Purtarea unui echipament dedicat atunci cand esti pe motocicleta, mai ales a unei casti moto, iti poate salva viata, atunci cand esti implicat intr-un accident rutier. In plus, acest aspect este reglementat si prin lege, putand sa fii sanctionat daca nu respecti prevederile legale.
Atunci cand pactici diferite sporturi in aer liber, dar mai ales daca esti posesorul unei motociclete, este vital sa ai un echipament corespunzator si mai ales sa porti casca, care te poate salva in foarte multe situatii neplacute. Pentru a preveni accidentele rutiere grave, in care sunt implicate persoane care merg pe motocicleta, prin lege sunt prevazute sanctiuni pentru cei care nu au echipament de protectie.
Contents
Ce intra in categoria motocicletelor?
Conform noului Cod Rutier, actualizat in 2019, privind circulatia pe drumurile publice la explicarea termenilor folositi se stipuleaza:
“Motocicleta – autovehicul cu doua roti, cu sau fara atas, echipat cu un motor care are o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm3 si/sau a carei viteza maxima, prin constructie, depaseste 45 km la ora”
Totodata, pentru a putea conduce o motocicleta, ai nevoie de permis de conducere categoria A.
Ce reglementari sunt aduse prin lege in ceea ce priveste echipamentul pe motocicleta?
Tot in Codul Rutier, la articolul 36 aliniatul (2), se prevede: “ pe timpul deplasarii pe drumurile publice, conducatorii motocicletelor, mopedelor si persoanele transportate pe acestea au obligatia sa poarte casca de protectie omologata”.
Deci conform legii, indiferent ca esti conducator sau doar pasager pe o motocicleta, atunci cand te deplasezi pe drumurile publice esti obligat sa porti casca speciala. Pentru a fi omologata, o casca de protectie pentru motocicleta trebuie sa corespunda unor anumite standarde, care sunt specifice pentru fiecare regiune, cele europene fiind mai dure decat cele din SUA.
Atunci cand alegi o casca verifica sa aiba trecut standardul de siguranta care este in general inscris in partea de jos a acesteia. Nu cumpara un echipament care nu are stipulate standardele de omologare, deoarece acestea pot fi de calitate slaba, mai ales la casca, si sa nu iti asigure siguranta de care ai nevoie.
De obicei, cu cat o casca de protectie este mai sigura si are mai multe certificari de garantie, cu atat si pretul va fi mai ridicat, asa ca nu face rabat de la calitate, aceasta putand sa iti salveze viata in cazul unui accident.
E esential sa subliniem ca, un traumatism in zona capului poate fi extrem de periculos si/sau mortal sau oricum sa afecteze direct zona fetei, in cazul in care protectia nu e una full face. Acestea sunt leziuni care nu se vindeca prea usor sau care sa necesite ulterior fizioterapie sau cel putin folosirea unui aparat de masaj facial pentru recapatarea mobilitatii muschilor faciali afectati.
Cum poti fi sanctionat in caz ca nu porti casca de protectie pe motocicleta?
La articolul 98 si 99 din Codul Rutier sunt prevazute sanctiunile pe care le poate primi o persoana fizica care circula cu motocicleta fara casca.
Aceasta contraventie se inscrie in clasa I si se pot acorda 2 sau 3 puncte de amenda. Punctul de amenda reprezinta valoric aproximativ 10% din valoarea salariului minim brut pe economie, care este stabilit prin Hotarare de Guvern.
Ce echipament e bine sa am cand circul cu motocicleta?
Nimic nu este mai important decat viata ta, asa ca, desi nu este obligatoriu prin lege sa porti costum pe motocicleta, este bine sa faci o astfel de achizitie, care te poate salva in multe momente.
Echipamentul te ajuta in caz de accident si iti ofera protectie in doua cazuri: la soc sau la abraziune. In caz ca ai un accident si te lovesti de carosabil sau de un alt obiect aflat in drum, echipamentul de protectie are rolul de a prelua din socul loviturii. De cele mai multe ori, acest tip de echipament are protectii suplimentare in zonele care sunt mai expuse si mai sensibile, precum: coloana vertebrala, clavicula, cot, mana, genunchi etc.
Un costum moto care sa iti ofere protectie la abraziune, adica atunci cand ajungi in contact cu carosabilul si te freci de el, poate fi confectionat din piele, dar sunt si anumite materiale textile foarte rezistente, special concepute pentru astfel de evenimente.
Chiar si atunci cand consideri ca nu este foarte comod sa fii echipat intr-un costum special, poti sa ai la tine ceva haine de schimb pentru pauzele pe care le faci. Investitia nu este mica, dar mai bine alegi ceva de calitate, care iti va oferi atat protectie sporita, cat si confort: este confectionat din materiale mai fine, care nu te incomodeaza la miscari; sunt mai usoare si iti ofera protectie la apa si la vant; finisajele sunt mai bine detaliate si, de ce nu, au un design mult mai atractiv.
In cazul in care circuli mult cu motocicleta pe drumuri lungi este mai practic sa ai un costum din piele, care se muleaza pe corp si ofera o protectie mai buna pentru vant si ploaie; dar pentru cei care circula doar in oras, un echipament din material textil este mai usor, permite corpului sa respire mai lejer si se poate spala cu usurinta.
Ce casca sa aleg?
Sunt multe modele de casti, lista noastra cu exemple aici, si este o adevarata aventura sa iti alegi o varianta cat mai buna pentru tine. In primul rand, asa cum am mentionat mai sus, asigura-te ca este omologata.
Apoi vezi sa iti fie cat mai confortabila si, de ce nu, sa aiba un model pe gustul tau. Conform mai multor statistici realizate in cazul accidentelor de motocicleta, s-a constatat ca zona cea mai expusa la lovituri este barbia, asa ca mergi pe un model de casca moto care sa iti asigure o buna protectie si in acesta zona: o casca integrala, care iti acopera capul complet este foarte buna in caz de accident, mai ales daca esti incepator, si are viziera care se poate ridica de obicei.
Printre alte tipuri de casti, mentionam:
Casca modulara – ofera protectie si in zona barbiei, dar in caz ca te rostogolesti de mai multe ori, la impact se poate sa se deterioreze rapid in aceasta zona.
Casca de ¾ – nu ofera o buna protectie, lasand fata si barbia expuse, astfel existand riscul sa te accidentezi si daca iti sare o pietricica in fata in timpul mersului.
Casca J1 – are o bara care protejeaza barbia si vizor care acopera fata complet; casca ½ – ofera protectie doar pentru o anumita zona a capului, lasand libera fata, barbia, zonele laterale.
Lasa un comentariu
0 Comentariu