Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Comportament diferit in functie de temperatura, banda de rulare cu canale mai mari sau mai mici, adaptabilitatea la conditiile de drum – sunt doar o parte dintre caracteristicile care fac distinctia dintre anvelopele din categoria all season si cele de iarna si care conditioneaza performantele masinii si siguranta in circulatie.

 

Anvelope tip all season sau varianta de iarna? Tocmai ti-ai cumpara masina sau ai deja una de cativa ani buni, dar inca nu iti este foarte clar ce tip de cauciuc este mai potrivit pentru tine si in ce perioada? Afla din acest articol cat de diferite sunt cele doua categorii de produse, cum le deosebesti cel mai usor si cat de important este sa alegi versiunea corecta.

 

Reactie diferita la temperaturi scazute

Printre caracteristicile cel mai usor de inteles, dar si cele mai importante, care diferentiaza cele doua categorii de anvelope se numara comportamentul cauciucului la temperaturi scazute si ridicate. Spre deosebire de modelele destinate echiparii masinilor pe timp de vara, care functioneaza optima la peste 7oC, versiunile all season ofera aderenta cea mai buna in intervalul +7oC pana la -7oC.

Sub aceasta valoare a temperaturii este indicat sa apelezi la anvelope de iarna a caror structura este conceputa astfel incat sa nu devina rigida in medii foarte reci, oferind astfel o aderenta mai buna. In acelasi timp, este bine sa stii ca aceste caracteristici fizice fac ca acest tip de cauciuc sa nu fie prea bun pentru rulare pe timp de vara sau in zilele calduroase de primavara. In aceste conditii anvelopa devine prea moale, se uzeaza mult mai repede decat una all season si va schimba de asemenea si comportamentul autovehicului la comenzi.

La temperaturi negative cauciucurile all season devin prea tari pentru a putea asigura tractiunea de care ai nevoie si vor incepe sa alunece pe zapada si gheata.

 

Densitatea muchiilor pe blocurile de profil

Profilul cauciucurilor se diferentiaza prin dimensiunile si pozitionarea blocurilor si a crestaturilor. In cazul celor din categoria all season, designul este similar versiunilor de vara, cu blocuri masive in zona umerilor, care ofera rezistenta mai buna la temperaturi ridicate si numar redus de crestaturi. Pentru aderenta optima pe suprafete acoperite cu zapada, polei sau gheata, un model de iarna va fi in schimb puternic crestat, pentru a beneficia de cat mai multe muchii la contactul cu terenul.

 

Banda de rulare

Latimea canalelor create in banda de rulare influenteaza capacitatea de evacuare a apei, noroiului si zapezii, dar si rezistenta la viteze crescute. Dupa cum probabil intuiesti deja, modelele all season sunt caracterizate de prezenta unor canale ceva mai inguste, care asigura un segment central mai robust care iti va permite sa circuli mai repede pe traseu, insa, iti vor oferi mai putina sustinere daca intri in zone cu zapada inalta, inghetata sau semi-topita. 

Structura celor de iarna include canale transversale si longitudinale cu latime mai mare care vor ajuta la evacuarea rapida a zapezii. Aceasta caracteristica inseamna insa un centru al benzii de rulare mai putin solid de care este bine sa tii cont cand circuli pe drumuri curate si sa nu fortezi viteza masinii prea mult.

Adaptabilitatea la conditiile meteo

Modelele de anvelope all season sunt un compromis intre versiunile de iarna si cele de vara si sunt destinate zonelor in care clima este blanda si extremele de temperatura sunt mai rare. Foloseste intervalul +7oC pana la -7oC, pentru a evalua oportunitatea achizitionarii unui astfel de set, in functie de numarul de zile in care le-ai putea utiliza in conformitate cu indicatiile producatorului.

Printre avantajele pe care ti le ofera se numara faptul ca nu trebuie sa le schimbi pentru cateva luni bune, facand mult mai usor trecerea de la vara la iarna. Pentru ca modelele de iarna sunt mai scumpe decat cele all season, folosindu-le pe cele din urma in perioadele in care vremea iti permite sa nu treci la cele de iarna, le asiguri celor din urma o durata de viata mai mare si economisesti costurile achizitiei unui set nou.

Pe de alta parte, daca locuiesti la munte sau intr-o zona in care ninsorile si temperaturile scazute isi fac aparitia mult mai devreme decat in restul tarii, s-ar putea sa fie mai economic sa treci direct la anvelopele de iarna.

 

Obligativitate

Daca pe carosabil a inceput sa se depuna strat gros de zapada, este timpul sa renunti la anvelopele all season si sa le pui pe cele de iarna, pentru ca altfel s-ar putea sa iei amenda si nu tocmai neglijabila. Chiar daca afara sunt inca – 2 sau – 3oC si cauciucurile tale pentru toate anotimpurile se comporta bine, in cazul in care ninge destul de puternic pentru ca drumurile sa fie acoperite, este obligatoriu sa renunti la ele.

Este de asemenea important sa stii ca unele societati de asigurari nu despagubesc accidentele in care sunt implicate autovehicule echipate necorespunzator. Si pentru ca stim cu totii cat de usor este sa patineze masina pe putina gheata, este bine sa te asiguri ca acoperi acest aspect pentru a nu fi nevoit sa platesti eventualele daune din buzunarul propriu.

Cum le recunosti

Pe langa caracteristicile constructive care sunt mai greu de evaluat de catre cei mai putin familiarizati cu tipurile de cauciucuri, pentru a diferentia modelele all season de cele de iarna te poti orienta dupa cateva marcaje. Ambele categorii de anvelope includ literele M+S (sau M&S), cele pentru iarna vor avea insa, in plus, un fulg de nea si un simbol similar unui munte cu trei piscuri, cunoscut si sub denumirea de marcaj alpin.

Pentru ca si unele optiunil all season ar putea include simbolul alpin, cea mai sigura varianta este sa consulti descrierea tehnica detaliata a produsului in care se specifica tipul cauciucurilor.

In unele cazuri, anvelopele pentru toate sezoanele pot include cuvintele “All Season” inscriptionate pe suprafata cauciucului, sau patru pictograme care simbolizeaza fiecare dintre cele patru anotimpuri.

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments