Am modificat articolul ultima data pe: 03.06.20

 

Daca esti un gen mai sportiv si te-ai hotarat sa iti cumperi motocicleta, este timpul sa te informezi si asupra cauciucurilor dedicate acestui vehicul, pentru a putea sa gestionezi cu bine orice situatie neprevazuta si, de asemenea, sa stii sa le intretii pentru a nu te expune pericolelor.

 

Chiar daca esti motociclist cu experienta, sau daca abia iti doresti sa conduci un motor, este bine sa fii in permanenta informat cu privire la toate piesele componente, iar cauciucurile reprezinta un element de baza. Una dintre cele mai des intalnite probleme care apar este uzura acestora si trebuie sa stii in ce conditii trebuie schimbate ele, pentru a nu te expune unui pericol inutil. Astfel, sunt mai multe aspecte care se ridica si ti le prezentam in articolul de mai jos. 

 

Cum stii ca trebuie sa schimbi cauciucurile?

Este foarte important pentru siguranta ta in trafic sa schimbi cauciucurile la motocicleta la timp, deoarece devin un adevarat pericol dupa un anumit grad de uzura. 

Pentru a veni in intampinarea utilizatorilor cei mai multi producatori de anvelope pentru motociclete au pus un indicator de uzura. Acesta este sub forma unei mici bucati de cauciuc, ce este pozitionat in interiorul canelurii benzii de rulare. Pe anumite modele poti gasi chiar notatii sub forma de triunghiuri sau litere (TWI) pe partea laterala, care arata exact pozitia indicatorului.

Cand cauciucul este uzat se va afla la aceeasi pozitie cu indicatorul, avand astfel informatia ca acestea trebuie cat mai repede schimbate. Consultand regulat indicatorul de uzura nu vei fi surprins de deteriorarea acestuia si iti vei putea planifica din timp achizitionarea unor noi cauciucuri.

Presiunea din anvelopa afecteaza starea acesteia?

Cu siguranta ca este un aspect foarte important si din acest motiv fiecare producator specifica care este presiunea recomandata pentru a rula in bune conditii, tinand cont si de bagajul suplimentar atunci cand este cazul. 

O presiune mai redusa in anvelope poate determina o crestere a caldurii in interior, deteriorand mult mai usor cauciucul, iar o presiune mult prea mare poate afecta inclusiv starea de rulare a motocicletei, fiind mult mai greu de controlat. Astfel, pentru a te bucura cat mai mult de investitia facuta in cauciucurile pentru motocicleta, ai grija sa respecti indicatiile de la producator in ceea ce priveste presiunea in anvelope. 

Pentru un mai bun control este bine sa verifici presiunea de fiecare data cand pleci la drum, cand anvelopele sunt reci si pe manometru este indicata presiunea corecta. 

 

Care este durata de viata a unei anvelope?

Chiar daca anvelopele nu sunt folosite, in timp isi pierd calitatile, pe langa uzura fiind si alti factori care pot afecta starea lor generala. Cei mai multi experti in domeniu apreciaza ca durata de viata a unei anvelope pentru motor este de aproximativ 6 ani, timp in care isi pastreaza integritatea si iti asigura siguranta in trafic.

Astfel tine cont de data de productie a acestora si dupa ce a trecut timpul de 6 ani, chiar daca tu le-ai achizitionat recent si acestea se prezinta intr-o stare buna din punctul de vedere al uzurii, este bine sa le inlocuiesti cu altele noi. 

Pe partea laterala a fiecarei anvelope gasesti inscriptionate mai multe date, DOT, care sunt de interes pentru tine, una dintre acestea fiind si data de fabricatie. Astfel nu vei putea fi pacalit la magazin, atunci cand vrei sa iti achizitionezi cauciucuri noi, preluand unele care sunt deja fabricate de peste 4 – 5 ani. 

In DOT sunt inscriptionate 4 cifre legate dintre care primele doua reprezinta saptamana anului si ultimele doua anul de fabricatie. Spre exemplul DAT 0418 inseamna ca este o anvelopa produsa in a 4 saptamana din anul 2018, deci ianuarie 2018.

 

Cum intretin anvelopele?

Pe langa uzura data de plimbarile cu motocicleta, care este normala avand in vedere ca acestea iau contact direct cu drumul, mai sunt si alti factori care pot deteriora starea acestora. Printre cele mai nocive elemente sunt razele soarelui care au o actiune directa, precum si caldura extrema. 

Astfel, pentru a prelungi cat mai mult starea functionala in bune conditii, mai ales daca ai optat pentru cele mai bune cauciucuri moto este indicat sa ai un loc de parcare cat mai ferit de razele solare si de caldura excesiva, ideal fiind un garaj care asigura umbra si o temperatura placuta.

In caz ca in timpul plimbarilor ai luat un cui sau ti-ai sectionat cauciucul, cel mai bine este sa il inlocuiesti. Din constructie, dar si datorita design-ului pe care il au, acestea nu permit reparatii. In caz de forta majora, poti sa-l repari pentru a putea ajunge acasa sau intr-un loc de unde sa poti achizitiona un cauciuc nou, dar nu amana inlocuirea acestuia. 

Este normal sa fie mai uzata partea stanga a anvelopei?

Da, este normal, deoarece partea stanga este supusa mai mult impactului cu drumul, transportand mai mult decat partea dreapta. La acest aspect contribuie mai multe motive, printre care: poti sa ai tendinta de a te apleca mai mult spre partea stanga in timp ce rulezi; starea drumului pe care rulezi, multe fiind prevazute cu rigole in lateral si inaltate pe mijloc pentru a permite apei sa se scurga; constructia acestora, unele avand randuri mai lungi pe partea stanga decat pe dreapta; echilibrul motocicletei etc. 

 

Ce fel de anvelope sa aleg?

In primul rand, acestea trebuie sa fie compatibile cu tipul de motocicleta pe care il ai, asa ca trebuie sa consulti indicatiile de la producator cu privire la acest aspect. Chiar daca sunt mai ieftine, cauciucurile auto nu se recomanda pentru motocicleta, constructia, compusii si profilele acestora nefiind adecvate. De asemenea, nu poti combina doua tipuri diferite de anvelope pe aceeasi motocicleta, deoarece acest lucru poate afecta negativ controlul acesteia, ceea ce poate conduce la accidente. 

La constructia anvelopelor sunt folosite diferite tipuri de materiale, cele premium avand curele de otel, fata de altele prevazute cu tesatura sintetica, ce au proprietati distincte la drum si, de asemenea, raspund diferit pentru diferite manevre, asa ca folosirea in combinatie (daca nu este data de producator) poate fi o solutie nefericita ce iti va afecta controlul motocicletei. 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments