Alimentata direct de la o priza obisnuita, cu autonomie de 70 pana la 200km la o incarcare si design similar cu versiunile clasice, masina electrica pare ca va deveni in scurt timp o concurenta de temut, in special pentru traficul in interiorul orasului.
Masinile electrice au castigat tot mai multa popularitate in intreaga lume, iar 2020 a insemnat o crestere semnificativa a vanzarilor si in Romania. Desigur, preturile semnificativ mai mari fata de alternativele conventionale mentin deocamdata oferta electrica la un nivel mai greu accesibil pentru consumatorul obisnuit. Asta nu inseamna insa ca nu exista si modele ieftine, de la 11.000 – 12.000euro, daca stii unde sa le cauti.
Contents
Avantajele si dezavantajele unei masini electrice
Piata de automobile electrice din Romania s-a dezvoltat foarte bine in ultimul timp, in ciuda pandemiei si a scaderii generale inregistrate in industria de autovehicule. In primele 10 luni ale anului 2020 s-au vandut cu peste 50% mai multe masini de acest tip decat in aceeasi perioada a anului 2019, iar tendinta de crestere se mentine in continuare.
Ce ii determina pe tot mai multi soferi sa se orienteze catre masina electrica, in Romania, in afara de modul de functionare mult mai prietenos cu mediul? Iata o parte dintre avantajele principale ale unei astfel de decizii:
- economie semnificativa pe termen lung – pentru a parcurge 1000km cu o masina conventionala la un consum de 7l/100km si un pret de 4.6RON/l de combustibil, platesti 322RON, iar cu o masina electrica care consuma 52kW la 400km (Renault Zoe) platesti intre 65 si 247RON, in functie de tariful practica de statiile de incarcare, pentru a acoperi aceeasi distanta.
- vehiculele auto electrice sunt scutite de impozitul anual, iar cele de tip hibrid primesc reduceri de la aceasta taxa.
- motorul este foarte silentios, dar poti opta si pentru simulare sunetului de motor conventional.
- statul ofera, prin programul rabla, pana la 45.000RON subventie pentru masini full-electric si pana la 10.000RON pentru cele hibrid.
O astfel de achizitie nu este insa lipsita nici de dezavantaje, printre cele mai importante de care trebuie sa tii cont numarandu-se:
- numarul de puncte de incarcare inca redus, desi in crestere;
- timpul necesar incarcarii (intre 30minute si 12ore) trebuie avut in vedere la planificarea calatoriilor;
- pot parcurge o distanta limitata la o singura incarcare, de 70 – 100km in cazul modelelor entry-level si medii;
- autonomia este redusa de orice consumator din masina, incepand cu aerul conditionat si pana la incarcarea telefonului mobil in timpul deplasarii;
- pretul este semnificativ mai mare decat al unor alternative conventionale echivalente.
Cat costa o masina electrica?
Cele mai multe masini electrice noi, care ofera un confort similar optiunilor clasice, au preturi care incep de la 30.000euro. De exemplu, printre versiunile incluse in top masini electrice din punctul de vedere al vanzarilor in tara noastra se numara:
- Renault Zoe, nu chiar cea mai ieftina masina electrica, dar una dintre cele mai accesibile, costa 30.350euro;
- Volkswagen e-Golf costa 33.142euro;
- Peugeot e-2008 costa 33907euro;
- BMW i3 ajunge la 40282euro.
Exista economisire prin SH la masinile electrice?
Daca te numeri printre cei care cauta o masina electrica ieftina, probabil te-ai gandit deja sa apelezi la binecunoscuta varianta a achizitionarii second hand. Pentru a privi situatia cat mai corect, iti reamintim ca a cumpara o masina electrica la mana a doua este similar achizitionarii unui telefon mobil sau unui laptop SH: sistemele probabil vor merge bine, desi vor fi putin depasite sau pe cale sa devina depasite, dar bateria nu va mai tine cu siguranta la fel ca inceput. Iar la o masina electrica, bateria este cel mai sensibil element.
In plus, masinile electrice comercializate acum la SH sunt cele din prima generatie, care au “beneficiat” de cele mai multe incercari si experimente si care au multe bug-uri si elemente de corectat, printre care se numara si sensibilitatea bateriilor litiu-ion la caldura, aspect descoperit abia dupa lansarea acestor versiuni. Nici bateriile pe baza de plumb nu se descurca mai bine cand incep sa fie uzate.
In concluzie, specialistii recomanda deocamdata evitarea alegerilor second hand, cand vine vorba despre masini electrice.
Care este cea mai ieftina masina electrica?
Care este totusi cea mai ieftina masina electrica si cum o gasesti daca nu la SH? Raspunsul la aceasta intrebare depinde de scopul pentru care iti cumperi masina si de cat de mult esti dispus sa reduci din confort.
De exemplu, momentan, una dintre cele mai ieftine modele este Renault Twizy pe care o poti gasi la pretul de 11800euro. Vorbim insa in acest caz de masini micute, cu adevarat micute, Twizy fiind practic un ATV electric cu habitaclu inchis, care te protejeaza de ploaie si vant, dar cam atat. Are un singur loc si spatiu foarte mic pentru bagaje, dar ofera o autonomie de 70 pana la 100km, cu doar 4 ore de incarcare la o priza standard de 220V, pe care o poti verifica cu un multimetru, daca vrei sa te asiguri ca conectezi masina la parametrii potriviti.
Mai poti gasi masini electrice de dimensiuni mici, si prin urmare mai ieftine, in oferta producatorilor asiatici. Aixam City este, de exemplu, un model cu doua locuri, autonomie de 120km, la o incarcare de 3h la priza standard, pe care il poti achizitiona la un pret incepand de la 13.320euro, sau mai putin, cu eurotichet de la Administratia Fondului de Mediu. Poti cumpara vehicule electrice Aixam in Romania prin reteaua de reprezentanti localizati in Braila, Constana, Pitesti, Craiova, Bucuresti si Baia Mare.
Cand apare masina electrica romaneasca?
Tot evaluand autoturisme electrice, cu pret, autonomie si confort, cu siguranta ai inceput sa te intrebi si unde sunt modelele romanesti si ce planuri au ai nostri. Ei bine, iti putem spune ca in 2018 se discuta in presa despre proiectul companiei GTG din Baia Mare, care isi propunea sa lanseze pe piata, incepand cu 2019, doua modele: Oxigen, de doua locuri, si Ozone, cu patru locuri, cu preturi incepand de la 14.000 – 15.000euro. Masinile nu au fost insa lansate deocamdata pe piata.
Una dintre marcile noastre de suflet, Dacia, a deschis insa in primavara anului trecut segmentul Dacia electric, cu modelul Dacia Spring, lansat pe Facebook, in conditiile anularii Salonului auto de la Geneva. Este o masina cu patru locuri, 100% electrica, cu autonomie de aproximativ 200km, care se doreste a fi disponibila in serie incepand de anul acesta, la preturi de la 20.000euro. Pentru cei care visau sa auda sintagma “Dacia electric car”, momentul este deci destul de aproape.
Poti conduce o masina electrica fara permis?
Ei bine da, in prezent segmentul de vehicule auto electrice fara permis beneficiaza de multa atentie, in special pentru zona de deplasari in oras, care nu depasesc o medie de 50km pe zi. Este vorba despre modele care nu pot merge mai repede de 45km/h, cantarind pana la 350kg, caracteristici care le includ la cvadriciclu usor, vehicule inregistrate la primarie, fara inmatriculare, si care pot fi conduse inca de la 16ani, fara permis. Intra aici versiuni precum Citroen AMI, Aixam Crossover, Aixam Coupe, Chatenet CH26, Chatenet CH30.
Lasa un comentariu
0 Comentariu