Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Orice posesor de masina ar trebui sa stie cum se schimba o pana de cauciuc. Iata sapte pasi care trebuie urmati, pentru a efectua aceasta sarcina in maxima siguranta, atat in timpul schimbarii, cat si dupa. Vom include cat mai multe sfaturi, in aceasta privinta, pentru ca cititorii nostri sa fie cat mai bine instruiti si increzatori in sine, daca sunt pusi fata in fata cu un cauciuc dezumflat.

 

Daca nu ati avut niciodata de a face cu o pana, noi va recomandam sa exersati acasa (in garaj sau in curte) schimbarea unei roti. Puneti mana pe uneltele necesare (cheie, cric si un sabot de roata, eventual, nu strica nici sa va obisnuiti sa montati un triunghi de avarie) si urmati-ne pasii. 

Daca respectati indicatiile noastre, veti putea schimba roata eficient si cu maxima incredere in fortele proprii. Iata cu ce trebuie sa incepeti:

 

Gasiti-va un loc potrivit

Ok, primul nostru sfat s-ar putea sa fie mai greu de respectat 100%, intrucat atunci cand vi s-a spart un pneu in timpul mersului, este important sa trageti pe dreapta cat mai repede, pentru ca janta sa nu il faca franjuri, daca iese prea mult aer din el. 

 

 

Important este sa gasiti un loc in care sa opriti masina, fara riscul de a bloca traficul si de a va pune in pericol, daca iesiti sa schimbati roata. Din aceste motive, se recomanda sa iesiti de pe carosabil, in special daca pana este pe partea stanga a autoturismului. 

Atentie, insa, ca va fi necesar ca masina sa fie pe asfalt! Daca ati tras pe dreapta pe pamant sau iarba, terenul moale s-ar putea sa fie instabil, prin urmare exista riscuri de siguranta, daca veti ridica masina pe cric!

 

Masuri de siguranta in masina

Ca totul sa fie sigur, este bine sa luati urmatoarele masuri, in masina: bagati cutia in viteza si trageti frana de mana, in primul rand. Nu uitati sa aprindeti avariile, indiferent unde sunteti. Daca mai sunt persoane cu dumneavoastra, rugati-le sa se dea jos – cu cat este mai usoara masina cu atat o sa va fie mai usor sa o securizati si sa o ridicati de pe cric! 

 

Masuri de siguranta in exteriorul masinii

In afara autoturismului, va trebui sa amenajati lucrurile astfel: in primul rand, daca sunt pasageri, rugati-i sa stea cat mai in afara carosabilului, ca sa nu va incurce si ca sa nu fie ei in pericol. 

Instalati triunghiul reflectorizant de semnalizare la cel putin 50 de metri in spatele masinii, iar daca aveti doua, puneti-l pe celalalt in fata masinii, la o distanta asemanatoare. Scoateti cheia pentru suruburi si cricul. Scoateti si roata de rezerva si amplasati-o pe drum, la pozitie orizontala, in partea masinii unde aveti pana. 

Imbracati vesta de semnalizare, daca aveti asa ceva. Blocati cu un sabot roata OPUSA celei pe care o veti schimba si sunteti gata, acum sa montati cricul. 

 

Cateva sfaturi pentru ce NU trebuie sa faceti

Daca sunteti pe autostrada, NU incercati sa schimbati roata pe banda de urgenta – doar opriti masina acolo si sunati dupa ajutor. NU va bagati sub masina, indiferent cat de sigur credeti ca ati fixat-o, ridicata, cu cricul. NU schimbati roata cu pasageri in masina, chiar daca este vorba de copii. Acestia s-ar putea misca brusc, dezechilibrand autoturismul. 

NU schimbati roata, daca solul pe care ati fixat cricul, nu este tare sau drept. De asemenea, NU incercati sa schimbati roata pe timp de noapte, daca nu dispuneti de o lanterna puternica. Iar, bineinteles, NU incercati sa schimbati roata, daca sunteti o persoana cu putina forta fizica (cand vine vorba la strans suruburi), sau daca nu credeti ca aveti destula experienta pentru a duce la bun sfarsit sarcina, fara probleme.

 

Cum scoateti roata cu pana

Mai intai, ridicati masina. Puneti cricul exact in locul specificati (langa roata, pe partea dintre cele doua roti, de obicei – cititi manualul masinii, ca sa fiti siguri). Invartiti putin, pana cricul atinge masina. In momentul acela, puteti sa impingeti putin autoturismul, pentru a vedea daca este cat de cat stabil si nu cade de pe cric. 

Daca cricul nu aluneca, continuati sa ridicati, pana roata ce trebuie schimbata nu se mai atinge cu solul.

Fixati cheia pe primul surub (prezon) care prinde janta. Prezonul va fi strans bine, asa ca o sa fie nevoie de ceva forta ca sa il dati jos. Nu ezitati sa folositi piciorul, apasand pe parghia manivelei, pentru a genera mai multa forta. 

Aveti grija, insa, la ordinea de deschidere a prezoanelor. In linii mari, trebuie sa le desfaceti in cruce, adica dupa ce ati desfacut unul, continuati cu cel din partea opusa, mergand in cruce. La fel veti proceda si cand fixati la loc roata de rezerva.

 

 

Cum fixati roata de rezerva

Puneti roata de rezerva in locul celei cu pana si strangeti prezoanele, tot in directie de cruce: strangeti unul, pe urma cel din coltul opus, pe urma la fel cu celelalte doua. Daca aveti cinci prezoane, trebuie sa il alegeti mereu pe cel cat mai distant de precedentul, in ordinea strangerii. Astfel, roata va fi echilibrata. 

Strangeti cu cat de multa forta puteti prezoanele, pentru ca priza sa fie ferma si siguranta in timpul rularii sa fie cat mai ridicata.

 

Verificati noua roata cum trebuie, inainte de a porni la drum

Nu demarati in tromba, ci mergeti incet la inceput, urmarind daca exista vibratii sau alte semne ca roata nu a fost pusa bine. Daca ceva este in neregula, trageti pe dreapta si strangeti mai bine prezoanele. 

Multe roti de rezerva sunt mai mic decat cele ale masinii si au si limita de viteza (de exemplu, pana in 80 de kilometri la ora). Incercati sa nu va apropiati foarte mult de aceasta limita si sa nu o depasiti niciodata.

 

Ce trebuie sa faceti, dupa ce ati pornit

Trebuie, mereu, sa aveti anvelope auto bune la masina, prin urmare se recomanda sa opriti la primul service pentru a va repara pana, daca aveti o roata de rezerva de tip mic. In plus, nu strica sa investiti si in echipamentul mentionat mai sus (veste, triunghiuri de semnalizare, un cric foarte sigur, langerne), daca va lipseste ceva din inventar.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Foarte multi oameni sunt pasionati de masinile lor si doresc sa se informeze cat mai mult fata de orice element al acestora. In bucata care urmeaza, dorim sa ne instruim cititorii in privinta celor mai frecvente greseli, cand vine vorba de alegerea si utilizarea anvelopelor. Chiar daca le prezentam drept top, toate merita luate in consideratie cu seriozitate, pentru o conducere sigura si fara probleme.

 

Cum alegem si cum folosit anvelopele masinii? La urma urmei, ele nu sunt un element atat de complex precum motorul, nu? Da, adevarat, insa si ele trebuie tratate cu un nivel minim de grija. Este destul de usor sa faceti greseli in alegerea si utilizarea lor, iar in paragrafele de mai jos, adresam soluti pentru cele mai frecvent intalnite 8 astfel de greseli:

 

Amanarea schimbarii anvelopelor de sezon, pana cade zapada

Este indicat sa va interesati cat mai bine despre legislatia rutiera, in toate aspectele sale. Momentan, exista o conceptie gresita conform careia soferii sunt obligati sa isi echipeze masina cu anvelope de iarna de la 1 Noiembrie. 

Aceasta neintelegere se datoreaza faptului ca legislatia recenta a intrat in vigoare pe o data de 1 Noiembrie, iar oamenii, citind neatent stirea respectiva, au crezut ca din aceasta zi este obligatoriu sa isi puna cauciucurile de sezon rece. 

 

 

De fapt, aceste anvelope trebuie echipate cand exista riscul de a ninge. Din acest motiv, legislatia spune ca ele vor trebui puse atunci cand temperatura de afara coboara sub 7 grade Celsius. Prin urmare, fiti cu ochii pe termometre si tineti minte ca, daca doriti sa scapati de o grija, puteti sa montati anvelopele respective chiar si mai devreme, mai ales daca in zona in care traiti exista riscul de fluctuatii majore de temperatura.

 

Adoptarea unei perechi de pneuri de iarna doar pentru puntea motoare

Un alt obicei printre soferii prost informati este sa isi echipeze doar puntea motoare (adica rotile responsabile cu tractiunea) cu anvelope de iarna. Se crede ca astfel se poate asigura eficienta in ceea ce priveste aderenta la drum, iar posesorul masinii va si economisi bani, cumparand doar doua pneuri de iarna. 

Adevarul, bineinteles, este ca legea specifica faptul ca toate patru rotile vor trebui sa aiba anvelopele schimbate. Daca politia rutiera va prinde doar cu doua din ele echipate, veti lua amenda. Intreaga, nu jumatate!

 

Convingerea ca anvelopele all-season sunt la fel de bune ca cele de iarna

Da, a cumpara un set de anvelope pentru tot anul este o investitie destul de buna, din punct de vedere financiar. Aceste modele asigura un nivel adecvat de performanta si siguranta atat vara, cat si iarna. 

De ce oare nu opteaza toata lumea pentru asa ceva? Ei bine, dupa cum unii stiu deja, un set de anvelope bun-la-toate nu va fi atat de bun in conditii specifice ca un set special proiectat pentru conditiile respective. 

Astfel, orice cauciuc all-season va fi mai prost vara decat un model pur de vara, aceeasi regula aplicandu-se si iarna. Daca doriti performante cat mai ridicate si siguranta buna, este indicat sa alegeti doua seturi de anvelope de calitate, cate unul pentru fiecare sezon.

 

Apropierea prea mare de limita de sarcina a cauciucurilor

In ceea ce priveste specificatiile de greutate a pneurilor, fireste ca acestea trebuie respectate. Insa, daca tineti la siguranta cat mai ridicata in timpul condusului, atunci este bine sa nu supraincarcati masina, apropiindu-va de limita maxima suportata. 

Unii soferi cred ca, daca se apropie de acest prag, pot sa minimizeze riscurile daca conduc mai incet. Acest lucru nu este recomandat. Prin urmare, va trebui sa aveti grija cand supraincarcati masina pentru vacanta, de exemplu, ori in orice alte circumstante in care transportati greutati mari cu ea.

 

Nerespectarea limitei de viteza a pneurilor

Aceasta este inca una din greselile care pot duce la accidente serioase. Exista soferi care, vazandu-se pe o portiune libera de autostrada, calca pedala la maximum, depasind nu numai limita legala de viteza, ci si cea la care au fost proiectate anvelopele echipate. 

Chiar daca depasirea are loc numai pentru cateva zeci de secunde, riscul de explozie este prezent, prin urmare recomandam cu maxima seriozitate impotriva oricarui astfel de gest teribilist.

 

Increderea prea mare in aderenta anvelopelor

Aceasta este inca una din greselile pe care le fac in special soferii aflati in acea zona periculoasa, cand nu mai sunt incepatori, insa cand nici nu au destula experienta pentru a cunoaste toate conditiile de drum. 

Inca o data, precautia si siguranta trebuie sa fie prioritare – daca ati investit multi bani intr-un set de cauciucuri de iarna ce promit un grad foarte bun de aderenta, tot ramane o idee buna sa le acompaniati cu un set de lanturi, daca zapada si gheata de pe drumuri ramane mare.       

 

 

Cautarea chilipirurilor – inclusiv anvelopele resapate!

La aceasta eroare, putem sa oferim doua situatii: in prima, aveti o masina veche pe care o utilizati ocazional si nu fortati nota cu manevre indraznete, viteze mari si drumuri lungi, pe timp de iarna. In acest caz, va putem recomanda sa luati anvelope la mana a doua, sau un set de anvelope auto resapate, pentru economie. 

Insa, daca aveti o masina noua sau aproape noua, utilizata des in toate conditiile, merita sa strangeti putin cureaua si sa investiti in anvelope de calitate. Nu doar ca ele sunt mai sigure, dar veti si face economie la carburant, pe termen lung, intrucat anvelopele bune vor eficientiza randamentului motorului prin aderenta mai buna la drum.

 

Evitarea parerilor unor specialisti

Desigur ca este bine sa cititi cat mai mult despre anvelope si sa va dezvoltati abilitatile de a distinge intre modele. Insa, nu va lasati manati de orgoliu – este bine sa mergeti sa cereti sfaturile unor mecanici profesionisti, mai ales daca fac parte din cercul de prieteni si cunostinte. 

In plus, aveti grija pe Internet, intrucat online, oricine se da un specialist si poate sa spuna numai tampenii. Recurgeti la persoane verificabile, din domeniu, si nu ezitati sa adunati pareri multiple, pentru orice situatie – cu cat mai multe puncte de vedere, cu atat veti fi mai aproape de solutia optima pentru intrebarile pe care le aveti!

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Va punem la dispozitie o serie de 12 sfaturi, cu ce nu trebuie facut cand se schimba o roata. Ne adresam persoanelor care au notiunile de baza pentru a efectua aceasta sarcina, insa care nu detin suficienta experienta pentru a-si oferi nivelul maxim de siguranta. Nu uitati, cu cat sunteti mai bine informati, cu atat gradul de pricepere o sa va creasca!

 

Aproape toata lumea stie pasii schimbarii unei roti cu pana la masina: opriti autoturismul, ridicati-l pe cric, desurubati prezoanele scoateti roata veche si puneti una noua, strangeti prezoanele si la drum! Detaliile, insa, conteaza mult, in special cand vine vorba de siguranta.

Iata 12 greseli pe care le puteti face cand schimbati o anvelopa, cu mici explicatii in care zicem de ce ar trebui sa le evitati pe cat posibil:

 

Nu schimbati roata in trafic!

Acest sfat ar trebui sa fie evident pentru oricine: nu e indicat sa schimbati o roata cand trec alte masini la mica distanta de a dumneavoastra. Chiar daca v-ati pus triunghiuri reflectorizante si veste, tot vor exista mari riscuri de a fi lovit. Daca ati tras masina pe dreapta, si atunci este important sa fie o distanta de trecere cat mai mare dintre aceasta si masinile de pe prima banda a drumului.

 

 

Nu schimbati roata pe banda de urgenta!

Nu, acea banda la autostrada nu este pentru schimbat roti si reparatii, ci pentru a opri vehiculul in siguranta. Daca ati tras pe dreapta astfel, va trebui sa contactati o masina care sa va tracteze pana intr-o zona unde poate fi schimbata pana in siguranta. Puteti face aceasta fie cu telefonul propriu, fie cu telefoanele de urgenta, prezenta la intervale periodice pe unele autostrazi.

 

Nu folositi roata de rezerva uzata!

Daca aceasta este uzata sau crapata, in orice caz, in conditie proasta, atunci gasiti-va timp sa o schimbati cu una in conditie buna. Investitia va merita, mai ales daca va ganditi la situatia in care aveti o pana, puneti roata de rezerva si descoperiti ca si aceasta cedeaza dupa doar cateva sute de metri de mers.

 

Nu amanati schimbarea rotii de rezerva!

Daca ati utilizat roata de rezerva, nu circulati cu ea prea mult. La primul service in care ajungeti, folositi serviciile de vulcanizare pentru a repara roata standard a masinii si puneti-o la loc, o data reparata. 

Rotile speciale de rezerva sunt folosite pentru uz ocazional, la viteze mici. Multe dintre acestea sunt si reduse in dimensiuni, ceea ce va afecta controlul masinii si va va aminti sa o schimbati.

 

Nu fortati limita de viteza a rezervei!

Chiar daca va grabiti, in cazul in care aveti o roata de rezerva mica, montata la masina, este bine sa nu depasiti limita acesteia de viteza, care se situeaza, de obicei, in jurul valorii de 80 de kilometri la ora. Cautati un service apropiat si reparati-va pana la roata normala a autoturismului!

 

Nu neglijati ordinea de desfacere si strangere a prezoanelor!

Incepeti cu oricare, dar continuati cu cea diametral opusa. Pe urma, cu una de langa cea de-a doua, continuand cu cea opusa, inca o data. Daca aveti cinci prezoane, atunci cautati intotdeauna sa o desfaceti pe cea mai distanta de precedenta. Astfel, roata va fi prinsa echilibrat. Daca nu respectati ordinea respectiva, vor exista vibratii la mers, ceea ce scade confortul si controlul masinii.

 

Nu schimbati roata pe teren moale sau inclinat!

Asta este destul de firesc: un cric s-ar putea sa nu ridice bine, daca sta pe pamant, iar sansele ca masina sa cada de pe cric cresc atat pe teren moale, cat si pe cel inclinat – si, credeti-ne, nu doriti sa existe sanse sa cada masina ridicata! Pe cat posibil, cautati suprafete plane de asfalt.

 

Nu fixati cricul in alte zone decat cele corecte!

Cricul se pune intre roti, apropiat de roata pe care doriti sa o schimbati. Consultati manualul masinii, intrucat acolo se specifica pozitia corecta. Important este, intai, sa fixati talpa cricului pe sol, cat mai ferm, dar si sa nu prindeti baza caroseriei in cric, intrucat o puteti deteriora. 

Ridicati cu grija si puteti si impinge usor masina cu mana, cand ati ridicat-o, ca sa ii verificati stabilitatea (usor, nu cu forta!).

 

Nu schimbati roata cu pasageri in masina!

Cand schimbati o anvelopa auto, este bine sa minimizati greutatea de pe masina. Daca este posibil, scoateti bagajele mari din portbagaj si rugati toti pasagerii sa iasa. Nu numai ca veti reduce greutatea astfel, insa unele persoane pot dezechilibra o masina ridicata pe cric, daca se misca prin masina – putem atrage atentia, in aceasta privinta, in special asupra copiilor si cainilor de talie medie si mare!

 

 

Nu neglijati frana de mana, bagarea masinii in viteza si sabotii!

Absolut toate masurile de securitate care se impun din interiorul masinii vor trebui respectate. Opriti motorul, bagati in prima viteza sau in “P” daca aveti cutie automata si trageti frana de mana! Astfel, stabilitatea masinii va fi maxima, iar gradul de siguranta in timpul ridicarii, adecvat.

 

Nu uitati de triunghiuri de avarie si veste de semnalizare!

Un triunghi de semnalizare, in caz de avarie, va trebui pus la circa 50 de metri in spatele masinii, cand schimbati roata. Daca aveti un al doilea, puneti-l la 50 de metri in fata ei. Utilizati o vesta portocalie de semnalizare, cand efectuati schimbarea, mai ales daca sunt conditii de lumina proasta. In plus, fixati roata opusa celei schimbate cu un sabot sau cu o piatra mare. 

 

Nu ezitati sa exersati o schimbare de roata in curte sau garaj!

Stiti expresia din engleza “practice makes perfect”? Adica, practica duce la perfectiune, iar asta se aplica si la schimbat roata. Daca sunteti sofer incepator, ori soferita incepatoare, exersati in curte sau in garaj schimbarea unei roti. Daca nu dispuneti de un astfel de spatiu, mergeti la un prieten, ori intr-o parcare mare, goala, in care sa nu fiti deranjat/a. 

Cu cat exersati mai mult aceasta sarcina, cu atat veti fi un sofer mai increzator si mai bine pregatit pentru orice eventualitate de pana ce poate aparea, atat la drumul lung, cat si in calatoriile din oras, de zi cu zi.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Pentru cititorii nostri care doresc sa afle mai mult despre clasamentele producatorilor de anvelope auto, am scris un top al celor mai bune astfel de firme. Ne-am ghidat atat dupa vanzarile anuale, cat si dupa istoricul lor, cand vine vorba de utilizarea lor in curse celebre auto, dar si dupa pretul mediu. 

 

Efectul de brand functioneaza, cu alte cuvinte, daca cumparatorii asociaza un nume de firma cu ideea ce calitate, succesul in vanzari este garantat. La capitolul anvelope, exista destul de multe firme de renume, iar o parte buna din cititorii nostri incearca sa se orienteza dupa reputatia unui brand, cand aleg produse. 

Iata un top al celor mai renumite companii producatoare de anvelope, in care sunt incluse si scurte descrieri care vor ajuta cumparatorii care doresc sa afle mai mult despre numele din spatele fiecareia din ele:

 

Hankook

Provenind din Coreea de Sud, compania Hankook este considerata una din cele mai bune, cand vine vorba de piata din Orientul Indepartat, dar si din Vest. Anvelopele lor echipeaza atat masini mici, cat si camioane, autobuze si masini de sport, iar unele branduri faimoase, precum Mercedes Benz, Audi si BMW, au recurs la utilizarea lor. 

Cu o prezenta in peste 180 de tari, putem spune ca vorbim despre o firma globala, iar pe langa anvelope, Hankook se mai ocupa si cu productia de jante, placute de frana si baterii pentru masini si camioane.

 

Yokohama

Un alt brand din Orient, de data asta din Japonia, este Yokohama, el avand, ca si firme grele precum Mitsubishi, o istorie lunga, datand inca din 1917. Incepand cu 1969, anvelopele lor au patruns si pe piata vestica, iar soferii de curse (cel mai notabil, cei din cupa IMSA GT3 si Super Formula) le lauda produsele pentru aderenta in curbe si eficienta in linie dreapta. 

Desi ne sfiim sa oferim superlative absolute in articlele noastre, exista destul motive sa consideram Yohokama ca fiind cel mai bun brand de cauciucuri din Tara Soarelui Rasare.

 

Bridgestone

Un nume destul de familiar pe capotele masinilor de curse, Bridgestone ar parea sa provina din lumea anglofona, insa este de fapt un brand japonez. 

Cu aproape 150 de fabrici in 24 de tari in jurul lumii, disutam despre o prezenta globala pentru acest producator, insa preferintele echipelor de curse pentru anvelopele lor reprezinta elementul cheie pentru succesul Bridgestone. 

De fapt, dupa multi experti in domeniu, acest nume ar trebui sa fie considerat nr.1 mondial, atat pentru masini mici cat si pentru camioane. Singurul element care ii trage in jos poate fi considerat pretul anvelopelor, care nu le asigura cel mai mare numar de vanzari, dintre toate brandurile.

 

BFGoodrich

Echipele organizate de compania BF Goodrich au castigat 13 trofee in celebrul raliu Paris-Dakar si 28 in cursa de la Baja Califormia. Multiple alte victorii si participari notabile la raliuri faimoase in jurul lumii decoreaza palmaresul companiei respective. 

Acest nume este destul de cautat, prin urmare, iar noi nu ne permitam sa il omitem din lista noastra. Atata doar, ca in 2007 el a fost cumparat de Michelin, despre care veti citi mai jos in lista noastra!

 

Dunlop

Daca intrebati chiar si persoanele care nu prea au de-a face cu industria auto daca au auzit de Dunlop, exista destule sanse sa primiti un raspuns afirmativ. Numele respectiv este adesea intalnit pe masinile de curse, pe reclamele de la stadioanele de fotbal, sau in spoturile TV. 

Cu peste 120 de ani de experienta in domeniu, nu este de mirare ca o mare lista de producatori de masini le utilizeaza anvelopele. Sa mentioman cateva: BMW, Jaguar, Bentley, AMG, Mercedes Benz, Porsche, TVR, Mitsubishi, Honda, Nissan, Hyunday. Mazda si Lexus.

Branduri celebre pe piata anvelopelor la nivel international – Acceleratie.ro

Continental

Acest brand de anvelope provine din Germania. De fapt, anvelopele nu sunt decat o parte mica din produsele cu care se ocupa Continental, firma fabricand si sisteme electronice auto, frane si elemente de siguranta auto. 

Cauciucurile lor imbina, asadar, tehnici de manufacturare ce le optimizeaza pentru siguranta, economie de combustibil, dar si performanta. 

 

Goodyear

Cu o paleta enorma de anvelope de toate marimile si pentru toate buzunare, Goodyear raspunde unui segment larg de piata, atat utilizatorilor amatori, cat si celor profesionisti, in vederea competitiilor de performanta. 

Provenind din Statele Unite, unde a fost fondata in 1898, Goodyear echipeaza cu cauciucuri aproape orice: nu doar autoturisme si camioane, ci si motociclete, utilaje industriale pentru sarcini grele, chiar si biciclete. 

Mai mult, brandul este utilizat si pentru trenurile de rulare ale avioanelor. Daca acest lucru nu este garantia calitatii, atunci nu stim ce altceva ar fi!

 

Cooper

Daca tot discutam despre firmele Americane ce produc anvelope, Cooper s-ar putea sa fie un nume ceva mai putin cunoscut decat cele care il flancheaza in acest top, mai jos sau mai sus. 

Elementele care ne-au facut sa il includem aici tin de implicarea in Formula 1, dar si in alte campioante pe ambele parti ale Atlanticului. In plus, pneurile pentru piata publica se fac remarcate si prin echilibrul dintre pret si calitate si prin paleta mare de produse disponibile pentru public.

 

Pirelli

Cu siguranta ca ati auzit de numele acesta, ba chiar este si evident din ce tara provine. Fondata in Milano in 1972, s-ar putea ca Pirelli sa fie cea mai celebra companie din lista. Ajunge sa mentionam meritele sale pentru numeroase echipe de Formula 1, ca sa va convingem de calitatea produselor fabricate sub aceasta sigla. 

Singurul dezavantaj care previne firma italiana sa ia locul 1 este absenta anvelopelor de camion din paleta sa de produse… in afara de asta, nu putem spune decat ca o sa va fie cam imposibil sa dati peste un producator mai dedicat calitatii si performantei!

 

Michelin

Aceasta companie frantuzeasca a pornit facand pneuri de bicicleta, iar la cateva decenii dupa fondarea sa, in 1889, a devenit una din cele mai de succes companii de pneuri auto din lume. 

Astazi, ocupa numarul 1 mondial in ceea ce priveste numarul de anvelope produse anual. Circa 20 % din piata respectiva este reprezentata de anvelopele Michelin, iar prezenta brandului in lume poate fi vazuta in 170 de tari. 

Mai putem mentiona si ca, sub numele respectiv, activeaza si o serie de companii care se ocupa cu servicii de ghiduri de calatorie, restaurate, hoteluri si atlase rutiere. 

Mai dorim sa mentionam si o bucata inedita de informatie: sub acest nume a fost produsa si cea mai mare anvelopa din lume, intrata in cartea recordurilor, cu circa 3,5 metri in diametru si o capacitate de sarcina de 100 de tone! Costa peste 40 de mii de dolari si a fost creata pentru imensele basculante din industria miniera.  

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Pentru a circula in deplina siguranta pe timp de vara, trebuie sa ai montate pe masina anvelopele potrivite. Ele nu trebuie sa fie prea uzate, e necesar sa aiba o presiune corespunzatoare, sa fie pentru sezonul cald si sa fie de calitate, de la un brand de renume, care are pe piata produse demne de apreciat. 

 

Soferii responsabili isi aleg cu grija anvelopele, iar acest lucru inseamna ca sunt atenti si la cele de vara, nu doar de iarna. Pentru siguranta, dar si achizitii profitabile, va trebui sa eviti o serie de practici, pe care noi le prezentam mai jos. 

 

Rulezi cu ele atunci cand sunt prea uzate

Poate ti se pare ca vara nu e importanta adancimea benzii de rulare a cauciucurilor si ca poti circula cu ele chiar daca sunt mai uzare decat cele de iarna, cand trebuie sa le schimbi. Ei bine, pentru siguranta si pneurile pentru sezonul cald trebuie inlocuite, atunci cand prezinta urme de uzura, mai exact cand au o adancime a benzii de rulare mai mica de 1.6 mm. Daca nu procedezi astfel, poti lua si amenda.

Pneurile cu profiluri calitative te vor ajuta sa controlezi mai bine masina, mai ales atunci cand circuli pe ploaie si/sau noroi, dar si in conditii in care asfaltul este foarte incins. 

 

 

Nu tii cont de presiunea din cauciucuri

E o greseala grava sa nu iei in calcul presiunea din pneuri. Aceasta e specificata in manualul de utilizare, in interiorul clapetei rezervorului sau pe stalpul de la usa soferului. De ce e important sa introduci presiunea corecta? Deoarece procedand altfel, pot aparea o serie de lucruri mai putin placute. 

Se pare ca suprapresiunea poate afecta prin: scaderea confortului, reducerea stabilitatii masinii, ingreunarea controlului cand vine vorba de viraje, dar si uzura neregulata. Subpresiunea poate avea efecte negative asupra: directiei, stabilitatii directionale, sigurantei, consumului de carburant si durabilitatii anvelopei.

Presiunea se verifica la service-uri sau acasa, cu aparate speciale, daca detii astfel de device-uri. Ea e bine sa fie observata o data la 14 zile si de fiecare data cand mergi la un drum lung. Se face atunci cand pneurile sunt reci. 

 

Nu le inlocuiesti cand vine vara, ci ramai cu cele de iarna

O practica frecvent intalnita e aceea de a folosi anvelopele de iarna si vara. Asta se intampla mai ales atunci cand soferii stiu ca in sezonul rece vor cumpara cauciucuri noi si vor sa le uzeze la maxim pe cele vechi. Ei bine, nu e ceva neaparat periculos, daca viteza la care circuli este una mica si nu faci manevre bruste, precum opriri de urgenta sau ocolirea unor obstacole. Insa, in trafic nu se stie niciodata ce poate sa apara, fapt pentru care e bine sa ai pneuri specifice fiecarui anotimp. 

Ideea e ca fiecare tip de anvelopa e construit in asa fel incat sa fie potrivit pentru un anumit sezon, neavand o compozitie identica. Da, ambele  au la baza cauciuc natural, insa restul “ingredientelor” sunt diferite. 

Pneurile de vara sunt confectionate din materiale care in momentul coborarii temperaturilor se intaresc, si devin moi cand acestea urca. Cele pentru sezonul rece, invers. Acest lucru se intampla, pentru a avea o aderenta foarte buna pe carosabil, cand e foarte cald sau cand se circula in conditii de iarna. 

Totodata, tine cont de faptul ca si profilurile sunt diferite. La pneurile de vara, acestea sunt construite in asa fel incat sa evacueze apa (pentru a evita acvaplanarea) si sa ofere franare buna pe asfaltul uscat, pe cand cele de iarna au blocuri distante ce se autoblocheaza, pentru oprirea in siguranta pe zapada si gheata. 

Legislatia in vigoare interzice utilizarea pneurilor de vara in sezonul rece, dar nu si invers. Insa, tu, ca un sofer responsabil, trebuie sa cunosti pericolele la care te supui, sa fii constient de ele si sa tratezi situatia cu seriozitate, avand mereu pe autovehicul cauciucurile potrivite benzii de rulare. 

 

Le cumperi cand e sezonul calduros

O alta greseala pe care o poti face este aceea de a achizitona anvelope auto de vara in timpul acestui sezon. De ce? Pentru ca preturile sunt mai mari, avand in vedere ca toata lumea le cauta si te poti trezi de multe ori cu faptul ca stocul este epuizat si nu poti lua chiar ceea ce iti doresti. 

Recomandat ar fi sa le cumperi atunci cand toti sunt in cautarea celor de iarna. Vei gasi o multime de oferte, iar stocurile nu se vor termina atat de rapid. 

 

Nu tii cont de brand cand le achizitionezi

Este importanta pentru tine marca pneurilor atunci cand le cauti? Daca raspunsul tau este negativ, iti sugeram sa nu mai ignori acest detaliu. 

E foarte important sa ai in vedere brandul, deoarece firmele de top, foarte cunoscute (Pirelli, Continental, Goodyear, Michelin, Dunlop, Hankook etc.) ofera articole de calitate superioara, atent construite, in urma unor studii de lunga durata si a unor teste stricte, facute in centre de cercetare-dezvoltare la care lucreaza o multime de angajati ce au ca responsabilitate oferirea celor mai bune si performante variante. 

 

 

Scoti din cauciuc obiectele fixate in banda de rulare, inainte de a merge la vulcanizare

Se poate intampla oricand (chiar si iarna), ca un pneu sa fie deteriorat in urma patrunderii anumitor obiecte in banda de rulare. In astfel de cazuri, ar fi o greseala sa scoti respectivul lucru (un cui, de exemplu), daca stii ca mai ai putin pana la vulcanizare. Procedand astfel, pneul se va dezumfla si va trebui sa schimbi cauciucul sau sa chemi pe cineva sa te remorcheze pentru a ajunge la un atelier de reparatii. 

Ai insa grija sa mergi la cea mai apropiata vulcanizare si sa circuli atent/a cu viteza mai mica, pentru a nu te supune pericolelor. 

Asadar, ai in vedere modul in care folosesti si achizitionezi anvelopele de vara, daca vrei siguranta atat pentru tine, cat si pentru ceilalti participanti la trafic. Evita practicile mai sus mentionate si alege/foloseste cu grija si pneurile pentru sezonul calduros, nu doar cele pentru iarna. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Pentru a oferi siguranta, pneurile trebuie schimbate cu grija, avand in vedere mai multe aspecte, precum: modul in care le pregatesti, pozitionarea masinii pe cric, fixarea anvelopelor, verificarea lor din punctul de vedere al calitatii, presiunii, dar si echilibrarii. Daca nu ai la dispozitie toate instrumentele necesare sau nu ai timp ori indemanare, cel mai bine e sa mergi la un service specializat.

 

Sunt o multime de persoane care isi schimba singure cauciucurile de la masina, de la un sezon la altul. Nu e o activitate complicata, daca ai toate cele necesare si te inarmezi cu putina rabdare. Iata ce ai de facut:

 

Pregateste anvelopele ce urmeaza a fi montate

Primul lucru pe care trebuie sa-l ai in vedere tine de pregatirea cauciucurilor ce urmeaza a fi montate pe masina ta. Ele e necesar sa fie examinate, astfel incat sa te asigur de faptul ca nu au urme vizibile de uzura, care ar putea afecta rularea in siguranta. 

Apoi, tine cont de faptul ca e bine sa le rotesti de la un schimb la altul, actiune recomandata pentru a le uza uniform si pentru a avea siguranta un timp indelungat. 

In eventualitatea in care vechile pneuri nu mai sunt suficient de calitative (au o adancime mai mica de 1.6-2 mm), pregatirea lor inseamna achizitionarea altora noi. Cumpara-le astfel incat sa corespunda cu dimensiunile din manual si sa fie pentru sezonul in care ai nevoie. 

 

 

Pregateste masina pentru schimb

Atunci cand trebuie sa te apuci de treaba, acest lucru e necesar a fi facut intr-un spatiu suficient de larg pentru a-ti permite sa realizezi totul intr-un mod cat mai confortabil, dar si drept, pentru a monta cu usurinta pneurile si a-i permite masinii sa stea cat mai bine pe cric. 

Poti folosi un aparat de ridicat pe partea pe care faci schimbul, dar si un tub de metal, pe care e recomandat sa-l pozitionezi in partea opusa a anvelopei pe care doresti sa o schimbi, deoarece va asigura stabilitate masinii cand e ridicata pe cric. 

 

Scoate vechea anvelopa

Dupa ce ai fixat masina pe aparatul de ridicat si ai reusit sa lasi o mica distanta intre ea si sol, incepe sa desurubezi cu grija piulitele cu care ea este prinsa de sistem. Totul se face cu ajutorul cheii speciale, cu rabdare si grija. Daca sunt piulite in locuri mai inguste, cu ajutorul unei teve sau a unei tubulare poti extinde cheia pentru pneuri si sa faci acest lucru cu mai multa usurinta. 

 

Fixeaz-o pe cea noua

Dupa ce ai scos vechea anvelopa, e momentul sa o prinzi pe cea noua. Pune la loc fiecare piulita si strange bine, pentru a fi totul cat mai sigur. Ai grija sa montezi cauciucurile in directia de rulare corecta, pentru a nu pierde din tractiune si aderenta.

Fa la fel la fiecare roata in parte.

 

Adu masina in starea initiala

Dupa ce ai terminat de schimbat cele patru pneuri, coboara vehiculul de pe cric, scoate bara de metal pe care ai folosit-o pentru sustinere, inspecteaza-le din nou pentru a vedea daca totul e in regula si strange toate sculele folosite si du-le la loc. 

 

Verifica presiunea din pneuri si echilibreaza rotile

Un schimb nu e complet daca nu verifici inca doua aspecte foarte importante: presiunea si echilibrul rotilor. Daca nu ai aparatura necesara, iti recomandam sa iti faci timp si sa mergi la service/vulcanizare pentru aceste servicii. Astfel, te si asiguri de faptul ca ai facut, in mod corect, inlocuirea vechilor anvelope si ca poti circula in deplina siguranta din acest punct de vedere. 

 

Ce fac atunci cand nu am doua seturi de jante

Cele mentionate mai sus sunt valabile pentru cazul in care detii jante pentru toate cauciucurile. Daca ai doar pentru cele pe care le utilizezi pe masina, ceea ce trebuie sa faci este sa mergi la o vulcanizare. Ai putea face asta chiar tu acasa, insa, iti trebuie o multime de aparate si echipamente pe care, daca nu detii o astfel de afacere, cel mai probabil nu le ai. Si, sa faci totul doar cu ranga, e destul de dificil si nu merita prea mult efortul. 

 

Cum pastrez anvelopele de la un sezon la altul

Daca in momentul in care iti schimbi pneurile, cele pe care le scoti de pe masina mai pot fi utilizate si in urmatorul sezon, ceea ce trebuie sa faci este sa ai grija la modul in care le tii. O anvelopa (aici lista noastra cu exemple comparate) pastrata in conditii proaste, nu va mai fi la fel de eficienta. 

Pentru a te asigura ca totul e in ordine, pregateste cauciucurile, curatandu-le cat mai bine, usuca-le si pastreaza-le intr-un loc in care sa nu patrunda caldura in mod excesiv si sa nu fie intr-un mediu cu umezeala mare si soare puternic. Ai grija sa nu le asezi direct pe sol, ci sa le ridici pe suporturi speciale sau pe paleti din lemn. Daca ai si huse pentru protectie, cu atat mai bine. 

 

 

Daca nu ai loc pentru a tine pneurile de la un sezon la altul, nu trebuie sa optezi pentru cele all season sau sa le duci cine stie unde, pe la rude care au mai mult loc, ci poti apela la un hotel special pentru anvelope. Acolo, contra unei sume de bani, ele vor fi pastrate in cele mai bune conditii. 

In concluzie, e important sa te gandesti de la inceput, daca ai cele necesare pentru a schimba singura/a pneurile, fie ca sunt sau nu prinse pe jante. Daca nu, lasa-i pe cei care se pricep sa faca acest lucru, deoarece totul va fi mai rapid si mai sigur, chiar daca va trebui sa platesti pentru asta. 

Si nu uita, modul in care iti pastrezi anvelopele de la un sezon la altul e foarte important, daca vrei ca acestea sa-ti asigure apoi cele mai bune conditii de rulare. Cauta un spatiu potrivit pentru ele sau du-le la un hotel special si cand va fi nevoie, le vei putea intrebuinta fara a-si fi pierdut din calitate din cauza modului in care au fost tinute. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Istoria anvelopelor este una interesanta, ce incepe odata cu descoperirea cauciucurilor si continua sa se scrie si in zilele noastre, prin aparitia unor dotari noi, precum rezistenta in orice conditii de drum, fie soare sau ploaie, fie noroi sau zapada, cauciucurile ecologice, care sunt realizate in asa fel incat productia lor sa nu fie nociva pentru mediu sau runflat, care pot rula foarte mult chiar si atunci cand au presiune zero.

 

Toate masinile sunt dotate cu anvelope, iar acestea se aleg in functie de specificatiile din cartea de identitate a vehiculului. In plus, trebuie sa fii atent/a si la alte detalii, precum aderenta pe suprafete umede, clasa de consum, DOT-ul si asa mai departe. 

Insa, ca autoturismele si nu numai sa ajunga sa foloseasca astfel de produse a fost necesara trecerea mai multor ani, timp in care s-au inventat/aflat o multime de lucruri interesante. Pe cateva dintre ele ti le vom spune in cele ce urmeaza.

 

Descoperirea cauciucului

In secolul XIX, s-a descoperit cauciucul natural, care provenea de la un arbore ce era foarte cultivat. Oamenii de stiinta de la acea vreme au incercat sa valorifice proprietatile acestuia, si cu fel si fel de aditivi reuseau sa obtina o substanta densa si plastica. Insa, nu era ceea ce avea cu adevarat nevoie pentru a fabrica pneuri, deoarece aceasta era moale si lipicioasa cand se circula pe caldura si casanta la frig. 

 

 

Procedeul de vulcanizare

In 1839, Charles Goodyear a descoperit, se pare ca intamplator, procesul de vulcanizare. Se spune ca ar fi scapat pe podea sulf si cauciuc, iar reactia obtinuta a fost un material mai elastic, mai rezistent si mai aderent.

Acesta a continuat sa studieze acest fapt si sa-l perfectioneze, iar pe 15 iunie 1844 a patentat inventia, devenind inventatorul procedeului de vulcanizare.

 

Primele anvelope din lume

In ultimul deceniu al secolului XIX, Robert W. Thomson si John Dunlop au fabricat primele pneuri, acestea fiind confectionate din mai multe straturi cu tesaturi, imbracate in piele. Ele aveau in mijloc un tub de cauciuc, ce se umfla cu aer. Era un lucru bun, deoarece nu se mai producea zgomot ca atunci cand rotile erau realizate din fier sau lemn, fara anvelope, dar erau probleme din punctul de vedere al rezistentei. 

La acea vreme, un sofer care conducea mai mult trebuia sa-si schimbe pneurile de 37 de ori pe an, durata lor de viata fiind de cel mult 900 km.

 

Anvelopele pline

Aceasta inventie este legata de Charles Dietz, care in 1835 a imbracat rotile tractorului pe care il avea cu ajutorul cauciucului. Astfel, au aparut primele pneuri pline, dar care nu erau foarte apreciate deoarece nu ajutau cand venea vorba de viteza si confort, fiind mari si cu elasticitate scazuta.

 

Anvelpele pneumatice

Referitor la aceste tipuri de cauciucuri, Robert William Thomson a fost cel care a patentat initial inventia, in1845. Era vorba de mici tuburi umblate in interiorul unui cilindru. Fiind un procedeu destul de complicat si neavand rezultatele dorite, deoarece erau probleme destul de mari cu rezistenta, el nu a avut succes si acesta nu si-a fructificat ideile. 

Mai tarziu, in 1888, un medic veterinar pe nume John Dunlop s-a gandit sa-i creeze fiului sau conditii mai bune de a merge cu tricicleta. Acesta a umplut cu aer niste tuburi din cauciuc, le-a invelit cu o tesatura si le-a montat pe vehiculul copilului sau, rezultatul fiind unul de apreciat: confort sporit, rezistenta destul de buna. Erau ce-i drept mai greu de reparat, dar au fost de un real succes. 

 

Pneurile demontabile

In 1891, fratii Andre si Edouard Michelin au realizat anvelopa demontabila, concept folosit si in zilele noastre. Initial, aceasta actiune dura 15 minute si a fost intrebuintata pe biciclete si birje. 

De atunci si pana astazi, acest procedeu a fost perfectionat si sunt cazuri, in sporturile cu motoare, de exemplu, in care acestea se schimba chiar si in mai putin de doua secunde. 

 

Anvelopele radiale

Aceste modele de cauciucuri sunt apreciate in zilele noastre deoarece: patineaza cu pana la 26% mai putin, dau un consum mai redus, sunt mai confortabile si mai rezistente. 

Se pare ca anvelopele radiale au fost inventate de catre Michelin, in 1946, fiind considerate cea mai mare descoperire in materie de pneuri. Astfel, acest brand si-a confirmat inca de la acea vreme pozitia de lider cand vine vorba de cercetare-dezvoltare. 

 

Cauciucul runflat

Conceptul care sta la baza acestor tipuri de anvelope este foarte vechi, prima data fiind adus in discutie prin 1892, cand a fost inregistrat si primul brevet. In timp s-a tot incercat dezvoltarea lor, insa nu au fost succese rasunatoare. 

Primul model de masina cu aceste tipuri de pneuri (ca o optiune) a fost un Chevrolete Corvette, cu doua locuri, care a fost echipat cu ele in 1994.

Astazi insa, ne putem bucura de o asemenea inventie care ofera siguranta pe vehicule de pasageri, camioane usoare, SUV-uri. De ce? Pentru ca pneurile de acest fel rezista atunci cand sunt dezumflate, chiar daca presiune din ele este zero, avand flancuri ranforsate. Ele permit rularea in continuare pentru circa 160 km, cu o viteza maxima de 90 km/h si sunt interzise pe masinile care nu sunt proiectate special pentru ele. 

 

 

Anvelopele ecologice

O noutate pe piata cauciucurilor este reprezentata de aceste tipuri de pneuri. Cand spun “ecologic”, producatorii fac referire la mai multe aspecte: reducerea consumului de carburant si a gazelor poluante emanate din cauza uzurii, dar si scaderea reziduurilor care apar in urma procesului de fabricare.

Fiecare brand ce realizeaza anvelope are centre de dezvoltare-inovare, in care incearca sa obtina solutii cat mai bune pentru a scoate pe piata, la un pret accesibil, cat mai multe astfel de cauciucuri. 

 

Pneurile de iarna

Cand vrei sa cumperi anvelope (aici o lista comparativa) trebuie sa vezi si pentru ce sezon sunt. Pentru siguranta sporita, in 1934, Nokian Tyres a scos pe piata primul astfel de produs din lume,ce era conceput special pentru camioane. Doi ani mai tarziu au aparut si primele cauciucuri de acest fel pentru automobile – Hakkapeliitta. 

Acestea fiind zise, se pare ca in spatele a ceea ce vedem astazi se ascund intamplari interesante, munca constanta, dar si ani grei de cercetare si dezvoltare, iar cei care au pus bazele anvelopelor merita toata aprecierea din lume. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Cand e nevoie sa inlocuiesti cauciucurile pe care le ai pe bicicleta, e recomandat sa eviti practici precum: alegerea unei marimi incorecte, ignorarea tipului de pneu sau a sensului de rotatie, dezorganizarea din timpul procesului de schimb, modul gresit de a incerca sa introduci anvelopa pe janta sau alocarea unui buget prea mic. 

 

Cei care detin biciclete si le folosesc frecvent sunt pusi adesea in situatia de a trebui sa inlocuiasca un pneu, deoarece din diverse motive s-a deteriorat. Sau poate ca a intervenit uzura si trebuie schimbate ambele cauciucuri. Pentru astfel de situatii, trebuie sa te inarmezi cu rabdare si atentie, pentru a face totul cat mai bine si sa eviti o serie de practici care pot duce la un schimb incorect, prelungirea timpului necesar acestei activitati sau achizitionarea unor produse nepotrivite pentru modelul tau de vehicul. 

 

Nu alegi marimile potrivite

Primul aspect pe care trebuie sa il iei in calcul tine de dimensiunile cauciucurilor. Daca acestea sunt prea late, prea inguste sau nu au un diametru potrivit, in momentul in care sunt montate pot iesi accidental de pe jante, ceea ce poate duce la incidente grave, in care te poti rani. 

 

 

Cel mai simplu mod de a afla care sunt marimile aferente e sa te uiti pe anvelopele pe care le ai pe bicicleta in momentul respectiv. Sunt mai multe standarde care arata astfel de informatii. De exemplu, la standardului ERTRO, dimensiunile sunt intalnite sub forma xx-yyy, unde primele doua cifre fac referire la latime, iar urmatoarele trei la diametru interior. Pentru marcajele americane se folosesc insemnele YYxZ.Z, unde YY semnifica diametru, iar Z.ZZ latimea. 

Daca nu esti sigur pe o astfel de metoda si ti se pare ca totusi ce se afla momentan pe bicicleta nu e chiar ce vrei, dimensiunile le mai poti afla si masurand chiar tu. Cu ajutorul unei rulete, vezi cati centimetri exista atunci cand o asezi in jurul jantei, dar si cand aceasta o traverseaza. Astfel afli circumferinta, respectiv diametrul. Pentru latime, va trebui sa folosesti un subler, deoarece iti va oferi masuri mai corecte. 

 

Nu optezi pentru tipul de pneu potrivit pentru calea de rulare

Achizitionarea cauciucurilor trebuie facuta si in functie de terenul pe care iti propui sa circuli cel mai frecvent, iar ignorarea acestui aspect poate duce la incidente, deoarece pneurile nu vor oferi siguranta si aderenta de care ai nevoie. 

Partea buna e ca magazinele online, dar si cele offline au disponibile o multime de modele pentru asfalt, pamant, drum forestier, nisip, piatra cubica etc., pentru suprafete umede si/sau uscate sau chiar zapada. 

 

Nu esti atent/a unde lasi suruburile si le poti pierde

O alta greseala pe care va trebui sa o eviti tine de modul in care te organizezi cand faci schimbul. Vei scoate de la roata tot felul de piulite si suruburi destul de mici, iar daca nu ai grija unde le lasi, te poti trezi ca nu le mai gasesti si vei pierde timp cautandu-le. Organizeaza-te cat mai bine si pastreaza totul la indemana. 

 

Nu folosesti instrumentele necesare pentru a-ti usura munca

Pentru a face totul cat mai simplu si rapid, ai nevoie de o serie de instrumente care sa-ti usureze munca. Daca nu ai in vedere acest aspect, totul va fi mai dificil de facut si unele actiuni poate chiar imposibile. Si atunci, ce vei face? Va trebui sa mai astepti pana cand vei face rost de toate cele necesare, ceea ce va inseamna un timp mai indelungat in care nu poti intrebuinta bicicleta. 

Cel mai bine e ca odata cu acest vehicul sa iti cumperi si un set de chei potrivite, leviere din metal sau plastic, dar si o pompa pentru a umfla cauciucul la final. 

 

Ignori sensul de rotatie al pneului

Pentru a nu face greseli la montarea anvelopelor, ai grija ca acestea sa fie instalate in sensul de rotatie corect. Acesta e specificat pe cauciuc, de obicei printr-o sageata, deci, urmareste acest aspect, daca vrei siguranta si performante maxime. 

 

Cand instalezi noua anvelopa incepi din lateral sau de sus prinderea ei de janta

O alta greseala pe care ar fi bine sa o eviti e aceea de a incepe montarea din partea de sus sau din laterala. Nu vei face altceva decat sa te complici inutil si sa pierzi timp. In mod corect, ceea ce trebuie sa faci este sa pornesti din partea de jos. Introdu janta in cauciuc si usor-usor fixeaza totul cat mai bine. Cand vezi ca nu mai poti face totul cu mainile goale, foloseste leviere. 

 

 

Nu aloci un buget suficient de mare pentru a-ti permite achizitii de calitate

Cand vrei sa-ti schimbi anvelopele la un astfel de vehicul, pentru a te asigura de faptul ca ele vor oferi siguranta si ca vor fi ceea ce iti doresti cu adevarat, trebuie sa si acorzi un buget mai generos. Nu te poti astepta sa cumperi cele mai bune anvelope cu 50 de lei, ci va trebui sa dai circa 100 de lei pe fiecare bucata, daca vrei sa fie o calitate mai buna. 

Multi fac greseala de a cumpara cauciucuri ieftine, apoi se plang de faptul ca nu au fost rezistente si confortabile. Fii realist/a cand fixezi bugetul necesar si vei face achizitii potrivite. 

Acestea sunt o parte din lucrurile pe care trebuie sa le eviti atunci cand fixezi o anvelopa. Unele dintre ele nu tin de montatul in sine (marimea incorecta, tipul inadecvat, bugetul prea mic), dar, daca nu le ai in vedere poti avea surpriza de a nu alege ceea ce e necesar pentru bicicleta ta, in conditiile de drum pe care le intalnesti cel mai frecvent. 

Nu ignora aceste detalii si vei vedea ca vei fi pregatit/a cu adevarat pentru un astfel de montaj si nu vei fi luat/a prin surprindere de un cauciuc prea mic sau nepotrivit pentru traseul pe care vrei sa-l faci, de pierderea suruburilor, lipsa de instrumente necesare sau instalarea intr-un sens de mers gresit. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Anvelope – Opinii si Recenzii in 2020

 

Nu prea am putea sa facem o introducere ampla despre anvelope. Sunt parte esentiala din orice vehicul, asta stie toata lumea, prin urmare vom trece din prima la recomandarile pentru anul curent: prima din ele este pentru iarna, Continental WinterContact TS 860 s-a facut remarcata, suportand viteze de pana la 190 kilometri la ora si 730 de kilograme per roata. In plus, profilul lor, cu lamele asezate asimetric, ofera o aderenta buna pe orice suprafata, asigurand si o scurgere eficienta a apei. O a doua recomandare este un pneu de vara: Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V are un grad excelent de aderenta pe sosele ude si suporta viteze de pana la 240 de kilometri la ora!

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cele mai bune!

Continental WinterContact TS 860
Click aici pentru pret!

Este un pneu foarte bun pentru iarna, generand un nivel aceptabil de zgomot (72 decibeli), fiind foarte aderent pe ud (calificativul B), dar si destul de rezistent ca sarcina (suporta 730 de kilograme pe roata).

Nu se adreseaza masinilor sport, limita recomandata de viteza fiind de 190 kilometri pe ora (teoretic, limita unui pneu ar trebui sa fie considerabil peste limita autoturismului).

Pentru sezonul rece, dar si pentru toamna sau primavara, anvelopa de aici se comporta destul de bine, fiind comercializata si la un pret relativ acceptabil, mai ales dat fiind brandul de care este produsa.

A 2-A OPTIUNE!

Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V
Click aici pentru pret!

Aderenta pe ud este excelenta, cu calificativul A pe scara europeana. Genereaza si foarte putin zgomot (68 decibeli), iar limita de viteza este acceptabila pentru marea majoritate a masinilor (240 de kilometri la ora).

Este ceva mai scumpa, data fiind calitatea constructiei sale si performantele pe care le ofera.

Pentru cei care doresc siguranta ridicata, atunci cand conduc, preturile merita platite, iar prin aceasta anvelopa, veti primi unul din cele mai bune produse de pe piata contemporana, pentru sezonul cald.

A 3-a Optiune!

Michelin CrossClimate+ 205/55 R1691H
Click aici pentru pret!

Este unul din produsele recomandate pentru aproape orice autoturism: are o aderenta foarte buna pe ud (calificativul B, cel mai bun fiind A), iar limita de viteza este de 210 kilometri pe ora, generand 69 de decibeli (destul de siletioase).

Ca orice anvelopa all-season, nu este la fel de eficienta in anotimpul rece, ca una de iarna, si nici in cel cald, ca una de vara.

Pe langa performantele pe care le ofera, cel mai mare motiv pentru care ar trebui sa cumparati asa o anvelopa este faptul ca va scuteste de schimbarea cauciucurilor, atunci cand se trece la un sezon la altul!

 

 

Pareri despre cele mai bune anvelope

Iata-ne la lista de produse, descrise detaliat, dupa cum ne stiti formatul in articolele noastre. Ca de obicei, diversitatea in oferta prezentata este prioritara, noi incercand sa oferim cele mai bune anvelope pentru orice nevoi:

 

 

Anvelope iarna:

 

Continental WinterContact TS 860 205/55R16 91T

 

Prezentam un model de anvelope de iarna de la firma Continental, care au o latime de 195 milimetri cu un diametru de 15 inch, inaltimea dintre margine si janta fiind de 110 milimetri. Ca indice de sarcina, cifra 97 este corespunzatoare a 730 de kilograme suportate maximum, pe o singura roata, iar ca viteza, este mentionata litera T, ceea ce o face potrivita pentru viteze de cel mult 190 kilometri pe ora.

Aderenta lor pe conditii de ud este ridicata, prin calificativul B (cel mai bun este A), iar in ceea ce priveste influenta asupra consumului, ele se situeaza pe la mijlocul scalei, cu indicativul C.

Nivelul de zgomot generat este de 72 decibeli, ceea ce face din aceste cauciucuri un produs destul de preferat in orice conditii. Per total, este un model de anvelope Continental potrivite autoturismelor de familie si de oras, pentru sezonul rece, indiferent daca vorbim despre zapada, gheata, mazga, noroi sau carosabil ud.

 

 

 

 

Hankook Winter ICept RS2 W452 195/65R15 91T

 

Aici, includem un alt tip de anvelope de sezon rece, de la firma Hankook, ele avand o latime de 205 milimetri si un diametru de 16 inch, iar distanta dintre margine si janta este de 120 milimetri. La indicele de sarcina maxima, ele au cifra 91, care inseamna circa 615 kilograme limita pentru o singura roata.

In ceea ce priveste viteza, in cod vedem litera T, adica aceasta anvelopa suporta viteze de cel mult 190 kilometri pe ora. Aderenta lor pe conditii de carosabil umed este medie, cu calificativul C pe eticheta, iar cu referire la  influenta asupra consumului, ele se situeaza sub medie, pe eticheta fiind prezenta litera E.

Nivelul de zgomot maxim este acceptabil, la 72 decibeli, ceea ce inseamna ca nu vor fi din cale-afara de zgomotoase (85 decibeli fiind pragul nedorit). Ca sa spunem asa, este un model de buget, potrivit masinilor medii, fara motoare puternice, in timpul sezonului rece.

 

 

 

 

Anvelope vara:

 

Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V

 

Trecem pe lista si un model de anvelope de vara de la compania Continental: la capitolul dimensiuni, acest pneu are o latime de 205 milimetri si un diametru de 16 inch, iar distanta de la margine la janta este de 110 milimetri. La sarcina maxima, cifra 91 se traduce in 615 de kilograme ce pot fi sustinute pe roata, iar indicele de viteza V o face indicata pentru masinile relativ rapide, el corespunzand unei limite de 240 kilometri pe ora. 

Aderenta anvelopei pe conditii de ud este foarte buna (A), pentru un pneu de vara, iar in ceea ce priveste influenta asupra consumului, acest model se afla la mijlocul scalei, avand calificativul C. 

Cu 68 decibeli limita de zgomot generat, este o anvelopa silentioasa, fapt care ii justifica si pretul putin mai ridicat. Putem, prin urmare, sa spunem ca ea ofera anumite performante in sezonul de vara, cu conditia sa nu aveti o masina foarte grea.

 

 

 

 

Anvelope all season:

 

Michelin CrossClimate+ 205/55 R1691H

 

Ne adresam si doritorilor de anvelope all season, cu un model de acest tip, fabricate sub sigla Michelin. Se vinde la bucata,  iar ca dimensiuni, are o latime de 205 milimetri cu diametrul de 16 inch, in timp ce distanta dintre margine si janta este de 110 milimetri. Cu indicele de sarcina 91, un pneu poate duce greutatea de 615 de kilograme.

In ceea ce priveste limita maxima de viteza, litera H din cod specifica o valoare de cel mult 210 kilometri pe ora. Aderenta lor pe conditii de ud este destul de buna, dar nu cea mai ridicata, calificativul respectiv fiind B.

In ceea ce priveste zgomotul generat, produsul sta destul de bine, cu maximum 69 decibeli, iar influenta asupra consumului este medie, cu calificativul C pe scara A-G. Acest produs se preteaza mai mult decat acceptabil pentru masinile moderate, conduse cu precautie pe drumuri, fiind o anvelopa auto, ieftina si buna, care o sa va scuteasca de grija schimbarii pneurilor, cand se trece de la un sezon la altul.

 

 

 

 

Anvelope moto:

 

Michelin Power RS 120/70ZR17 & 190/55ZR17

 

Va prezentam si aceste anvelope moto de la Michelin, fiind achizitionate in set, pentru fata si spate. Diametrul jantei este de 17 inch, latimea lor este de 120 milimetri pentru fata si 190 pentru spate, iar grosimea de la janta la margine este de 100 milimetri. Designul lor este fara camera de aer, iar constructia este de tip radial.

Tineti minte ca discutam de anvelope pentru motocicleta, prin urmare specificatiile sunt aparte: indicele de sarcina este 58, corespunzator a 235 de kilograme pe roata, iar cel de viteza este W, care inseamna o limita de 270 de kilometri la ora.

Setul este, asadar, de tip sport premium. Unii cumparatori s-ar putea sa doreasca sa cumpere cele doua cauciucuri separat (fata si spatele), iar, dat fiind faptul ca motocicletele nu se conduc pe timp de iarna, le putem categorisi drept anvelope pentru vara.

 

 

 

 

Anvelope off road:

 

Silverstone 35X11.5-16 116L

 

Am selectat, pentru aceasta lista, si o anvelopa Silverstone speciala pentru vehiculele de tip off-road. Aceasta are o latime de 235 milimetri la un diametru de 16 inch, cu distanta dintre margine si janta la 115 milimetri.

Dupa cum era si de asteptat la un model pentru masinile de teren, vedem un indice de sarcina ridicat, cifra 116 fiind corespunzatoare unei greutati maxime suportate de 1250 kilograme. Limita de viteza, semnalata prin calificativul T, ce o face potrivita pentru cel mult 190 de kilometri pe ora, ceea ce nu este rau, pentru autoturismele off-road.

Aderenta anvelopei pe conditii de ud este destul de buna, prin calificativul B, iar in ceea ce priveste influenta asupra consumului, ea se situeaza pe jumatatea inferioara a scalei, cu indicativul D. Profilul sau este de tip Simex, cu dinti mari, puternic conturati, pentru cele mai denivelate terenuri. Dupa cum era si de asteptat, pretul la care aceasta anvelopa se comercializeaza este destul de ridicat, data fiind rezistenta si calitatea sa.

 

 

 

 

Anvelope Michelin:

 

Michelin Energy Saver+ G1 Grnx195/65 R15 91H

 

Aceasta anvelopa Michelin Energy Saver este foarte potrivita pentru masinile de familie sau oras, cu extra siguranta. Ca dimensiuni, pneul sau are o latime de 195 milimetri si un diametru de 15 inch, cu distanta dintre margine si janta fiind de 120 milimetri.

La aspectul referitor la sacina maxima, vedem cifra 91, adica suporta cel mult 615 kilograme, iar pentru limita de viteza, aceasta este de 210 kilometri pe ora. Aderenta lor pe conditii de ud este printre cele mai bune, de fapt are cel mai inalt calificativ (A), iar cand vine vorba de influenta asupra consumului, si aici produsul sta destul de bine, cu indicativul B.

Nivelul de zgomot generat impresioneaza, de asemenea, cu 69 decibeli, iar toate acestea fac din aceste anvelope un model destul de preferat in orice conditii de vara. Putem spune, asadar, ca aceasta anvelopa se situeaza printre cele de top, la capitolul sezon cald si masini medii.

 

 

 

 

Anvelope Nokian:

 

Nokian WR D3 195/65 R15 91T

 

Destul de convenabila ca pret, aceasta anvelopa face parte din oferta firmei Nokian pentru sezonul rece. Sa incepem, la fel ca la celelalte modele descrise, cu dimensiunile: ea are o latime de 195 milimetri, cu un diametru de 15 inch, inaltimea dintre margine si janta fiind de 110 milimetri.

Ca indice de sarcina, 91 este cifra corespunzatoare pentru greutatea de 615 kilograme suportate pe o singura roata, iar ca viteza, vedem indicele T, adica limita superioara sa fie de cel mult 190 kilometri pe ora.

Aderenta acestei anvelope pe conditii de carosabil umed este medie pentru un pneu de iarna, prin calificativul C, la fel ca si influenta asupra consumului, semnalata tot cu indicativul C. Nivelul de zgomot generat este de 72 decibeli, iar ca sa  tragem o concluzie, putem spune ca este o solutie destul de convenabila, atunci cand incepe iarna. Unii cumparatori chiar au spus ca aceste anvelope Nokian se comporta satisfacator si ca pneuri all-season.

 

 

 

 

Anvelope resapate:

 

Insa Turbo Dakar 205/70R15 96S

 

Am inclus si un set de anvelope resapate, pentru cine cauta o solutie mai ieftina pentru masinile off-road. Aceasta se vinde la bucata, are o latime de 205 milimetri si o inaltime de 140 milimetri, diametrul total al sau fiind de 15 inch.

Indicele pentru viteza maxima suportata este S, corespunzator valorii de 180 de kilometri pe ora, iar limita de greutate are indicele 96, adica 710 kilograme pe roata. Dat fiind faptul ca sunt un model off-road, este de la sine inteles ca se vor comporta foarte bine pe conditii vitrege de drum, dar faptul ca sunt resapate le face inferioare unei anvelope noi, direct din fabrica.

Diferenta de cost dintre cele doua ramane factorul pentru care modele precum cel de fata sunt destul de populare, printre posesorii de autoturisme.

 

 

 

 

Anvelope Continental:

 

Continental 195 65 R15 91H

 

Aici includem si un model de anvelopa, de la producatorul Continental, pentru cine doreste sa isi echipeze din prima toata masina, cu o singura comanda. Produsul acesta este pentru vara si are un indice de sarcina de 91, adica fiecare anvelopa suporta pana la 615 kilograme.

Clasa de eficienta de consum este medie, cu calificativul C, insa aderenta pe suprafete umede este A, cea mai inalta din scala respectiva. Nivelul de zgomot generat este de 71 decibeli, destul de silentios, mai ales pentru mediile urbane. Indicele de viteza este acceptabil chiar si pentru circulatul pe autostrada (H, echivalentul a 210 kilometri pe ora).

Ca dimensiuni, au o latime de 195 milimetri, inaltimea de 130 milimetri, iar diametrul lor este de 15 inch. Per total, este un model foarte bun pentru utilizare vara, in zonele excesiv de ploioase.

 

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Cand alegeti anvelope la preturi bune, si nu ati mai avut experienta cu acest gen de achizitie, s-ar putea sa vi se para destul de dificil sa intelegeti exact ce s-ar potrivi cu masina dumneavoastra.

Informatiile pe care trebuie sa le urmariti sunt prezentate sub un sir de numere si litere (de exemplu, puteti intalni descrieri ca urmatoarele: anvelope iarna 205 55 r16 sau anvelope iarna 195 65 r15), pe partea laterala exterioara a cauciucului – insa cum se citesc acestea, vom explica in textul care urmeaza:

 

 

Sezon: mai intai de toate, sa ne raportam la sezon. Este important mai ales sa nu folositi cauciucuri de vara iarna, decat invers. Puteti, de asemenea, sa optati pentru anvelope auto de tipul all-season, care iau ce este mai bun din cele de vara si de iarna, putand fi folosite tot anul.

Daca vedeti un simbol cu un fulg de zapada, este clar: produsul este pentru sezonul rece. In shimb, M+S inseamna “mud and snow” adica atat noroi, cat si zapada. Daca aceste simboluri nu sunt intalnite, atunci va uitati la un set de vara (exemple: anvelope vara 205 55 r16, ori anvelope vara 195 65 r15 in descrierile vanzatorilor).

Totul tine de aderenta si control: produsele de iarna scad sansele de derapare, iar cele de vara permit o sportivitate ridicata. Dupa cum era de asteptat, cauciucurile all-season sunt bune atat vara, cat si iarna, dar nu la fel de bune ca cele specializate.

 

Teren: pneuri de sosea sau anvelope off-road? M+T inseamna ca setul de anvelope auto pe care l-ati ales se va comporta bine si pe teren denivelat, in afara drumurilor pavate. Daca aveti o masina off-road si frecventati periodic astfel de locuri, va sfatuim sa optati pentru cele cu literele acestea.

Nota: de regula, va puteti da seama si vizual care sunt anvelopele de teren, dupa profilul denivelat, cu multi dinti. Insa, orientativ, ele sunt mai rezistente, au o viteza maxima mai mica, insa o capacitate de incarcare mai mare, decat cele de drum. Sunt si, de regula, mai grele.

 

Dimensiuni anvelope: sirul de cifre pe care il puteti intalni pe un cauciuc spune multe despre marime. De exemplu, puteti avea urmatorul cod (cunoscut si sub numele de dot anvelope): 225/55 R 17 97 W – aici, 225 se refera la latimea cauciucului, in milimetri, iar 55 se refera la grosimea lui (distanta dintre margine si janta este 55 la suta din latime – ar veni 120 milimetri, aproximativ).

Litera care urmeaza, R, se refera la constructia pneului (radiala, cum este in cele mai multe cazuri la autoturisme, in zilele noastre). Dupa aceea, ajungeti la diametrul in sine, in cazul nostru 17, exprimat in inch (1 inch = 2,54 centimetri).

Daca va uitati in cartea tehnica a masinii dumneavoastra, veti intalni toate dimensiunile recomandate, pentru a va da seama ce marime trebuie sa cautati, cand cumparati un set nou de anvelope, la un pret bun.

 

 

Sarcina: Pe exemplul nostru de cod (225/55 R 17 97 W) urmeaza indicele de sarcina, sau incarcatura maxima (numarul 97). Acesta este echivalentul a 730 de kilograme per cauciuc (inmultiti cu patru, pentru toata masina, evident). Sarcina maxima ar trebui sa fie mult mai mare decat greutatea masinii.

Pentru masinile obisnuite si pentru microbuze, indexul de sarcina oscileaza intre 70 si 124, orientativ. Asta este echivalentul a 335, pana la 1600 kilograme, respectiv. Este important sa nu depasiti sarcina maxima, adica greutatea masinii sa nu fie mai mare decat limita celor patru anvelope. In plus, asa cum am specificat si mai sus, modelele off-road sunt, datorita ranforsarii, mai puternica ca sarcina suportata, decat cele de sosea.

 

Viteza: la exemplul nostru de cod pe o pereche ipotetica de anvelope, la pret bun, intalnim si o litera la final (W). Aceasta se refera la limita maxima de viteza, depasirea ei reprezentand riscuri considerabile de explozie. In cazul exemplului nostru, W este echivalentul a 270 kilometri pe ora, adica este pentru masini sport.

In rest, Q este pentru 160 km/h, S pentru 180, U pentru 200, V pentru 240 si Y pentru 300 km/h. Exista si alte tipuri de indice viteza anvelope, dar noi le-am prezentat doar cele pentru masini obisnuite, de strada. Nota: limita maxima de viteza ar trebui sa fie vizibil peste limita masinii dumneavoastra, din motive de siguranta.

 

Cand au fost produse: un numar de patru cifre, de genul 1015 sau 1218, va spune saptamana si anul in care au iesit respectivele anvelope. De exemplu, ca sa ne raportam la exemplele noastre, 1015 inseamna a zecea saptamana din anul 2015, iar 1218 inseamna a doisprezecea saptamana din 2018.

Prin acest cod va veti da seama, prin urmare, si cat de vechi sunt anvelopele, aceasta informatie fiind destul de importanta atunci cand estimati si gradul de uzura a unui set cumparat la mana a doua.

 

Eticheta: pe eticheta anvelopelor apar alte informatii utile. O litera de la A la G o sa va spuna cat de mult va influenta cauciucul consumul de combustibil. A este cel mai bun, iar G cel mai slab, adica consumul cel mai mult. La simbolul cu aderenta pe ud, vedeti tot litere de la A la G, prima insemnand cel mai bun control pe carosabil ud.

Iar mai jos, s-ar putea sa vedeti nivelul de zgomot, exprimat in decibeli. Cu cat acesta este mai jos, cu atat intensitatea va fi mai joasa, dar si cauciucul mai scump. Nota: ce trece de 80 de decibeli s-ar putea sa duca, in timp, la probleme cu auzul.

 

Brand: cand cautati cea mai buna anvelopa, marca nu ar trebui neglijata. O sa va oferim cateva nume, pe categorii: cele considerate premium sunt Bridgestone, Dunlop, Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli si Nokian. Sigur cunoasteti cel putin cateva nume, de aici.

La categoria de mijloc, putem mentiona Kleber, Nexen, Toyo, Firestone, Bf Goodrich, Vredestein, Fulda, General Tire si Hankook. In final, la categoria de buget, mentionam Sailun, Tracmax, Torque, Hifly, GIslaved, Viking, Debica si Riken. Unele din acestea din urma sunt, de fapt, produse sub firmele mai mari, de la categoria de branduri premium.

 

 

Astfel, acum sunteti mai bine pregatiti sa cititi codurile si eticheta unui set de anvelope, pentru a sti cat sunt de potrivite masinii dumneavoastra, dar si stilului de condus. Pentru mai multe informatii despre aceste produse, in cazul in care mai sunt lucruri pe care nu le stiti, va invitam sa explorati sectiunea noastra cu raspunsuri la intrebarile cele mai frecvente:

 

 

 

Intrebari frecvente

 

La ce trebuie sa te uiti cand compari anvelope?

O gama larga de pareri despre cele mai bune anvelope spun ca, atunci cand evaluati un set nou de astfel de produse, conteaza aspectul profilului lor.

De exemplu, canelurile lungi inseamna o eliminare rapida a apei, iar striatiile (lamele de cauciuc) vor imbunatati aderenta, daca sunt in numar mare. Un profil mai plat va fi mai bun atunci cand luati curbele, iar un ciuciuc mai rigid inseamna un control mai bun asupra autoturismului.

In linii mari, va trebui sa luati pas cu pas toate datele de pe codul si eticheta lor, pentru a va da seama care este cea mai potrivita. Uitati-va la ghidul nostru de cumparaturi (mai sus), in care detaliem ce inseamna fiecare cifra si fiecare caracter.

 

 

Cat costa, in medie, sa comanzi un set complet de anvelope online?

Raspunsul, la aceasta intrebare, ar trebui oferit pe categorii de produse. Pentru masinile obisnuite, puteti gasi anvelope de la sub 180 RON pana la peste 300 de RON, iar preturile cresc pe masura ce acestea devin mai performante. De la firmele mari, precum Michelin, preturi de peste 400-500 RON per anvelopa sunt frecvente.

Fireste, pentru camioane si alte vehicule mari, valoarea acestora o sa fie mai mare, datorita marimii si capacitatii lor de sarcina – preturile lor pornesc de la 500 si merg pana la circa 4000 de RON, pentru cele de tir de mare tonaj.

In cazul autoturismelor exotice, precum Ferrari, Lamborghini sau Porsche, pneurile se invart de la 1000 de RON la peste 2000 de RON, in functie de modelul de autoturism despre care vorbim.

 

Sunt bune anvelopele second hand? Cat de sigure sunt?

Este de la sine inteles ca orice produs deja folosit nu se va compara cu unul nou, insa nivelul de risc pe care il reprezinta anvelopele utilizate variaza, depinzand si de stilul in care conduceti.

Daca va place viteza si aveti un stil mai agresiv pe sosea, atunci ar fi bine sa ocoliti piata SH la anvelope, pentru a evita inclusiv sa faceti pana frecvent. Daca, insa, conduceti prudent, nu aveti o masina foarte puternica si aveti experienta suficienta la volan, atunci nu exista prea multe riscuri, in cazul in care luati cauciucuri deja folosite.

 

Ce spune legea despre cauciucurile de iarna?

Conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei, numarul 192/2002, sunteti obligat/a sa utilizati anvelope iarna de indata ce pe carosabil se vede zapada, gheata sau polei. Insa, aceste conditii de mediu nu isi fac aparitia la o anumita data pe calendar – cum sa stiti, in cazul asta, cand trebuie sa va schimbati cauciucurile?

Sunt doua sfaturi pe care vi le putem da in aceasta privinta. Un prim sfat este sa fiti atenti la prognozele meteo: daca aveti de facut un drum prin munti, chiar si primavara ori toamna, atunci ar fi indicat sa va instalati un set de anvelope iarna.

Daca, in schimb, ramaneti in zona dumneavoastra constant, cu masina, atunci sfatul nostru este sa instalati respectivele cauciucuri de indata ce temperaturile coboara sub 7 grade Celsius.

Asadar, fiti cu ochii pe termometre, in timpul toamnei! Un al treilea sfat, daca chiar nu doriti sa duceti grija acestui subiect, este sa recurgeti la utilizarea unui set de anvelope all season. Nota: daca sunteti prins fara cauciucurile corespunzatoare, puteti incasa amenzi intre 1305 si 2900 de RON si sa ramaneti fara certificatul de inmatriculare!

 

 

Cum realizez amenajari in gradina din cauciucuri?

Libertatea dumneavoastra in amenajarea gradinii cu anvelope uzate este destul de larga: puteti sa le puneti pe sol, umplandu-le cu pamant, exact ca niste ghivece, ori puteti sa le taiati in jumatate, pentru a le plasa pe sol, ca niste cocoase ce marginesc aleile, de exemplu.

Daca dispuneti de cauciucuri mari, de tractor, atunci vi se mai pot sugera cateva idei, precum utilizarea acestora ca leagane, legandu-le cu lanturi de un suport aflat la inaltime.

Puteti sa puneti si cateva anvelope ieftine, uzate, una peste alta, lipite cu adeziv solid, atarnandu-le de o ramura de copac, pentru a putea fi utilizate ca sac de box (atentie, insa, folositi manusile, ca sa nu va raniti!). Multe alte idei va pot veni, daca aveti inspiratie si suficient timp si spatiu pentru a vi le pune in aplicare.

 

 

 

Anvelope noi versus anvelope resapate

 

Exista destul de multe discutii cu privire la alegerea anvelopelor resapate, in defavoarea celor noi. Merita, oare, sa economisiti bani astfel? Exploram acest subiect in paragrafele urmatoare, cautand puncte de vedere pro si contra si incercand sa aflam ce sa nu facem cand schimbam pneurile. Insa, mai intai, sa vedem ce inseamna anvelope resapate:

 

Ce inseamna “resapat”?

In linii mari, o anvelopa resapata reprezinta niste produse refacute dintr-un cauciuc mai vechi, peste care se adauga o banda de rulare noua. Putem sa oferim si comparatia cu adidasii de alergat, carora li s-a adaugat o talpa noua, dupa uzarea celei vechi, dupa multi kilometri.

Dat fiind faptul ca se sare peste mare parte din procesul de fabricare al anvelopei, este de la sine inteles ca produsul final, cauciucul resapat, va fi considerabil mai ieftin decat unul nou.

 

 

Da, sunt mai ieftine, insa care sunt dezavantajele?

Pe langa faptul ca economisiti mai multi bani optand pentru un set de anvelope resapate, este greu sa gasim vreun alt avantaj notabil la aceste produse. Dezavantajele, insa, sunt sursa discutiilor la care ne-am referit in introducere.

Sa vorbim putin despre ele: in primul rand, la aceleasi dimensiuni, cauciucurile respective sunt mai grele, fata de cele noi, nu doar din cauza aditiei de material, ci si din cauza prezentei adezivului. In al doilea rand, sa nu va asteptati ca acestea sa contina cauciuc de inalta calitate.

In plus, datorita procesului de resapare, s-ar putea ca acestea sa nu fie la fel de bine echilibrate ca unele noi, ceea ce s-ar traduce in vibratii accentuate, la viteze ridicate, dar si o necesitate pentru mai mult plumb, la echilibrare, atunci cand ne ducem la un service.

Exista si sansele sa aiba loc scapari de aer, mai ales daca le utilizati la viteze mari. Acest lucru este explicat de faptul ca suprafetele aditionale de cauciuc nu sunt perfect etans lipite de substratul pneului.

In plus, si acest substrat, adica structura anvelopei originale, va fi uzata deja, in momentul in care se adauga material pe aceasta. Prin urmare, per total, am putea sa spunem ca nu exista parti bune la aceste produse, din punct de vedere fizic, material. Asadar, exista motive sa le cumparati? Posibil, insa trebuie sa tineti minte cateva lucruri:

 

Cui i se potrivesc anvelopele resapate?

Haideti sa stabilim cateva lucruri despre profilul soferului care ar putea sa recurga la astfel de produse: in primul rand, experienta si precautia ar trebui sa fie doua elemente care sa caracterizeze persoana respectiva.

Daca preferati vitezele mari si manevrele indraznete, atunci orientati-va catre anvelopele noi. Mai mult decat atat, si masina conteaza, un autoturism puternic fiind vulnerabil, daca piesele cu care ia contact carosabilul nu sunt de calitate.

 

 

Am putea spune ca se justifica cumpararea anvelopelor resapate atunci cand doriti sa echipati pentru drum o masina veche, condusa cumpatat pe drumuri de oras. Daca doriti sa o vindeti, de exemplu, fara a investi mult in ea, atunci se justifica sa cheltuiti mai putin pentru toate piesele necesare.

Cateva ultime observatii: anvelopele resapate, proaspat-cumparate, sunt mai bune decat unele uzate, care au fost odinioara noi. In plus, este si puternic recomandat ca, pe sezon rece, sa dispuneti macar de niste anvelope de iarna ieftine pentru vremea respectiva, fie ele si resapate, acestea fiind mult mai sigure decat niste anvelope noi, de vara.