Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Ambreiaje – Opinii si Recenzii in 2021

 

Ambreiajul, fiind o piesa care cedeaza in timp si trebuie schimbata, se poate achizitiona din magazinele de specialitate, avand mare grija la caracteristicile acestuia, pentru a se potrivi cu modelul autoturismului tau. Daca ai o masina marca Volkswagen (Passat) sau Skoda, produsa dupa 2005, diesel, poti sa te opresti la acest kit de ambreiaj, Luk 600198002, care ar putea fi exact ceea ce cauti. In pachetul de achizitie ai tot ceea ce este necesar pentru schimbare discul de ambreiaj, volanta cu masa dubla, rulment de presiune si suruburile de fixare. In schimb, daca ai un Golf IV, poti sa te orientezi la al doilea produs, Maxgear 038198141X, la un pret mai mic. 

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cea mai buna!

Luk 600198002
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Este un kit de ambreiaj pentru masinile cu volanta cu masa dubla, de tip diesel, cu capacitatea motorului de 1600, 1900 sau 2000 mc, ce iti protejeaza astfel discul de ambreiaj si preia din vibratiile autoturismului, compatibil cu modelele Volkswagen si Skoda, produse dupa 2005, cu rulment de presiune si suruburi de prindere.

Fiind un kit complet pentru ambreiaj, cu volanta cu masa dubla, are si un pret ceva mai ridicat decat alte produse prezentate.

Cu siguranta masina ta merita o atentie speciala si piese de calitate, asa ca nu ocoli acest produs.

A 2-A OPTIUNE!

Maxgear 038198141X
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Daca este necesar sa iti schimbi ambreiajul, poti sa mergi pe acest kit, mai ales daca masina este model mai vechi, marca Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, de tip diesel cu o capacitate a motorului de 1,9 TDI, ce are si un pret decent, verificand atent daca este un produs compatibil cu automobilul tau.

Este un kit de ambreiaj ce se adreseaza masinilor cu ani de fabricatie mai vechi (1996 - 2005), iar daca ai o masina noua este posibil sa nu fie compatibil.

Un produs ce se potriveste cu o serie larga de modele de masini, la un cost decent, ce poate fi o optiune buna pentru tine.

A 3-a Optiune!

Valeo 826577
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Acest kit de ambreiaj se preteaza pentru marca Dacia si Renault, pentru masini ce sunt produse din 2008 pana mai recent, cu o capacitate a motorului de 1400 cmc, ce folosesc benzina ca si combustibil, cu un diametru de 180 mm a discului, cu 26 de dinti si rulment presiune.

Gama de masini cu care se potriveste este destul de restransa si trebuie sa verifici cu atentie daca este compatibil.

Pret bun, kit complet sunt doar cateva motive care ne indeamna sa iti recomandam acest produs, daca este compatibil cu masina ta.

 

 

Pareri despre cele mai bune ambreiaje

 

Nu este simplu sa iti gasesti produsul potrivit, dar pentru a-ti veni in ajutor, ai mai jos o serie de modele cu un raport calitate – pret bun, pe care te poti uita cu incredere. Iti recomandam sa iti faci achizitiile din mediul online, putand astfel sa ai acces la mai multe informatii, sa citesti pareri despre cele mai bune ambreiaje ale altor clienti, consultandu-te si cu mecanicul pentru a face o alegere compatibila cu masina ta. 

 

 

Kit ambreiaj

 

Luk 600198002

 

Daca ai nevoie de un kit ambreiaj nu ocoli acest produs pentru ca poate fi o optiune buna pentru tine. Este compatibil in principal cu masinile marca Volkswagen (Passat) si Skoda, aparute pe piata dupa 2005.

Se potriveste cu masinile ce folosesc ca si combustibil motorina, cu o capacitate a motorului de 1600 mc, 1900 mc, 2000 mc. Codul motorului este BLS, BXE, BKC, iar puterea de 77 – 81 kW. Verifica impreuna cu mecanicul tau daca este modelul care iti trebuie. 

Este un kit de ambreiaj ce contine discul de ambreiaj, volanta masa dubla, atenuand astfel vibratiile chiar si pentru o capacitate mai mare a motorului si cu o rezistenta a discului de ambreiaj mult mai buna, rulment de presiune si suruburi de prindere, fiind gata pregatit pentru a fi montat pe masina ta. Pentru montare sunt necesare scule speciale, asa ca adreseaza-te unui service auto. 

 

 

 

Kit ambreiaj Golf 4

 

Maxgear 038198141X

 

Atunci cand anumite piese componente de la masina ta cedeaza, si stabilesti impreuna cu mecanicul ca trebuie schimbate, este bine sa stii si tu care sunt preturile si caracteristicile mai importante, putand astfel sa verifici ce alegi. 

Acest ambreiaj la un pret bun este sub forma de kit, putand astfel sa schimbi cu usurinta intregul angrenaj, pentru a fi mai in siguranta la drum. 

Este un kit ambreiaj Golf 4, marca Volkswagen, pentru masini aparute pe piata dupa 2004, ce folosesc ca si combustibil motorina, cu o capacitate a motorului de 1896 mc si cod motor AGR ALH. Pe langa acest model, kit-ul mai poate fi compatibil si cu alte marci de masini (Audi, Seat, Skoda), diferite modele cu ani de fabricatie si mai vechi, asa ca verifica atent lista oferita de producator pentru a vedea daca te incadrezi. 

 

 

 

Kit ambreiaj Logan

 

Valeo 826577

 

Este un kit ambreiaj Logan, complet, pentru a schimba in caz de nevoie piesele uzate. Produsul prezentat este compatibil atat cu marca Dacia, cat si Renault. 

Verifica impreuna cu mecanicul tau in cartea tehnica a masinii, daca te incadrezi la acest produs, daca ai modelul Sandero, Megane I, Kangoo Express, Logan MCV, Solenza, Thalia, Clio II, Logan I, Symbol I. Anul de fabricatie este din 2008 sau mai recent.

Ca si combustibil este pe benzina, iar capacitatea motorului este de 1400 cmc. Diametrul discului de ambreiaj este de 180 mm, cu 26 de dinti si rulment presiune. Este un ambreiaj ieftin si bun, asa ca schimbarea nu va fi foarte costisitoare pentru tine. 

 

 

 

Kit ambreiaj Opel Astra H

 

Luk 623321009

 

Cu siguranta iti doresti piese de calitate pentru masina ta, atunci cand este nevoie sa faci anumite inlocuiri, iar acest kit ambreiaj Opel Astra H poate fi ceea ce ai nevoie.

Este compatibil cu motor cu volanta dubla, iar la schimbare poate fi util sa verifici si daca aceasta trebuie inlocuita, pentru a proteja discul de ambreiaj si pentru a reduce din vibratii. Diametrul discului este de 23 cm si nu are rulment de presiune.

Kit-ul se potriveste pe mai multe modele de la Opel (Signum, Vectra, Zafira, Astra), automobile sau autoutilitare, ce sunt produse dupa 2002. Pot fi atat pe benzina, cat si pe GPL, cu o capacitate a motorului de 1686 cmc, 1998 cmc, 2198 cmc; putere de 125 KW, 147 KW, 110 KW, 114 KW, 74 KW. 

 

 

 

Kit ambreiaj Passat B6

 

Luk Audi A4, VW Passat

 

Daca ai nevoie de un kit ambreiaj Passat B6 poti sa te orientezi si spre acest model care poate fi o varianta buna pentru tine. Este pentru motor 1,9 TDI si 4 motions, ce au codurile AWX sau AVF, produse intre anii 2005 – 2011, cu 130 cp si 1896 cmc.

De asemenea mai este compatibil si cu alte modele de VW Passat precum B2, B3 si B5, dar si cu marca Audi A4 8D2, B5 sau A4 Avant 8D5, B5. Se potriveste atat pentru caroseria de tip Sedan, cat si pentru Break.

Printre detaliile tehnice cele mai importante mentionam: 5 bucati ca si numar de dinti, dotata cu rulment, cu volanta, cu o greutate de 20,18 kg. Vine cu setul de suruburi pentru a fi fixat in locas, avand 6 gauri de fixare. 

 

 

 

Kit ambreiaj Ford Focus

 

Luk 623312433

 

Acest kit ambreiaj Ford Focus poate fi o varianta buna pentru tine, in caz ca este necesar sa il schimbi, si verifica cu atentie impreuna cu mecanicul tau daca este ceea ce iti doresti.

Este cu reglare automata, discul avand un diametru de 23 cm. Kitul contine si placa de ambreiaj, precum si rulment de presiune. Se preteaza pentru motoarele cu volanta dubla, iar daca este necesar se inlocuieste si aceasta. 

Cu siguranta ca un ambreiaj la pret bun si de calitate, precum acest produs, poate fi o optiune de interes, compatibil cu modelele ce au motorizare de 1,8 TDCi, diesel, cu 90 cp si 66 KW. 

 

 

 

Ambreiaj hidraulic

 

EXP 34170

 

Daca ai pe masina un ambreiaj hidraulic si iti face probleme vezi impreuna cu mecanicul tau daca nu este suficient doar inlocuirea unor parti componente, si anume a cilindrului, putand fi o investitie mult mai mica decat schimbarea intregului kit.

Acest model este dedicat pentru masinile marca Renault, model Scenic 2, de fabricatie mai veche, si anume intre anii 2003 – 2009. 

De asemenea, se poate potrivi si pentru alte marci precum Dacia, Nissan la urmatoarele modele: Juke (din 2010 si anii ulteriori); Micra 3 (intre 2003 – 2010); Qashqai ( din 2007 pana in prezent); Note (2006 si mai recent); Logan (2006 – 2012); Kangoo ( din 1997 si anii ulteriori); Clio 2 (1998 – 2005); Duster (din 2010 si mai recent); Sandero (2008 – pana in prezent); Dokker (din 2011 si mai recent); Grand Scenic (peste 2004); Megane II (2003 – 2009).  

 

 

 

Ambreiaj drujba

 

Terra Motors PD4203

 

Cei care lucreaza in domeniul prelucrarii lemnului au cu siguranta in dotare si o drujba care se poate defecta in timp, datorita uzurii, ceea ce necesita inlocuirea unor piese componente.

Una dintre piesele de schimb este si un ambreiaj drujba, care se poate defecta dar se inlocuieste, nefiind necesar sa iti achizitionezi o alta unealta. Daca iti place sa mesteresti sunt si tutoriale in mediul online care sa te ajute sa faci schimbarea singur.

Cel mai important este sa alegi modelul dedicat si acest produs este special conceput pentru cei care au ales drujbe marca Stihl de mai multe tipuri precum: 170, 180, 210, 230, 250, 190, 191, 231, 241, 251, 017, 018, 019, 021, 023, 025. Astfel cu un cost mic vei putea sa te bucuri in continuare de unealta ta, aceasta avand si un pret de achizitie destul de ridicat. 

 

 

 

Disc ambreiaj

 

Breckner Germany BK46400

 

In caz ca ai probleme la masina, este posibil ca schimbarea unui disc ambreiaj sa fie rezolvarea, fiind mai ieftina o astfel de inteventie decat un kit complet. 

Acest model se adreseaza soferilor profesionisti, fiind special dedicat pentru camioane sau autocare, marca Man (TGA, TGS, TGX, LION); Mercedes (Citaro, Tourismo, Neoplan), Renault, Setra, Iveco.

In pachetul de achizitie ai un disc de ambreiaj, compatibil cu autoturismele ce au ca si combustibil motorina. Parametrii tehnici sunt: 430WGTZ, diametrul de 430 mm, profilul butucului de 2”- 10N, cu un numar de 10 dinti. Anul de fabricatie al autoturismului este din 2003. 

 

 

 

Cilindru receptor ambreiaj

 

Sachs 6283600534

 

Nu intodeauna este necesar sa schimbi tot kit-ul, uneori fiind suficient doar inlocuirea unei singure componente, precum un cilindru receptor ambreiaj. 

Acesta este parte componenta a ambreiajului, fiind prins in compartimentul motorului. Modelul prezentat se adreseaza soferilor care detin o masina marca Toyota, model Yaris, ce functioneaza atat pe benzina, cat si cu GPL.

Ca si ani de fabricatie sunt modelele din 2006 pana in prezent, ce au o capacitate a motorului de 998 cm3 sau 1298 cm3, cu o putere de 51 sau 64 kW. Codul motorului poate fi 1KR-FE sau 2SZ-FE. Pentru a-l schimba este bine sa te adresezi unui service autorizat. 

 

 

 

Ghid de cumparare 

 

Cele mai multe persoane au auzit de ambreiaj datorita autoturismului, acesta fiind o parte importanta care asigura buna functionare a motorului, transmitand miscarea de rotatie si asigurand turatia necesara deplasarii. In caz ca ai probleme si trebuie inlocuit ansamblul, este bine sa cunosti si tu cateva aspecte pentru a nu te lasa doar la mana mecanicului, si pentru a putea sti cum sa alegi ambreiaje ieftine si bune pentru masina ta, atunci cand este cazul.

Utilizare: In primul rand, trebuie sa stii ca nu doar autovehiculele au nevoie pentru o buna functionare de ambreiaj, ci mai sunt si o serie de alte masini si unelte care au acest element in componenta.

Ambreiajul este parte componenta a unui mecanism, cu 2 axe in general, avand rolul de a transmite de la motor miscarea catre cealalata parte, dar are si rol de decuplare pentru a lasa partile sa functioneze independent. 

Astfel, este important la ce ai nevoie de ambreiaj, acesta intrand in componeta multor masini si unelte din diferite domenii de utilizare: agricultura, industria chimica, prelucrarea si extractia gazelor, productia alimentara, divertisment: carusel, trenulet etc.

In continuare ne vom referi mai pe larg la ambreiajele folosite in industria de masini, care sunt cel mai des intalnite de publicul larg. 

 

Tip: Cu siguranta iti doresti unul dintre cele mai bune ambreiaje pe care sa il folosesti la masina ta si trebuie sa stii ca exista mai multe tipuri, dupa modul in care acestea functioneaza, si anume: 

Mecanic: are la baza forta de frecare ce se produce intre doua suprafete aflate in contact, din exterior exercitandu-se o forta de apasare.

Hidraulic: este din ce in ce mai utilizat de producatorii de masini, acestea prezentand o serie de avantaje, cel mai important fiind reducerea zgomotului in momentul demararii, masina devenind mult mai silentioasa.

Electromagnetic: se regaseste cel mai adesea in cazul utilizarii cutiilor de viteza hidrodinamice.

Si in industia producatoare de masini tehnologia evolueaza foarte repede, ceea ce conduce la aparitia unor tipuri de ambreiaje hibrid, combinatie intre cele trei tipuri pentru a creste avantajele acestora si a diminua dezavantajele.

 

Mediului de functionare: Imparte ambreiajele in doua mari categorii si anume: umed si uscat.

Ambreiajul umed: este scufundat intr-un lichid de racire, cel mai adesea ulei. Ca si avantaj asigura curatarea permanenta a componetelor ce vin in contact, functionarea acestora este mai lina si, de asemenea, au o viata mai lunga. Deoarece functioneaza in mediul umed este posibil ca o partea a transmisiei sa se piarda, datorita alunecarii.

Ambreiajul uscat: acestea functioneaza prin frecarea discurilor ce sunt impinse unul spre celalalt. Acestea se pot uza mai repede in cazul aparitiei unor treceri bruste de la o turatie la alta. 

 

Din ce sunt confectionate componentele ambreiajului: In mod uzual, discul de ambreiaj este confectionat din otel ce se acopera pe ambele fete cu metal, azbest sau fredo (este un material ce intra si in componeta placutelor de frana). 

Pentru a fi foarte rezistenta si placa de presiune este confectionata din otel, si se prinde de volantul motorului cu suruburi. In centru, acesta are bride elastice puternice ce sunt actionate doar prin apasarea pedalei de ambreiaj.

Poti gasi si kit-uri de ambreiaj din ceramica sau din Kevlar (un material de 5 ori mai rezistent decat otelul la o greutate comparabila) dar au preturi mai ridicate decat modelul clasic din otel. 

Marca masinii: In general, kiturile de ambreiaj precum si partile componente care se pot inlocui individual sunt speciale pentru fiecare tip de masina in parte, la achizitie fiind necesar sa alegi exact marca si modelul masinii.

In caz ca modelele apartin aceluiasi producator sau concern, este posibil sa fie ambreiaje care se potrivesc la mai multe tipuri, dar este bine sa verifici exact acest lucru si, daca nu este mentionat, sa te sfatuiesti cu un mecanic inainte de a-l cumpara.

De asemenea, ambreiajele sunt diferite in functie de tipul de cutie de viteza pe care il ai, speciale pentru cele manuale si automate. Pentru modelele cu o cutie de viteza manuala, ambreiajul este o componenta de baza pe care o actionezi cu ajutorul pedalei, avand doua functii majore: poate intrerupe fluxul creat intre motor si cutia de viteze, adapteaza turatia motorului progresiv cu viteza autoturismului. 

La modelele de masini ce au cutie de viteza manuala, cele mai multe ambreiaje sunt mecanice, ce functioneaza in mediul uscat si pot fi actionate mecanic prin intermediul unui cablu sau hidraulic cu ajutorul unui fluid de lucru.

Cutia de viteza automata functioneaza de asemenea cu ajutorul ambreiajului, doar ca transmisia comenzilor se face fara interventia soferului, si mai nou exista modele cu dublu ambreiaj, cu doua axe concentrice, unul fiind pentru vitezele pare si altul pentru cele impare, fiind mult mai usor de preselectat treptele necesare. 

 

 

 

Intrebari frecvente 

 

Ce inseamna cand pedala de ambreiaj ramane jos?

Este un semn ca sunt probleme la ambreiaj, putand reprezenta mai multe cauze: fie presiunea din interior este foarte scazuta, fie sunt probleme la cilindrul receptor si la piston, fie este blocat rulmentul sau parghia. Cel mai bine este sa mergi la un service pentru a vedea exact cauza. 

 

Cine se ocupa de manopera schimbului de ambreiaj?

Chiar daca iti place sa mesteresti si stii multe despre masini, cand se pune probleme sa schimbi un ambreiaj este mai bine sa te adresezi unui service autorizat, pentru a putea beneficia de un mecanic competent. Chiar daca ai optat pentru cel mai bun ambreiaj pentru autovehiculul tau, fiind o operatiune foarte complexa, pot sa apara situatii nepravazute, iar montajul poate fi incorect. 

Gasesc online protectii din cauciuc pentru pedala de ambreiaj ?

In mediul online in magazinele virtuale de specialitate ai la dispozitie tot felul de componente, inclusiv protectie de cauciuc pentru pedala de ambreiaj, in plus, este mai usor sa gasesti deoarece ai asistenta, si intrebarile sunt foarte exacte. Produsul il alegi in functie de marca masinii, de model si de versiune pentru a fi cat mai exact si pentru a gasi varianta compatibila cu autoturismul tau. 

 

 

 

 “Simptome” ambreiaj defect

 

Ambreiajul este o parte importanta a masinii, asigurand turatia corecta a motorului, asa ca nu trebuie neglijat atunci cand sunt probleme, deoarece, pe langa defectiuni majore ale masinii care pot decurge de aici, tine si de siguranta ta in trafic. Dar sa vedem cand este necesar sa faci o vizita la service, ce simptome iti pot arata ca ambreiajul are probleme:

 

1. Daca simti un miros mai neplacut in masina, de cauciuc ars, si in plus constati ca schimbarea vitezei se face mult mai lent decat in mod normal, acesta este un semn ca sunt probleme la ambreiaj.  

2. Cel mai comun este sa auzi diferite zgomote care provin din zona afectata, discul putand sa se deformeze din cauza uzurii, iar la functionare sa emita anumite sunete care nu sunt obisnuite, nu le ignora si mergi la un service.

 

3. Cilindrul hidraulic, parte a ambreiajului, poate de asemenea sa cedeze, iar semnul cel mai clar este prezenta unor pete de lichid in zona pedalei pe mocheta sau chiar in motor.

 

4. Nu neglija nici atunci cand masina intra mai greu in viteza la temperaturi scazute, nu este normal si poate reprezenta o defectiune la placa de presiune.

 

5. Daca ai pedala ambreiaj moale, sau din contra rigida, necesitand o forta mult mai mare la actionare, atunci cu siguranta trebuie sa te indrepti spre un service pentru a remedia problema aparuta la ambreiaj. 

6. Nu neglija acest aspect, mai ales ca in functie de tipul masinii poti gasi ambreiaje la preturi bune care sa iti asigure o buna functionare a autoturimului.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Te-ai saturat sa ti se opreasca motorul cand pleci de pe loc din panta? Ai obosit sa jonglezi intre viteze in traficul infernal din oras? Vrei sa te poti bucura linistit de priveliste cand pleci in concediu cu masina? Afla mai multe despre avantajele cutiei automate de viteze si cauta o masina care iti poate oferi mai mult confort si siguranta in trafic.

 

Inventata in anul 1923 de Gogu Constantinescu, dar produsa in serie abia in 1939, cand General Motors a reusit sa scoata pe piata o varianta suficient de buna, transmisia automata schimba de cativa ani buni modul in care ne deplasam pe sosele. Prezenta in mai multe variante constructive, cu avantaje si dezavantaje proprii, cutia automata de viteze faciliteaza condusul pentru persoanele cu handicap, imbunatateste confortul la volan si poate ajuta la economisirea combustibilului, in functie de tipul tehnologiei pe care se bazeaza.

 

Ce rol are cutia de viteze

Rolul cutiei de viteze se poate rezuma prin functiile de transformare a fortei motorului si de transmitere a miscarii de rotatie catre diferite elemente ale masinii. Pe larg, aceasta componenta permite:

  • transmiterea puterii catre rotile motrice ale masinii, prin modificarea vitezelor de turatie;
  • o turatie optima a motorului, independenta de viteza cu care se rotesc rotile;
  • deplasarea inapoi, fara modificarea sensului de rotatie a motorului;
  • stationarea in timp ce motorul este inca in functiune.

O cutie de viteze care functioneaza automat are rolul de a lucra in tandem cu motorul, pentru a realiza schimbarea treptelor de viteza, fara a fi necesara interventia soferului.

Avantajele si dezavantajele unei masini cu cutie automata

O masina automata este cu siguranta mai simplu si mai confortabil de condus, in special la drum lung sau intr-o zona cu trafic dificil, si permite schimbarea rapida si corecta a vitezelor, chiar si pentru soferii incepatori. Cutia automata de viteze amplifica cuplul motorului si unele modele asigura un consum mai redus de combustibil, decupland transmisia la un nivel de turatie redus.

Cu o cutie automata scapi de problema pornirilor de pe loc din panta, iar modulele de tipul Adaptive Cruise Control, integrate in unele autovehicule, pot sa functioneze la intreaga lor capacitate, avand o libertate mai mare in ceea ce priveste oprirea autonoma a masinii.

Pe de alta parte, spre deosebire de cutia de viteze manuala, care este inclusa ca dotare standard la autoturisme, pentru o cutie automata este posibil sa platesti mai mult. Tot pe lista dezavantajelor putem trece si performantele mai slabe ale unei cutii automate conventionale, precum si costurile mai mari de intretinere. Daca te gandesti sa alegi intre o cutie manuala sau automata, evalueaza deci cu atentie specificatiile tehnice ale celei din urma.

Nu uita ca daca ai obtinut permisul de conducere pe o masina care are cutie de viteze automata, nu il poti folosi pentru a conduce legal una cu cutie manuala. O recomandare auto la cutie automata, de care e bine sa tii cont, este sa verifici mai des placutele de franare, pentru ca de regula este nevoie sa fie inlocuite mai frecvent decat in cazul masinilor cu cutie manuala.

 

Ambreiajul si rolul sau

Pentru a intelege functionarea cutiei de viteza trebuie sa stii ce este ambreiajul. Vorbim in acest caz despre o componenta a masinii cu care te vei intalni frecvent in discutiile despre cutii automate si principiul cutiei de viteze, indiferent de tipul acesteia. Este situata intre motor si cutia de viteze si are rolul de a intrerupe transmisia de putere dintre cele doua, precum si de a le recupla progresiv propulsorul cu transmisia. Cuplarea si decuplarea motorului de transmisie sunt doua actiuni necesare pentru:

  • pornirea masinii de pe loc;
  • schimbarea treptelor de viteza, in timp ce masina se afla in circulatie.

Tipuri de cutii de viteze automate

Daca vrei sa cumperi o masina cu cutie automata de viteze ai in general de ales intre patru categorii de cutii:

  • cu dublu ambreiaj – poate fi considerata ca fiind formata din doua cutii manuale care sunt instalate in paralel si care functioneaza sincron, activand cate o treapta pe rand (una este cu trepte impare, cealalta cu treptele pare). Este folosita de marci precum Porsche, Volkswagen, Ford, Fiat, Audi, Seat, Renault, Mitsubishi, Mercedes Benz.
  • cu convertizor de cuplu – in acest caz ambreiajul este inlocuit de un hidrotransformator din cupru. Aceasta versiune este considerata mai economica, deoarece decupleaza transmisia la niveluri reduse ale turatiei, si mai confortabila la utilizare. O gasesti in oferta brandurilor BMW, Jaguar si Mercedes Benz.
  • CVT sau cutie cu variatie continua –  functioneaza dupa un sistem ceva mai diferit, lucrand cu o singura viteza sau fara intrerupere. Este specifica masinilor asiatice: Nissan, Subaru, Toyota.
  • cutia de viteze robotizata – este cea mai ieftina si o vei gasi in multe modele ale marcilor Dacia si Opel. Este construita pe baza unei cutii manuale la care timoniera de la schimbatorul de viteza a fost inlocuita cu un sistem de servomecanisme de tip electric sau electrohidraulic cu rolul de a comanda ambreiajul. Permite schimbarea vitezi si automat si manual, de la pedale si schimbator.
  • cutia de viteze secventiala – este conceputa tot pe baza unui model manual, cu inlocuirea pedalei de ambreiaj si a timonierei cu sisteme hidraulice sau electronice. Aceasta varianta de cutie trece prin toate treptele de viteza, fara a sari niciuna, deci nu poti trece din viteza 1 in viteza a 3-a direct.

 

Cum se conduce o masina cu cutie automata

O cutie automata are rolul de a-ti face viata mai simpla in trafic. Daca nu stii sa o folosesti corect, s-ar putea insa sa ti-o complice. Iata cateva aspecte pe care este bine sa le cunosti pentru a circula cat mai placut prin oras si in afara lui:

  • cat timp astepti la semafor, daca nu esti in panta, scoate masina din Drive si pune-o in Neutral, altfel vei fi nevoit sa mentii permanent piciorul pe frana si, daca uiti, te poti trezi rapid in masina celui din fata;
  • nu trece niciodata din marsarier, direct in Drive, fara a opri mai intai masina – vei strica cutia de viteze mai repede decat crezi;
  • evita sa intri in modul Park fara a opri mai intai masina – pasii corecti de parcare includ: oprirea masinii cu frana de picior, tragerea franei de mana, comutarea pe modulul Park si apoi scoaterea cheii din contact;
  • uzura unei cutii automate are loc mult mai repede daca schimbi pozitia levierului in timp ce autovehiculul este pornit – daca ai ales o masina cu cutie automata de viteze, uita, deci, de oprirea motorului in panta pentru a economisi combustibil.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Dintotdeauna producatorii de masini au incercat sa gaseasca solutii pentru a mari siguranta in trafic, avand in vedere ca vehiculele circula cu viteze tot mai mari, iar accidentele sunt grave, tehnologia ASR FIIND un astfel de sistem de siguranta.

 

Siguranta in trafic este foarte importanta si producatorii de masini sunt in permanenta preocupati de aceasta chestiune. Daca initial s-au axat pe produse pasive, cum este cazul centurilor de siguranta, avand in vedere avantul luat de tehnologie, s-a trecut la elemente active precum ASR.

Daca inca nu cunosti prea multe despre aceasta tehnologie, dar vrei sa afli ce este ASR, cum functioneaza si la ce te ajuta, ai nimerit unde trebuie. In acest articol vei gasi informatii relevante despre acest sistem de siguranta si vei putea sa intelegi mai bine care sunt avantajele.

 

Ce este ASR?

In primul rand, este important sa stii ce inseamna ASR si de unde provine denumirea. Acronimul provine din engleza, de la Anti Slip Regulation si poate fi tradus, in limba romana, ca sistem anti-alunecare

Mai pe intelesul tuturor, atunci cand circuli pe drumuri alunecoase, cu zapada, noroi, gheata, sau cand accelerezi brusc la plecarea de pe loc, acest sistem regleaza forta de tractiune.

Cand o roata patineaza, sistemul ASR intra in functiune, si are rolul de a asigura o mai buna aderenta pentru anvelope, reduce momentul de rotatie de la motor. Avand controlul tractiunii, prin reducerea fortei, se va simti o mai buna stabilitate, deoarece anvelopa are un contact mai bun cu suprafata pe care ruleaza.

Desi acum este un sistem intalnit pe mai toate masinile moderne, in forma sa actuala, fiind din 1990, producatorii au fost atrasi de acest aspect inca din 1930, cand cei de la Porsche au inventat un sistem pentru a imbunatati tractiunea.

Preocupati de controlul tractiunii, cei de la BMW au fost printre primii care au introdus un sistem ASR, in 1979. 

Cum functioneaza un sistem ASR?

Sa presupunem ca circuli pe un drum cu gheata si crezi ca masina nu este stabila. Ce trebuie sa faca conducatorul auto in situatia prezentata? Nimic. Sistemul ASR este automat si nu necesita interventia soferului.

Sistemul ASR se activeaza atunci cand pornesti masina si este functional pe tot timpul cat te deplasezi, indiferent cu ce viteza rulezi. 

Asa cum stii, la masina, sunt o serie de senzori care preiau in permanenta informatii si le comunica computerului de bord. Senzorii ABS-ului preiau valorile referitoare la viteza rotilor si, in caz ca exista diferente intre viteza de rotatie a acestora, comanda sistemul ASR sa intre in functiune. 

In functie de situatie si de tipul sistemului, se pot lua mai multe masuri, precum:

  • Se aplica o viteza de franare pe roata care se invarte mai repede;
  • Se limiteaza cantitatea de combustibil, avand ca urmare scaderea fortei motrice;
  • Aplica ambele metode, pentru a creste aderenta vehiculului la drum;
  • In cazul in care ai pe masina un sistem de acceleratie “drive by wire”, computerul poate decide limitarea acceleratiei electronic;
  • Se poate limita puterea motorului, prin micsorarea cantitatii de aer ce alimenteaza turbina, la motoarele turbo.

Indiferent ce metoda foloseste sistemul ASR, acestea sunt foarte line si soferul nu resimte actiunea acestuia. Unele masini au un martor luminos ce se aprinde in bord, care arata ca sistemul ASR este in functiune (spre exemplu martori bord Renault, o masina si doua dungi serpuitoare – sistem antialunecare).

 

Ce probleme de functionare pot sa apara la sistemul ASR?

Cum sistemul ASR auto tine de siguranta in trafic este foarte important ca acesta sa functioneze foarte bine, iar soferul trebuie sa stie cum poate depista daca sunt probleme legate de sistem.

Sistemul ASR functioneaza in tandem cu sistemul ABS, asa cum am mentionat mai sus, deci ambele sisteme trebuie sa fie ireprosabile. Multe modele de generatie noua au martori in bord, care se aprind pentru a semnala astfel de probleme si acestia trebuie luati in calcul de sofer.

La pornirea masinii, computerul de bord face o diagnoza si daca totul functioneaza normal, martorul de bord se va aprinde si se va stinge imediat. In schimb, daca acesta ramane aprins sau palpaie, atunci cu siguranta sunt probleme si trebuie sa mergi neintarziat la un service auto.

In primul rand, pentru ca sistemul ASR sa functioneze in parametri, trebuie ca anvelopele sa aiba acelasi grad de uzura si sa fie identice. In afara de acest aspect, mai sunt o serie de factori care influenteaza starea sistemului, si anume:

  • Senzorii de viteza – daca acestia sunt defecti sau nu functioneaza corespunzator, datele trimise la computerul de bord pot fi incomplete sau gresite, influentand si sistemul ASR;
  • Senzorul la unghi de directie – si acesta are o influenta directa asupra sistemului ASR si trebuie sa functioneze in parametri normali;
  • Unele probleme de soft pot sa influenteze, de asemenea, buna functionare a sistemului ASR.

Cand poti opri sistemul ASR?

Fiind un sistem ce tine de siguranta ta in trafic, acesta ar trebui sa functioneze tot timpul, chiar daca il poti dezactiva printr-o simpla apasare de buton si unii soferi se plang ca acesta limiteaza performantele masinii.

Sistemul se poate opri din buton, la masinile cu tractiune integrala, la orice viteza, la cele cu tractiune fata, doar cand viteza este sub 50 km la ora. Se reporneste in acelasi mod, prin apasarea butonului. Daca esti incepator, cand folosesti ambreiajul pentru a frana, deoarece inca nu esti familiarizat cu frana de motor, pana te obisnuiesti, sistemul ASR iti va fi de mare ajutor. 

Sistemul se adapteaza in permanenta la conditiile din trafic si, indiferent de cat de bun sofer esti si cat de multa experinta ai, nu poti sa te compari cu un computer de bord, motiv pentru care sistemul ar trebuie sa functioneze cat esti la drum.

Sunt cateva situatii in care acesta poate fi oprit, si anume:

  • Cand vrei sa pleci din zapada – daca zapada este foarte inalta si ASR-ul limiteaza puterea motorului, nu vei reusi sa pleci;
  • Cand ai lanturi montate pe masina;
  • Daca nu reusesti sa iesi dintr-o zona alunecoasa si metoda prin balansare este mai eficienta.

In concluzie, afara doar de cateva cazuri izolate, este bine sa lasi sistemul ASR sa functioneze pentru a te proteja in trafic. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 16.05.21

 

Avand in vedere ca se doreste un mediu mai curat si mai sanatos pentru oameni, producatorii de masini cauta diverse solutii pentru a minimaliza emisiile, iar filtrul de particule este foarte important in acest aspect.

 

Poate ai auzit, in timpul discutiilor cu prietenii sau cand ai fost la service cu masina, vorbindu-se despre filtrele de particule si, daca nu stii prea multe in aceasta privinta, dar vrei sa informezi despre ce inseamna DPF, cum te ajuta si ce simptome sunt atunci cand se infunda, citeste acest articol.

 

Ce inseamna DPF?

In primul rand trebuie sa stii ce este DPF? Este destinat in special pentru motoarele diesel, fiind un acronim de la Diesel Particulate Filter. Un filtru de particule este un dispozitiv dedicat pentru filtrarea particulelor emise de motor, ce au un diametru de pana la 0,01 microni.

Filtrul de particule este situat in zona de evacuare, post ardere, fie inainte, fie dupa catalizator sau intre cele doua catalizatore.

Are o eficienta foarte buna, de 95 – 100%, si reduce, astfel, procentul de particule nearse si cenusa ce sunt emise in atmosfera. Aceste particule au o infuenta foarte daunatoare pentru sanatatea oamenilor, motiv pentru care un filtru particule este foarte important. 

Pe langa masinile diesel care sunt dotate cu DPF, mai sunt astfel de filtre pentru motoarele Otto notate GPF, dar sunt mai rar intalnite. Filtrul acesta a fost montat pentru prima data la aparitia standardului EURO 4, iar de la EURO 5 este obligatoriu. Daca te intrebi EURO 4 din ce an a aparut, raspunsul este 1998.

Aceste filtre pot fi de unica folosinta, ce trebuie schimbate la aproximativ 150.000 km, sau cu regenerare filtru particule ce au o durata mult mai mare de viata.

Cat poti folosi un filtru de particule?

Un filtru de particule poate avea o durata de viata intre 100.000 si 250.000 de km, uneori, daca sunt exploatate corect, durata se poate prelungi si pana la 350.000 km. Sunt mai multi factori care influenteaza aceasta durata de viata si mentionam:

  • Stilul de conducere;
  • Ce consumabile folosesti si anume combustibil, ulei motor;
  • Sistemul de admisie a aerului trebuie sa functioneze ireprosabil;
  • Un EGR infundat poate afecta, de asemenea, functionarea filtrului de particule. Aceasta supapa ajuta la recircularea gazelor emanate, fiind foarte importanta in buna functionare a masinii, asa ca trebuie sa cunosti simptome EGR infundat diesel (cantitate crescuta de funingine in fum, acceleratia nu reactioneaza asa cum stii etc.);
  • Componente ale motorului uzate.

 

Din ce cauze se infunda filtrul de particule?

Sunt o serie de simptome DPF infundat pe care este bine sa le recunosti si sa iei masurile care se impun in aceste conditii.

Fitrul DPF se poate infunda, in special, daca mergi cu masina exclusiv prin oras, iar motorul nu atinge temperatura optima pentru functionare. Deoarece se circula la viteze mici si la turatii scazute, filtrul se poate infunda usor. Astfel, este important sa faci o curatare DPF si chiar daca nu ai drumuri lungi de facut, sa mergi regulat in afara orasului la drum mai lung (la 2 – 4 saptamani).

 

Ce simptome apar la un filtru de particule infundat?

Pentru a putea sa reactionezi, trebuie sa cunosti simptome DPF infundat si le evidentiem mai jos:

  • Martorul de bord – in caz ca nu se face regenerare DPF, atunci cand este cazul, martorul se aprinde sau palpaie, si daca problema nu se remediaza, poate ajunge in modul de avarie (limp mode). Motorul nu mai trage, turatia este limitata in functie de producator (aproximativ la 3000 rotatii pe minut maxim), nu mai are putere etc.;
  • Creste consumul de carburant si emisiile sunt mai bogate in funingine;
  • In caz ca nu faci o curatare filtru particule corespunzatoare, acesta se poate infunda deoarece aduna prea multe particule si nu va mai functiona corect.

Ce tipuri de regenerari ale filtrelor de particule sunt?

Daca vorbim despre regenerare filtru DPF, trebuie sa stii ca sunt mai multe tipuri si anume:

  • Regenerare activa – care se porneste automat, fiind comandata de anumiti senzori (de temperatura, ce masoara presiunea gazelor arse etc.);
  • Regenerare filtru de particule pasiva – este o optiune a producatorilor de masini, ce se poate produce la drumuri lungi;
  • Regenerare fortata – daca in urma mai multor incercari de regenerare automata nu se realizeaza o curatare filtru de particule, atunci se poate declansa aceasta operatiune fortata.
  • Nu se recomanda regenerarea manuala, fiind un risc ridicat de incendiu.

 

De ce sa te indrepti spre o curatare chimica a filtrului de particule?

In caz ca nu ai o masina cu filtru de particule regenerabil, este nevoie ca, din timp in timp, sa faci o curatare filtru DPF. Cea mai eficienta este curatarea cu produse chimice, care au o putere mare de indepartare a murdariei si particulelor stranse pe filtru, iar pe piata gasesti foarte multe produse special dedicate.

Si daca dai o cautare pe curatare filtru DPF, forum, vei gasi aceleasi sfaturi, deoarece curatarea chimica vine cu o serie de avantaje:

  • Produsele chimice au puterea de a dizolva orice depunere situata la nivelul filtrului;
  • Vei observa, in urma unei curatari chimice, o scadere a consumului de combustibil;
  • Performantele motorului se vor imbunatati.

Daca te gandesti la o anulare DPF, trebuie sa stii ca nu este recomandata, deoarece iti vei pierde garantia, nu vei mai reusi sa treci de inspectiile tehnice obligatorii si risti si amenzi substantiale.

 

In concluzie, daca ai ales o masina diesel, este necesar sa cunosti cat mai multe despre simptome DPF infundat si sa iei rapid masurile ce se impun. Cu cat te documentezi mai mult si afli informatii despre ambreiaj, despre sistemul de transmisie, despre filtre si consumuri etc., cu atat vei putea sa respecti recomandarile de la producator si astfel vei prelungi viata masinii tale. 

O masina diesel se recomanda, in special, pentru persoanele care merg mult si in afara orasului, nefiind rentabila doar pentru traficul urban.