Am modificat articolul ultima data pe: 22.11.19

 

Boxe auto – Opinii si recenzii in 2019

 

Am abordat, in acest articol, toate tipurile de boxe pentru masina: active, pasive, full range, pe doua sau trei cai, ori subwoofere. Gusturile variaza, in ceea ce priveste echipamentul audio, prin urmare orice recomandare include si o doza de subiectivism. Insa, ne-am orientat atat dupa specificatii, cat si dupa popularitate, cand vine vorba de recomandari. Astfel, cea mai buna oferta a anului curent este Hertz DSK165.3, pe doua cai, cu tweeterele separate, pentru a putea fi puse pe bord. La 80 de Wati RMS, ofera o calitate ridicata a sunetului, pentru niste difuzoare fata. Recomandarea a doua este un set de boxe spate, Pioneer TS-R13550S, pe trei cai, care pornesc de la 44 de Hertzi si se termina la 31 kHz, ca raspuns de frecventa.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cea mai buna!

Hertz DSK165.3
Click aici pentru pret!

Au tweetere separabile de midbass, pentru a fi montate pe bord, ceea ce duce la o auditie superioara boxelor de portiera standard. Calitatea sunetului generat de aceste boxe a fost laudata in recenzii, iar puterea de 80 de Wati RMS (160 peak) este mai mult decat suficienta, la diametrul de 16,5 centimetri.

La unele masini, s-ar putea sa gasiti mai greu loc pentru tweetere pe bord, depinde de modul in care acesta este amenajat.

Compania ce produce aceste difuzoare de masina si-a stabilit o pozitie solida in topurile de specialitate. Pentru soferii care pun pret pe calitatea auditiei si nu neaparat pe un bas bubuitor si un volum ridicat, nu exista oferta mai recomandabila.

A 2-A OPTIUNE!

Pioneer TS-R13550S
Click aici pentru pret!

Pentru niste boxe spate pe trei cai, promit o gama de frecvente buna, pornind de la 44 de Hertzi. Pot lucra extrem de bine atunci cand sunt acompaniate de un subwoofer, iar diametrul de 13 centimetri le face potrivite pentru masinile ce au gauri de acest tip, pe panoul spate.

desi promit 250 de Wati, pe cont propriu, s-ar putea sa nu fie suficient de puternice pentru amatorii de bas extrem sau celor care dau petreceri cu masina, la iarba verde.

Per total, reprezinta o oferta atractiva de boxe spate pe trei cai, ele punand fidelitatea in fata, in detrimentul unui volum extrem de ridicat.

Focal RCX-130
Click aici pentru pret!

La 50 de Wati si cu o frecventa ce porneste de la 65 de Hertzi, sunt o optiune destul de recomandabila pentru cei ce doresc sateliti care sa acompanieze un subwoofer auto, sau celor ce prefera auditiile domoale.

Pe cont propriu, sunt slabe, mai ales cand vine vorba de generarea de bas bubuitor. Totul depinde de gusturile ascultatorilor.

Un set de difuzoare mici, de calitate, insa nu foarte puternice, ele se potrivesc in special autoturismelor bine izolate fonic, in partea din portierele din fata, inclusiv pentru Dacia Logan si Sandero.

 

 

Pareri despre cele mai bune boxe auto

Boxe auto – ele vin in toate marimile si puterile, in oferta pietei, iar selectia noastra de recomandari a fost destul de greu de facut, cu toate parerile si specificatiile la produse. Iata ce am decis ca sunt ofertele demne de luat in calcul, pentru anul curent:

 

 

Boxe auto profesionale:

 

Hertz DSK165.3

 

Daca este sa ne luam dupa unii pasionati de domeniul audio, am recomanda la categoria cele mai bune boxe auto modele pe doua cai, cu tweeterul separat de difuzorul de midbass, exact ca la acest model. Motivul nu este doar caltiatea produsului, ci si faptul ca tweeterele vor sta, cel mai probabil, incrustate in bord, la un nivel apropiat de urechile pasagerilor, ceea ce inseamna sunete mult mai clare si precise, frecventele inalte fiind puternic directionale (adica trebuie sa fie emise inspre ascultator).

Aceste boxe auto 16,5i au impedanta de 4 Ohmi, iar puterea generata de ele se invarte in jurul valorii de 160 de Wati (80 W RMS), iar raspunsul in frecventa exceleaza in domeniul inaltelor (50-23.000 de Hertzi).

Ca dezavantaje, putem spune ca s-ar putea sa gasiti mai greu locuri pentru tweetere, la unele modele de masina. Insa, aproape unanim recenziile sunt extrem de favorabile, calitatea sunetului fiind laudata intens, mai ales la pretul la care aceste boxe se vand.

 

 

 

 

Boxe auto Pioneer:

 

Pioneer TS-R13550S

 

Aceste boxe auto Pioneer sunt pe trei cai, cu difuzoarele de medii si inalte protejate in interiorul basului. Diametrul total al lor este de 13 centimetri, prin urmare pot cu usurinta sa fie introduse si in portierele cu putin spatiu.

Puterea de varf generata este de 250 de Wati, la impedanta de 4 Ohmi. Producatorul promite un raspuns in frecventa iesit din comun in ceea ce priveste tweeterele, care ajung la 31 de kHz! Basul porneste de la 44 de Hertzi, ceea ce este, inca o data, o valoare destul de buna.

Ca sa discutam putin despre nivelul de zgomot pe care il fac aceste boxe Pioneer auto, trebuie sa subliniem ca, la dimensiunile lor, nu vor fi atat de galagioase ca niste boxe mai mari, indiferent de ce zice puterea. Cel mai bine ar fi sa le acompaniati cu un subwoofer, in cazul in care chiar doriti frecvente joase accentuate, la masina dumneavoastra.

 

 

 

 

Boxe auto 13 cm:

 

Focal RCX-130

 

Prezentam aici si un set de boxe auto de 13 cm pe doua cai, cu tweeterul fixat in centrul midbasului. Impedanta lor este de 4 Ohmi, iar puterea RMS este de 50 de Wati, cu 100 de Wati putere de varf.

Ca raspuns in frecventa, producatorul specifica o plaja ce porneste de la 65 de Hertzi si merge pana la 21 de Kilohertzi – se vede usor, de aici, ca s-ar putea ca unii din cumparatorii potentiali sa fie descurajati de lipsa de bas generata (noi recomandam difuzoare ce pornesc de la sub 50 de Hertzi). Asta inseamna ca, cel mai bine, ele vor lucra si in tandem cu un subwoofer, activ ori pasiv.

Se comercializeaza in pachete de cate doua, la un pret mediu, oferind o calitate rezonabil la banii lor. Per total, putem spune ca este un difuzor recomandabil, pentru nepretentiosii cu basul.

 

 

 

JBL SPK-CLUB5020

 

Echipate cu doua difuzoare, un midbass si un tweeter, ce pornesc de la 75 de Hertzi si merg pana la 20.000 de Hertzi, nu putem spune chiar ca setul acesta de la JBL reprezinta idealul de boxe auto profesionale – insa, ele sunt puternic recomandabile utilizatorilor de rand, cu buget mediu.

Puterea RMS pe care o genereaza este de 40 de Wati (120 de Wati varf), la 4 Ohmi. O particularitate deosebita este posibilitatea de a ajusta unghiul tweeterelor – intrucat sunetele inalte sunt directionale, este important ca membrana care le emite sa fie indreptata cat mai drept catre urechile persoanelor ce asculta muzica. In pachetul de livrare, aceste boxe JBL auto includ si cablurile necesare conectarii lor la playerul din masina.

Ca dezavantaje, s-ar putea ca unii cumparatori sa doreasca mai mult bas de la niste boxe auto ovale, prin urmare ori le imperecheati cu inca un set spate, mai mare, ori le legati in tandem cu un subwoofer dedicat, daca sunteti dispus sa faceti investitia.

 

 

 

 

Boxe auto JBL:

 

JBL GTO-939

 

Prezentam aici si un set de boxe auto JBL de spate, montabile in cele mai multe cazuri pe polita de dupa bancheta pasagerilor. Ca dimensiuni, lungimea lor este de 240 de milimetri, iar latimea de 160 milimetri, forma lor fiind ovala.

Puterea generata este de 100 de Wati RMS si 300 de Wati peak power (la impedanta de 3 Ohmi). Pe langa difuzorul de bas, mai este prezent si unul de medii, alaturi de tweeter – toate trei protejate de o grila de metal.

Ceea ce mai atrage atentia la modelul respectiv este plaja de frecvente, intre 46 si 21.000 de Hertzi – observam ca basul porneste destul de bine, de la sub 50 de Hertzi, ceea ce inseamna ca amatorii de frecvente joase s-ar putea chiar sa renunte la instalarea unui subwoofer in masina. In materie de dezavantaje, nu putem spune decat ca sunt proiectate doar pentru partea din spate a autoturismelor.

 

 

 

Hertz DSK1653

 

Setul de boxe auto Hertz de aici ofera, intr-un mod specific brandului, tweeterele separate de difuzorul de midbass, pentru a putea fi instalate la un nivel de la care sa transmita sunetul inspre urechile ascultatorului.

Au impedanta de 4 Ohmi, puterea nominala RMS de 80 de Wati (160 W de varf), iar ca raspuns in frecventa, merg de la 50 de Hertzi pana la 23 de Kilohertzi, una din cele mai ample game de pe piata. Sunt facute pentru partea din fata a autoturismului, avand diametrul de 16,5 centimetri pentru woofere si de 24 milimetri pentru tweeter.

In descrierea oficiala, producatorul chiar mentioneaza o serie de modele de autoturisme pentru care au fost proiectate aceste boxe: Volkswagen Polo, Passat, New Beetle Golf 4 si 5, Bora, Seat Toledo si Leon si Skoda Fabia. Desigur, compatibilitatea respectiva tine numai de dimensiunile spatiilor din portiere, aceste difuzoare putand fi montate si pe alte marci.

 

 

 

 

Boxe auto Sony:

 

Sony XSFB6920E

 

Pachetul de boxe auto Sony pe care l-am inclus in lista noastra contine doua piese, fiecare pe doua cai, cu tweeterul aflat in mijlocul basului, ambele protejate de grile detasabile. Ca dimensiuni, ele sunt standard: 16 x 24 centimetri, pentru a fi incastrate in spatiile din polita de deasupra portbagajului, dupa bancheta de pasageri.

Specificatiile de sunet sunt urmatoarele: ca frecvente, pornesc de la 50 de Hertzi si merg pana la 22.000 de Hertzi, la 4 Ohmi impedanta, iar puterea lor RMS este de 60 de Wati. Recenziile au fost deosebit de favorabile din toate punctele de vedere, inclusiv cand vine vorba de pret.

Basul lor este puternic, iar tweeterul pe con reuseste sa disperseze eficient sunetele inalte, chiar daca multe pareri spun ca designul de tip dom este mai bun, la aceasta sarcina.

 

 

 

 

Boxe auto 16.5:

 

Hertz UNO X165

 

Setul de boxe auto, la un pret bun, inclus aici, contine doua boxe pe doua cai, de tip rotund, cu un diametru de 165 milimetri fiecare, ele putand fi instalate atat in zona din fata a masinii, pe interiorul portierelor, cat si in spate, daca exista gauri de aceasta marime pe polita de dupa bancheta pentru pasageri.

Ca putere, fiecare din ele genereaza 55 de Wati RMS si 110 Wati peak power, la impedanta de 4 Ohmi. Raspunsul in frecventa porneste de la 60 de Hertzi si merge pana la 21 Kilohertzi, iar din acest motiv s-ar putea sa doriti si un subwoofer, in cazul in care va place basul.

Boxele de la Hertz sunt cunoscute pentru fidelitatea lor in redarea sunetelor inalte, la urma urmei, multe dintre ele avand super-tweetere separate, spre deosebire de acest model. Insa, la pretul lor atragator, calitatea oferita este mai mult decat satisfacatoare.

 

 

 

 

Boxe auto Magnat:

 

Magnat MGN-Edition693

 

Setul de boxe auto Magnat de aici include boxe pentru spatele masinii, desi ele sunt usor mai mici decat dimensiunea standard: in loc de 24 x 16 centimetri, ele masoara 15 x 23 centimetri. Ele sunt pe trei cai, mediile fiind de tip con, iar tweeterele de tip dom. Puterea lor maxima este de 260 de Wati, iar cea RMS este de 130 de Wati.

In ceea ce priveste gama de frecvente, difuzoarele de bas exceleaza, pornind de la 40 de Hertzi si mergand pana la 20 de kilohertzi, la tweetere. S-ar putea, prin urmare, nici sa nu aveti nevoie de vreun tweeter instalat in masina. Tweeterele au unghi ajustabil, pentru a transmite suentul cat mai direct spre urechile ascultatorilor, iar magnetii din neodim ofera o calitate ridicata a regimului de operare pentru boxe.

Daca analizam si pretul boxelor, vedem cu usurinta de ce acest model este atat de popular printre posesorii de autoturisme, brandul german Magnat fiind un nume cu greutate in domeniul respectiv.

 

 

 

 

Boxe auto bass:

 

Blow BLW-30-845

 

In acest set de difuzoare, este inclus un bas (ori subwoofer) si un tweeter, primul fiind de 13 centimetri in diametru, iar cel din urma de 3 centimetri. Puterea maxima, pentru cele doua laolalta, este de 100 de Wati, iar impedanta este de 4 Ohmi.

Producatorul specifica o plaja de frecvente de la 10 la 20 de Kilohertzi, ceea ce pare greu de crezut (cel putin la bas), insa recenziile au laudat capacitatea iesita din comun cand vine vorba la starnit vibratii puternice in masina.

Problema este urmatoarea: nu aveti ce face cu difuzorul de bas, daca nu dispuneti si de o cutie de rezonanta pe masura, care sa i-o atasati. Prin urmare, putem spune ca setul de aici reprezinta o optiune de rezerva, in cazul in care vi s-a ars subwooferul, sau atunci cand doriti sa construiti un subwoofer de la zeri.

 

 

 

Alpine SWE-815

 

Includem in lista noastra si o oferta pentru cei ce cauta boxe auto bass de tip subwoofer, complet cu incinta de rezonanta si cu elementul de amplificare. Produsul de aici vine de la un brand renumit, Alpine, si este acompaniat de o telecomanda cu fir, ce regleaza atat volumul cat si setarile de faza.

Puterea continua generata este de 100 de Wati, iar cea de varf este de 300 de Wati. Atat boxa cat si amplificatorul au o impedanta de 2 Ohmi, iar ca raspuns in frecventa, difuzorul genereaza de la 34 de Herzi pana la 1,5 Kilohertzi. In plus, gusturile pot varia cand vine vorba de bas, prin urmare portul bass reflex poate fi acoperite, rezultand o incinta pe compresie.

Ca dimensiune, cutia are 288 x 363 x 253 milimetri (latime x adancime x inaltime). Per total, este unul din cele mai bune subwoofere complete, la diametrul difuzorului de 8 inch (20 centimetri).

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Spre deosebire de incintele acustice pentru casa, boxele auto nu au, de obicei, o cutie de rezonanta, fiind mai mult sau mai putin niste difuzoare. Rezonanta are loc, insa, in interiorul habitaclului masinii. In rest, prezentam specificatiile acestor componente audio in ghidul nostru de cumparaturi, dupa cum urmeaza:

 

 

Tip boxa:  puteti gasi boxe, la preturi bune, fie de tip full-range, care reproduc atat sunetele de bas, cat si mediile si inaltele, ele fiind amplasate cate doua in fata si in spate, fie incinte de tip subwoofer, care se utilizeaza doar pentru reproducerea frecventelor joase si se amplaseaza, de regula, cate una, fie in portbagaj, fie in habitaclul masinii, cum ar fi sub un scaun.

Avand in vede ca autoturismele au gauri speciale pentru acomodarea difuzoarelor, atat pe polita din spatele banchetei, cat si in portiere, putem vorbi despre o standardizare a diametrelor boxelor full-range.

Puteti intalni produse de 13 centimetri, de 16 centimetri si asa mai departe, ca sa poata fi incastrate cum trebuie in locurile special create. Unele modele au tweeterele separate, acestea fiind fixate in locuri precum pe bord, langa duzele de aer conditionat, daca detineti o masina de acest tip. Ca exemplu de asa boxa aparte, oferim Hertz DSK1653.

 

Putere: puteti gasi boxe auto, ieftine si bune, de la sub 25 de Wati pana la peste 500, dar subwooferele de performanta promit chiar si peste 1000 de Wati. Cu toate acestea, tineti minte ca producatorii specifica doua puteri: una continua, mai mica si una de varf, care nu poate fi sustinuta timp indelungat fara sa se arda difuzorul.

Din acest motiv vedeti puterea RMS si peak power, cu doua valori diferite, la fiecare oferta.

 

Impedanta: boxele auto au, in cele mai multe cazuri, 2 sau 4 Ohmi. Ideal ar fi sa le imperecheati cu un amplificator sau player de aceeasi impedanta, intrucat atunci ele vor lucra cel mai bine, ca sunet, iar sansele de ardere vor fi minime.

O idee proasta este sa conectati un amplificator de impedanta mare, cu boxe de impedanta mica – este o retea foarte buna pentru a le arde pe cele din urma!

 

Amplasare (fata/spate): de cele mai multe ori, locurile pentru boxele spate sunt ovale, acomodand boxe mai mari decat cele pentru fata, ce vor fi fixate pe portiera, jos, aproape de picioarele persoanelor care ocupa locurile din fata. Insa, multe pareri despre cele mai bune boxe auto spun ca se pot instala si boxe frontale, pe locurile din spate, ori invers, asta depinzand si de autoturismul pe care il conduceti.

Mai mult decat atat, exista modele de masini care acomodeaza patru difuzoare identice, in cele patru portiere. Este important sa stiti exact ce fel de gauri aveti, ca sa faceti achizitia compatibila de boxa auto, la pret bun, cu habitaclul unde vreti sa le instalati.

 

 

Numar cai: in cazul subwooferelor, acestea au un singur difuzor, mare, cu cursa ampla, calibrat pentru frecvente de la cateva zeci de Hertzi pana la cateva sute (rar veti vedea un subwoofer capabil sa scoata peste 1000 de Hertzi). Celelalte incinte pot avea, in piata actuala, fie doua cai (un midbass mare si un tweeter mic), fie trei cai (bass, tweeter si difuzor de medii).

Tweeterele si mediile sunt, de regula, amplasate deasupra basului, insa exista si modele cu tweetere separate, care se prind in locuri speciale pe bordul masinii. Cea mai buna boxa auto va reda intregul spectru audibil urechii umane, insa multe voci spun ca sunetul de cea mai inalta fidelitate este redat si de un player pe masura, asa ca investiti si acolo bani buni!

 

Raspuns in frecventa: am mentionat despre numarul de cai, insa raspunsul in frecventa depinde de specificatiile difuzoarelor. De exemplu, puteti gasi subwoofere care pornesc de la sub 30 de Hertzi, un bas foarte puternic.

Mai puteti intalni si tweetere capabile sa scoata peste 25 kHz, desi ce e peste 20 kHz va fi greu perceptibil de urechea umana. Per total, cu cat este plaja de frecvente mai mare, cu atat va fi boxa mai scumpa si mai fidela.

Daca aveti un sistem de 4 boxe + subwoofer, nu uitati sa selectati filtrul variabil cum trebuie, pentru ca altfel unele frecvente se vor suprapune, iar sistemul va suna rau.

 

Brand: acest factor conteaza destul de mult, in lumea tehnicii audio. Daca cautati doar o  boxa auto, ieftina si buna, fara sa va intereseze specificatiile, atunci puteti neglija firma. Insa, cei mai multi amatori de sisteme audio pentru masina aleg fie Pioneer, fie JBL, Magnat, Alpine sau Sony.

Desigur, sistemele precum Bose sau Bang&Olufsen sunt si ele prezente pe piata, insa mai rare, pentru cunoscatorii pretentiosi. Cu toate ca exista rivalitate intre branduri, nu putem spune ca unul este obiectiv superior celuilalt, intrucat exista multe modele de la fiecare, pentru diverse nevoi si puteri de cumparare, unele de buget si altele destinate celor mai exigenti clienti.

 

Amplificare inclusa (la subwoofere): boxele pentru amplasarea in portiere sau in polita din spate sunt pasive, adica au nevoie de amplificare externa, aceasta venind fie de la playerul auto de pe consola bordului, fie de la un amplificator dedicat.

In cazul subwooferelor, insa, puteti intalni pe piata atat modele pasive, cat si active, ce includ elementul de amplificare direct incrustat in incinta lor. Avantajul, in cazul acesta, este ca veti cheltui mai putin, iar amplificatorul instalat va fi creat special pentru a elimina sansele de ardere a difuzorului.

 

 

Pachet vanzare: daca aveti nevoie doar de un singur difuzor, atunci va trebui sa cautati oferte ce vand boxe la bucata. In cele mai multe cazuri, insa, veti gasi pachete de cate doua sau de catre patru boxe deodata, acestea din urma fiind pentru toata masina.

Daca chiar aveti noroc, s-ar putea sa dati peste pachete intregi de sisteme audio, cum ar fi o oferta de difuzoare fata-spate + subwoofer + amplificator, eventual player. Daca mai sunt prezente si firele de conectare, cu atat mai bine.

Din fericire, piata este destul de diversa si aveti destule sanse sa gasiti exact pachetul pe care il doriti, daca cautati suficient de mult.

Ei bine, cam acestea sunt, in mare, criteriile de diferentiere dintre boxele auto. Pentru mai multe informatii, puteti consulta si sectiunea de intrebari diverse, de mai jos, acesta fiind formatul nostru standard la articole. Sistemele audio de masina nu sunt chiar atat de complicate, iar pentru cine doreste sa isi instaleze unul pe cont propriu, oferim indicatii pe larg, in ultima bucata de pe aceasta pagina:

 

 

 

Intrebari frecvente

 

E rentabil sa cumpar boxe auto second hand? Care sunt argumentele pro si contra?

Este rentabil, insa pot exista si mici riscuri. De exemplu, daca aveti ocazia sa testati boxele inainte de a le cumpara, este foarte bine. Analizati-le si starea, mai precis cum se prezinta membranele. Daca exista gauri sau crapaturi, inseamna ca produsul a fost deteriorat.

Un element ascuns este forjarea, adica daca boxele au fost ascultate mult timp la volum foarte ridicat. Daca ati cumparat difuzoare forjate, atunci s-ar putea ca durata lor de viata sa fie destul de scurta si ele sa se arda cand nu va asteptati. Tweeterele, de regula, se duc primele, fiind cele mai sensibile.

 

 

Insa, sa vorbim putin si despre avantaje. Pretul este un element atractiv la aceste oferte, el putand fi considerabil mai mic decat la un set nou. In plus, daca va pricepeti, puteti si negocia cu vanzatorul, insa nu toate persoanele sunt de acord cu o asa atitudine. Un alt avantaj este faptul ca puteti scapa de perioada de rodaj.

Un difuzor nou nu trebuie sa fie fortat, cateva saptamani dupa achizitie. Dupa perioada asa, va suna cel mai bine. Daca optati pentru o pereche de boxe auto SH, in stare buna, nu va mai fi nevoie sa va bateti capul cu perioada de rodaj.

 

Cat costa un set de boxe auto? Cat costa instalarea?

Puteti da de la sub 150 de RON pe un pachet, pana la peste 5000 de RON pe sisteme complete de difuzoare, pentru masinile tunate ori cele de lux. Instalarea lor variaza de la un service la altul, insa un pret standard ar fi de circa 70-100 de RON, daca discutam despre servicii simple de fixare si lipire cabluri.

 

Cum recunosc niste boxe auto cu bass puternic?

Fireste, cel mai usor este sa le testati pentru a vedea ce pot. Insa, daca nu va este deschisa aceasta posibilitate, exista cativa factori dupa care puteti estima cat de bine vor reda niste boxe frecventele de bas. In primul rand, dimensiunea membranei.

Cu cat aceasta este mai mare, cu atat mai bine pentru sunetele joase. In al doilea rand, daca discutam despre subwoofere, analizati dimensiunea incintei de rezontanta. Aceasta trebuie sa fie mare si robusta, pentru a amplifica vibratiile generate.

Un alt factor este ce specifica producatorul in descrierea difuzorului, adica frecventa minima generata. Cu cat aceasta este mai joasa, cu atat basul va fi mai profund, daca si ceilalti factori de mai sus permit. Valori de sub 50 de Hertzi sunt de cautat, iar cele mai performante subwoofere pot scoate chiar si sub 25 de Hertzi.

 

 

Produce Bose boxe auto?

Da, produc, desigur. Puteti sa le gasiti produsele destul de usor, atat pe site-ul lor oficial, cat si pe cele de retail comert online, din Romania.

 

 

 

Cum instalezi boxele auto

 

Instalarea unui sistem audio in masina nu este un procedeu complicat. Notiuni simple despre electrica daca aveti este bine, gen cum se leaga bornele plus si minus. Ca echipament, nimic iesit din comun nu va trebuie. Cu putina dibacie, in circa 2 ore ati putea termina, fara prea mare efort:

 

 

Ce va trebuie

Inainte sa va apucati de treaba, iata o scurta lista cu ceea ce va trebuie: surubelnita, cheie, cutter, cleste de fire, imbusuri si un instrument cu care sa dati jos panourile de pe usa. Nu strica sa aveti prin preajma si o rola de banda adeziva, ori mai multi metri de cabluri audio, in cazul in care nu ajung sau in care ati taiat prost vreun fir.

Daca doriti sa conectati mai bine cablurile de bornele boxelor, atunci un pistol de lipit, cu cositor, o sa fie adaugat la lista noastra. De asemenea, cu cat aveti mai multe tipuri de surubelnite, cu atat mai bine, intrucat suruburile pot varia de la un set de boxe la altul.

 

Ordinea pasilor

Incepeti cu deconectarea bateriei de sub capota, pentru a elimina riscurile de electrocutare. Dupa asta, puteti incepe sa dati jos grilele de protectie de la difuzoare – ele sunt livrate cu masina si nu cu boxele. Daca trageti si cabluri, atunci va trebui sa dati jos panourile de pe portiere, eventual parti ale bordului.

Sertizati cablurile astfel incat sa se prinda ferm de toti conectorii. Cel mai bine este sa lasati circa 5-6 centimetri de fir gol, cu care sa lucrati.

Cablurile se pun astfel incat sa fie cat mai putin vizibile si cat mai ferite de picioarele pasagerilor sau de alti factori care le-ar putea distruge. Dupa ce ati tras cablurile, verificati-le lungimea si prindeti-le ferm cu banda adeziva.

Dupa ce ati pus cablurile, este timpul sa le conectati la bornele boxelor si la amplificator. Daca ati legat totul, sa nu va grabiti sa fixati suruburile difuzoarelor, caci s-ar putea sa fie nevoie sa le scoateti si sa refaceti conectarile, daca ceva nu suna cum trebuie (bornele inversate duc la un sunet slab, chiar distorsionat din difuzoare). Acum este timpul sa testati intregul sistem.

 

Testarea

Reconectati bateria auto. Dati drumul la sistemul audio, preferabil cu volumul jos. Ascultati modul in care se aude, dand din ce in ce mai tare. Daca vreo boxa suna suspect, s-ar putea sa fi lipit invers bornele sale, caz in care lipirea va trebui refacuta. Butonul de balans va este prieten: vedeti daca fiecare canal este cel potrivit, adica daca rotiti spre stanga, sa nu sune boxa din dreapta, ori daca rotiti spre fata, sa nu sune difuzoarele din spate.

Dupa asta, incepeti sa cresteti volumul si sa cresteti si basul ori inaltele. Boxele ar trebui sa sune bine, daca totul a fost facut corect. Daca exista paraieli sau interferente, ori daca miroase a ars sau daca se vede fum, opriti totul si verificati toate conexiunile.

Nu uitati: daca sistemul de amplificare este prea puternice, s-ar putea sa ardeti boxele, asa ca nu este indicat sa forjati totul, daca nu sunteti sigur de compatibilitatea dintre toate elementele!

 

 

Ca sa concluzionam, atata timp cat nu ati lipit fire intre ele, pentru a face vreun scurtcircuit, totul este usor de remediat, daca urmariti principii simple de electrica. Daca totul suna cum trebuie, fixati difuzoarele cu suruburile lor si puneti la loc grilele de protectie. Nu uitati sa fixati ferm si subwoofer-ul in portbagaj, pentru ca vibratiile generate sa nu miste cutia sa de rezonanta.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of