Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Functia principala a cauciucurilor este de a asigura rulaj si tractiune. In cazul vehiculelor normale, tractiunea inseamna aderenta la o suprafata asfaltata sau pietruita relativ neteda. Pentru vehiculele off-road, aceasta reprezinta aderenta la o suprafata variata, de la cea stancoasa si bolovanoasa la una nisipoasa, pana la zapada si noroi. Drept urmare, anvelopele sunt una dintre cele mai importante achizitii pe care le vei face pentru vehiculul tau off-road.

 

Daca detii un autoturism de teren si ai nevoie sa te aventurezi in afara drumului, fie pentru divertisment, fie pentru a lucra (intr-o exploatare forestiera sau pe un santier), este posibil sa optezi pentru anvelope pentru toate terenurile, off road sau  on road. In functie de modul in care utilizezi vehiculul, unul dintre tipurile acestea de pneuri poate fi perfect pentru tine. Iata cum afli care!

 

All Terrain (A/T)

Aceste cauciucuri pentru toate terenurile sunt destinate in principal conducerii off-road. In general, acestea sunt eficiente pentru 20% utilizare rutiera – 80% off-road. Trebuie mentionat ca aceasta distributie poate varia in functie de modele si marci. Acesta este motivul pentru care nu este neobisnuit sa gasesti anvelope pentru vehiculele de teren cu o distributie rutiera de 60% si off-road 40%.

Daca doresti sa te aventurezi pe poteci noroioase, stancoase sau nisipoase, sau daca serviciul tau presupune incursiuni foarte dese off-road, se recomanda achizitionarea unor pneuri all terrain. Aceste anvelope de traversare iti vor permite sa te bucuri pe deplin de performanta vehiculului tau de teren in aproape orice mediu.

Acestea sunt anvelope multifunctionale. Au mai putine crampoane, dar suficiente pentru a traversa drumuri dificile; mai presus de toate, ofera confortul anvelopelor rutiere. Banda de rulare si peretii laterali sunt rezistente la socuri din cauza marginii ingrosate. Cauciucul lor este astfel prelucrat pentru a avea o longevitate buna, in același timp fiind si confortabil.

In ceea ce priveste utilizarea lor pe sosea, anvelopele de tip A/T sunt departe de a fi cele mai eficiente. Designul benzii lor de rulare fiind foarte marcat, nu permite obtinerea unei aderente optime asupra bitumului. Ca urmare, vei inregistra un zgomot ridicat de rulare, distante de franare mai mari si control mai putin eficient asupra masinii la viraje. Din aceasta cauza, utilizarea cauciucurilor All Terrain pe drumurile asfaltate este puternic descurajata.

 

On road – Highway Terrain (H/G)

Desi proiectate tot pentru autoturismele de teren – 4×4 – cauciucurile on-road vizeaza rularea pe carosabil asfaltat in proportie de 90%, in vreme ce in afara drumului se va petrece un timp incomparabil mai mic (cum ar fi rularea si parcarea pe banda de refugiu care este pavata cu pietris sau pe un drum de tara pe distanta mica).

Evident, utilizarea acestor anvelope iti va limita capacitatea si disponibilitatea de conducere in afara drumului, dar asta nu inseamna ca nu sunt deloc bune in gestionarea situatiilor off-road, ci inseamna doar ca sunt mai vulnerabile la obstacole precum nisipul si noroiul, in comparatie cu alte cauciucuri. Cu alte cuvinte, aceste anvelope 4×4 sunt destinate sa fie conduse numai (sau aproape) pe asfalt, pe sosea sau pe autostrada. Calitatile lor sunt similare cu cele ale unui pneu pentru berlina, adaptat la puterea vehiculelor de teren. 

Fara indoiala, prezinta o serie de avantaje. In primul rand, cauciucul lor este potrivit pentru bitum, cu rezistenta la rulare mai mare si economie de combustibil; sunt, de asemenea, mai silentioase decat anvelopele off-road sau cele mixte.

Anvelopele on-road sunt utilizate pe autostrazi si drumuri asfaltate. Ca atare, asigura o calatorie lina, amortizand impacturile si a denivelarile pronuntate si oferind o tractiune buna pe drumurile care au fost umezite din cauza ploii sau a cetei. De asemenea, ofera un parcurs placut deoarece produc doar un zgomot moderat de rulare.

Cauciucurile H/T sunt prevazute cu benzi de rulare simetric directionale, pentru a le oferi aderenta si stabilitate chiar si in conditii meteorologice nefavorabile. Pneurile de autostrada sunt, de asemenea, rezistente la cuplare sau la un model de uzura neuniform pe suprafata benzii de rulare, ceea ce poate face ca anvelopa sa se simta usor dezechilibrata in timpul conducerii. In fine, imprima un consum de combustibil mai mic decat anvelopele off-road.

 

Off road 

Dupa cum le sugereaza si numele, aceste anvelope sunt proiectate pentru a rezista la cele mai dificile drumuri neasfaltate. Din aceasta categorie, pe langa categoria “hibrid” A/T, fac parte si pneurile speciale pentru noroi Mud Terrain – M/T, sau varianta acestora care include si rularea pe suprafete cu zapada sau gheata – Mud/Snow – M/S. Puterea lor de tractiune previne impotmolirea.

Adesea au caneluri adanci, care asigura o aderenta buna. Robuste, stiu sa gestioneze suprafetele pietroase și noroioase, datorita santurilor mari care evacueaza pietrele si noroiul cand avanseaza roata. Prin urmare, acest tip de anvelope este ideal pentru cei care isi folosesc autoturismul de teren  de cele mai multe ori in mediul rural. Calatoria fi mai putin confortabila, deoarece benzile de rulare mari nu sunt adaptate bitumului.

Banda de rulare a anvelopelor off road este caracterizata prin margini late si santuri si creste accentuate, care promoveaza aderenta pe suprafete complicate. In actiune, pietrele de pe drum sunt imprimate in negativ pe suprafata solului. Concret, pamantul sau noroiul “se blocheaza” in modelul imprimat pe banda de rulare, apoi este evacuat pentru a permite vehiculului sa avanseze. Acest fenomen permite cauciucului off-road sa mentina o aderenta optima si sa se miste mai usor.

Mediile preferate pentru anvelopele off-road sunt pamantul, nisipul si noroiul. Sunt, de asemenea, pneurile ideale pentru raiduri (avand rezistenta ridicata la uzura si perforare), raliuri (precum celebrul “Paris-Dakar”) si sol dur.

Cele mai bune cauciucuri Off Road sunt cele care pot trata diferite tipuri de teren accidentat, inclusiv drumuri stancoase, nisip, precum si namol si noroi. Dezavantajele lor sunt ca sunt susceptibile la cupaj si au o durata de viata mai scurta, deoarece sunt confectionate din cauciuc mai moale, sunt mai zgomotoase si presupun un consum mai mare.

Concluzie

In ansamblu, anvelopele on-road ofera performante mai bune atunci cand conduci pe drumurile din oras sau pe autostrada. Cu toate acestea, daca de obicei esti nevoit sa te confrunti cu conditii de conducere mai dificile, atunci poti opta pentru adaptabilitatea pe care ti-o ofera un cauciuc off-road, in unele cazuri A/T, chiar daca trebuie sa faci un compromis din perspectiva zgomotului crescut de rulare si mai putin a tractiunii pe suprafete umede. Ca sa nu mai vorbim despre consumul de combustibil sensibil mai ridicat in cazul rularii cu pneuri off-road.

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments