Am modificat articolul ultima data pe: 29.11.20

 

Remorca este un accesoriu destul de simplu care se ataseaza motocultorului pentru a permite transportul de materiale si reziduuri. Pentru folosirea corecta si mentinerea in cele mai bune conditii este insa important sa stii ca exista cateva reguli pentru care trebuie sa le respecti atunci cand o utilizezi.

 

Remorcile auto sunt construite pentru a permite transportul de marfuri, materiale sau utilaje, prin tractarea de catre un autovehicul. Sunt disponibile in diferite formate si modele, care variaza atat din punctul de vedere al capacitatii de incarcare, cat si din cel al structurii si functionalitatii. Toate au insa cateva aspecte in comun pe care este bine sa le stii, daca doresti sa cumperi un astfel de produs.

Tipuri de remorca auto

Pentru majoritatea persoanelor este suficienta o versiune utilitara, cu obloane rabatabile, care permite transportul de produse agricole, deseuri, ingrasaminte, dar si de elemente mici de mobilier, bagaje sau orice alte obiecte impuse de diverse contexte. 

Daca detii utilaje agricole autopropulsate, cu care nu vrei sa circuli pe drumurile publice din cauza restrictiilor si a limitarii de viteza, sau ATV ori scuter pe care stii ca vei fi pus in situatia sa le transporti frecvent, iti recomandam un model conceput special pentru a duce utilaje din punctul A in punctul B, cu platforma rabatabila ce permite urcarea facila a acestora. 

Tot de un model special ai nevoie si daca detii o ambarcatiune pe care vrei sa o transporti la cel mai apropiat lac sau pana la mare, ori daca esti nevoit sa duci frecvent animale. 

 

Inmatriculare 

Pentru a putea circula cu remorca linistit, pe drumurile publice, este nevoie sa o inmatriculezi, la fel cum ai facut si cu autoturismul. Ai la dispozitie si in acest caz varianta inmatricularii pentru probe sau temporara, daca doar o testezi, sau permanenta, daca ai cumparat-o si stii ca o vei folosi frecvent. 

Inmatricularea se face la autoritatea de competenta din localitatea in care ai domiciliul sau sediul – in cazul in care remorca este achizitionata pe firma si va fi folosita pentru activitati comerciale. 

Ca persoana fizica, va trebui sa achiti taxa de inmatriculare la primarie, o taxa de certificat la CEC, sa platesti RCA-ul pentru minim 6 luni de zile si sa adaugi chitantele pentru fiecare dintre aceste cheltuieli la dosar. Acesta mai include cartea de identitate a proprietarului, cartea de identitate a remorcii plus folie RAR, in original si copie, cererea de inmatriculare completata si semnata si copie dupa actele de cumparare (factura de import si de cumparare). Nu uita ca toate trebuie puse intr-un dosar cu sina.

Daca inmatricularea se face pe firma, va mai fi nevoie de certificatul de inregistrare al societatii in copie, stampila, imputernicire daca este cazul, iar cererea de inamtriculare se completeaza pe un alt formular, conceput special pentru persoane juridice.

 

Ai nevoie de permis?

Permisul de conducere se elibereaza in primul rand pentru a putea utiliza un anumit tip de vehicul. Categoria pentru care il obtii mentioneaza remorca in calitate de accesoriu pe care il poti atasa acestuia si precizeaza limita de greutate. De exemplu, pentru permis de categoria B, daca vrei sa cumperi o remorca motocultor (aici si lista cu modele comparate) cu care stii ca va fi nevoie sa iesi din propria gospodarie si sa circuli pe drumurile publice din localitate, este indicat ca masa acesteia sa nu depaseasca 750kg. 

Aceeasi conditie este valabila si pentru o remorca atasata autoturismului personal cu care planuiesti sa calatoresti.

 

Incarcarea corecta

Pentru a nu pune in pericol siguranta ta si a celor din jur si integritatea vehicului si a remorcii, atunci cand o incarci este esential sa tii cont nu numai de capacitatea acesteia, ci si de greutatea maxima care poate fi tractata de autoturism si cea care poate fi suportata de ansamblul de tractare. 

La fel de importanta este si distribuirea greutatii in interiorul remorcii. Astfel, cele mai grele obiecte trebuie asezate primele si pozitionate in mod uniform in partea frontala a remorcii, in fata axei. Cu cat asezi o greutate mai mare in partea din spate, cu atat supui protapul la o solicitare mai puternica, atat ca kilograme suportate, cat si ca vibratii generate, si cresti gradul de instabilitate la franare.

Raportul recomandat cel mai des in distributia greutatii este de 40% in partea posterioara, pana la osie, si 60%, dupa acest punct de reper. Nu uita sa asiguri materialele pentru a evita alunecarea sau rasturnarea. Atentie! Daca incarcatura este prea inalta sau amplasata dezechilibrat lateral, poate determina rasturnarea remorcii, mai ales in curbe.

 

Intretinere si folosire

Inainte de a pleca la drum este bine sa verifici intotdeauna daca obloanele remorcii sunt fixate bine, presiunea in pneurile rotilor este corespunzatoare, cuplarea la vehicul s-a facut corect si complet, si frana functioneaza cum trebuie. 

Este important sa nu uiti ca o remorca iti limiteaza din capacitatea de a controla vehiculul, motiv pentru care este recomandat sa mentii permanent o viteza moderata si sa abordezi cu grija curbele, incetinind si cu viraje ample. Evita franele bruste, asigurandu-te ca ai la dispozitie o distanta suficienta de oprire si incetineste daca remorca incepe sa vibreze sau intri pe drumuri cu denivelari ori grad de inclinatie mai mare de 5 – 10 grade. 

Daca pleci la drum lung sau ai dubii in privinta stabilitatii incarcaturii, este bine sa opresti periodic a-i verifica starea. Nu uita ca ansamblul auto este acum mai mare decat lungimea obisnuita a vehicului si ca trebuie sa iti iei precautii suplimentare atunci cand dai cu spatele. 

Pentru cei care se afla la primele iesiri cu o remorca, recomandam o perioada de proba si testare in propria gospodarie sau intr-o zona necirculata, pentru a se familiariza cu reactiile acesteia la diferite miscari. Parcarea cu spatele pune in special probleme celor neexperimentati si necesita putina pregatire pentru a nu intampina dificultati in trafic.

Depoziteaza remorca cu aceeasi grija cu care pastrezi si vehiculul, de preferat in garaj sau cel putin intr-un spatiu acoperit, in care sa fie ferita de ploaie. Daca nu ai acces la un astfel de spatiu, este bine sa o acoperi cel putin cu o husa, care sa o protejeze de praf si de actiunea directa a soarelui, in zilele toride. Desi este un produs robust si rezistent, daca negljezi aceste lucruri vei observa ca intr-un timp destul de scurt vopseaua va incepe sa se cojeasca si in acele locuri, suprafata metalica va fi mai expusa la rugina.

 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments