Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Prima data au fost realizate jantele din magneziu, insa din cauza faptului ca nu erau rezistente in timp, acestea au fost inlocuite cu cele din aluminiu. Chiar daca au un aspect estetic, rotile din aceasta categorie nu sunt indicate masinilor mari, deoarece duce la un consum de carburat mai mare decat cele din otel.

 

Toate autoturismele sunt dotate cu jante, insa cele din aliaj sunt mai apreciate de cei care pun accent pe aspectul masinii. Totusi, pana sa se ajunga la acest nivel de dezvoltare al acestora s-au intamplat diverse lucruri. Unele dintre ele ti le relatam si noi in randurile care urmeaza.

 

Jantele din magneziu – utilizate la inceput de piloti

Jantele realizate din aliaj de magneziu au fost turnate cu ajutorul unei matrice si purtau denumirea de “roti magice” sau “roti mag”. Initial, acestea au fost folosite de catre pilotii de curse, iar ulterior au cunoscut popularitatea si in randul utilizatorilor obisnuiti, incepand cu anii ‘60.

Acelasi termen a continuat sa fie utilizat si pentru jantele realizate din aluminiu, plastic sau orice material. Acestea erau folosite si pentru biciclete, skateboard sau scaune cu rotile. Jantele realizate din magneziu pur nu se mai produc la ora actuala, deoarece s-a constatat ca sunt sensibile la coroziune si se crapa mai repede, fata de alte aliaje. 

Totusi, acestea mai pot fi gasite la masinile de epoca, din perioada clasica. Cu toate astea, in ultimul deceniu, diverse institutii abilitate din SUA au efectuat mai multe teste si au ajuns la concluzia ca potentialul inflamabil al magneziului nu mai este o problema. Tehnologiile noi aparute ajuta la tratarea suprafetei, astfel incat aceasta sa nu mai fie afectata de rugina, extinzand astfel durata de utilizare a jantelor din acest metal.

 

 

Aparitia modelelor din aluminiu – un pas important in dezvoltarea industriei

Pe la jumatatea anilor 1960 rafinariile de aluminiu au inceput sa produca astfel de roti, cu intentia de a lansa pe piata modele mai rezistente la uzura si coroziune. In timp, s-a constatat ca obiectele realizate sufereau o ductilitate (capacitatea metalului de a se intinde, atunci cand este supus presiunii) de cel mult 3%, iar multi specialisti afirmau ca acest lucru se intampla din cauza magneziului din compozitie. 

Acest lucru nu era tocmai adevarat, deoarece ductilitatea aparea din cauza faptului ca rotile erau slab turnate in aliaj. Odata imbunatatit acest aspect, jantele realizate din aluminiu au luat locul celor din magneziu, devenid astfel produse de inalta clasa, folosite in categoria sporturilor cu motor. Acestea erau atat de cautate si pentru ca aveau un pret de achizitie mai avantajos, comparativ cu alte materiale.

 

Folosirea rotilor din aliaj este utila doar in anumite cazuri

Cei mai multi utilizatori vor sa foloseasca roti din aliaj, deoarece sunt mai usoare si au un design atragator, infrumusetand astfel aspectul masinii. Pe de alta parte, inlocuirea clasicelor jante din otel cu cele de aliaj poate duce la o economie de carburant si la o manevrabilitate mai usoara. 

Cu toate astea, acest lucru nu este valabil si in cazul masinilor mari (de exemplu: tiruri, tractoare sau camioane). Potrivit unor studii, s-a demonstrat faptul ca, economia de combustibil nu are loc si in cazul anvelopelor de dimensiuni mari. 

De asemenea, s-a observat ca in timpul utilizarii autoturismului zgomotul este mai mare, decat in cazul jantelor din otel.

 

Jantele pot fi realizate in mai multe moduri

Procesul cel mai des utilizat pentru realizarea rotilor este forjarea. Acesta presupune parcurgerea mai multor etape, cum ar fi: incalzirea, rularea, aplicarea presiunii si ciocnirea. Din cauza faptului ca realizarea rotilor este atat de complicata, costurile de achizitie sunt mai mari. 

Produsul finit este usor, iar ductibilitatea si durabilitatea este mai mare, deoarece structura moleculara a aliajului se schimba. Cu ajutorul acestei metode pot fi realizate roti dintr-o singura bucata, din doua sau trei piese.

Cele realizate prin turnare la presiune inalta se obtin folosind o matrita. Aceasta exercita o forta de inchidere puternica si astfel sablonul ramane inchis. Cu ajutorul unui pistol, magneziul topit este turnat cu presiune, iar in momentul in care se intareste, matrita este deschisa. 

Roata obtinuta se echilibreaza, iar apoi poate fi oferita spre vanzare. Jantele confectionate in acest mod au un pret de achizitie mai avantajos si aspectul se va mentine mult timp, deoarece nu ruginesc. Cu toate acestea, sunt mai putin ductibile si au o rezistenta mai mica.

Matritele de otel sunt folosite pentru realizarea produselor la o presiune joasa. Dedesubtul formei se pune un creuzet plin cu magneziu topit, iar cu ajutorul presiunii realizate de amestecul cu gaz, metalul este fortat sa urce pe un tub si astfel ajunge in sablon. Rotile obtinute astfel au o mai mare ductibilitate, fata de cele realizate, folosind presiunea inalta, insa nu ajung la nivelul celor realizate prin forjare.

 

 

Avantajele si dezavantajele folosirii jantelor realizate din aliaj

Jantele produse din aliaje sunt mai usoare comparativ cu cele realizate din otel. Greutatea redusa ofera o aderenta mai buna la sol si implicit un consum mai mic de combustibil. De asemenea, fac condusul mai usor, imbunatatind abilitatea de franare si diminuand defectiunile din cauza supraincalzirii.

Acestea nu sunt la fel de rezistente la coroziune, astfel ca trebuie acoperite cu vopsea sau acoperite cu huse pentru roti. Chiar si asa, dupa cel mult 5 ani, trebuie sa reconditionezi jantele, pentru ca isi vor pierde aspectul. Produsele din aliaj sunt apreciate de multi utilizatori, deoarece pot avea un design complex si indraznet, astfel incat sa infrumuseteze aspectul intregii masini. 

Acestea pot fi distruse de coroziune galvanica. Din acest motiv, pneurile se scurg de aer, iar pentru a evita acest lucru, trebuie sa iei masuri corespunzatoare. Sunt mai dificil de reparat, in cazul in care se indoaie, de aceea intretinerea lor este mai costisitoare, decat in cazul celor realizate din otel.

Costul de realizare al jantelor din aliaj este mai mare decat cel al variantelor din otel, motiv pentru care nu sunt incluse in pachetul standard al automobilelor, ci sunt comercializate ca elemente suplimentare la masinile care au un pret de achizitie mediu. Astfel ca, daca vrei sa iti personalizezi autoturismul, va trebui sa scoti mai multi bani din buzunar.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Enkei este unul din producatori de top al jantelor realizare din aliaj, deoarece lanseaza pe piata modele usoare si rezistente, pentru masinile comerciale, dar si variante pentru autoturismele folosite in circuitele de Formula 1. Compania Ronal a produs roti din aliaje pentru masini mari, iar cei de la Moxon a realizat prima roata din otel cromat.

 

Daca esti curios sa stii cum a evoluat piata jantelor din aliaje si cum s-au dezvoltat marii producatori, citeste articolul si afla o multime de informatii interesante.

 

Enkei – un brand japonez

Brandul Enkei a luat nastere in 1950, in Japonia. Numele este format din doua cuvinte, care traduse inseamna “roata usoara”. Initial, compania se ocupa cu producerea oricarui element metalic ce putea fi realizat din aliaj usor, de la piulite la piese pentru motociclete sau barci.

Realizarea jantelor a inceput in jurul anului 1967, cand s-a inaugurat prima fabrica de roti. Inital s-a spus ca acestea nu au aceeasi calitate ca si cele chineze, insa in timp cei de la Enkei au dezvoltat diverse tehnologii si utilaje, iar productia realizata a fost supusa unor teste. 

Cu ajutorul acestora au reusit sa obtina jante usoare si rezistente. Produsele realizate respecta standardele si sunt evaluate cu ajutorul unui test numit Spect-E, care verifica rezistenta la impact si la uzura.

Brandul este recunoscut si pentru realizarea rotilor de raliu sau a celor de drift. Datorita faptului ca jantele realizate sunt usoare si rezistente, tot mai multi piloti de curse aleg acest producator. In anul 1995, compania a fost furnizorul oficial de roti pentru Formula 1, realizand jante usoare din magneziu.

De-a lungul timpului a fabricat sute de modele, insa in momentul de fata realizeaza sase game de roti: SUV (caracterizate prin dimensiuni mari si spite dure), Performance (au un design elegant), Clasic (special concepute pentru masinile vechi), Curse (realizate pentru formula 1), Tunning sau Racing Revolution.

 

 

Compania Borent

La baza a fost o companie familiala constituita in anul 1881, iar denumirea a fost inspirata de la numele fondatorului Gustav Borbet. Dupa 50 de ani, adica in anul 1928, firma a inceput si realizarea jantelor din aliaj. 

Ulterior, a devenit lider mondial si s-a facut remarcata, datorita tehnologiilor inovatoare si a designului simplu, dar in acelasi timp elegant. In acest moment brandul are pe piata in jur de 2000 de modele concepute pentru autoturisme sport, de curse sau clasice. 

Avand in vedere nivelul de dezvoltare, compania are in acest moment noua locatii, in tari precum: Germania, Austria, SUA sau Africa de Sud si peste 4600 de angajati. Aceasta a devenit partener cu o multime de producatori de autoturisme, printre care se numara si: Audi, BMW, Mercedes sau Volskwagen. 

Datorita calitatii superioare si a inovatiilor aduse in domeniu, brandul a primit recunoastere la nivel international si jantele sunt comercializate pe tot globul.

 

Ronal – producator german de top

Karl Wirth este cel care a pus bazele formarii acestuia, in anul 1969, in Germania. Fiind sofer de curse, a constatat ca este nevoie de roti din aluminiu. In timp, acesta a devenit unul dintre cei mai recunoscuti producatori de jante din aliaj usor, la nivel global. 

Prima fabrica a fost inaugurata in Franta, in anul 1978, iar in 2007, brandul a fuzionat cu Speedline, un producator italian, acoperind astfel si segmentul masinilor comerciale (camioane, autobuze sau remorci), dar si segmentul format din autoturisme de Formula 1.

In anul 2012, compania a inceput realizarea rotilor forjate, iar in 2013, unindu-se cu o fabrica australiana, a lansat prima janta realizata din carbon. In momentul de fata, sediul central este in Härkingen si are peste 8000 de angajati, impartiti in 11 fabrici prin Europa si Asia.

 

 

Grupul Uniwheels – un producator de top de pe piata europeana

Compania a fost fondata in anul in 1960, de catre Alutec Leichtmetallfelgen. Acesta produce mai multe branduri de renume, printre care se numara si: Alutec, Anizo sau Rial. Producatorul are in portofoliu sau mai multe tipuri de modele adresate atat consumatorilor premium, cat si celor economice, comercializate intr-o multime de tari din intreaga lume.

 

Compania Moxon

Brandul a luat nastere in 1968, realizand roti pentru utilajele agricole, apoi a dezvoltat o tehnologie special conceputa pentru jantele de masini mari si camioane. In anul 1990, compania a cucerit si segmentul industriei auto. 

In umatorul an, brandul lanseaza pe piata prima roata realizata complet din otel cromat si semneaza un acord prin care patrunde si pe piata auto din Thailanda. Cu o retea internationala bine dezvoltata si instalatii de productie situate strategic, castiga recunoasterea in intreaga lume. 

Datorita extinderii, compania poate elimina costurile logistice si impiedica realizarea duplicatelor. In prezent, realizeaza roti auto din aluminiu turnat, ce ofera un grad ridicat de fiabilitate, dar in acelasi timp ofera posibilitatea cumparatorului sa aleaga diferite placari sau finisaje.

 

Marca Alcoa – un nume reprezentativ pentru jante de mari dimensiuni

Compania Alcoa s-a facut remarcata pe piata industriei auto, datorita faptului ca a produs prima roata forjata, din aluminiu, pentru masini mari. Acest lucru se intampla in anul 1948. 

Produsul a fost apreciat de multi utilizatori, deoarece ajutau conducatorii auto sa economiseasca combustibil. Pe de alta parte, aceste jante erau mai usor de schimbat decat cele din otel, de aceea erau reduse si cheltuielile cu intretinerea.

In portofoliu brandului, cumparatorii pot gasi roti pentru autobuze, remorci de mare tonaj, camion (usor sau greu) sau autoutilitare.

 

 

ZNA – un brand de renume din China

Este una dintre cele mai mari companii existente in China. Aceasta a fost fondata in anul 1990 si s-a facut remarcata pe piata in domeniu, datorita faptului ca producea intr-un timp scurt, un numar mare de roti, pentru autoturisme sau motociclete. 

Acest lucru era posibil, pentru ca activitatea din interiorul fabricii era foarte tehnologizata cu ajutorul unor utilaje ultraperformante. Produsele sunt comercializate in tari de pe mai multe continente, de aceea brandul se regaseste pe lista celor mai buni producatori de jante din aliaj (aici o lista comparativa).

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Ovalizarea discurilor de frana poate duce initial la vibratii cu intensitate mica, iar in cazul in care acestea devin puternice, trebuie sa le recentrezi. Uzarea capetelor de bara si a bieletelor poate fi o cauza a trepidatiilor, de aceea este indicat sa verifici starea acestora. Din cauza drumurilor pline de gropi, in timpul mersului rotile se dezechilibreaza si jantele isi modifica forma, iar acest lucru poate duce la miscari necontrolate ale volanului.

 

Daca te confrunti cu vibratii ale volanului, indiferent cu viteza la care te deplasezi, inainte de a merge la mecanic, ar trebui sa afli care pot fi motivele acestei defectiuni. Mai jos iti prezentam cateva cauze ce duc la aparitia trepidatiilor, ca sa stii la ce trebuie sa te astepti, cand vei ajunge la service.

 

Prima cauza poate fi: ovalizarea discurilor 

Trepidarea volanului, in momentul diminuarii vitezei, este cauzata de o problema a franelor. Discurile de frana nu mai sunt asezate paralel cu etrierele si cu placutele. Acest lucru se numeste in termeni mecanici ovalizare. 

Chiar daca forma discurilor ramane aceeasi (rotunda) si nu se modifica, descentrarea acestora se numeste asa. Ovalizarea poate aparea la masini din doua cauze: piesele autoturismului sunt de o calitate indoielnica sau modul de condus este unul gresit. 

Vibratul volanului apare, initial, atunci cand franezi la o viteza mare, iar apoi simptomul se manifesta si in momentul in care masina se misca mai incet. Ca sa poti remedia problema, este indicat sa rectifici pozitia discurilor sau sa le inlocuiesti, daca sunt uzate.

 

 

Cea de-a doua cauza: bieletele de directie

Bieletele sunt niste elemente care unesc capetele de bara cu caseta de directie si in acelasi timp formeaza legatura dintre volan si roata. Socurile care au loc in timpul mersului se trimit de la roata catre volan, prin intermediul acestor componente metalice.

De aceea, dupa un anumit timp, din vina gropilor si a fortarii volanului, atunci cand iei curbe, elementele metalice de tip bila se tocesc. In cazul in care bieletele ori capetele de bara sunt afectate de uzura, volanul incepe sa vibreze puternic in timpul mersului. 

Daca aceasta este cauza trepidatiilor, vei putea identifica usor, deoarece atunci cand calci in groapa se va auzi un fier care zgarie alt fier, iar acest lucru poate fi deranjant. Sunetul va aparea mai ales atunci cand iei viraje mai stranse sau cand calci in gropi.

Aceste componente metalice de legatura nu pot fi reconditionate, ci cand se tocesc, trebuie inlocuite. Pretul de achizitie este unul redus. Substituirea poate fi necesara de mai multe ori pe an, mai ales atunci cand parcurgi distante mari cu autoturismul, deoarece starea drumurilor este precara.

 

Cea de-a treia cauza: caseta de directie

Trepidatul volanului mai poate aprea si atunci cand exista probleme la caseta de directie. Elementele raspunzatoare de directia autoturismului se afla in permantenta in miscare, iar cu timpul se deterioreaza. 

In momentul acela apare si o miscare, mica ca intensitate, ce nu poate fi controlata de sofer. Trepidatiile se simt chiar si atunci cand circuli cu viteza mica, dar acesta este un lucru bun, deoarece iti semnalizeaza o defectiune la caseta de directie, ceea ce poate cauza un grav accident de circulatie. 

Nefunctionarea corespunzatoare nu mai permite soferului sa coordoneze autoturismul. De cele mai multe ori, atunci cand apar defectiuni la aceasta componenta, au loc si scurgeri de lichid. Asadar, daca simti amumite vibratii in timpul mersului si observi pete de ulei dedesubtul motorului, du-te la mecanic si verifica starea casetei de directie.

 

 

Cea de-a patra cauza: defectiuni ale beletei antirului

Beleta antirului poate fi o alta componenta, care atunci cand se uzeaza duce la vibratii ale volanului. Se aseamana cu un capat de bara si indeplineste aceeasi functie ca aceasta, adica leaga doua elemente diferite. 

Realizeaza legatura dintre bara stabilizatoare si beculetele masini, fiind formata dintr-o bara prevazuta cu bila de otel, invelita in cauciuc. Cu timpul, praful si umezeala patrunde intre metal si cauciuc, ceea ce determina coroziunea otelului, iar bila incepe sa se miste. 

In acest caz soferul aude un sunet asemanator cu o bataie metalica, care in timp se intensifica si creeaza trepidatii in timpul condusului. Ca sa elimini acest disconfort, trebuie sa verifici gradul de uzura al beletelor (si daca este nevoie sa le schimbi), iar in cazul in care acestea sunt in perfecta stare, asigura-te ca toate elementele metalice sunt bine insurubate si nu exista nici o trepidatie sau joc.

 

Cea de-a sasea cauza: motorul

Chiar daca se intampla rar si motorul poate fi unul din motivele pentru care masina are trepidatii in timpul condusului. Atunci cand aprinderea nu este suficient de intensa, nu primeste suficient carburant sau aer, acesta transmite o vibratie intensa in toata masina, inclusiv pe volan. 

Cand aceasta componenta este defecta, vei constata ca in timpul mersului acceleratia e slaba, autoturismul nu merge corespunzator la anumite trepte de viteza sau incepe sa trepideze, dupa o anumita distanta parcursa. 

Primul pas pe care trebuie sa il faci in acest caz este sa verifici filtrul de patrundere a aerului, cel al carburantului si bujiile. Daca constati ca toate aceste elemente sunt in regula si nu sunt uzate, trebuie sa mergi la un mecanic, pentru o diagnoza computerizata.

 

 

Cea de-a saptea cauza: rotile sunt dezachilibrate sau jantele sunt deformate

Atunci cand rotile nu sunt echilibrate corespunzator, pot aparea anumite vibratii in timpul condusului. Dezechilibrarea poate aparea din cauza gropilor sau a anumitor obiecte contondente care strapung cauciucul, insa nu il desumfla. Ca sa remediezi aceasta problema, trebuie sa mergi la vulcanizare, dar, daca anvelopele sunt de o calitate indoielnica sau uzate umflarea acestora nu va remedia trepidatiile, ci va trebui sa schimbi cauciucurile.

Partile metalice pe care sunt puse anvelopele se pot deforma din cauza denivelatilor existente la nivelul asfaltului. Aceasta problema poate duce si ea la vibratii ale volanului, mai ales atunci cand circului cu viteza. Ca sa nu apara aceasta problema, trebuie sa ai mereu anvelopele si jantele echilibrate si indreptate. De regula, defectiunea se rezova usor, daca mergi cu masina la mecanic si nu este deloc costisitoare.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 13.07.20

 

Jante aliaj – Opinii si recenzii in 2020

 

Posesorii de autoturisme care doresc sa imbunatateasca aspectul estetic al masinilor de care dispun vor opta, aproape intotdeauna, pentru achizitionarea de jante de aliaje cu performante ridicate. Pentru anul curent, noi recomandam in primul rand setul pentru autoturisme Volkswagen 3G B8, compatibil si cu Skoda, Seat ori Audi. Jantele sunt de constructie demontabila, performanta, iar ca design, prezinta un echilibru intre sportiv si discret. Au 16 inch in diametru, fixare pe cinci gauri si PCD de 112 milimetri Ca o a doua recomandare, oferim un produs pentru Dacia si Renault, compatibil cu Logan si Sandero, care se face remarcat prin pretul avantajos: Renault SET8200698222.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cea mai buna!

Volkswagen 3G B8
Click aici pentru pret!

Se potrivesc pe foarte multe modele de la grupul Volskwagen (inclusiv Skoda si Seat). Au o constructie detasabila, de performanta, iar in oferta aceasta, sunt livrate in numar de patru, ceea le avantajeaza ca pret.

Sunt vandute cu sigla VW din start, ceea ce inseamna ca s-ar putea sa doriti sa schimbati capacele din centru, daca dispuneti de o alta marca de autoturism.

Produsul acesta este de o calitate foarte buna si isi merita banii. Pentru cei care doresc achizitii rapide, este recomandarea noastra pentru diametrul de 16 inch al rotilor autoturismului aflat in posesie.

A 2-A OPTIUNE!

Renault SET8200698222
Click aici pentru pret!

Pentru posesorii de Dacia Logan si Sandero, dar si de Renault, este o oferta la un pret extrem de avantajos. Ca design, ofera un echilibru placut intre discret si sportiv, iar finisajul lucios elimina din riscurile de deteriorare.

Este un model pentru masinile obisnuite, iar multi soferi vor dori o janta ceva mai sportiva, cu spite mai subtiri, in special daca sunt pasionati de tuning.

Per total, este oferta pentru piata larga, fara multe pretentii si fara un impact vizual iesit din comun. Sunt rezistente, accesibile, iar comercializarea lor in set de patru le sporeste avantajul costului redus.

A 3-a Optiune!

ENZO EB78SA45
Click aici pentru pret!

Designul sportiv, cu spite groase, alaturi de finisajul argintiu mat, va atrage privirea destul de repede. Se potrivesc si cu o gama mare de autoturisme, iar producatorul specifica ca sunt omologate si pentru lanturi de iarna.

S-ar putea sa fie nevoie de atentie deosebita cand prindeti roata, va trebui sa cunoasteti bine ordinea in care cele cinci prezoane vor trebui stranse.

Acest model de janta de aliaj se potriveste bine gusturilor celor ce doresc spatii largi intre spite, ca sa se vada discurile de frana. Ca pret, ele reprezinta un echilibru, nefiind nici printre cele ma ieftine, dar nici printre din gama exorbitanta.

 

 

Pareri despre cele mai bune jante aliaj

Am grupat produsele pe care le recomandam pe cateva categorii, in functie de diametrul jantei, pentru a ajuta cat mai bine orientarea catre oferta compatibila cu autoturismul dumneavoastra. Totodata, am inclus si cateva accesorii la sfarsit (precum capace jante din aliaj), in cazul in care va trebuie si asa ceva:

 

 

Jante aliaj 16 inch:

 

Volkswagen 3G B8  

 

Acest set de jante aliaj 16 5×112 nu este doar pentru modelul Passat, ci se potrivesc foarte bine si pe modelele Golf, Touran, Jetta, New Beetle ori Caddy. De asemenea, nu exista nicio problema daca fixati jantele pe alte marci de autoturisme sub grupul VW: Skoda, Seat ori Audi. Au un diametru de 16 inch, latimea de 6,5 inch, PCD de 112 milimetri si ET de 41 milimetri, prinderea fiind pe cinci gauri.

Jantele sunt de constructie demontabila, iar asta explica si pretul lor, relativ ridicat. Finisajul este de un argintiu lucios, iar greutatea individuala este de 10 kilograme, in total fiind incluse patru jante, in pachet.

Produsele sunt originale, fabricate chiar de firma Volkswagen, iar ele poarta sigla respectiva in centrul fiecarei roti, prin urmare s-ar putea sa fie oarecum nepotrivite (din punct de vedere estetic) pe un Audi, de exemplu. Insa, aceast mic inconventient se poate repara, reinlocuind capacul central cu cel ce poarta sigla masinii pe care o aveti.

 

 

 

Alcar 130000

 

Daca doriti un model de janta din aliaj de 16 inch proiectat pentru mai multe tipuri de autoturism (adica universal), noi va recomandam aceasta oferta, de la Alcar, o companie elvetiana. Ele sunt destinate in special pentru modelele Audi A3, Volkswagen Touran, Golf si Jetta, sau pentru unele modele de la Seat, precum Leon sau Altea.

Latimea lor este de 6,5 inch, au cinci gauri de prindere, PCD de 112 milimetri si ET de 50 milimetri. Constructia fiecarei jante este de tip monobloc, finisajul de un mat argintiu, iar oferta pe care o descriem aici, este la bucata. Nu dorim sa uitam sa mentionam pretul acestui produs, mai mult decat avantajos.

Utilizatorii care au scris recenzii au oferit laude atat costului redus, cat si avantajelor financiare cand le reparati, aceste jante fiind usor de reconditionat. Unele recenzii, insa, au vorbit despre mici probleme la prinderea pe Volkswagen Jetta, unde ar putea fi necesare niste adaosuri de material.

 

 

 

DOTZ Kendo OKEP8KA48

 

Aceste jante din aliaj de 16 inch se adreseaza urmatoarelor marci: BMW, Skoda, Volkswagen, Audi, Seat, Mercedes Benz si MINI, daca se potrivesc ca dimensiuni si daca, desigur, va place designul negru mat, cu spite destul de subtiri, ce permit sa se vada clar discurile franelor masinii.

Ca pret, sunt medii, iar constructia lor este de tip monobloc forjat, cu greutatea individuala de 8,65 kilograme per janta. Au cinci gauri de prindere la un PCD de 112 milimetri, iar valoarea de offset (ET) este de 48 milimetri. Latimea lor este de 7 inch. Datorita designului lor, permit si atasarea usoara a senzorilor pentru presiunea din cauciucuri, iar greutatea relativ usoara le fac preferate de amatorii de performanta.

Compania producatoare va pune la dispozitie si o serie de capace centrale, ventile si prezoane de diverse culori, in cazul in care doriti sa vopsiti cat mai uniform janta dumneavoastra.

 

 

 

 

Jante aliaj 15 inch:

 

Renault SET8200698222

 

Nu ar fi fost corect sa excludem cititorii care cauta jante aliaj Logan sau pentru alt tip de Dacia, precum Sandero. Acest set include patru astfel de piese, cu specificatiile urmatoare: diametrul de 15 inch, patru gauri de prindere la un PCD de 100 milimetri si un offset, sau ET, de 43 milimetri.

Constructia lor este de tip monobloc turnat, prin urmare este de inteles si pretul destul de redus, la care sunt comercializate. Finisajul gri lucios, dar si spitele usor curbate, destul de groase, le ofera o anumite discretie, fara sa atraga privirea prea ostentativ. Acest lucru poate fi preferat de unii posesori de Dacia, in timp ce altii vor dori un design mai sportiv.

In orice caz, este o oferta de tip janta aliaj 15 inch care merita luata in calcul, mai ales cand aveti un buget restrans!

 

 

 

Dezent TTZK2BP40E

 

Cu un design foarte sportiv, axat pe spite subtiri, zece la numar, grupate cate doua in forma de stea si cu un finisaj elegant ce imbina argintiul la exterior si negrul la interior, este greu sa rezisti acestui model de janta aliaj 15 inch.

Sunt destinate in special pentru autoturismele de la Dacia si Renault, desi, daca se potrivesc, puteti foarte bine sa le plasati si pe alte modele de masini. La diametrul de 15 inch, au o latime de 6 inch, fiind prinse pe patru gauri cu un PCD de 10 centimetri. Offset-ul lor este de 40 de milimetri, pe un butuc de 60,1 milimetri.

In ceea ce priveste constructia, aceasta este de tip monobloc turnat la presiune joasa, ceea ce le ofera o densitate sporita a aliajului, fapt absolut necesar mai ales daca luati in calcul cat de subtiri sunt spitele. Unul din celelalte avantaje notabila ale acestor jante este greutatea, de sub 8 kilograme (7920 de grame, mai precis)!

 

 

 

MSW 25 MTFP

 

Si acest model de jante din aliaj este unul universal, compania producatoare nespecificand o serie de marci sau de modele pentru care sa le fi adresat. Ca diametru, masoara 15 inch, in timp ce latimea lor este de 6 inch. Se prind pe cinci gauri, iar valoarea lor de PCD este de 114,3 milimetri, cu un offset (ET) de 45 milimetri.

Sunt de constructie monobloc, de calitate superioara, ceea ce explica si pretul lor, destul de ridicat, insa nu exagerat. Punctul lor forte este designul, cu spite subtiri, care se unesc doua cate doua, ceea ce denota eleganta, dar si sportivitate. Cromatic, predomina negrul, cu spatii mari care vor lasa sa se vada discurile de frana, insa partile exterioare sunt de un argintiu ce contrasteaza puternic cu fundalul.

Greutatea individuala a fiecare jante este de 8,3 kilograme, iar per total acest produs este o solutie atractiva pentru cei ce doresc sa isi faca masina mai frumoasa!

 

 

 

 

Jante aliaj 17 inch:

 

ENZO EB78SA45

 

Sa nu va ganditi la Ferrari, atunci cand vedeti numele Enzo al acestui companii. De fapt, modelul pe care il prezentam aici este un tip de janta aliaj Ford Focus, insa se potriveste foarte bine si cu Volkswagen Polo sau cu Alfa Romeo Giulietta, aceste trei modele fiind cele principale pentru care piesele au fost proiectate.

Jantele au un diametru de 17 inch, la o latime de 7,5 inch, cu prindere pe cinci gauri. Valorile pentru dimensiunile PCD, respectiv ET sunt de 112 si 45 milimetri. Constructia produsului este monobloc, prin turnare la presiune scazuta, iar finisajul este de un argintiu mat. Compania mentioneaza si faptul ca au gandit designul respectiv pentru compatibilitatea cu lanturile pentru zapada, suprafata lor fiind destul de rezistenta la zgarieturi.

Chiar daca noi am prezentat varianta de jante aliaj 17 inch, acelasi model mai este disponibil in cinci alte dimensiuni, pornind de la 14 inch.

 

 

 

Anzio Sprind Hyper Silver SPT70745G51-0

 

Prezentam si o oferta de janta aliaj 17 inch: modelul acesta este fabricat de o companie din Germania, cu experienta de mai bine de patru decenii in nisa respectiva de piata. Este de tip universal, iar lista de marci carora i se adreseaza este vasta: de la Dacia, Ford si Hyundai, la Jeep, BMW, Mitsubishi si Porsche, aproape nimeni nu este exclus, cu conditia ca modelul de autoturism sa permita prinderea unei jante mari.

Ca diametru, am mentionat deja cei 17 inch, iar latimea sa este de 7 inch. Se prinde cu cinci gauri, la un PCD de 115 milimetri, offset-ul fiind de 45 milimetri. In ceea ce priveste constructia, aceasta este de tip monobloc turnat la presiune redusa, cu un finisaj argintiu vopsit (nuanta Hyper Silver).

Greutatea unei singure jante este de 15 kilograme – destul de mult – insa nu uitati ca este un model de rezistenta superioara si destul de mare, ca dimensiuni.

 

 

 

 

Jante aliaj 14 inch:

 

MSW 77 MDG

 

Cei care au in posesie masini mici (dar si cei ce doresc un alt look la masini mai mari!) pot dori o janta aliaj 14 inch, precum aceasta. Modelul in sine este de culoare gri carbon inchis, mat, iar el se adreseaza oricarui tip de vehicul i se potriveste, ca sistem de prindere.

Latimea fiecarei jante este de 5 inch, iar prinderea se face cu patru gauri, la un PDC de 100 milimetri, modelul acesta putand fi atasat si pe modelele de Dacia. Valoarea sa de offset este de 35 milimetri, iar tehnica prin care a fost produsa este turnarea sub presiune, constructia sa fiind monobloc. Dupa cum era si de asteptat la jantele de astfel de dimensiuni, si greutatea este avantajoasa, fiecare exemplar cantarind 7,72 kilograme.

Nu mai dorim sa mentionam decat ca, atunci cand decideti sa recurgeti la o roata de dimensiuni diferite fata de cea din fabrica, s-ar putea ca vitezometrul si pedometrul sa arate valori eronate!

 

 

 

Sparco Trofeo 4 GB

 

Aruncand o prima privire la aceasta janta aliaj 14 inch, nu puteti sa nu observati in primul rand design-ul ultrasportiv, cu spite subtiri, grupate doua cate doua, ce debordeaza in forme curbate.

Un al doilea lucru de observat este nuanta de bronz, cu finisaj lucios, care este destul de greu de intalnit la jantele din comert. Ca specificatii, este un model universal, cu latimea de 6 inch, diametru de 14, iar prinderea are loc in patru gauri la un PCD de 100 de milimetri. Valoarea de offset sau ET este de 35 de milimetri.

Constructia este de tip monobloc, prin forjare, prin urmare este de la sine inteles ca si pretul ar putea fi considerat cam ridicat, de unii utilizatori. Ca greutate, aceasta este deosebit de mica, aratand iar atentia data procesului de fabricare: fiecare janta cantareste doar 7300 de grame!

 

 

 

 

Accesorii

 

Capace jante aliaj:

 

VW 3B7601171XRW

 

Posesorii de autoturisme Vokswagen, care au cumparat un set de jante noi, s-ar putea sa doreasca achizitionarea unor capace jante aliaj VW pentru a le inlocui pe cele care ori arata alta marca, ori arata sigla companiei care a produs jantele initial.

Modelul pe care il prezentam aici este exact un astfel de capac, la un pret destul de convenabil, sigla firmei germane fiind usor reliefata, materialul fiind ABS, care este un fel de plastic de tip polimerizat, foarte rezistent la intemperii si la jocuri. Pot rezista in temperaturi de la -20 la +80 de grade si sunt usor de instalat pe roata.

 

 

 

 

Ssv Auto 6U0601151LMHB

 

Aici prezentam si un pachet de patru capace jante aliaj Skoda pentru orice model de la fosta marca Cehoslovaca, care acum este sub Volskwagen. Fiecare dintre acestea este fabricat din plastic, usor de instalat prin apasare, iar diametrul lor este de 55 de milimetri.

Comparativ cu alte modele de astfel de accesorii, putem spune ca cele de aici sunt si destul de convenabile ca pret, iar rezistenta pe care o ofera atat la temperaturi, cat si la umezeala este destul de buna. Producatorul recomanda instalarea lor pe jantele de 15 inch, insa ele s-ar putea fixa si pe alte marimi.

 

 

 

 

Prezoane jante aliaj:

 

Renault 7711239099

 

Aici, va prezentam un set de prezoane janta din aliaj, de la firma Renault, ceea ce inseamna ca ele pot fi si instalate pe autoturismele Dacia. Sunt de tip antifurt, pentru jantele de aliaje de otel, cu specificatiile M12x1,5×25, cu cap de 17 pentru cheie.

Culoarea lor este de un argintiu mat, discret, iar in setul acesta sunt prezente patru prezoane, ceea ce inseamna ca ele vor veni fix la o singura roata pentru o masina gen Dacia Logan ori Sandero. Nu sunt niste accesorii complexe, prin urmare nu avem prea multe alte aspecte de mentionat despre ele.

 

 

 

 

 

Farad vn328

 

Si aceste prezoane janta aliaj sunt de tip antifurt, cu deschidere pentru cheia de 17. Specificatiile lor sunt m12x1,5X28, iar compania producatoare nu specifica vreo marca sau vreun model pentru care aceste accesorii au fost proiectate in mod intentionat.

Sunt turnate dintr-un otel de calitate ridicata iar culoarea lor este un argintiu mat, discret si simplu. Si ca pret, ofera destule avantaje, fiind sub alte modele de acest tip. Unii producatori ofera si pachete cu mai multe prezoane (aici sunt prezente patru), ceea ce o sa va permita sa faceti mai multa economie.

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

La o prima vedere, jantele de masina sunt destul de simple, niste piese de metal care necesita doar verificarea potrivirii cu autoturismul pe care il conduceti. Asa si este, insa fiecare dimensiune si specificatie ar trebui inteleasa, altfel riscati sa cumparati un model aparent compatibil, iar pe urma sa va dati seama ca ceva nu se potriveste, deci l-ati cumparat degeaba.

Mai mult decat atat, o janta aleasa cum trebuie poate spori si performanta masinii dumneavoastra. Haideti sa intram putin in detalii si sa urmarim factorii de alegere a unor jante din aliaj, la preturi bune:

 

Marca: aici nu ne referim la compania care a fabricat modelul de jante (desi si asta merita luata in calcul, intrucat la unele descrieri de produse, puteti intalni si modelul: de exemplu jante aliaj Opel Astra G), ci la compatibilitatea cu masina pe care o aveti.

O buna bucata din oferta pietei consta din jante universale, adica destinate tuturor autoturismelor cu care se potriveste ca dimensiuni (despre ele discutam mai pe larg, mai jos).

 

 

Insa, exista si modele destinate doar anumitor marci, sau chiar unor anumite modele de masina, gandite sa se potriveasca perfect cu acestea. Le puteti identifica si prin faptul ca, in multe cazuri, au si sigla brandului destinat, pe centru (cea de Mercedes, cea de BMW, si asa mai departe).

De multe ori, daca tineti neaparat sa aveti sigla autoturismului in centrul rotii, puteti sa si o atasati peste sigla brandului care a fabricat janta. Gasiti in magazinele online, de exemplu, mici sigle de BMW, ori de alte branduri, ce pot fi comandate separat.

 

Anotimp: cunoasteti ca anvelopele sunt cele create pentru anumite sezoane, insa la unele modele de jante auto aliaj veti avea mentionata si compatibilitatea cu lanturi de iarna, ceea ce este foarte util atunci cand nu sunteti sigur daca ele nu vor fi zgariate cand le aplicati.

 

Dimensiuni janta: sa discutam mai intai despre latime si diametru. Veti intalni coduri precum “jante aliaj 15 4×100” sau “jante aliaj 4×100 r15”. Codul prezinta diametrul (14 sau 15, in exemplele date), numarul de prezoane (4) si cifra PCD (explicata mai jos).

Daca va pricepeti cat de cat la tuning, atunci stiti ca se pot pune unei masini roti de diametru mai mare sau mai mic decat cel din fabrica, insa cele mai multe persoane vor dori jantedin aliaj, la pret bun, identice cu rotile cu care au cumparat autoturismul.

Latimea se refera la dimensiunea spatiului pe care este aplicata anvelopa, iar diametrul este de la sine inteles ca este distanta cea mai mare dintre doua puncte de pe marginea jantei. Vom mentiona aceste specificatii, la fiecare din descrierile de produse din lista noastra de recomandari.

 

PCD/ET: acestea sunt inca alte doua dimensiuni, specifice jantelor. PCD se refera la diametrul cercului imaginar creat de centrele prezoanelor de prindere a jantei pe roata. Daca trasati acest cerc, unind centrele prezoanelor de prindere, veti intelege la ce ne referim. Aici nu exista alta optiune decat PCD-ul sa se potriveasca perfect cu gaurile de prindere pe fuzeta.

Sa discutam putin despre cealalta dimensiune, ET, care este o prescurtare de la  “einpresstiefe” in germana (termenul in engleza este “offset”) si se refera la distanta in milimetri de la linia centrala a jantei pana la suprafata de montare a sa, unde se fixeaza pe fuzeta.

Un offset mai mare inseamna ca roata va iesi mai in exterior decat una cu offset mai mic.

 

Gauri de prindere: daca tot am discutat despre dimensiuni, atunci ar trebui sa mentionam si ca numarul de prindere pentru prezoane ar trebui sa fie identic cu cel de pe fuzeta masinii dumneavoastra. Nu de alta, dar altfel o sa fie cam greu sa le fixati, daca nu chiar imposibil.

Cele mai multe pareri despre cele mai bune jante din aliaj spun ca, atunci cand efectuati procedura de infiletare, strangerea prezoanelor trebuie facuta intr-o anumita ordine, cu fiecare prezon strans fiind cel asezat cat mai diametral de precedentul, altfel roata va fi prinsa descentrat.

 

 

Constructie: cele mai multe jante aliaj, la un pret bun, sunt de tip monobloc, iar altele sunt demontabile, constituite din trei parti: cea centrala, cercul si siguranta.

Acestea din urma au fost concepute pentru curse si performanta, permitand imbinarea unor elemente din metale diferite. Insa, ca sa revenit la jantele de tip monobloc, aici putem discuta despre mai multe procedee, intrucat turnarea unei astfel de piese este destul de complicata.

Asadar, vorbim de jante prin turnare gravitationala (a aliajului intr-o matrita). Acesta este cel mai simplu procedeu. Turnarea la presiune joasa este superioara, intrucat rezulta un metal de densitate superioara.

Mai exista o metoda numita modelarea la presiune joasa, urmata de olarire, care implica invartirea jantei proaspat-turnate, dandu-i-se forma exact ca la roata olarului. Multe masini de Formula 1 s-au bazat pe piese fabricate astfel.

In final, exista jantele forjate, ce utilizeaza presiuni mari pentru a modela metalul. Acesta este cel mai scump procedeu si duce la piese atat remarcabil de rezistente, cat si extrem de usoare si, evident, foarte scumpe.

 

Material: aliajul este un amestec de metale, probabil stiti asta deja. Insa elementele ce pot predomina intr-o janta de aliaj pot fi magneziul si aluminiul, in principal. Nu exista piese exclusiv dintr-un singur metal, iar aici, pentru a nu ne lungi, vom enumera principalele avantaje si dezavantaje ale fiecarui metal.

Aluminiul este mai greu, insa se poate indrepta mai usor, daca forma sa a suferit o deformare. In schimb, magneziul este mai usor, insa mai casant.

Aliajele vor mosteni o parte din aceste proprietati, pentru a oferi ce este mai bun din ele. In mare, aluminiul poate fi si mai scump, insa cele mai bune jante din aliaj nu sunt definite exclusiv de material.

 

Culoare/finisaj: puteti intalni finisaje vopsite, sau lucioase, iar acest aspect tine exclusiv de gusturi estetice. In plus, trebuie sa dati atentie si culorii, cele mai intalnite fiind nuantele de argintiu sau negru.

Indiferent daca cautati jante aliaj, ieftine si bun, ori modele mai pretentioase, puteti opta si pentru designuri colorate, de exemplu cu rosu sau cu galben. Fireste, puteti cumpara un set si sa il vopsiti la un service special destinat tuningului, daca v-ati hotarat asupra unei nuante si tineti morits sa o aveti.

 

 

Greutate: in ceea ce priveste acest aspect, trebuie sa tineti minte doua lucruri. Primul este ca o janta usoara va permite o acceleratie mai buna a masinii dumneavoastra. In special daca sunteti pasionati de viteza, ar trebui sa optati pentru aliaje reduse in greutate.

In schimb, dupa cum era de asteptat, materialele respective sunt mai scumpe. Per total, greutatea este invers proportionala cu pretul, dar poate fi si invers proportionala cu duritatea.

Putem spune ca sunteti, acum, destul de bine instruit, sau instruita, pentru a efectua o alegere calculata a unui model de jante de aliaj, sau, de ce nu, si a altor tipuri de astfel de accesorii. Mai aveti vreo intrebare? Daca da, nu uitati sa vizitati si sectia de intrebari puse frecvent, aflata tot pe aceasta pagina.

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Este bine sa cumpar jante din aliaj second hand?

Desigur, daca nu sunt foarte uzate, adica daca nu au zgarieturi sau alte defecte de ordin estetic. Totodata, ar fi bine sa nu fi fost indoite si indreptate, intrucat si asta o sa le scada valoarea. Evident, toate defectele vor duce la o scadere a pretului, sau la o mai multa putere de negociere a acestuia din partea dumneavoastra.

 

 

Cum se face o vopsire la jante din aliaj?

Sa spunem ca, pentru a avea cea mai buna janta din aliaj, tineti mortis la o anumita culoare si v-ati decis sa efectuati personal vopsirea, in loc sa mergeti la un service specializat in astfel de procese.

Aveti nevoie de o solutie speciala pentru degresarea si curatarea jantei, lavete, o perie de sarma, glaspapir, lana de otel, diluant, banda pentru vopsit, vopseaua respectiva si ochelari de protectie. Vopseaua trebuie sa fie aplicata cu un pistol cu aer comprimat.

Vopsirea trebuie efectuata intr-un loc fara vant, preferabil fara polen mult in aer: un garaj, un atelier special si asa mai departe. Dati jos rotile de pe autoturism, degresati-le in toate locurile, apoi stergeti grasimea si mizeria cu lavetele si clatiti cu apa. Nu uitati sa mai stergeti cu o laveta curata janta, pentru a o usca.

Cu ajutorul periei, indepartati petele de rugina sau de vopsea mai veche. Dupa aceea, frecati suprafetele de metal cu glaspapir de granulatie 300, pe urma 500. La final, frecati metalul cu sarma de otel, pentru a o netezi. Urmeaza sa aplicati o forma de protectie pe cauciuc, cum ar fi ziarul, o prelata de nailon sau alte astfel de materiale.

Aplicati banda izolatoare pentru a o fixa si nu uitati sa aplicati banda si pe ventil sau pe suruburile de prindere. Vopseaua uscata pe toate aceste piese le va face inutilizabile.

Urmeaza sa aplicati cateva straturi de grund, asteptati sa se usuce fiecare din acestea, iar apoi aplicati vopseaua, intr-unul pana la trei straturi. Lasati fiecare strat sa se usuce, de asemenea.

Dupa ce s-a uscat vopseaua, procesul este simplu: urmati pasii invers, scotand prelata de protectie si banda, dupa care montati roata la loc!

 

Cat costa sa cumpar jante noi din aliaj?

Oriunde, de la circa 300 la peste 1000 de RON per roata, in functie de design, de calitatea materialului si de brand.

 

Unde gasesc vopsea pentru jante din aliaj?

Puteti gasi vopsea si alte materiale utile vopsirii pe aproape orice site care comercializeaza jante sau produse de tuning.

 

 

Cum schimb jantele auto din aliaj?

Ca orice janta aliaj, ieftina si buna, ori scumpa: scoateti prezoanele, indepartati roata, iar apoi puneti noua roata in loc. Tineti cont de ordinea de infiletare a prezoanelor, acest pas fiind foarte important!

Daca doriti sa scoateti cauciucul de pe janta, pentru a o schimba, atunci ar trebui sa mergeti la un service specializat, intrucat procesul respectiv necesita masini speciale si indemanare in domeniu.

 

 

 

Instructiuni reconditionare jante aliaj

 

Daca aspectul jantelor dumneavoastra s-a deteriorat intre timp, cu pete de tot soiul sau crapaturi in stratul de vopsea, atunci s-ar putea sa doriti o reconditionare a acestora. Procesul in sine nu necesita neaparat sa fie efectuat la un service. Daca v-ati hotarat sa va ocupati personal de el, iata pasii de urmat:

In mare, vom discuta despre doua aspecte: revopsirea si crapaturile. In ceea ce priveste revopsirea, va trebui sa efectuati acest proces intr-un garaj, adica sa nu fie vant, polen sau mult praf. Jantele, dupa ce au fost date jos, vor trebui sa fie degresate si curatate cu diluant, apoi clatite cu apa si lasate sa se usuce.

 

 

Revopsirea

Cu o perie de sarma se indeparteaza petele de rugina si vopseaua mai veche, dupa care veti freca metalul cu o sarma de otel. Acum sunteti gata sa aplicati vopseaua noua, insa mai intai, aveti grija sa acoperiti cauciucul cu ceva, ca sa nu il vopsiti accidental. La fel, orice ventil sau prezon trebuie acoperit cu banda adeziva pentru vopsit.

Aplicati grundul in cateva straturi, lasand sa se usuce fiecare, iar apoi aplicati vopseaua noua, tot in mai multe straturi, fiecare fiindu-i permis sa se usuce. Dupa ce ultimul strat este uscat, puteti pune la loc roata respectiva!

 

Defectele fizice

Lucrurile sunt ceva mai dificile cand discutam despre crapaturi in materialul din care este facuta janta. Mai intai de toate, tineti minte ca o un astfel de element, o data crapat, ar putea pune in pericol siguranta masinii.

Daca crapatura este superficiala, atunci merita sa o sudati. Din pacate, insa, sudura este un procedeu destul de greu de invatat si ar trebui sa scriem aici un tutorial de cateva pagini bune, ca sa va invatam cum sa deveniti sudor. Cel mai bine este, prin urmare, sa mergeti la  un service specializat.

 

 

In cazul zgarieturilor superficiale, acestea ar trebui reparate inaintea revopsirii. Dupa ce ati smirgheluit si dat cu peria de sarma suprafata de metal, va trebui sa aplicati o solutie de reparat astfel de defecte, pe care o puteti comanda online.

Urmariti instructiunile, substanta fiind aplicata cu usurinta, dupa care veti lustrui suprafata respectiva, ca sa arate cat mai mult ca una noua. Dupa ce v-ati ocupat de zgarieturi, atunci puteti aplica grundul si vopseaua, ca in pasii descrisi mai sus. Nota: sa fiti atenti ce fel de pasta comandati, intrucat ele sunt speciale pentru fiecare tip de aliaj (magneziu sau aluminiu) si pentru nuanta lor respectiva.