Ce trebuie sa stii despre filtrul de particule

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Avand in vedere ca se doreste un mediu mai curat si mai sanatos pentru oameni, producatorii de masini cauta diverse solutii pentru a minimaliza emisiile, iar filtrul de particule este foarte important in acest aspect.

 

Poate ai auzit, in timpul discutiilor cu prietenii sau cand ai fost la service cu masina, vorbindu-se despre filtrele de particule si, daca nu stii prea multe in aceasta privinta, dar vrei sa informezi despre ce inseamna DPF, cum te ajuta si ce simptome sunt atunci cand se infunda, citeste acest articol.

 

Ce inseamna DPF?

In primul rand trebuie sa stii ce este DPF? Este destinat in special pentru motoarele diesel, fiind un acronim de la Diesel Particulate Filter. Un filtru de particule este un dispozitiv dedicat pentru filtrarea particulelor emise de motor, ce au un diametru de pana la 0,01 microni.

Filtrul de particule este situat in zona de evacuare, post ardere, fie inainte, fie dupa catalizator sau intre cele doua catalizatore.

Are o eficienta foarte buna, de 95 – 100%, si reduce, astfel, procentul de particule nearse si cenusa ce sunt emise in atmosfera. Aceste particule au o infuenta foarte daunatoare pentru sanatatea oamenilor, motiv pentru care un filtru particule este foarte important. 

Pe langa masinile diesel care sunt dotate cu DPF, mai sunt astfel de filtre pentru motoarele Otto notate GPF, dar sunt mai rar intalnite. Filtrul acesta a fost montat pentru prima data la aparitia standardului EURO 4, iar de la EURO 5 este obligatoriu. Daca te intrebi EURO 4 din ce an a aparut, raspunsul este 1998.

Aceste filtre pot fi de unica folosinta, ce trebuie schimbate la aproximativ 150.000 km, sau cu regenerare filtru particule ce au o durata mult mai mare de viata.

Cat poti folosi un filtru de particule?

Un filtru de particule poate avea o durata de viata intre 100.000 si 250.000 de km, uneori, daca sunt exploatate corect, durata se poate prelungi si pana la 350.000 km. Sunt mai multi factori care influenteaza aceasta durata de viata si mentionam:

  • Stilul de conducere;
  • Ce consumabile folosesti si anume combustibil, ulei motor;
  • Sistemul de admisie a aerului trebuie sa functioneze ireprosabil;
  • Un EGR infundat poate afecta, de asemenea, functionarea filtrului de particule. Aceasta supapa ajuta la recircularea gazelor emanate, fiind foarte importanta in buna functionare a masinii, asa ca trebuie sa cunosti simptome EGR infundat diesel (cantitate crescuta de funingine in fum, acceleratia nu reactioneaza asa cum stii etc.);
  • Componente ale motorului uzate.

 

Din ce cauze se infunda filtrul de particule?

Sunt o serie de simptome DPF infundat pe care este bine sa le recunosti si sa iei masurile care se impun in aceste conditii.

Fitrul DPF se poate infunda, in special, daca mergi cu masina exclusiv prin oras, iar motorul nu atinge temperatura optima pentru functionare. Deoarece se circula la viteze mici si la turatii scazute, filtrul se poate infunda usor. Astfel, este important sa faci o curatare DPF si chiar daca nu ai drumuri lungi de facut, sa mergi regulat in afara orasului la drum mai lung (la 2 – 4 saptamani).

 

Ce simptome apar la un filtru de particule infundat?

Pentru a putea sa reactionezi, trebuie sa cunosti simptome DPF infundat si le evidentiem mai jos:

  • Martorul de bord – in caz ca nu se face regenerare DPF, atunci cand este cazul, martorul se aprinde sau palpaie, si daca problema nu se remediaza, poate ajunge in modul de avarie (limp mode). Motorul nu mai trage, turatia este limitata in functie de producator (aproximativ la 3000 rotatii pe minut maxim), nu mai are putere etc.;
  • Creste consumul de carburant si emisiile sunt mai bogate in funingine;
  • In caz ca nu faci o curatare filtru particule corespunzatoare, acesta se poate infunda deoarece aduna prea multe particule si nu va mai functiona corect.

Ce tipuri de regenerari ale filtrelor de particule sunt?

Daca vorbim despre regenerare filtru DPF, trebuie sa stii ca sunt mai multe tipuri si anume:

  • Regenerare activa – care se porneste automat, fiind comandata de anumiti senzori (de temperatura, ce masoara presiunea gazelor arse etc.);
  • Regenerare filtru de particule pasiva – este o optiune a producatorilor de masini, ce se poate produce la drumuri lungi;
  • Regenerare fortata – daca in urma mai multor incercari de regenerare automata nu se realizeaza o curatare filtru de particule, atunci se poate declansa aceasta operatiune fortata.
  • Nu se recomanda regenerarea manuala, fiind un risc ridicat de incendiu.

 

De ce sa te indrepti spre o curatare chimica a filtrului de particule?

In caz ca nu ai o masina cu filtru de particule regenerabil, este nevoie ca, din timp in timp, sa faci o curatare filtru DPF. Cea mai eficienta este curatarea cu produse chimice, care au o putere mare de indepartare a murdariei si particulelor stranse pe filtru, iar pe piata gasesti foarte multe produse special dedicate.

Si daca dai o cautare pe curatare filtru DPF, forum, vei gasi aceleasi sfaturi, deoarece curatarea chimica vine cu o serie de avantaje:

  • Produsele chimice au puterea de a dizolva orice depunere situata la nivelul filtrului;
  • Vei observa, in urma unei curatari chimice, o scadere a consumului de combustibil;
  • Performantele motorului se vor imbunatati.

Daca te gandesti la o anulare DPF, trebuie sa stii ca nu este recomandata, deoarece iti vei pierde garantia, nu vei mai reusi sa treci de inspectiile tehnice obligatorii si risti si amenzi substantiale.

 

In concluzie, daca ai ales o masina diesel, este necesar sa cunosti cat mai multe despre simptome DPF infundat si sa iei rapid masurile ce se impun. Cu cat te documentezi mai mult si afli informatii despre ambreiaj, despre sistemul de transmisie, despre filtre si consumuri etc., cu atat vei putea sa respecti recomandarile de la producator si astfel vei prelungi viata masinii tale. 

O masina diesel se recomanda, in special, pentru persoanele care merg mult si in afara orasului, nefiind rentabila doar pentru traficul urban. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu