Am modificat articolul ultima data pe: 17.06.21

 

In mod normal, fumul ce este evacuat prin teava de esapament trebuie sa fie incolor, atunci cand este colorat indica faptul ca sunt anumite probleme la masina, cel mai indicat fiind sa faci o verificare, iar apoi, in functie de cele constatate, sa te prezinti la un service pentru remediere.

 

Daca observi ca fumul ce iese din teava de esapament este colorat, este util sa vezi exact care este problema, deoarece, de la mici defectiuni, precum o garnitura sau un filtru infundat, care pot fi remediate cu costuri mici, se poate ajunge la probleme grave, ce vor necesita reparatii costisitoare.

Este important sa observi daca ai fum colorat, ce culoare are si in ce conditii isi schimba culoarea, deoarece este un factor de diagnosticare important. In continuare, iti vom prezenta ce defectiuni pot sa apara, in functie de culoarea fumului emis din toba de esapament si ce masuri sa iei.

 

Fum negru

Daca masina scoate fum negru, poate fi si o defectiune superficiala, nu este neaparat o problema grava. Spre exemplu, motorul diesel scoate fum excesiv, negru, atunci cand acesta este incarcat maxim. Dar pot fi si alte defectiuni, asa ca este bine sa faci o verificare amanuntita.

Fumul de culoare neagra emis de esapament indica un amestec de combustibil si aer foarte bogat. Astfel, poti avea filtrul de aer infundat, ceea ce limiteaza cantitatea de aer, o defectiune la regulator sau la pompa de combustibil. 

Ce sa faci daca masina scoate fum negru?

  • Cu ajutorul unui manometru masoara presiunea din sistemul de combustie;
  • Cu un multimetru verifica injectoarele;
  • Verifica daca senzorii de oxigen sunt in stare buna de functionare: sunt corect conectati la borne si nu au depuneri;
  • Daca ai o masina diesel, verifica daca filtrul de particule nu este infundat. Vehiculul scoate fum cand accelerezi? Aceasta este una dintre cauze si se poate remedia cu usurinta. 

Nu este recomandat sa circuli daca masina scoate fum negru. Chiar daca problemele nu sunt grave, din cauza ca amestecul este mai bogat in combustibil, se poate ajunge la o supraincalzire a pieselor de la motor, se poate distruge catalizatorul, iar bujiile se pot defecta mult mai usor.

Care sunt factorii care fac ca motorul diesel al unui autoturism să emită fum excesiv? Este si una dintre intrebarile din chestionarul de examen la scoala de soferi, iar raspunsul este o defectiune la sistemul de injectie, fumul fiind si de culoare neagra. Arderea nu se face corespunzator, fiind o cantitate mare de motorina la cilindri. 

De asemenea, poate fi si o problema la sistemul de injectie, poti avea ulei in intercooler. Daca iei masuri din timp, defectiunea poate fi minora si vei fi nevoit sa schimbi doar conductele de la intercooler. 

Pentru a evita producerea unor defectiuni majore, mergi la un service daca vei constata ca autoturismul tau scoate fum negru, acesta fiind unul dintre simptome intercooler defect. 

Fum gri

Acesta apare, foarte rar, la teava de esapament, dar, daca apare regulat, este bine sa te indrepti spre un service. Este ca urmare a unui amestec bogat in combustibil si cel mai adesea inseamna ca unul dintre senzorii de la motor este defect (de obicei senzorul de temperatura). Cand creste consumul de carburant si masina scoate fum gri, cel mai probabil computerul are dificultati in stabilirea temperaturii exacte si pompeaza mai mult combustibil.

 

Fum albastru

Fumul de culoare albastra emis de esapament indica prezenta uleiului in camera de ardere. Sunt mai multe motive care pot determina acest lucru si anume:

  • Piesele ce intra in componenta grupului piston-cilindru sunt uzate;
  • Inelele de la piston se lipesc;
  • Garnitura de la tija supapei este deteriorata;
  • Folosesti un ulei ce are o vascozitate neconforma cu modelul tau de masina.

Ce poti sa faci in acest caz?

  • In primul rand, trebuie sa te asiguri ca folosesti un ulei corespunzator, iar daca nu, acesta trebuie inlocuit rapid, spaland bine sistemul.
  • Verifica etanseitatea camerei de ardere.

De multe ori, atunci cand ai fum albastru, daca te prezinti imediat la un service, poti sa remediezi problemele usor prin inlocuirea unor garnituri sau a inelelor de la piston. Daca amani vizita, atunci se pot distruge pistoanele sau pot sa apara probleme mai grave la motor, iar costurile vor fi mult mai mari. 

Fum alb

Daca masina scoate fum cand se incalzeste motorul, dupa care reintra in normal, mai ales in perioada de iarna, nu inseamana ca ai probleme la masina. Se evapora apa ce a fost colectata in sistemul de racire, iar la o temperatura mai scazuta de 0 grade este sub forma de fum alb. 

In schimb, daca observi fum alb diesel sau benzina, cand este cald si vreme uscata, iar acesta nu dispare pe parcurs, inseamna ca apa intra la motor. Este posibil sa ai probleme cu garnitura de chiulasa, ce are rolul de a separa sistemul de racire de ulei sau carburantul folosit este de proasta calitate.

Ce poti sa faci daca observi ca masina scoate fum alb pe teava de esapament?

  • Daca ai fum alb la pornire nu trebuie sa te alertezi, dar este bine sa faci anumite verificari, mai ales daca acesta persista;
  • Vezi daca nu scade nivelul agentului de racire, o scadere brusca poate fi un indiciu ca sistemul nu mai este etans;
  • Verifica, de asemenea, sa nu fie ulei in lichidul de racire, fiind tot un indiciu despre pierderea etanseitatii;
  • Daca este fum alb excesiv diesel poate fi o problema la injectoare;
  • Daca sistemul de racire si injectoarele sunt in regula, dar tot observi fum alb diesel sau benzina, atunci poate este bine sa iti schimbi locul de unde alimentezi, deoarece calitatea combustibilului nu este buna;
  • Verifica si rezervorul sa fie etans.

Chiar daca initial prezenta de fum alb diesel sau benzina nu indica defectiuni majore, acestea se pot agrava daca nu iei masuri. Daca la sistemul de racire exista scurgeri, se poate supraincalzi motorul si daca vei continua sa mergi se poate defecta grav. 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments