Ce grade de autonomie poate atinge o mașină și unde ne situăm acum

Am modificat articolul ultima data pe: 18.07.24

 

La fiecare câteva luni, primim informații despre progresele dezvoltatorilor de mașini în ceea ce privește capacitatea autovehiculelor de a se conduce singure. Se vorbește despre tehnologii noi și despre reglementările legale cu implicații în acest domeniu cu impact puternic asupra vieții cotidiene. 

 

Ce își doresc șoferii să facă în timpul condusului

Posibilitatea de a valorifica timpul petrecut la volan este ceea ce animă imaginația multora. Studiile, mai noi și mai vechi, au arătat că șoferii ar vrea să se relaxeze și să doarmă, să se joace, de exemplu jocuri online, pe platforme ca NetBet (primul site licențiat în România, L1160651W000195, ONJN, +18), să mănânce și să bea sau chiar să lucreze atunci când se deplasează. Cu toate că în mediul online au apărut filmări cu șoferi care trec pe bancheta din spate a mașinii în timp ce autovehicului se deplasează, această acțiune este considerată una hazardată și de producătorii de mașini și de responsabilii cu aplicarea legislației rutiere.

 

Cele 6 nivele de autonomie ale unui mașini

Mașinile autonome se clasifică în funcție de nivelul de autonomie pe care îl oferă și de nevoia de intervenție a omului în următoarele categorii, cunoscute sub numele de niveluri de automatizare, conform standardului SAE J3016.

Nivelul 0 sau nivelul fără automatizare include vehiculele tradiționale, cele în care conducerea este în întregime în responsabilitatea șoferului uman. Mașinile nu dispun de funcții de asistență la conducere. Nivelul 1 sau asistență la conducere, presupune că  La mașina oferă asistență la îndeplinirea anumitor funcții cum ar fi controlul vitezei de croazieră sau asistența la menținerea benzii de circulație. Chiar și cu acest ajutor șoferul trebuie să fie întotdeauna atent și să intervină în orice moment.

 

Semiautonomie mașina ia controlul temporar

De la nivelul 2, sau cel care presupune automatizare parțială, se poate vorbi despre implicarea scăzută a șoferului. La acest nivel mașinile pot să preia temporar controlul asupra direcției și a vitezei. Cu toate acestea, șoferul trebuie să monitorizeze constant traficul și să fie gata să preia controlul. De fapt, capacitățile descrise la nivelul 2 sunt cele utilizate de majoritatea sistemelor de asistență la conducere actuale. Nivelul 3 se referă la automatizarea condiționată ceea ce înseamnă că mașina poate să preia controlul total în anumite condiții predefinite, cum ar fi autostrăzile. Șoferul trebuie să fie disponibil pentru intervenție și să preia controlul când sistemul solicită acest lucru.

 

Nivele superioare de automatizare și autonomie

Nivelul 4 înseamnă automatizare înaltă. Mașinile de la acest nivel pot funcționa autonom în majoritatea situațiilor fără intervenția umană. Cu toate acestea, există unele restricții, cum ar fi anumite condiții meteorologice sau zone geografice specifice, unde vehiculul poate să nu poată opera. Ultimul nivel presupune automatizare completă, astfel la nivelul 5 mașina este capabilă să funcționeze autonom în orice condiții și medii, fără a necesita intervenția umană. Șoferul nu mai este necesar în vehicul, iar acesta poate opera complet autonom.

Ce anunță producătorii de mașini autonome

Clasificarea în niveluri ajută la înțelegerea acestui domeniu și a stadiului în care se află la acest moment dezvoltatorii de mașini autonome. Sistemele Tesla Autopilot și Full Self Driving sunt clasificate la nivelul 2 la acest moment, chiar dacă denumirea lor sugerează autonomie mai mare. General Motors a anunțat pentru acest an lansarea unei mașini de nivel 3, care ar putea merge autonom pe anumite șosele din SUA, iar o companie din San Francisco testează deja o flotă taxi fără șofer. 

 

Sisteme de automatizare a mașinilor

Progresele înregistrate în ultima perioadă în implementarea inteligenței artificiale (AI), sunt legate și de automatizare. De fapt, AI reprezintă coloana vertebrală a mașinilor autonome moderne. Aceste vehicule sunt echipate cu sisteme sofisticate de inteligență artificială, care le permit să colecteze și să proceseze date din mediul înconjurător, să identifice obstacole, să interpreteze semnele de circulație și să ia decizii rapide și corecte în timp real. Algoritmii de învățare profundă permit mașinilor autonome să învețe și să se adapteze la diferite situații de trafic, îmbunătățind continuu performanța lor. Cu fiecare kilometru parcurs, aceste vehicule devin mai sigure și mai eficiente, contribuind la transformarea modului în care ne deplasăm și la pregătirea terenului pentru o viitor mai sigur și chiar și mai confortabil pe șosele.

Se poate concluziona că deocamdată tehnologia pentru condus autonom nu este dezvoltată în totalitate, dar progresul ar putea fi de acum înainte exponențial și rezultatele ar putea să apară chiar mai repede decât s-a anticipat.

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu