Am modificat articolul ultima data pe: 16.09.19

 

La capitolul vehicule “quad” – adica cu patru roti, insa pentru terenuri off-road sau ferme, fara capota si habitaclu propriu-zis, sunt prezente doua categorii: ATV-urile si UTV-urile. La prima vedere, ele sunt clar diferite, insa in aceasta sectiune vom discuta mai pe larg distinctiile dintre cele doua, spre a-i ajuta pe potentialii cumparatori sa se orienteze catre ce li se potriveste mai mult.

 

Care este diferenta dintre ATV si UTV? Capota ori cadrul anti-rasturnare? Amplasarea locurilor? Prezenta unui volan? Sau exista diferente de motorizare? In paragrafele de mai jos, vom explora toate aceste aspecte, pentru a prezenta in detaliu elementele care fac distinctia dintre cele doua categorii de vehicule cu patru roti, fara habitaclu, destinate utilizarii atat pe sosele cat si off-road:


Definitii

ATV inseamna “all-terrain vehicle” – adica vehicul pentru toate terenurile. UTV inseamna “utility task vehicle” – adica vehicul pentru sarcini utilitare. Observati cum numele acestor categorii nu se leaga de aspectul vehiculelor, de numarul de roti, pasageri ori de amplasarea acestora, ci doar de scopul pentru care au fost proiectate. 

Dar ne putem da seama ca ATV-urile sunt facute pentru robustete, abordand cu mare eficienta terenurile accidentate, noroiul, baltile, zapada si chiar gheata – la urmar urmei, toate terenurile, nu? In schimb, UTV-urile sunt pentru sarcini utilitare, gen transport marfa pe ferme, in parcuri si in alte situatii, in timp ce aspectul sportiv este lasat deoparte. Din acest motiv, confortul lor este sporit si la fel si siguranta transportului cu ele.

 

 

Asemanari intre cele doua

Sa incepem cu sectiunea mai scurta: asemanarile dintre UTV-uri si ATV-uri: au patru roti, destul de frecvent au tractiune integrala, iar motorizarile lor sunt facute pentru cuplu ridicat, generand tractiune eficienta, in loc de viteza ridicata, desi modelele de ATV-uri de curse sunt facute pentru a se deplasa foarte repede. 

Atat unele, cat si celelalte pot avea troliu si carlig pentru remorca, iar ca echipare pentru strada, sunt prezente farurile, semnalizatoarele si placutele de inmatriculare. Cu toate acestea, in timp ce marea majoritate a UTV-urilor se incadreaza in categoria de permis B1 sau B, exista ATV-uri care nu sunt omologate pentru drum, ori care sunt pentru copii, prin urmare nu necesita inmatriculare. Insa, mai multe despre diferente, in urmatorul subpunct:

 

Deosebiri dintre cele doua

Aici, sunt mai multe lucruri de spus: in primul rand, amplasarea locurilor. In timp ce la un ATV, locurile sunt amplasate ca la motocicleta (soferul in fata si pasagerul in spatele sau), la UTV-uri, scaunele pentru cei doi sunt unul langa celalalt, ca la masina. 

Exista si modele cu patru locuri, doua in fata si doua in spate, iar la ATV-uri, daca sunt doua locuri pentru pasageri, acestea vor fi amplasate dupa sofer, pe laterale, deasupra rotilor din puntea de spate.

UTV-urile au o cusca de pavilion sau chiar un pavilion propriu-zis, care fereste de soare si ploaie. Unele modele dispun si de parbriz, pentru ca vantul, praful si insectele sa nu loveasca fetele pasagerilor in timpul mersului. 

Ca mod de control al vehiculului, ATV-urile au ghidon, exact ca la o motocicleta, in timp ce UTV-urile au volan. Ca tren de rulare, rotile acestora din urma sunt, de regula, mai mici, mai putin adaptate pentru off-road, dar mai prietenoase cu drumurile publice. Desigur, sunt si ATV-uri cu roti mai de drum, in special modelele de curse. 

Ca motorizare, acestea pot fi asemanatoare, insa multe ATV-uri pot fi echipate cu motoare considerabil mai mici decat la UTV-uri, a caror cilindree depaseste frecvent 700 de centimetri cubi. 

Insa, daca este sa ne raportam la pret, vom constata o diferenta clara, UTV-urile fiind, in medie, considerabil mai scumpe decat ATV-urile. Aceasta diferenta de cost poate fi explicata de optiunile tehnice incluse: servodirectie, suspensie independenta pe toate cele patru roti, componente mai usoare, pavilion, scaune sport sunt cateva dintre aspectele care sporesc pretul vehiculelor respective. Desigur, puteti gasi si modele de ATV-uri ultraperformante, pe care sa platiti mult, insa ele nu reprezinta majoritatea modelelor.

 

Cui ii trebuie un ATV?

Daca doriti un vehicul rapid, pentru distractie mai mult, insa si utilitar, si nu va deranjeaza absenta unui pavilion ori parbriz, atunci cele mai bune ATV-uri va stau la dispozitie. Beneficiati de modele de sport, facute pentru viteza, ori de vehicule pur off-road, cu care sa abordati cele mai ostile terenuri. Pentru ferme si pentru alte afaceri asemanatoare, ATV-urile utilitare sunt recomandate, acestea avand cele mai multe lucrui in comun cu UTV-urile. 

Noi putem sa recomandam ATV-urile si pentru transportul urban, mai ales in timpul anotimpului cald. Exista si un mare avantaj pentru elevii de cel putin 16 ani, acestia avand voie sa conduca asa ceva pe drumurile publice, cu conditia sa isi ia un permis de categoria B1, adica pentru vehicule de sub 400 de kilograme si sub 20 de cai putere, ca motorizare. 

Quad-urile sunt si destul de ieftine, prin urmare le recomandam celor care vor sa faca economie. In plus, daca nu transportati alte persoane in afara de dumneavoastra, nu prea are rost sa optati pentru un UTV.

 

 

Cui ii trebuie un UTV?

Oamenilor care au treburi de facut, teoretic. Distractia este lasata pe locul doi, la aceste vehicule, in favoarea capacitatii de transport si tractiune, dar si a sigurantei. Limitele lor de viteza sunt mici, in schimb puteti cara multe lucruri cu un UTV, iar custile de protectie au rolul de a proteja pasagerii, in caz de rasturnare, dar si de a fi suporturi pentru prelate impotriva intemperiilor. 

Daca lucrati la o ferma, daca amenajati parcuri, daca dezapeziti parcari, ori daca mergeti cu foarte multe echipament in expeditii de pescuit, s-ar putea sa doriti un UTV, mai ales in anotimpul cald. In plus, ele permit transportul a mai multe persoane – chiar si patru! Astfel, daca aveti colegi de munca la jobul de amenajare, ori daca mergeti mai multi in Delta, pentru pescuit, veti savura un astfel de vehicul off-road, calibrat pentru confort si utilitate. 

Asadar, daca nu va trebuie multa adrenalina, dar apreciati un mod de transport off-road destul de distractiv pe langa utilitare, noi va recomandam unul din diversele modele disponibile pe piata aceasta de nisa. 

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of