Am modificat articolul ultima data pe: 08.12.19

 

Anvelopele sunt de trei tipuri: de vara, de iarna si all season. Daca vrei sa te asiguri de faptul ca ele iti ofera deplina siguranta, indiferent de conditiile de drum, opteaza pentru cele destinate fiecarui sezon in parte. Daca circuli foarte putin iarna, iar atunci cand o faci drumul e curat (fara gheata/polei/zapada) sau locuiesti intr-o zona cu ierni blande, anvelopele mixte ar putea fi o varianta.

 

Cand vine vorba de schimbarea anvelopelor, multe persoane iau in calcul si achizitionarea unui set all season, pe care sa nu fie necesar sa-l mai schimbe odata cu venirea iernii/verii. E sau nu o buna solutie buna, ce avantaje si dezavantaje exista si cum anume ar trebui alese, iti vom spune in cele ce urmeaza, motiv pentru care iti recomandam sa parcurgi cu atentie acest text.

 

De ce e bine sa folosesti anvelope de vara

Pentru inceput, vrem sa-ti vorbim putin despre importanta intrebuintarii cauciucurilor special gandite pentru vara, in acest sezon. Ei bine, acestea sunt realizate in asa fel incat sa iti ofere o aderenta foarte buna la temperaturi extrem de mari, care se pot inregistra la nivelul asfaltului.

Anvelopele de vara sunt construite cu ajutorul unor materiale ceva mai rigide, motiv pentru care nu sunt potrivite in sezonul rece. Ele ii vor da o aderenta foarte buna masinii tale atat pe uscat, cat si pe umed, pentru a lua foarte bine curbele si a opri la timp autoturismul, atunci cand franezi la trecerile de pietoni si nu numai.

Pneurile acestea un profil construit special pentru a elimina cu usurinta apa din zonele de contact, aspect foarte important atunci cand vrei sa eviti acvaplanarea, care e un fenomen ce manifesta prin derapaje, atunci cand se formeaza un strat de apa intre asfalt si cauciuc.  

Daca ar fi sa vorbim putin despre avantajele si dezavantajele pe care le au variantele de vara, ele trebuie prezentate in comparatie cu cele care caracterizeaza modelele de iarna sau all season.

 

 

De exemplu, aderenta la franare pe suprafete uscate e mai buna la acestea fata de cele all year, directia e una mult mai stabila si rapida in mod deosebit cand e vorba de curbe, comparativ cu modelele pentru intregul an si durata de viata este mai mare fata de variante folosite in alte sezoane, deoarece nu au in compozitia lor mult cauciuc natural sau dioxid de siliciu (cum e in cazul celor all year).

Anvelopele de vara sunt foarte populare (comparativ cu cele mixte), motiv pentru care gama de produse e mult mai generoasa cand vrei sa le alegi. Ai grija sa nu le folosesti iarna, deoarece se intaresc la temperaturi foarte mari si isi pierd mult din aderenta.

 

Care sunt avantajele articolelor all season

Destul de multe persoane isi indreapta atentia si spre pneurile mixte. Ele sunt preferate pentru ca nu trebuie inlocuite in fiecare sezon si nu necesita spatiu suplimentar de depozitare, asa cum e atunci cand folosesti doua perechi de cauciucuri.

Anvelopele de acest fel sunt potrivite pentru tot anul, insa, trebuie sa ai putin grija la clima din tara/zona in care locuiesti. Ele sunt sigure pe timp de iarna atunci cand vorbim de zile blande, fara prea multi fulgi de nea. Sunt realizate cu profiluri atat pentru suprafete uscate, cat si umede sau acoperite cu zapada, dar, nu asigura maximul de eficienta, asa cum o fac pneurile destinate fiecarui anotimp in parte.

Daca vrei sa le intrebuintezi iarna, ele sunt recomandate ocazional si pe drumuri fara zapada. Avand in vedere faptul ca sunt utilizate pe tot parcursul anului, trebuie sa te astepti si la o uzura mai rapida. In plus, au si mult cauciuc natural, dar si dioxid de siliciu, motiv pentru care li se reduce din rezistenta.

Anvelopele all season sunt potrivite cu adevarat la trecerea dintre doua anotimpuri, ele nefiind la fel de eficiente ca cele de vara pe asfaltul umed sau la fel de aderente ca cele de iarna cand circuli pe zapada.

Cand alegi astfel de variante, pentru a fi acceptate de lege, verifica sa aiba pe suprafata lor inscriptii precum M+S, M.S., M&S sau MS, unde M vine de la mud (noroi) si S de la snow (zapada).

 

Ce alegi pana la urma

Acum, ca ai aflat ce e cu fiecare tip in parte, ramane sa te decizi in privinta achizitiei pe care o ai de facut. Lucrurile ar trebui sa fie foarte simple: daca nu circuli pe zapada, in conditii grele de iarna, poti folosi fara probleme anvelope mixte. Daca in ultimii ani iernile au fost dificile si zapada din abundenta, atunci in mod categoric, pentru a face fata e necesar sa-ti indrepti atentia spre pneuri special concepute pentru sezonul rece.

In ceea ce priveste pretul, diferentele nu sunt semnificative si nici nu putem spune ca unele articole sunt mai costisitoare decat altele. Acesta variaza in functie de dimensiuni, data fabricarii, brand si alte astfel de criterii.

 

 

La ce sa fii atent/a cand iti cumperi anvelope

Cand e momentul sa-ti achizitionezi astfel de produse, dupa ce te-ai decis aspra variantei pentru care optezi, urmatorul pas e acela de a te indrepta spre modele care au dimensiunea potrivita pentru autoturismul tau. Care este aceasta o poti afla din Cartea de Identitate a Vehiculului. Mai poti totodata sa te uiti pe informatiile inscriptionate pe anvelopele montate deja pe masina ta.

Pneurile se mai aleg si in functie de indicele de sarcina (greutatea maxima admisa pe un cauciuc), indicele de viteza (cu cat poti rula in siguranta), eficienta de consum (cat carburant “mananca”), aderenta pe suprafete umede (cat de rapid se opreste masina cand franezi pe un zarosabil ud) sau nivelul de zgomot. Toate aceste aspecte sunt importante, daca vrei pentru vehiculul ta cele mai bune cauciucuri auto, indiferent de varianta pentru care ai optat (vara, iarna, all season).

Daca ai parcurs pana aici acest text, ar trebui sa stii ce ai de ales si in ce fel trebuie sa faci acest lucru. Analizeaza bine fiecare aspect si in toate deciziile pe care le iei tine cont de siguranta ta, dar si de cea a celorlalti participanti la trafic.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of