Cu cat ai mai multe informatii despre cum functioneaza masina ta, cu atat vei putea gestiona mai bine situatiile si vei putea sa o pastrezi intr-o stare de functionare buna, iar in acest articol ne vom referi la catalizatorul auto.
Catalizatorul auto sau convertor catalitic, cum se mai numeste in termeni tehnici, a fost introdus prima data in jurul anilor ‘70, devenind apoi o parte obligatorie pentru masina. Cu cat normele de poluare au devenit mai stricte, cu atat producatorii de masini au cautat solutii pentru ca acestea sa fie mai performante.
Cu cat functioneaza mai bine catalizatorul, cu atat va fi mai fiabil motorul si vei trece cu bine inspectiile tehnice obligatorii. Dar sa vedem mai pe larg ce rol are catalizatorul, cum functioneaza si ce probleme poate cauza.
Contents
Ce este catalizatorul?
Cu siguranta ai auzit despre acesta componenta a masinii, dar ce este catalizatorul de fapt? Catalizatorul, in general, este o piesa ce conduce la provocarea unei reactii chimice.
Un catalizator auto se conduce dupa aceleasi principii si, folosind anumite substante chimice, va transforma gazele emise ce pot fi nocive, in gaze mai putin nocive, inainte ca acestea sa fie eliberate in atmosfera.
Astfel rolul catalizatorului este foarte important, avand in vedere ca masurile impotriva poluarii sunt din ce in ce mai stricte.
Cele mai vechi aveau la baza bile ceramice, dar mai nou au o constructie de tip fagure si se folosesc metale precum platina, radiu, paladiu, dar in cantitati foarte mici.
Care este rolul catalizatorului?
Aceasta intrebare care este rolul catalizatorului? Este foarte des pusa si vom raspunde mai pe larg in cele ce urmeaza.
Asa cum am mentionat si mai sus, exista din ce in ce mai multe norme privind poluarea, iar masinile elibereaza in atmosfera anumite gaze ce pot fi nocive (monoxid de carbon, hidrocarburi, oxid de azot). Un catalizator este parte a sistemului de evacuare a masinii si are rolul de a micsora numarul de particulele ce sunt nocive, inainte de a fi eliberate in atmosfera.
Ce rol are catalizatorul? De a optimiza procesul de ardere interna a gazelor, ce sunt rezultatul procesului de combustie. Mai nou acesta are o structura de fagure si poate fi:
- Monolit ceramic – ce rezista bine la coroziune, are o buna anduranta, functioneaza optim si la temperaturi ridicate, nu este afectat de socurile mecanice;
- Monolit metalic – este mai nou aparut pe piata si spre deosebire de cel clasic, ceramic, ajunge mult mai repede la temperatura optima de functionare si are efect mai devreme. Ca si punct slab la acesta, este rezistenta mai mica la socurile mecanice.
Cum functioneaza un catalizator auto?
Acum dupa ce am vazut ce rol are catalizatorul sa prezentam in cateva cuvinte si principul de functionare.
Catalizatorul este pozitinat in sistemul de evacuare, chiar inaintea tobei de esapament, foarte aproape de propulsor. Astfel va prelua acele substante volatile, la temperaturi foarte ridicate (peste 400 grade C) si le va prelucra cu ajutorul unei reactii chimice.
Gazele emise trec prin interior si intra in reactie cu o serie de catalizatori chimici. In urma reactiilor chimice ce au loc in catalizatoare monoxidul de carbon, precum si hidrocarburile sunt descompuse in apa si dioxid de carbon, iar oxizii de azot elimina doar anumite particule de baza ale elementului chimic (azot gazos). Deoarece in urma reactiilor chimice se produce apa, este posibil sa constati ca aceasta se scurge pe sistemul de evacuare, dar este perfect normal.
In ultima perioada producatorii de masini garanteaza un procent de transformare foarte mare, de 99%. Dotate cu sonde de control, aceasta monitorizeaza nivelul si in caz ca scade vei primi alerta in bord.
Ce probleme poti sa ai atunci cand catalizatorul nu functioneaza corect?
Catalizatorul înfundat al unui autovehicul poate duce la cresterea nivelului de emisii poluante ce sunt eliberate in atmosfera, iar daca in urma diagnozei la un service specializat se certifica functionare defectuoasa a acestuia trebuie sa il schimbi.
Poti sa cureti un catalizator infundat, fie la un service daca problemele sunt mai serioase, fie poti sa alimentezi cu o benzina mai buna (cu cifra octanica mare), sa rulezi cu cel putin 90 km pe ora (indicat este sa mergi in afara orasului) si sa fortezi masina cat de mult poti, tinand-o in sarcina. Daca nu reusesti sa desfunzi catalizatorul mergi la un service.
In cazul in care catalizatorul nu functioneaza corespunzator mai sunt si alte probleme conexe ce pot aparea pe langa emisiile ridicate:
- Sistemul de evacuare infundat atrage dupa sine si ingreunarea pornirii motorului;
- Deoarece cantitatea de aer necesara pentru o combustie eficienta scade, se pot defecta bujiile;
- Cum motorul functioneaza mai greoi va avea nevoie de un surplus de combustibil, asa ca va creste consumul si deci costurile vor fi mai mari;
- In urma unui soc mecanic puternic, monolitul ceramic se poate sfarama;
- Daca sonda lambda este defecta, monolitul se poate impregna cu benzina si se poate arde;
- In plus, in cazul unei inspectii tehnice vei fi respins, daca catalizatorul nu functioneaza corespunzator si emisiile de gaze sunt mai ridicate decat este prevazut.
Sunt o serie de simptome care iti pot arata ca ai probleme la catalizator, in caz ca nu ai martori de bord sau acestia nu mai functioneaza:
- Motorul se opreste dupa pornire;
- Cand apesi acceleratia simti ca este mai greoaie si urca in trepte;
- Puterea este mai redusa;
- Creste consumul de combustibil;
- Motorul tremura tare la relanti.
In caz ca te confrunti cu astfel de probleme mergi la un service, unde acestia pot depista care este cauza si cu folosirea unui multimetru, vor face masuratorile necesare.
Acum ca ai aflat ce rol are catalizatorul si cum functioneaza, trebuie sa stii ca nu se defecteaza usor si daca ai grija de masina: alimentezi cu o benzina buna (macar la o anumita perioada de timp daca bugetul nu iti permite mai des) si mai iesi la o tura sportiva in afara orasului (mai ales daca preponderent folosesti masina in oras) va avea o viata lunga si va functiona optim.
Lasa un comentariu
0 Comentariu