Ce trebuie sa stii despre senzorul MAP

Am modificat articolul ultima data pe: 11.12.24

 

Cu cat ai mai multe informatii despre masina ta, cu atat vei putea sa intelegi mai bine mesajele primite in bord sau un comportament neadecvat si vei putea lua masurile necesare pentru a preveni sau repara atunci cand este nevoie, iar in acest articol ne vom referi la senzorul MAP.

 

Poate ai auzit vorbindu-se despre un senzor MAP, dar nu ai inteles la ce se refera, ce rol are acesta si, in caz ca este defect, ce probleme poti avea pe masina. In acest articol ne propunem sa explicam pe intelesul tuturor ce este acest senzor MAP si cum te poti folosi de informatiile date. 

 

Ce este senzorul MAP?

Fiind parte din sistemul motorului, acest senzor se mai numeste si senzor pentru presiunea absoluta sau de presiune a colectorului. Nu toate masinile sunt dotate cu acest senzor presiune, acesta fiind des intalnit la cele cu injectie de combustibil.

Pe modelele mai moderne se intalneste un senzor MAF, flux de masa, care are rolul de a calcula debitul de aer raportat la turatia motorului, informatii pe care le transmite apoi la computerul de bord. Vehiculele cu supraalimentare sau turboalimentare pot avea in componenta ambii senzori: MAP si MAF.

Daca nu esti sigur ce tipuri de senzori ai pe masina, este bine sa cauti in manual, pentru a vedea exact. Mai poti afla si dupa ce faci o localizare serie motor si dai o cautare in mediul online, pentru a primi informatiile corecte.

Un senzor MAP are rolul de a genera si de a transmite informatii privind presiunea colectoare instantanee. Cu aceste date, computerul de bord determina densitatea aerului si ce debit de masa a aerului este la motor. 

Acestia sunt o serie de parametri de baza pentru buna functionare a motorului, unitatea de control putand sa regleze momentul aprinderii, cat mai exact, pentru a eficientiza consumul de combustibil si pentru a creste performantele masinii.

Care sunt simptomele unui senzor defect?

Este important sa cunosti simptomele senzor presiune aer admisie defect, deoarece vei putea lua masurile necesare pentru reglemantare: fie curatare, fie inlocuire.

Ca orice alt senzor si acesta se poate deteriora in timp, iar datele transmise nu vor mai avea relevanta, ceea ce va determina aparitia unor probleme in functionarea masinii. 

Senzor MAP defect, simptome comune

  • Nivel crescut de emisii – in caz ca informatiile furnizate sunt incorecte, se poate intampla ca modulul de comanda sa perceapa o suprasolicitare a motorului si sa comande sistemului de propulsie o suplimentare de combustibil, ce va genera si emisii crescute. Astfel, cel mai simplu este sa faci un test de emisii si sa vezi daca nu este o problema la senzorul MAP.
  • Consum crescut de combustibil – daca senzorul este defect si indica o presiune crescuta, atunci sistemul de propulsie va furniza mai mult combustibil. 
  • Performanta motorului scade – daca acest senzor de presiune este defect si arata o masuratoare mai scazuta a presiunii, sistemul de propulsie va face anumite reglaje si va trimite mai putin combustibil la motor, ceea ce se va simti ca o pierdere de putere motor diesel, deci performante mai scazute.
  • Prezenta unui zgomot la motor – tot din cauza acestor senzori de presiune defecti, motorul poate functiona mai slab, determinand declansarea rapida a bujiilor. Se va auzi un zgomot ca de bataie. Acest lucru poate fi deosebit de grav si poate afecta motorul.
  • Fluctuatii la turatia motorului – daca MAP senzor este defect, poate avea si efecte asupra turatiei, iar folosirea altor consumatori, precum aerul conditionat vara, poate duce chiar la oprirea motorului.
  • Este posibil chiar sa nu reusesti sa pornesti masina, din cauza unui senzor MAP defect, o citire incorecta furnizata de acesta poate comanda o cantitate mica de combustibil, insuficienta pentru pornire.  

 

Unde este pozitionat acest senzor?

Cel mai adesea vei gasi acest senzor instalat in interiorul galeriei de admisie. Dar nu este obligatoriu si, in functie de model sau de design, poate fi localizat si in alte parti (la intercooler in flansa de evacuare; in partea unde sta pasagerul, sub faruri etc.), si este util sa studiezi manualul pentru a-l gasi.

Cum poti sa cureti singur senzorul MAP?

Urmand cativa pasi simpli, poti sa faci o curatare senzor MAP acasa. In primul rand, este util sa studiezi manualul masinii pentru a vedea care este pozitia lui exact. 

In timpul acestei operatiuni, masina trebuie sa fie oprita si fara cheie in contact. Dupa ce ai localizat senzorul, ii vei scoate capacul. Incerci apoi usor cu mana sa il scoti, daca este prins in suruburi, vei utiliza surubelnita pentru a-l demonta.

Cu ajutorul unei solutii speciale pentru curatarea componentelor electrice, pe care o vei achizitiona din comert, si a unei lavete, stergi usor senzorul. Il lasi apoi sa se usuce bine. Ultimul pas este repozitionarea acestuia si punerea capacului.

Este posibil ca si dupa ce l-ai curatat sa constati ca tot nu functioneaza corespunzator si este necesar sa il inlocuiesti. Pretul acestuia nu este mare, cele mai multe fiind in intervalul de pret 100 – 200 lei. Cu siguranta la acesta se mai adauga si manopera, care poate fi variabila in functie de pozitia senzorului MAP si de cat de usor se ajunge la el.

Dar pretul total nu va fi foarte mare, iar daca pui in balanta ce alte probleme poti avea, chiar merita investitia. Un senzor cu probleme nu va trece testul emisiilor de gaze, si va genera alte costuri suplimentare precum si timp pierdut. 

De asemenea, trebuie sa verifici si partea electrica a senzorului, conectorul si cablajul sistemului. Conectorul se poate coroda in timp si poate fi curatat, iar firele trebuie sa nu fie intrerupte. Senzorul poate fi conectat la galerie prin intermediul unui furtun, care se poate infunda, se poate rupe sau se poate desprinde de pe pozitia corecta.  

Daca nu esti foarte priceput, apeleaza mai bine la un service auto de incredere pentru a fi sigur ca iti fac o lucrare de calitate. 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu