Ce este planetara auto si cum functioneaza

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Planetarele sunt parte componenta din sistemul de transmisie al masinii, alaturi de ambreiaje, cutii de viteza etc., si sunt foarte importante pentru siguranta in trafic, ajutand la deplasarea masinilor, precum si la directia acestora in viraje. 

 

In acest articol iti vom oferi mai multe informatii despre planetare, pentru a intelege mai bine importanta acestora, dar si cum iti dai seama daca sunt probleme si cum trebuie sa reactionezi. Chiar daca nu poti sa cunosti totul despre masini, cu cat te informezi mai mult, cu atat vei putea sa gestionezi mai bine problemele care apar si vei fi mai in siguranta.

 

Ce rol au planetarele?

Pentru inceput, sa vedem ce este planetara si la ce foloseste ea. Asa cum am mentionat si mai sus, planetara face parte din sistemul de transmisie al unei masini, si are rolul de a transmite, de la motor catre roti, forta si energia cinetica. 

Practic, planetara este sub forma unui ax cardanic, ce prezinta doua articulatii pe capete, ajuta rotile sa se miste, sa treaca peste obstacole si denivelari, sa reactioneze la intoarcerile din volan. 

Spre deosebire de  masinile cu tractiune spate, cele cu tractiune fata au o articulatie externa pentru roti, si una interna pentru cutia de viteze. 

Este compusa din: 

  • cap planetara – situat pe cele doua capete, atat spre cutia de viteze, cat si spre roata. Are la baza un sistem cu 3 rulmenti, care asigura continuarea miscarii la viraje. Intreg sistemul este acoperit cu un burduf planetara din cauciuc, iar in interior se afla vaselina planetara, ce asigura lubrifierea permanenta a rulmentilor;
  • arbore planetar (ax) – este fix, poate fi din fier plin sau gol pe dinauntru.

Cum se pot defecta planetarele?

In caz ca ai o masina cu tractiune spate si vei circula regulamentar, riscul de a se defecta o planetara este foarte mic. In schimb, la cele cu tractiune pe fata, este mult mai usor, datorita presiunii exercitate, sa ai defectiuni.

In caz ca auzi zgomot la planetara, este bine sa mergi la un service pentru a detecta exact problema, evitand astfel sa te lase in drum. De asemenea, daca la o inspectie periodica se constata ca ai un cap de planetara uzat, este bine sa il schimbi si sa nu amani, pentru a nu avea suprize neplacute in trafic. 

La automobilele mai vechi de 10 ani, este bine sa verifici planetarele si sa le schimbi daca este cazul, deoarece pot fi uzate. Pentru planetara defecta, simptome, mai pot fi considerate si anumite zgomote la nivelul rotilor, precum trosnituri, trepidatiile volanului la viteze mici. 

Un rol important, care duce la defectarea unei planetare, il are si sofatul agresiv, cu precadere actionarea violenta a pedalei de acceleratie la viraje. De asemenea, actionarea necorespunzatoare a ambreiajului, poate conduce la ruperea sau uzarea prematura a planetarelor. 

 

Care sunt cele mai frecvente defectiuni?

  • Planetara uzata 

In primul rand, aceasta se uzeaza in timp si, cu cat masina este mai veche, cu atat exista riscul ca aceasta sa necesite sa fie schimbata. Astfel, daca achizitionezi un automobil la mana a doua, este important sa verifici planetara masina, pentru a vedea care este gradul de uzura. 

De cele mai multe ori, probleme sunt la capete, dar din motive intemeiate, se recomanda sa schimbi ambele articulatii (chiar daca doar una prezinta semne de uzura). Uneori poate fi util sa schimbi doar anumite componente precum simering planetara sau burduf. 

  • Burduf spart

Asa cum am mentionat si anterior, burduful este o piesa din cauciuc care acopera capetele de la planetara, si are in interior vaselina ce asigura o buna lubrifiere a rulmentilor. 

In timp, acesta se poate fisura sau gauri, si astfel, in interior, pot patrunde particule de praf ce vor impiedica buna functionare a rulmentilor. Daca se descopera din timp si capul planetarei nu este afectat se pot schimba doar burdufurile. Acestea se prind cu colier planetara si vin cu tot cu vaselina la pachet.

  • Planetara rupta

Este un defect mult mai rar intalnit, ce poate fi ca urmare a unei uzuri foarte mari, ce nu a fost descoperita la timp, sau din cauza unui accident grav in urma unui impact foarte puternic. 

Cand trebuie sa faci verificari si cum poti sa previi defectarea planetarelor?

In primul rand, chiar daca masina este noua, trebuie sa monitorizezi starea burdufurilor, deoarece este foarte usor ca acestea sa se defecteze, fiind din cauciuc. Acestea se verifica la cateva luni.

Ai grija la stilul de condus, si incearca sa te adaptezi la varsta masinii, pentru a nu brusca sistemele componente. In caz ca ai probleme la planetara, nu amana reparatiile, deoarece acestea pot sa angreneze si alte piese, iar la final costurile sa fie mult mai mari. 

Piesa in sine nu este foarte costisitoare fata de altele (spre exemplu, o planetara Logan este in jur de 450 – 600 lei), dar daca totusi nu iti permiti, poti sa incerci si la dezmembrari auto o demontare planetara, care sa fie compatibila cu masina ta. 

In caz ca vrei sa iti achizitionezi o masina second hand, mergi la un service auto care, cu ajutorul unor elevatoare auto performante, pot sa verifice in amanunt, inclusiv planetarele. 

De fiecare data cand faci revizia tehnica, recomandata de producator, verifica si planetarele, o operatiune necesara ce este si foarte importanta pentru buna functionare. Daca ai o masina mai veche, verificarea se recomanda la fiecare 10000 km parcursi, mai ales pe drumurile din Romania, sau la 6 luni. 

Chiar daca iti place sa mesteresti la masina, pentru o verificare temeinica a planetarelor, mergi la un service, pentru a profita si de parerea unor profesionisti, mai ales daca masina este mai veche. 

 

In concluzie, este foarte bine sa respecti recomandarile producatorilor cu privire la reviziile tehnice si, de fiecare data, sa ceri si inspectia planetarelor. Cu cat descoperi mai repede mici fisuri la burduf, sau defectiunile de la capetele planetarei, cu atat reparatiile vor fi de mai mica amploare si mai putin costisitoare. 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu