Debitmetrele, esentiale pentru buna functionare a unui motor, atat pentru cele pe benzina, cat si pe motorina, sunt in general prezente pe mai toate masinile noi si este bine sa cunosti la ce folosesc, ce sunt, ce defectiuni pot provoca si cand trebuie sa le inlocuiesti.
Motoarele ce functioneaza prin ardere interna au la baza procesul de combustie, care este determinat de o dozare, cat mai exacta, a unui amestec format din aer si combustibil. Astfel, cantitatea de carburant este optimizata si gestionata cu ajutorul sistemul de injectie, iar pentru cantitatea de aer furnizata este raspunzator debitmetrul de aer.
Debitmetrul mai poate fi intalnit si sub denumirea de senzor de masa de aer (senzor MAF) si, de regula, este pozitionat in circuitul de admisie, cuprins intre filtrul de aer si conducta de admisie.
Contents
Ce rol are aceasta piesa?
Asa cu am aratat mai sus, pentru o buna functionare a masinii si pentru a reduce consumul, debitmetrul este in legatura directa cu sistemul de injectie. Pe langa rolul de baza, de a calcula cantitatea de aer necesara in procesul de combustie, acesta mai trimite informatii si catre unitatea de control a motorului despre pozitia clapetei de acceleratie, in functie de aceasta fiind oprimizata si cantitatea de combustibil necesara deplasarii.
Din ce este compus un debitmetru?
Un debitmetru aer are o forma cilindrica si in principal este compus din:
- Conector electric, ce poate fi cu 5 sau 6 pini;
- Pentru a mentine temperatura la un nivel optim, are 2 fire sau o pelicula calda;
- Un grilaj de protectie;
- Carcasa debitmetru.
Deoarece trebuie sa fie fiabil si cat mai exact, din punct de vedere constructiv, un debitmetru are putine piese componente.
Tipuri de debitmetre:
Pe piata sunt prezente doua tipuri de debitmetre, in mod uzual, diferenta fiind in functie de elementul folosit pentru a raspunde la curentul de aer:
- Debitmetru cu fir cald;
- Debitmetru cu pelicula.
La motoarele pe benzina, sunt doua moduri in care acestea pot functiona si depinde de varianta pe care o alege producatorul de masini:
- In bucla deschisa – calculatorul va primi informatii doar de la debitmetru si poate fi o marja de eroare mai mare;
- In bucla inchisa – unde, pe langa debitmetru, mai sunt informatii si de la sonda lambda.
Ce rol are sonda lambda? De a masura ce cantitate de oxigen a ramas ca urmare a procesului de ardere in gazele de esapament, fiind un feedback bun pentru a inchide circuitul si a verifica informatiile primite de la debitmetru.
Ce se intampla daca mergi cu sonda lambda stricata? In acest caz, calculatorul nu primeste informatii reale, motorul nu functioneaza in parametrii sai normali si poate sa dea rateuri, creste consumul de combustibil.
Care sunt simptomele cele mai frecvente atunci cand ai un debitmetru defect?
Cu siguranta trebuie sa cunosti cum se manifesta un debitmetru aer defect, simptome, si iti prezentam mai jos cele mai frecvente nereguli si intrebari:
- Daca apar impuritati pe elementul sensibil al debitmetrului atunci, cu motorul la relanti, vei observa aparitia unor oscilatii in functionare;
- De ce nu se tureaza motorul mai mult de 3000 rot/min si apare o ezitare? Cauza poate fi o defectiune a debitmetrului;
- De asemenea, accelerez si nu trage motorul, este un alt simptom des intalnit, cand vezi ca masina nu iti mai raspunde ca inainte atunci cand apesi pedala de acceleratie;
- Creste consumul de carburant;
- Ai Check Engine aprins, Ford Focus, spre exemplu, un indicator in bord care te anunta ca pot fi probleme la debitmetru;
- Poate sa apara si eroare la sonda lambda, datorita faptului ca debitmetrul este murdar si ofera informatii eronate;
- La masinile diesel poti observa o crestere a emisiilor si scot mult fum.
Din ce cauze se poate defecta un debitmetru?
O verificare debitmetru aer este foarte utila pentru a nu avea probleme mai grave la masina, putand sa vezi din timp, daca este murdar sau defect si trebuie inlocuit. Ca orice componenta electronica, dupa o anumita perioada poti avea debitmetrul defect sau murdar (cu impuritati).
Deoarece prin intermediul debitmetrului trec cantitati mari de aer, praful este, in principal, cea mai frecventa cauza a defectarii acestuia. In caz ca circuli mult pe drumuri de tara, se poate strica mai repede decat este prevazut, iar daca nu schimbi frecvent filtrul de aer care protejeaza debitmetrul, va creste si mai mult pericolul defectarii.
O alta cauza poate fi si prezenta sarurilor in aer, mai ales cand acesta este umed. Debitmetrul mai poate fi afectat si de trepidatiile masinii, precum si de vibratiile de la motor.
Cum poti remedia problemele aparute?
Asa cum am mentionat si mai sus, schimbarea filtrului de aer cum este recomandat de producator este de mare ajutor, acesta avand si rolul de a proteja debitmetrul.
Daca deja incep sa apara problemele mentionate mai sus, este indicat sa mergi la un service pentru a face o analiza cu testerul, putand depista usor care sunt cauzele. Poti sa faci o curatare debitmetru, dar aceasta solutie este doar pe o perioada de timp, ulterior urmand oricum sa schimbi piesa. Exista spray curatare debitmetru, pe care il poti achizitiona din comert.
Ce se intampla daca scot mufa de la debitmetru? Este o alta intrebare frecventa, dar nu este indicat sa faci aceasta operatie, deoarece va avea ca urmare un dezechilibru intre cantitatea de combustibil si debitul de aer, cu consecinte mai grave asupra pieselor ce intra in componenta sistemului de admisie, de combustie si evacuare.
Schimbarea acestei piese nu necesita o interventie foarte laborioasa, putand fi facuta chiar pe loc, cand ajungi la service. De cele mai multe ori, va fi nevoie de doua vizite, prima pentru diagnosticare si pentru a face comanda de piesa si a doua pentru inlocuirea efectiva. Pretul se compune din manopera stabilita de service si costul efectiv al piesei, care poate varia intre 400 si 2000 lei, in functie de masina.
Lasa un comentariu
0 Comentariu