persoane activeaza ca soferi profesionisti si, fie ca esti angajat sau ca detii o flota de trasport, trebuie sa cunosti ce prevede legislatia pentru timpii de condus si repaus, astfel incat sa iti poti face un program bine pus la punct, care sa fie legal si sa iti poti desfasura activitatea in siguranta.

 

Pentru a nu pune in pericol siguranta rutiera, legislatia prevede clar ce timpi de conducere si ce pauze trebuie acordate soferului, pentru a se putea odihni si pentru a putea sofa in siguranta. Aceste date le poti gasi in Regulamentul 561 din 2006, ce a fost actualizat pe parcurs, fiind de mare interes pastrarea sigurantei in trafic.

 

Ce este tahograful?

Odata cu noile reglementari, pentru a fi mai usor de controlat ca se respecta un program, trebuie sa ai masina dotata cu tahograf. Acesta este un aparat de dimensiuni reduse, ce scrie in mod automat mai multe date despre timpul de lucru pe fiecare sofer, despre cursa efectuata etc.

Desi exista mai multe tipuri (analogic, electronic), la prima inmatriculare masinile trebuie sa fie dotate cu tahograf digital, mult mai performant decat alte modele. Sunt echipate atat masinile mari, de peste 7,5 t, cat si masinile utilitare, mai usoare, de peste 2,5 t.

In caz ca inca nu ai trecut la un model digital, ca si sofer trebuie sa ai la tine diagrama tahograf, atat pentru ziua respectiva, cat si cele din urma, pe 28 de zile. Se mai pot inlocui si cu o adeverinta pe care sunt trecute exact datele extrase din diagrama. 

Modelele mai noi, digitale, functioneaza pe baza de card tahograf, ce este emis de Autoritarea Rutiera Romana (ARR). Pentru inregistrare soferi la ARR este nevoie de un dosar care sa contina urmatoarele acte:

 – cerere tip;

 – copii dupa actul de identitate si permisul de conducere ale soferului;

 – copie dupa un document ce atesta ca soferul are domiciliul in Romania;

 – o fotografie a soferului, de tip buletin;

 – dovada ca sunt achitate taxele pentru eliberarea cardului.

Sunt cateva exceptii de conducere fara card tahograf, dar pe o perioada limitata de maximum 15 zile, in cazul in care cardul este pierdut, deteriorat sau nu functioneaza corespunzator. In acest timp, se fac formalitatile pentru un nou card. 

Astfel, cu acest aparat sunt inregistrate zilnic datele necesare pentru ca soferul sa aiba pauza si sa conduca in siguranta. Tot de la ARR poti sa descarci si o foaie de concediu sofer, pe care sa o completezi in clar, pentru a o avea asupra lui daca este cazul. 

Care este programul zilnic?

Este important sa cunosti cate ore ai voie sa lucrezi pe zi. Pe timpul unei zile, soferul poate sa aiba timpi de conducere fara intrerupere de 4 ore si 30 de minute, dupa care trebuie sa aiba o pauza de 45 de minute. Pe tot parcursul zilei, soferul poate sa conduca 9 ore.

Sunt si exceptii pentru timpi de condus, care pot fi prelungiti la maximum 10 ore pe zi, daca soferul mai are putin pentru a ajunge intr-o locatie sau la domiciliu. Acest lucru se poate aplica doar de 2 ori pe saptamana, reglandu-se timpul general.

Aceste exceptii trebuie trecute pe foaia de inregistrare sau pe diagrama tahografului, mentionand motivul care va ramane astfel inregistrat. 

Spre exemplu, ca timpi de lucru pentru soferi profesionisti, poti face un program cu 2 ore de condus, 15 minute de pauza, 2 ore de condus urmate de 30 de minute pauza, repetarea celor doua reprize, apoi, daca mai este cazul, inca 2 ore de condus urmate de repausul zilnic. Se pot face si reprize mai lungi de 3 ore urmate de 45 de minute de pauza sau chiar de 4 ore si jumatate urmate de pauza de 45 de minute. Orice model ai alege, trebuie sa ai grija sa nu depasesti un program de 15 ore condus, in care intra si pauzele.  

 

Care este programul saptamanal?

Pe durata unei saptamani, timpii de conducere cumulati nu pot fi mai mari de 56 de ore. La final, soferul are perioada de repaus. 

Astfel, ai o mica marja in care poti jongla cu numarul de ore de condus zilnice, fara sa depasesti cele 10 ore, totalul saptamanal fiind de 56 ore. Pentru doua saptamani consecutive numarul de ore cumulat este de 90, depasirea acestora nefiind permisa. 

Care sunt perioadele de odihna?

In primul rand, trebuie sa stii ce reprezinta „perioada de odihna zilnica normala“? Aceasta trebuie sa fie de minim 9 ore si sa nu depaseasca 11 ore, putand avea o amplitudine fie de 15 ore, fie de 13 ore. Intre doua perioade de odihna saptamanale, soferul nu poate avea mai mult de 3 pauze reduse de 9 ore. 

Aceasta perioda de odihna se poate lua si fractional, iar soferul poate sa le petreaca in cabina, daca aceasta este prevazuta cu pat si este in stationare. 

Saptamanal, soferul trebuie sa aiba la dispozitie minimum 45 de ore consecutive pentru a se putea odihni. Aceasta perioada trebuie sa fie la maximum 6 timpi de conducere, de la perioada de repaus anterioara. 

In anumite cazuri, pe parcursul a doua saptamani se pot lua o pauza de 45 de ore normala si una redusa de 24 de ore, care vor fi apoi recuperate. Este important ca inainte de perioada de odihna saptamana soferul sa faca inchidere program tahograf, pentru ca apoi la deschidere sa nu existe erori. 

In caz ca este nevoie de o perioada mai lunga de conducere, se poate face o programare de timpi de conducere in echipaj, dubland astfel perioada de condus. Cand ai doi soferi, acestia pot conduce cu randul cate 4 ore si jumatate, fiecare avand pauze mai lungi de odihna. Dupa 18 ore de condus, este necesara o pauza de 9 ore pentru odihna cu vehiculul in stationare. 

Activitatea soferului trebuie programata in asa fel incat acesta sa se poata odihni si in afara cabinei, iar la 4 saptamani acesta trebuie sa se intoarca in tara daca face curse lungi. 

Alte informatii 

Pentru a fi mai usor sa faci un program adecvat, mai ales daca ai mai multi soferi, poti sa alegi o aplicatie pentru timpi conducere, care sa te ajute sa respecti timpii de condus si de odihna si sa fii si eficient in acelasi timp. 

Este foarte important sa respecti prevederile legale pentru a nu primi amenda pentru depasire program conducere, care este costisitoare si variaza in functie de mai multe criterii: timp de depasire, tara etc. Este important sa cunosti si sa respecti prevederile legale din fiecare tara in care mergi, mai ales atunci cand esti la inceput, pentru a nu avea probleme. Te poti baza si pe detectoare radar care sa te ajute. Fii atent si unde stationezi pentru pauza mai lunga, chiar daca ai voie sa te odihnesti in cabina, poti lua amenda parcare, daca nu esti regulamentar. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu