Am modificat articolul ultima data pe: 28.07.21

 

Elevatoare auto – Opinii si Recenzii in 2021

 

Inlocuind sistemul inconfortabil si mai putin sigur al gropilor sapate in pardoseala atelierelor de service auto, elevatoarele pun astazi la dispozitie o solutie eficienta si de incredere pentru manevrarea masinilor pe verticala. Daca si tu ai nevoie de un astfel de utilaj in atelierul sau garajul tau, te ajutam cu cateva criterii de baza, de care trebuie sa tii cont in evaluarea acestui produs, dar si o serie de exemple care merita atentia ta. De exemplu, iti recomandam GEBO GB3823 daca ai nevoie de un elevator mobil, conceput pentru vulcanizare, cu design compact si structura cu roti, facil de transportat si depozitat. Pentru cei care cauta mai curand o varianta fixa, cu doua coloane, propunem ca alternativa REDATS GB4931.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cel mai bun!

GEBO GB3823
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Model de elevator cu structura mobila, prevazut cu roti, atat la nivelul platformei, cat si al unitatii de alimentare, usor de transportat si depozitat, cu dimensiuni reduse, potrivit pentru ateliere de marimi mici si medii. Este o versiune pentru vulcanizare, care poate atinge inaltimea maxima de 960cm si are o capacitate de 3t.

Face parte din categoria optiunilor concepute pentru utilizare la masinile mici si MCV-uri, care nu depasesc 3t.

Elevator potrivit pentru schimbarea rotilor si lucrari de vulcanizare, cu inaltime maxima de ridicare de 960mm si structura mobila, potrivit pentru atelierele limitate ca spatiu util.

A 2-A OPTIUNE!

REDATS GB4931
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Acest elevator are cel mai potrivit format pentru atelierele in care se lucreaza in general cu autovehicule de pana la 4t fiind un sistem cu doua coloane, care ocupa putin spatiu, oferind in acelasi timp rezistenta si eficienta. Poate ridica masina pana la 193cm, in doar 50 de secunde, si include brate cu sistem telescopic, pentru adaptarea facila la formatul autoturismului.

Blocarea este de tip manual, ceea ce inseamna timp in plus la ridicare si coborare si atentie suplimentara din partea persoanei care il foloseste.

Este o varianta populara in cadrul service-urilor auto, care ofera performante bune, cu o investitie rezonabila.

A 3-a Optiune!

XT Lift S2OG 3.2T
Click aici pentru pret! Vezi Pretul Aici

Elevator din categoria modelelor de tip foarfeca, care ocupa mai putin spatiu util, cu sistem de ridicare hidraulic si actionare electrica, potrivit pentru atelierele auto de dimensiuni mici si medii. Asigura o capacitate de ridicare de 3.2t, pe o inaltime de pana la 1990mm si este prevazut cu functie de autolubrifiere care prelungeste durata de exploatare.

Pretul acestui produs este destul de mare, raportat la alternativele cu doua coloane si capacitate similara, disponibile pe piata.

Model cu structura fixata pe sol, potrivit pentru lucrarile de reparatii si intretinere, realizate la masinile mici, de oras.

 

 

Pareri despre cele mai bune elevatoare auto

 

Ai nevoie de un dispozitiv care sa ridice usor autovehiculele, la o inaltime potrivita si sigura pentru interventii? Iata cateva elevatoare auto de calitate, selectate in functie de popularitatea lor in randul clientilor si evaluate de echipa noastra, pe baza caracteristilor si performantelor tehnice.

 

 

Elevator auto mobil

 

GEBO GB3823

 

Principalul avantaj al elevatoarelor mobile consta in posibilitatea de a le strange intr-o forma compacta si a le depozita intr-un colt al atelierului sau garajului, economisind astfel spatiu pana la momentul utilizarii. Un astfel de model este acest elevator de la Gebo, din categoria optiunilor concepute pentru vulcanizare, cu capacitate de sustinere de maxim 3t.

Poate fi deci utilizat pentru a ridica masini mici, de oras, si MCV-uri, functioneaza cu actionare hidraulica si include roti, care permit mutarea facila dintr-un loc in altul, atat la nivelul sistemului cu platforma, cat si al unitatii de alimentare. Structura este de tip foarfeca, permitand retragerea facila a platformelor catre sol, si permite ridicarea autovehiculelor de la inaltimea minima de 115mm pana la cea maxima, de 960mm.

Platformele au o lungime de 1480mm, iar dispozitivul este insotit de panou separat de control, care faciliteaza manevrarea dispozitivului. In plus, elevatorul include tampoane de cauciuc pentru protectia caroseriei.

 

 

 

Elevator auto 2 coloane

 

REDATS GB4931

 

Daca ai nevoie de un utilaj pe care sa il poti folosi pentru a ridica autovehicule de pana la 4t, disponibil la un pret accesibil, iti recomandam ca optiune modelul REDATS GB4931. Este un elevator auto cu 2 coloane, fix, cu montaj pe sol, cu ajutorul caruia poti dota la nivel profesional, orice atelier de reparatii auto de dimensiuni mici, medii sau mari.

Permite lucrul cu autovehicule care au lungimea de pana la 250cm, este activat electric, functioneaza pe baza de sistem hidraulic si poate ridica masinile la care lucrezi, pana la inaltimea de 193cm, in doar 50secunde.

Functioneaza pe baza de sistem hidraulic, cu actionare electrica, de la buton, insa deblocarea se realizeaza manual. Necesita alimentare la 230V, deci nu ai nevoie de curent trifazic pentru a-l opera, iar cablurile de otel sunt protejate suplimentar, pentru a asigura o mai buna rezistenta in timp. Bratele de sustinere au sistem telescopic, ce permite ajustarea pozitiei, pentru a sustine autoturismul exact in punctele care asigura cea mai buna stabilitate.

 

 

 

Elevator auto tip foarfeca

 

XT Lift S2OG 3.2T 

 

Daca preferi mai curand un elevator auto tip foarfeca, iti propunem ca solutie modelul XT Lift S2OG cu sistem hidraulic, care asigura ridicarea sincronizata a celor doua platforme, si limitator de inaltime. Iti recomandam acest utilaj daca ai nevoie de un o varianta potrivita pentru masini cu tonaj de maxim 3200kg.

Include panou de control, ce permite gestionarea electrica a sistemului, si ofera o inaltime maxima de elevare de 1990mm, cu un nivel minim de 110mm. Platformele au lungimea de 610mm si latimea de 450mm. Iti atragem atentia ca este vorba despre un elevator care functioneaza la 400V, folosind o putere de 2.2kW.

Dintre caracteristicile tehnice importante iti mai putem spune ca se instaleaza destul de usor si include functie de lubrifierea automata, care reduce efortul de intretinere si asigura mentinerea performantelor, la nivel optim, pentru mai mult timp. In perioadele in care nu il folosesti, acest elevator auto tip foarfeca poate fi restrans la nivelul solului pentru a economisi spatiu.

 

 

 

Mini elevator auto

 

Geko G-G02158

 

Obisnuiesti sa schimbi singur roata de la masina, folosind cricul, si iti place sa mai si mesteresti uneori la ea? Pentru siguranta ta, dar si pentru a evita stricaciunile ce pot sa apara la nivelul caroseriei, este bine sa iei in considerare suplimentarea cricului cu capre de suspendare.

Un astfel de mini elevator auto este comercializat de Geko, in acest set cu doua piese, disponibil la un pret accesibil si cu livrare la domiciliu. Caprele pot sustine pana la 2t, fiind deci potrivite in special pentru masinile mici, de oras, sunt prevazute cu sistem de blocaj cu bolt, pentru fixare cat mai sigura, si ofera o inaltime de ridicare de pana la 365mm.

Cantaresc doar 3.2kg, iar dimensiunile reduse, de 280 x 260 x 380mm, permit depozitarea facila chiar si in portbagaj, iar in garaj vor ocupa foarte putin loc. In plus, sunt pliabile, iar cele trei niveluri de reglaj pe care ti le ofera, permit adaptarea facila la conditiile de interventie.

 

 

JBM 50832

 

Tot din categoria suportilor pentru caroserie, care se folosesc, in general, impreuna cu cricul sau alte tipuri de sisteme de ridicare, pentru a obtine mai multa siguranta, iti recomandam acest model de mini elevator auto, marca JBM, conceput pentru a sustine greutati de pana la 3t. Vorbim deci despre o solutie potrivita si pentru masinile care depasesc standardul de 2t.

Suportii sunt robusti, rezistenti, cu actionare manuala pe baza de maneta, care permite ridicarea controlata a capatului de sustinere pana la inaltimea maxima de 423mm. Nivelul minim de inaltime, cand suportul este complet retras, este de 288mm.

Aceste produse nu fac parte din categoria variantelor pliabile, ceea ce inseamna ca vor fi putin mai incomod de depozitat si transportat, insa vei putea totusi sa transporti suportii in portbagaj, fara prea multe dificultati, daca consideri ca este necesar. Sunt recomandati atat pentru utilarea garajului personal, cat si pentru completarea dotarii service-urilor auto.

 

 

 

Elevator auto Lincos

 

Lincos STD-5650

 

Daca vrei sa imbunatatesti dotarea atelierului si cauti un elevator auto cu 4 coloane, care sa iti permita sa abordezi si masini mai grele si sa lucrezi linistit la directie si suspensie, s-ar putea sa gasesti cea mai mare parte a caracteristicilor cautate la acest produs Lincos.

Este o versiune electro-hidraulica, cu capacitate de 5t, doua rampe cu placa culisanta, cric electro-hidraulic de canal, care poate ridica pana la 2.5t, inaltime de ridicare de pana la 1700mm si un pret pe masura.

Acest model de elevator autor de la Lincos pune la dispozitie rampa cu lungimea de 5000mm si latimea de 580mm, timp de ridicare de 60 secunde si o putere de 2.2kW, care sa te ajute sa lucrezi repede, eficient si in siguranta. Functioneaza, cum este si de asteptat, cu alimentare la 400V, si este prevazut cu schimbator hidraulic, care permite trecerea facila intre actiunea realizata de platforma si cea efectuata de cricul de canal.

 

 

 

Elevator auto 4 coloane

 

XT Lift 4.40A

 

Pentru cei care considera ca un elevator auto cu 2 coloane nu poate raspunde cerintelor impuse de activitatea zilnica, propunem un model cu 4 coloane, marca XT Lift, care poate fi utilizat pentru a sustine si ridica autovehicule cu greutatea de pana la 4000kg. Este o versiune profesionala, dedicata dotarii atelierelor auto care au suficient spatiu pentru a putea incadra un astfel de utilaj.

Impune o garda minima de 170mm la masinile cu care este folosit si permite ridicarea pana la inaltimea de 1880mm, cu sistem electro-hidraulic de actionare. Include cale de rulare de 4.5m, platouri rotative si cric hidraulic tip foarfeca, ce poate ridica greutati de pana la 2t.

Printre avantajele oferite de acest produs se numara pretul, ceva mai mic decat al altor variante similare de pe piata, si faptul ca furnizorul ofera, de asemenea, transport si montaj la locatie, ambele incluse in pretul dispozitivului. Nu va fi deci nevoie sa investesti suplimentar pentru aceste etape.

 

 

 

Elevator moto

 

GEBO Tools GB2355

 

Esti pasionat de motociclete si vrei sa poti face singur modificari si reparatii? Vei avea nevoie cu siguranta de un elevator moto, eficient, rezistent si usor de folosit, care sa incapa usor in garaj sau atelier.

Iti recomandam ca optiune acest model de la GEBO, care poate sustine fara dificultate pana la 700kg si permite ridicarea scuterelor, mopedelor si motocicletelor, pana la inaltimea de 85cm. Vei avea astfel vizibilitate foarte buna si mai multa libertate de miscare in jurul vehiculului.

Structura este de tip foarfeca, functioneaza cu sistem hidraulic, activat manual, si include suport de fixare pentru roti. Are latimea de 71cm si lungimea de 255cm, cu tot cu rampa extinsa. Este asadar destul de usor de integrat in spatiu, chiar si intr-un garaj standard. In plus, este o versiune mobila, iar suportul tip foarfeca permite plierea, pentru a economis spatiu atunci cand nu ai nevoie de elevator.

 

 

Geko G02170

 

Cauti un elevator pentru motocicleta, suficient de mic incat sa nu ocupe loc mult intr-un garaj si asa limitat ca suprafata? Incearca aceasta versiune de la Geko, cu design de elevator auto mobil, structura tip foarfeca si sistem de pliere care permite strangerea intr-un format compact, in perioadele de neutilizare.

Nu-ti ofera prea multa libertate de actiune, permitand ridicarea bazei doar pana la 40cm inaltime de sol, dar iti asigura o pozitie confortabila de lucru si o sustinere sigura. Dupa cum banuiesti deja, vorbim despre o versiune cu actionare manuala, prevazuta cu manivela, baza rezistenta de sustinere si sistem de prindere a motocicletei pe platforma.

La capitolul capacitate de sustinere, iti putem spune ca poti aseza in siguranta pe el pana la 500kg. Este un model eficient, rezistent si usor de folosit, care poate completa foarte bine setul de unelte pentru intretinerea motocicletei, fara costuri prea mari de achizitie.

 

 

Sealy M213

 

Daca preferi o alternativa de elevator cu coloana pentru a lucra la motocicleta ta sau a-ti dota atelierul de reparatii, iti propunem ca solutie acest model de la Sealy Moto, conceput pentru a ridica, fara dificultate, pana la 450kg.

Functioneaza pe baza de sistem hidraulic, activat manual, de la manivela, si ocupa foarte putin spatiu. Vorbim si de aceasta data despre un produs cu design de elevator auto mobil, a carui baza este prevazuta cu roti, pentru deplasarea facila, si pe care il poti depozita cu usurinta intr-un colt al spatiului, pentru a nu-ti sta in drum cand nu-l folosesti.

Baza este sub forma de brate, suficient de lungi si grele pentru a asigura stabilitatea, iar platforma de ridicare este prevazuta cu elemente de fixare foarte utile. Este usor de folosit si instalat, iar constructia simpla implica o intretinere facila si durabilitate. Il poti utiliza de asemenea si pentru mopede si scutere.

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Elevatoarele auto au rolul de a permite ridicarea autovehiculelor, in sigurnata, in scopul lucrarilor de vulcanizare, al inspectiilor si reparatiilor, dar si al parcarii la inaltime. Sunt disponibile in mai multe variante constructive, fiecare insotite de avantaje si dezavantaje specifice, pe care este bine sa le cunosti intainte de a decide ce model este potrivit pentru atelierul sau garajul tau.

Afla din acest articol care este cel mai bun elevator auto pentru tine, din punctul de vedere al tonajului permis, spatiului ocupat, sistemului de functionare etc. astfel incat sa investesti exact atat cat trebuie intr-un utilaj performant si util.


Spatiul disponibil: Dintre variantele de elevatoare auto, la preturi bune, disponibile pe piata, modelele fixe cu patru coloane consuma cel mai mult spatiu. Sunt montate in pardoseala si ocupa aproximativ aceeasi suprafata de lucru si cand le folosesti, si cand stau degeaba. Cel mult, poti utiliza un astfel de elevator pentru a mentine o masina parcata la inaltime, cand nu ai nevoie de el, pentru a economisi astfel suprafata utila din alta zona a atelierului.

Modelele fixe cu doua coloane ocupa mai putin loc si pot ridica o greutate destul de mare, adesea avand capacitate similara versiunilor cu patru coloane, motiv pentru care sunt cele mai populare in atelierele de reparatii auto mici si mijlocii.

Daca esti nevoit sa te descurci intr-o hala de dimensiuni reduse, ai nevoie de o alternativa mobila sau ingropata. In prima categorie intra versiunile cu o coloana, pe care le combini in seturi de 2 sau 4, in functie de greutatea sustinuta, si cele mobile de tip foarfeca. Un astfel de elevator poate fi depozitat intr-un colt al atelierului si scos doar atunci cand este necesar.

Tot la categoria economie de spatiu mai poti opta si pentru versiunile de tip foarfeca sau cu cilindru care permit ingroparea in sol. Acestea pot fi ridicate atunci cand ai nevoie de functia de elevator si ascunse la nivelului podelei, in restul timpului, astfel incat sa poti folosi suprafata fara probleme.

 

Tip de autovehicul: Daca lucrezi cu motociclete, ai nevoie de un elevator auto, la un pret bun, monocoloana sau de tip foarfeca, din categoria moto, cu o singura platforma si sistem de fixare a rotii din fata. Produsele din aceasta categorie ofera o capacitate de sustinere mai redusa, maximul fiind incadrat intre 400 si 700kg.

Pentru masinile mici de oras poti utiliza un elevator auto, ieftin si bun, pe doua coloane, sau de tip foarfeca, cu doua platforme. Acestea care pot sustine, in general, pana la 4000 – 5000kg, desi vei gasi in ofertele de categorie profesionala si modele de 7000kg. Este bine sa stii ca cele mai multe pareri despre cele mai bune elevatoare auto recomanda, pentru lucrarile la directie si suspensie, modelele cu patru coloane.

Camioanele, autobuzele si alte autovehicule de tonaj mare impun prezenta elevatoarelor mobile monocoloana care sunt grupate in seturi de 4 sau 6 cu capacitate de sustinere totala, de pana la 45 de tone.

 

Mini-elevatoare: Gandite mai mult pentru uz personal, atat in deplasari, cat si in garajele aferent locuintelor, mini elevatoarele au design compact, actionare mecanica sau hidraulica, si capacitate de pana la 3t, cele mai populare si mai accesibile la pret incadrandu-se in intervalul 1.5 – 2t. Daca ceea ce cauti este un dispozitiv pentru garaj si reparatii la propria masina, poti deci opta cu incredere pentru un elevator auto, la pret bun, din aceasta categorie.

 

Inaltimea de ridicare: Inaltimea la care ai nevoie sa ridici autovehicului depinde de scopul elevarii. Pentru lucrari de vulcanizare iti este suficient cel mai adesea 1m, in timp ce pentru inspectii tehnice complexe si reparatii la directie si suspensie ai nevoie de ceva mai mult pentru a lucra confortabil. 

Majoritatea modelelor de elevatoare auto, ieftine si bune, pentru masini, ofera un interval de ridicare cuprins intre 170 si 1700mm. Vei gasi insa si modele care ajung pana la 2045mm si pornesc de la 90mm fata de sol, iar cele concepute pentru vulcanizare ofera de regula un nivel maxim de elevare de 1m.

Optiunile pentru motociclete se incadreaza in cu totul alta categorie, pentru ca in acest caz, rar va fi nevoie sa lucrezi efectiv sub vehicul. Cele mai multe iti vor oferi asadar posibilitatea de ridicare in intervalul intervalul 10 – 50cm, care aduce motocicleta la un nivel confortabil in fata ta.

 

Accesorii: Pe langa caracteristicile tehnice de baza este bine sa mai evaluezi si cateva elemente care tin de siguranta si protectie. In primul rand, pentru a nu zgaria masinile la care lucrezi, orice elevator cu coloana, care ocupa spatiu in laterala automobilului, trebuie sa fie prevazut cu mansete de protectie. Acestea au rolul de a preveni zgarierea portierelor. 

Alte elemente care te vor ajuta in timpul interventiilor sunt cricul de canal si placa culisanta, la care se adauga si sistemele de ancorare, de care ai nevoie pentru montajul corect si sigur al variantelor fixe.

 

Alte precizari: Pentru a functiona corect si sigur, instalarea si montajul variantelor fixe si ingropate necesita servicii profesionale, iar pardoseala folosita ca suport trebuie sa indeplineasca anumite conditii speciale.

Desi cele mai multe dintre modele necesita alimentare la 220V, variantele cu patru coloane impun de regula curent trifazic, deci asigura-te ca reteaua de electricitate indeplineste cerintele necesare, inainte de a face investitia in utilaj.

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Este costisitor un elevator auto Second Hand? Merita investitia?

Elevatoarele auto fac parte din categoria dotarilor profesionale, acesta fiind unul dintre motivele pentru care economia pe care o poti face trecand de la produsele noi la cele second hand este ceva mai mica decat in cazul produselor de uz casnic. Pentru modelele cu doua coloane, preturile depasesc 2000lei in cazul celor cu capacitate de 1.5 – 2t si 3500lei pentru capacitate de 4 – 5t. Deci da, sunt destul de costisitoare, iar diferenta fata de produsele noi este undeva la 20 – 30%.


Ce inseamna elevator auto ingropat?

Exista doua categorii de elevatoare auto ingropate. Cele mai populare sunt variantele pentru intretinere si reparatii, care sunt instalate in podeaua atelierelor sau showroom-urilor auto si ridicate doar atunci cand este nevoie de ele. A doua categorie permite parcarea masinilor sub nivelul solului, pentru a economisi spatiu, dubland deci capacitatea de depozitare pentru aceeasi suprafata utila.

 

Ce autoturisme va sustine un elevator auto pentru 4 t?

Cu un elevator auto de 4t poti ridica ATV-uri, masini de oras, camionete de lungime mica si medie, berline si SUV-uri care nu depasesc tonajul.

 

 

 

Cum se foloseste elevatorul auto

 

Elevator auto ingropat sau pe sol, fixat ori mobil, tip foarfeca sau cu coloane – indiferent de modelul ales, pentru a-l utilizat corect si in siguranta, trebuie sa tii cont de cateva aspecte importante. Citeste mai jos regulile care protejeaza utilajul de suprasolicitari si uzura, si pe tine de accidente.

Sarcina

Nu depasi niciodata capacitatea de ridicare a dispozitivului. Daca ai optat pentru un elevator auto de 2.5t, nu il folosi pentru a ridica 2.6t, 2.7t sau mai mult. Risti prabusirea masinii sau accidentarea sau deteriorarea sistemelor de rezistenta, cu defectarea ulterioara a aparatului, intr-un moment in care nu te astepti.

 

Centrul de greutate

Parcurge cu atentie manualul tehnic al elevatorului si invata sa estimezi corect centrul de greutate al masinii si sa asezi autovehicului cum trebuie pe bratele dispozitivului, astfel incat sa aiba o stabilitate foarte buna. In caz contrar, exista pericolul dezechilibrari autoturismului si al provocarii de accidente.

 

Protectia electrica

Cele mai bune elevatoare auto, din punct de vedere al eficientei, sunt desigur cele electro-hidraulice. Daca lucrezi cu un astfel de model, nu uita deci de componente electrica si evita sa folosesti in apropierea elevatorului: jet de apa, vopsea, solventi sub forma de abur etc.

Mentine curatenia in zona de lucru

Acest principiul este valabil pentru toate modelele, deci nu doar in cazul unui elevator autor ingropat. O suprafata murdara, umede, alunecoasa se poate dovedi periculoasa pentru un operator atent in special la utilaj si mai putin la pardoseala pe care calca.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 28.07.21

 

Trepidatii in relanti, zbarnait, rateuri de motor si prea mult fum prin teava de esapament sunt doar cateva dintre semnele care iti spun ca s-ar putea sa ai probleme cu distributia. Nu sta pe ganduri si mergi in service, pentru ca daunele provocate de o distributie defecta pot fi destul de costisitoare.

 

Distributia este o componenta importanta a masinii, care conditioneaza atat sanatatea motorului, cat si starea multor altor elemente esentiale ale autoturismului. Se inlocuieste la 60.000 – 90.000km, daca este vorba despre o versiune cu curea, si la 180.000 – 300.000km daca este una pe lant. Aceste cifre nu sunt insa absolute si este bine sa stii cum sa recunosti simptomele unei distributii uzate sau montate gresit, pentru a interveni la timp.

 

Ce este distributia

Mecanismul de distributie este un sistem auxiliar al motorului, care functioneaza prin combustie interna si are rolul de a corela umplerea cilindrilor cu amestec de carburant, cu evacuarea gazelor arse, conditionand trecerea corecta a motorului prin cele patru etape de functionare:

  • admisia amestecului de carburant
  • compresia, cu autoaprindere la motorina si producerea de scanteie la benzina
  • arderea si destinderea
  • evacuarea gazelor arse.

Cand se schimba cureaua de distributie

Daca nu stii inca la cati km se schimba distributia cu curea, iti vom spune ca, in general, prima inlocuire a kitului se face la 90.000km, pentru ca urmatoarele sa se realizeze la 60.000km. Este insa o recomandare orientativa, pentru ca viteza de uzura depinde mult de starea drumurilor si de cum este condusa masina.

Elementele care necesita inlocuire sunt:

  • role intinzatoare (care functioneaza pe baza unui rulment cu durata de viata limitata), pompa de apa si curea de distributie – se schimba impreuna, la 90.000km sau 60.000km;
  • pinioanele danturate ale axului cu came si ale arborelui cotit, cuplate la cureaua de distributie – dupa 180.000km.

Pentru ca datele care iti spun la cati km se schimba distributia sunt orientative si este important sa fii atent la comportamentul masinii iti va fi util sa stii ca printre cele mai comune semne care iti spun ca este cazul sa schimbi o distributie pe curea se numara:

  • cureaua prezinta semne vizibile de uzura
  • motorul da rateuri sau se aude un zbarnait – poate fi vorba in acest caz de o distributie pusa gresit, cu simptome suplimentare, de tipul trepidatiilor in relanti
  • se scurge ulei in zona distributiei
  • prea mult fum la evacuare
  • oprirea masinii, cauzata de ruperea curelei de distributie, care se soldeaza de regula cu pagube destul de mari.

Cele mai bune curele de distributie sunt cele pe care este indicata cat mai precis durata de viata, fie pentru toate componentele kitului, fie pentru fiecare element in parte. Nu uita insa ca uneori producatorii supraestimeaza rezistenta produselor si ca cel mai bine este sa fii atent la tot ce inseamna simptome de distributie uzata, pentru a sesiza din timp momentul in care este nevoie sa o schimbi.

 

Cand se inlocuieste distributia pe lant

Durata de viata a distributiei pe lant poate fi prelungita prin schimbarea frecventa a uleiului de motor, care are rolul de a-i asigura lubrifierea. Procesul este insa putin diferit de inlocuirea uleiului la o masina cu distributie pe curea, pentru ca se acorda mai multa atentie eliminarii impuritatilor din baia de ulei, prin folosirea unui aditiv de curatare si a unui ulei special de spalare, inainte de a schimba filtrul si umple rezervorul cu ulei nou.

Daca vrei sa stii la cati km se schimba distributia pe lant, iti vom spune ca acest tip de distributie face fata la uzura mai bine decat cea pe curea si necesita inlocuire abia la 180.000 pana la 300.000km. Unele modele sunt concepute pentru a rezista la fel de mult ca masina, deci in teorie, nu ar trebui sa le schimbi niciodata. Specialistii recomanda insa inlocuirea, chiar si in acest caz, la 350.000km.

Pe lista avantajelor unei masini cu distributie pe lant se mai numara si independenta fata de pompa de apa, care nu necesita inlocuire o data cu lantul. Pe de alta parte kitul de distributie este complex, incluzand, in functie de model, si alte elementele componente, precum ghidaje de lant, intinzator de lant, roti dintate pentru axul cu came si arborele cotit, suruburi pentru fulie etc. ceea ce face ca pretul unui astfel de kit sa fie destul de ridicat.

Nici distributia pe lant nu este insa infailibila si pot sa apara probleme la intinderea acestuia, disfunctionalitati cauzate de depunerile de calamina, la motoarele supra-alimentate, sau la alte elemente componente ale kitului de distributie. Din pacate, in acest caz simptomele sunt mai greu de asociat cu distributia, pentru ca sunt comune si altor defectiuni ale masinii:

  • motorul consuma mai mult
  • vibreaza la relanti
  • motorul scoate zgomote cand il turezi pe loc
  • auzi un sunet metalic la schimbarea vitezelor sau atunci cand activezi frana de motor
  • se opreste motorul si in bord se aprind martorii Baterie, EPC si Check Engine.

Ce este o distributie sarita de la punct

Daca masina merge tremurat, motorul pare sa nu mai aiba aceeasi putere sau te trezesti cu ea oprita pe neasteptate, iar testele nu indica nici o problema electrica, poti sa ai de-a face cu simptome de distributie decalata, care are unul sau doi dinti sariti in spate sau in fata. Acest lucru se poate intampla atunci cand masina este trasa de un alt vehicul, pentru ca nu vrea sa porneasca, cand opresti brusc, cand masina ta trage dupa ea un alt autovehicul sau o rulota, ori cand pleaca prea brusc de pe loc.

Punerea la punct a distributiei este o sarcina pentru profesionisti si ceva mai complicat de realizat de catre soferi, in propriul garaj. Este nevoie de un elevator auto si suficient de multe instrumente pentru a fi mai simplu sa duci masina in service. In plus, tinand cont de importanta acestui mecanism in functionarea corecta si sigura a masinii, nici nu se prea recomanda punerea la punct a distributiei fara a apela la servicii specializate.

 

Cat costa manopera pentru un schimb de distributie

Preturile solicitate de atelierele de service pentru un schimb de distributie variaza destul de mult, dar se incadreaza in general intre 300 si 450RON pentru inlocuirea intregului kit. Tinand cont insa de faptul ca daunele care pot fi produse de o distributie defecta sunt mult mai mari, este o investitie care merita banii, mai ales daca iti cunosti masina, stii la cati km se schimba distributia si esti atent sa intervii din timp.

Aceasta valoare este valabila pentru masinile care au distributie pe curea si care necesita mai frecvent inlocuirea. Pentru cele pe lant, preturile sunt ceva mai mari, ajungand si depasind chiar 700 – 800RON.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 28.07.21

 

Planetarele sunt parte componenta din sistemul de transmisie al masinii, alaturi de ambreiaje, cutii de viteza etc., si sunt foarte importante pentru siguranta in trafic, ajutand la deplasarea masinilor, precum si la directia acestora in viraje. 

 

In acest articol iti vom oferi mai multe informatii despre planetare, pentru a intelege mai bine importanta acestora, dar si cum iti dai seama daca sunt probleme si cum trebuie sa reactionezi. Chiar daca nu poti sa cunosti totul despre masini, cu cat te informezi mai mult, cu atat vei putea sa gestionezi mai bine problemele care apar si vei fi mai in siguranta.

 

Ce rol au planetarele?

Pentru inceput, sa vedem ce este planetara si la ce foloseste ea. Asa cum am mentionat si mai sus, planetara face parte din sistemul de transmisie al unei masini, si are rolul de a transmite, de la motor catre roti, forta si energia cinetica. 

Practic, planetara este sub forma unui ax cardanic, ce prezinta doua articulatii pe capete, ajuta rotile sa se miste, sa treaca peste obstacole si denivelari, sa reactioneze la intoarcerile din volan. 

Spre deosebire de  masinile cu tractiune spate, cele cu tractiune fata au o articulatie externa pentru roti, si una interna pentru cutia de viteze. 

Este compusa din: 

  • cap planetara – situat pe cele doua capete, atat spre cutia de viteze, cat si spre roata. Are la baza un sistem cu 3 rulmenti, care asigura continuarea miscarii la viraje. Intreg sistemul este acoperit cu un burduf planetara din cauciuc, iar in interior se afla vaselina planetara, ce asigura lubrifierea permanenta a rulmentilor;
  • arbore planetar (ax) – este fix, poate fi din fier plin sau gol pe dinauntru.

Cum se pot defecta planetarele?

In caz ca ai o masina cu tractiune spate si vei circula regulamentar, riscul de a se defecta o planetara este foarte mic. In schimb, la cele cu tractiune pe fata, este mult mai usor, datorita presiunii exercitate, sa ai defectiuni.

In caz ca auzi zgomot la planetara, este bine sa mergi la un service pentru a detecta exact problema, evitand astfel sa te lase in drum. De asemenea, daca la o inspectie periodica se constata ca ai un cap de planetara uzat, este bine sa il schimbi si sa nu amani, pentru a nu avea suprize neplacute in trafic. 

La automobilele mai vechi de 10 ani, este bine sa verifici planetarele si sa le schimbi daca este cazul, deoarece pot fi uzate. Pentru planetara defecta, simptome, mai pot fi considerate si anumite zgomote la nivelul rotilor, precum trosnituri, trepidatiile volanului la viteze mici. 

Un rol important, care duce la defectarea unei planetare, il are si sofatul agresiv, cu precadere actionarea violenta a pedalei de acceleratie la viraje. De asemenea, actionarea necorespunzatoare a ambreiajului, poate conduce la ruperea sau uzarea prematura a planetarelor. 

 

Care sunt cele mai frecvente defectiuni?

  • Planetara uzata 

In primul rand, aceasta se uzeaza in timp si, cu cat masina este mai veche, cu atat exista riscul ca aceasta sa necesite sa fie schimbata. Astfel, daca achizitionezi un automobil la mana a doua, este important sa verifici planetara masina, pentru a vedea care este gradul de uzura. 

De cele mai multe ori, probleme sunt la capete, dar din motive intemeiate, se recomanda sa schimbi ambele articulatii (chiar daca doar una prezinta semne de uzura). Uneori poate fi util sa schimbi doar anumite componente precum simering planetara sau burduf. 

  • Burduf spart

Asa cum am mentionat si anterior, burduful este o piesa din cauciuc care acopera capetele de la planetara, si are in interior vaselina ce asigura o buna lubrifiere a rulmentilor. 

In timp, acesta se poate fisura sau gauri, si astfel, in interior, pot patrunde particule de praf ce vor impiedica buna functionare a rulmentilor. Daca se descopera din timp si capul planetarei nu este afectat se pot schimba doar burdufurile. Acestea se prind cu colier planetara si vin cu tot cu vaselina la pachet.

  • Planetara rupta

Este un defect mult mai rar intalnit, ce poate fi ca urmare a unei uzuri foarte mari, ce nu a fost descoperita la timp, sau din cauza unui accident grav in urma unui impact foarte puternic. 

Cand trebuie sa faci verificari si cum poti sa previi defectarea planetarelor?

In primul rand, chiar daca masina este noua, trebuie sa monitorizezi starea burdufurilor, deoarece este foarte usor ca acestea sa se defecteze, fiind din cauciuc. Acestea se verifica la cateva luni.

Ai grija la stilul de condus, si incearca sa te adaptezi la varsta masinii, pentru a nu brusca sistemele componente. In caz ca ai probleme la planetara, nu amana reparatiile, deoarece acestea pot sa angreneze si alte piese, iar la final costurile sa fie mult mai mari. 

Piesa in sine nu este foarte costisitoare fata de altele (spre exemplu, o planetara Logan este in jur de 450 – 600 lei), dar daca totusi nu iti permiti, poti sa incerci si la dezmembrari auto o demontare planetara, care sa fie compatibila cu masina ta. 

In caz ca vrei sa iti achizitionezi o masina second hand, mergi la un service auto care, cu ajutorul unor elevatoare auto performante, pot sa verifice in amanunt, inclusiv planetarele. 

De fiecare data cand faci revizia tehnica, recomandata de producator, verifica si planetarele, o operatiune necesara ce este si foarte importanta pentru buna functionare. Daca ai o masina mai veche, verificarea se recomanda la fiecare 10000 km parcursi, mai ales pe drumurile din Romania, sau la 6 luni. 

Chiar daca iti place sa mesteresti la masina, pentru o verificare temeinica a planetarelor, mergi la un service, pentru a profita si de parerea unor profesionisti, mai ales daca masina este mai veche. 

 

In concluzie, este foarte bine sa respecti recomandarile producatorilor cu privire la reviziile tehnice si, de fiecare data, sa ceri si inspectia planetarelor. Cu cat descoperi mai repede mici fisuri la burduf, sau defectiunile de la capetele planetarei, cu atat reparatiile vor fi de mai mica amploare si mai putin costisitoare.