Am modificat articolul ultima data pe: 29.11.20

 

Alegerea tipului corect de anvelopa pentru masina, tinand cont de factorii de mediu, este unul dintre cele mai controversate subiecte din categoria dotarilor auto. Cauciucuri de vara si de iarna sau all season? Cand le schimbi si ce iti ofera fiecare dintre ele? Afla raspunsul la aceste intrebari si altele pe aceeasi tema, din cuprinsul acestui articol.

 

Structura cauciucului si temperatura

Modelele pentru vara sunt concepute dintr-un cauciuc mai fin si elastic, gandit pentru a-si mentine proprietatile la temperaturi ridicate si a fi folosit, in general atunci, cand afara sunt peste 7oC. Sub acest nivel, incep sa isi piarda din proprietati si sa nu mai asigure aderenta si tractiunea optima pe care ti-o doresti, indiferent de conditiile de calatorie.

Versiunile all season sunt o varianta de compromis, ceea ce inseamna o compozitie chimica ce asigura mentinerea caracteristicilor cauciucului in intervalul termic 7oC si -7oC. Asta nu inseamna ca la 8oC nu vor mai fi bune, ci ca o data cu cresterea temperaturii peste acest nivel, anvelopa incepe sa se inmoaie, structura sa nu mai asigura aceeasi aderenta si masina nu mai reactioneaza la fel de bine in curbe sau la frane.

Sub -7oC, cauciucul all season incepe sa rigidizeze si sa fie mai predispus la alunecare, in aceste conditii termice autovehiculul avand nevoie de un model conceput special pentru iarna si temperaturi reduse.

 

Profilul cauciucului si conditiile de deplasare

Asa cum formula folosita pentru obtinerea cauciului tine cont de temperatura aerului, profilul creat la nivelul muchiilor si benzii de rulare variaza in functie de conditiile in care anvelopa trebuie sa se comporte optim si stilul de sofat.

Versiunile de vara includ canale largi, mai putin adanci, ce au ca scop asigurarea unei aderente bune pe asfalt uscat sau ud, prevenind acvaplanarea. Pot fi deci folosite fara grija chiar si atunci cand afara ploua torential. Ceea ce acest format nu ofera este insa capacitatea de a rula eficient pe suprafete acoperite de zapada, gheata sau chiar noroi.

Modelele all season au canale ceva mai adanci si mai multe crestaturi pe suprafata benzii de rulare, care ofera o tractiune superioara pe zapada. Desi nu asigura aceeasi aderenta ca cele de iarna, te vei descurca cu ele atat pe drum uscat, cat si pe ploaie sau strat subtire de omat.

Daca vei compara profilul unei anvelope de iarna cu una all season sau pentru sezonul cald, vei observa usor diferentele. Suprafata este strabatuta de canale adanci si largi si de crestaturi numeroase care asigura eliminarea eficienta a acumularilor de noroi sau zapada, oferind o aderenta buna atunci cand ninge mult. Acest format ofera de asemenea si stabilitate si tractiune superioara pe drumurile acoperite cu polei sau gheata.

 

Stilul de conducere

Dincolo de elementele concrete, care tin de conditiile de mediu si caracteristicile traseului pe care circuli, anvelopele din aceste categorii iti ofera avantaje diferite si cand vine vorba despre stilul tau de conducere.

Anvelopele de vara sunt preferate de cei care iubesc viteza si doresc sa aiba un control cat mai bun al masinii atat la franare, cat si in curbe. Designul lor asigura o aderenta foarte buna pe asfalt, indiferent daca este uscat sau acoperit cu un strat subtire de apa si ofera o rezistenta superioara la temperaturi ridicate.

Anvelopa all season este o solutie optima pentru soferul mediu, nu ca abilitati de conducere, ci ca pondere in totalul persoanelor care urca la volan. Acest tip de cauciuc este conceput pentru a oferi siguranta si adaptabilitate intr-o varietate mai mare de conditii de rulare, de la asfaltul uscat si pana la drumuri acoperite de apa, noroi, zapada sau polei.

Modelele all season sunt gandite pentru condusul prudent, de fiecare zi, cu viteza nu prea mare, modificarile structurale care asigura principalele avantaje oferite reducand din rezistenta la solicitarile extreme. Exteriorul lor este acoperit cu canale mai multe si mai adanci decat in cazul versiunilor de vara, care asigura eliminarea eficienta a apei si zapezii si aderenta buna la gheata. Acestea reduc insa din suprafata de cauciuc care ia contact cu solul si care asigura manevrabilitatea superioara in cazul optiunilor de vara.

Versiunile de iarna nu sunt cu siguranta concepute pentru viteza. Designul lor este gandit pentru a te ajuta sa te deplasezi in siguranta si intr-un timp relativ scurt de acasa pana la munca sau oriunde trebuie sa ajungi, fara a derapa pe strazile acoperite cu zapada, gheata sau polei. Este important sa le schimbi prompt atunci cand temperaturile cresc, pentru ca reactioneaza mai repede la caldura decat cele all season si se vor deteriora usor daca le folosesti in continuare.

 

Potrivire climatica

Este destul de usor sa alegi varianta potrivita de anvelope, astfel incat sa nu investesti inutil intr-un set pe care nu il vei folosi prea mult, daca tii cont de clima. Pentru cei care locuiesc in zone cu temperaturi blande tot anul, fara maxime prea ridicate in timpul verii sau valori foarte mici in lunile de iarna, sunt ideale versiunile all season care ofera comportament optim in cea mai mare parte a timpului.

Pentru tara noastra, de exemplu, varfurile atinse in lunile iulie – august impun folosirea de cauciucuri de vara, mai ales in cazul deplasarilor de durata, in afara orasului, cand anvelopele simt destul de mult efectul expunerii la soare. Inlocuirea cu versiuni all season duce la uzarea lor mai rapida, insa, te expune si riscului de accident, pentru ca structura, mai moale din cauza caldurii, nu iti va oferi aderenta si manevrabilitatea pe care te bazezi de obicei.

Cauciucurile de iarna sunt recomandate pentru zonele in care ninge suficient de mult in timpul iernii sau/si temperaturile scad sub -7oC pentru perioade lungi de timp in care trebuie sa conduci masina pe trasee inghetate. Sunt deci de obicei incluse pe lista de dotari must have a locuitorilor de la munte, alaturi de lanturile de iarna, care sunt uneori necesare ca si completare.

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments