Am modificat articolul ultima data pe: 19.01.21

 

Desi poate parea o problema la indemana oricui si mai toti soferii stiu in mare despre presiunea in roti, totusi este o chestiune esentiala pentru buna functionare a masinii si pentru a evita accidentele rutiere, asa ca poti citi acest articol sa iti aduci aminte ce ai de facut si cand este indicat sa verifici presiunea din anvelope.

 

Mai toti soferii verifica din cand in cand presiunea in pneuri, dar putin stiu la ce interval este indicat sa faci aceasta masurare, care sunt motivele pentru care aceasta variaza, cand este bine sa masori pentru date cat mai corecte etc. In acest articol, ne propunem sa facem o recapitulare pentru a intelege mai bine fenomenul si importanta presiunii in roti.

 

Cat de des trebuie verificata presiunea?

Cei mai multi producatori si specialisti in domeniu recomanda sa verifici presiunea la roti cel mai rar o data pe luna (chiar la doua saptamani) si inaintea fiecarui drum mai lung. 

Presiunea scade in roti din mai multe motive, asa ca fiecare luna care trece poate conduce la probleme mai grave. Spre exemplu, fiecare anvelopa in stare buna poate pierde 0,06 bari presiune intr-o luna, iar fiecare diferenta de 12 grade C, in plus sau in minus, mai scade cu 0,06 bari. 

Daca ai nevoie sa faci transformari si nu stii cati bari are o atmosfera poti sa folosesti o simpla formula matematica:

1 atm= 1,01325 bar

Sau daca nu, poti sa utilizezi un calculator presiune pneuri pe care il gasesti in mediul online.

Unde gasesc specificata presiunea?

Presiunea in roti este diferita in functie de modelul masinii, de tipul de anvelope si, din acest motiv, fiecare producator specifica in clar aceste date. 

Cel mai sigur vei gasi datele necesare in cartea tehnica a masinii, dar pentru a fi mai la indemana, presiunea este specificata si pe stalpul usii soferului sau pe interiorul clapetei rezervorului.

Atunci cand ai o masina noua este bine sa te asiguri ca gasesti usor datele si sa iti faci un program de verificare a presiunii. Poti sa te folosesti si de un calculator presiune anvelope online, care folosind anumite date tehnice iti recomanda o valoare corespunzatoare. 

 

Cand trebuie verificata presiunea?

Poate nu ti-ai pus problema cand trebuie sa verifici presiunea la anvelope si mergi atunci cand ai timp, dar este important ca masurarea sa se faca dimineata, deoarece temperatura si rulajul masinii afecteaza indicatorii.

Astfel, presiunea va fi mai mare daca cauciucurile sunt calde, deoarece rularea face ca aerul sa se dilate, iar cand se racesc presiunea va fi mai mica. 

Chiar daca vrei sa folosesti cauciucuri ranforsate, nu inseamna ca acestea nu trebuie verificate si optimizate la fel ca si cele normale. Ce inseamna cauciuc ranforsat? Sunt cele care au ca si marcaj RF sau XL, folosite pentru a sustine o greutate mai mare. 

Ce se intampla daca sunt umflate mai mult decat prevede producatorul?

Dupa ce ai vazut cate atmosfere se baga in roti, dupa indicatiile de la producator, nu mari presiunea mai tare, deoarece acest lucru poate avea o influenta negativa asupra urmatoarelor aspecte:

 – stabilitatea masini;

 – va fi mai greu de manevrat, mai ales pentru a executa viraje corecte;

 – cauciucurile se vor uza inegal;

 – vei avea un confort mai scazut.

 

Ce se intampla cand presiunea este mai mica?

De asemenea, si cand ai o presiune la cauciucuri mai mica, sunt efecte negative, precum:

 – raspunsul directiei si stabilitatea directionala sunt afectate;

 – nu vei avea siguranta in trafic, deoarece in viraje anvelopele se pot desprinde de pe jante, producand accidente grave;

 – consumul de carburant va fi mai mare la o presiune in roti mica;

 – vei avea pneuri auto uzate mult mai repede si inegal. 

In caz ca nu verifici mult timp presiunea si aceasta scade drastic, se poate sa se deterioreze pe interior, ducand chiar la explozia cauciucului.

Cum se verifica presiunea?

Pentru a verifica presiunea in roti ai de urmat cativa pasi foarte simpli. Poti sa faci singur acesta operatiune sau poti sa apelezi la angajatii dintr-o vulcanizare, unde ai mai fost si stii ca se face procedura corecta. 

 – ai nevoie de un manometru. Pentru a putea face o masurare corecta, ai nevoie de un manometru presiune roti omologat, pe care il poti achizitiona sau poti sa mergi la un atelier. 

 – valva are un capac ce trebuie inlaturat prin desurubare, iar manometrul se asaza deasupra valvei. Este posibil sa auzi un usor fasait, dar nu intra in panica este perfect normal.

 – presiunea masurata va fi indicata pe manometru. La toate masinile ai informatii despre presiune pneuri fie in cartea tehnica, fie pe o laterala a masinii (spre exemplu presiune roti 195/65 r15 la un Opel Astra este 1,9 fata si 2,2 spate). Aceasta este exprimata in bar sau psi. 

 – in functie de valorile comparate va fi necesar sa umfli rotile sau sa le mai golesti, dar de cele mai multe ori presiunea este scazuta. Pentru a ajunge la presiunea recomandata, poti sa folosesti un compresor de aer, fie al tau personal, fie de la un atelier.

 – dupa ce ai mai introdus aer, trebuie sa reverifici ca totul este in ordine si vei utiliza din nou manometrul. Verifici ca valorile sa fie corespunzatoare cu indicatorii anvelopelor.

 – daca valorile sunt in regula, montezi la loc capacele de la valve, prin insurubare de cele mai multe ori, la fiecare anvelopa.

 – in caz ca vei constata ca ai o presiune in roti scazuta, chiar si dupa ce le-ai umflat, este indicat sa te adresezi unui service auto, deoarece pot fi mai multe probleme, fie ai schimbat anvelopele de iarna sau vara si nu sunt montate corespunzator, fie poate fi o valva defecta. 

In concluzie, nu neglija acest aspect deosebit de important pentru siguranta ta in trafic, nefiind greu sa iti faci o rutina. In plus, daca anvelopele au presiunea corepunzatoare, vei avea si un consum mai mic de combustibil, emisii de noxe mai reduse, iar anvelopele vor avea o viata mai lunga. 

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments