Am modificat articolul ultima data pe: 18.10.19

 

Va punem la dispozitie o serie de 12 sfaturi, cu ce nu trebuie facut cand se schimba o roata. Ne adresam persoanelor care au notiunile de baza pentru a efectua aceasta sarcina, insa care nu detin suficienta experienta pentru a-si oferi nivelul maxim de siguranta. Nu uitati, cu cat sunteti mai bine informati, cu atat gradul de pricepere o sa va creasca!

 

Aproape toata lumea stie pasii schimbarii unei roti cu pana la masina: opriti autoturismul, ridicati-l pe cric, desurubati prezoanele scoateti roata veche si puneti una noua, strangeti prezoanele si la drum! Detaliile, insa, conteaza mult, in special cand vine vorba de siguranta.

Iata 12 greseli pe care le puteti face cand schimbati o anvelopa, cu mici explicatii in care zicem de ce ar trebui sa le evitati pe cat posibil:

 

Nu schimbati roata in trafic!

Acest sfat ar trebui sa fie evident pentru oricine: nu e indicat sa schimbati o roata cand trec alte masini la mica distanta de a dumneavoastra. Chiar daca v-ati pus triunghiuri reflectorizante si veste, tot vor exista mari riscuri de a fi lovit. Daca ati tras masina pe dreapta, si atunci este important sa fie o distanta de trecere cat mai mare dintre aceasta si masinile de pe prima banda a drumului.

 

 

Nu schimbati roata pe banda de urgenta!

Nu, acea banda la autostrada nu este pentru schimbat roti si reparatii, ci pentru a opri vehiculul in siguranta. Daca ati tras pe dreapta astfel, va trebui sa contactati o masina care sa va tracteze pana intr-o zona unde poate fi schimbata pana in siguranta. Puteti face aceasta fie cu telefonul propriu, fie cu telefoanele de urgenta, prezenta la intervale periodice pe unele autostrazi.

 

Nu folositi roata de rezerva uzata!

Daca aceasta este uzata sau crapata, in orice caz, in conditie proasta, atunci gasiti-va timp sa o schimbati cu una in conditie buna. Investitia va merita, mai ales daca va ganditi la situatia in care aveti o pana, puneti roata de rezerva si descoperiti ca si aceasta cedeaza dupa doar cateva sute de metri de mers.

 

Nu amanati schimbarea rotii de rezerva!

Daca ati utilizat roata de rezerva, nu circulati cu ea prea mult. La primul service in care ajungeti, folositi serviciile de vulcanizare pentru a repara roata standard a masinii si puneti-o la loc, o data reparata. 

Rotile speciale de rezerva sunt folosite pentru uz ocazional, la viteze mici. Multe dintre acestea sunt si reduse in dimensiuni, ceea ce va afecta controlul masinii si va va aminti sa o schimbati.

 

Nu fortati limita de viteza a rezervei!

Chiar daca va grabiti, in cazul in care aveti o roata de rezerva mica, montata la masina, este bine sa nu depasiti limita acesteia de viteza, care se situeaza, de obicei, in jurul valorii de 80 de kilometri la ora. Cautati un service apropiat si reparati-va pana la roata normala a autoturismului!

 

Nu neglijati ordinea de desfacere si strangere a prezoanelor!

Incepeti cu oricare, dar continuati cu cea diametral opusa. Pe urma, cu una de langa cea de-a doua, continuand cu cea opusa, inca o data. Daca aveti cinci prezoane, atunci cautati intotdeauna sa o desfaceti pe cea mai distanta de precedenta. Astfel, roata va fi prinsa echilibrat. Daca nu respectati ordinea respectiva, vor exista vibratii la mers, ceea ce scade confortul si controlul masinii.

 

Nu schimbati roata pe teren moale sau inclinat!

Asta este destul de firesc: un cric s-ar putea sa nu ridice bine, daca sta pe pamant, iar sansele ca masina sa cada de pe cric cresc atat pe teren moale, cat si pe cel inclinat – si, credeti-ne, nu doriti sa existe sanse sa cada masina ridicata! Pe cat posibil, cautati suprafete plane de asfalt.

 

Nu fixati cricul in alte zone decat cele corecte!

Cricul se pune intre roti, apropiat de roata pe care doriti sa o schimbati. Consultati manualul masinii, intrucat acolo se specifica pozitia corecta. Important este, intai, sa fixati talpa cricului pe sol, cat mai ferm, dar si sa nu prindeti baza caroseriei in cric, intrucat o puteti deteriora. 

Ridicati cu grija si puteti si impinge usor masina cu mana, cand ati ridicat-o, ca sa ii verificati stabilitatea (usor, nu cu forta!).

 

Nu schimbati roata cu pasageri in masina!

Cand schimbati o anvelopa auto, este bine sa minimizati greutatea de pe masina. Daca este posibil, scoateti bagajele mari din portbagaj si rugati toti pasagerii sa iasa. Nu numai ca veti reduce greutatea astfel, insa unele persoane pot dezechilibra o masina ridicata pe cric, daca se misca prin masina – putem atrage atentia, in aceasta privinta, in special asupra copiilor si cainilor de talie medie si mare!

 

 

Nu neglijati frana de mana, bagarea masinii in viteza si sabotii!

Absolut toate masurile de securitate care se impun din interiorul masinii vor trebui respectate. Opriti motorul, bagati in prima viteza sau in “P” daca aveti cutie automata si trageti frana de mana! Astfel, stabilitatea masinii va fi maxima, iar gradul de siguranta in timpul ridicarii, adecvat.

 

Nu uitati de triunghiuri de avarie si veste de semnalizare!

Un triunghi de semnalizare, in caz de avarie, va trebui pus la circa 50 de metri in spatele masinii, cand schimbati roata. Daca aveti un al doilea, puneti-l la 50 de metri in fata ei. Utilizati o vesta portocalie de semnalizare, cand efectuati schimbarea, mai ales daca sunt conditii de lumina proasta. In plus, fixati roata opusa celei schimbate cu un sabot sau cu o piatra mare. 

 

Nu ezitati sa exersati o schimbare de roata in curte sau garaj!

Stiti expresia din engleza “practice makes perfect”? Adica, practica duce la perfectiune, iar asta se aplica si la schimbat roata. Daca sunteti sofer incepator, ori soferita incepatoare, exersati in curte sau in garaj schimbarea unei roti. Daca nu dispuneti de un astfel de spatiu, mergeti la un prieten, ori intr-o parcare mare, goala, in care sa nu fiti deranjat/a. 

Cu cat exersati mai mult aceasta sarcina, cu atat veti fi un sofer mai increzator si mai bine pregatit pentru orice eventualitate de pana ce poate aparea, atat la drumul lung, cat si in calatoriile din oras, de zi cu zi.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of