Geometria rotilor si reglajele necesare

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Probabil ai auzit despre geometria rotilor cand ai fost in service cu masina sau la discutiile intre soferi, dar daca inca nu stii foarte sigur la ce se refera sau nu ai foarte clare notiunile, poti sa parcurgi acest articol pentru a te clarifica.

 

De geometria rotilor depinde atat deplasarea cu vehiculul in linie dreapta, cat si efectuarea in siguranta a virajelor, dar si consumul de carburant, si, cu cat esti mai bine informat, vei putea sa ai grija si de acest aspect. 

 

Cand trebuie verificata geometria rotilor?

Chiar daca ai o masina noua, tot trebuie sa ai grija sa verifici geometria rotilor, deoarece aceasta se poate deregla si la actiuni banale, pe care de multe ori nu le bagi in seama:

  • Dupa ce ai lovit un obstacol, fie ai intrat direct intr-o groapa mai mare, fie ai trecut peste o bordura;
  • Daca vei constata ca anvelopele sunt foarte uzate;
  • In caz ca observi ca in timpul mersului masina are tendinta sa traga intr-o parte;
  • Dupa ce ai luat un viraj, observi ca volanul nu are tendinta de a se repozitiona;
  • Atunci cand, in urma unor probleme, inlocuiesti diferite piese la transmisie sau care tin de directie;
  • Cand inlocuiesti anvelopele vechi cu alte noi.

Cand vorbim de geometrie roti, ne referim la reglarea acestora pentru a fi perpendiculare pe sol si paralele intre ele. 

De ce este important sa iti faci reglarea rotilor?

In caz ca rotile nu sunt aliniate, te poti pune in pericol, dar poti fi un pericol si pentru ceilalti participanti la trafic, neavand control deplin asupra deplasarii masinii, anvelopele se vor uza mult mai repede decat este normal si vei avea un consum mai mare de carburant.

Astfel, reglarea unghiurilor trebuie facuta periodic sau ori de cate ori te intalnesti cu situatiile mentionate mai sus, pentru a avea un confort sporit la condus, fara vibratii, economisind atat de la carburant, cat si de la schimbarea pneurilor.

 

Care sunt parametrii care determina geometria rotilor?

Sunt 3 tipuri de unghiuri care caracterizeaza geometria rotilor si anume:

  • Unghiul de cadere; 
  • Unghiul de convergenta;
  • Unghiul de fuga.

Dar sa le luam pe rand si sa vedem la ce se refera fiecare si cand este nevoie de o reglare a acestora.

  • Unghi de cadere

Acel unghi pe care il formeaza rotile raportat la masina, atunci cand o privesti din fata sau din spate, poarta de numirea de unghiul de cadere al rotilor. Rotile nu sunt perfect verticale, ele au o mica inclinatie ce difera de la un model la altul, iar preocuparea de baza a producatorilor este de a face o reglare unghi cadere optima, pentru un contact cat mai mare la sol, mai ales la viraje.

Putem avea doua posibilitati:

Unghiul de cadere prea mare la o roata duce la uzura uniforma a pneurilor: pe partea exterioara a acestora. In acest caz, rotile sunt in partea superioara mai in exterior fata de masina.  

Unghiul de cadere mai mic se evidentiaza prin roti inclinate, in partea superioara, spre interiorul masinii, iar anvelopele se vor uza pe partea interioara mai puternic. 

Astfel, unghiul de cadere prea mare la o roata sau prea mic, determina uzura prematura a anvelopelor, fie pe exterior, fie pe interior. 

  • Unghiul de convergenta

Ce este un unghi de convergenta? Este pozitia rotilor vazuta de sus si reprezinta diferenta dintre distantele intre doua roti aflate pe aceasi osie, in partea anterioara si posterioara. Convergenta rotilor este foarte importanta mai ales la viraje, motiv pentru care trebuie sa ii acorzi o atentie speciala. 

Daca nu ai roti convergente poti, in timpul unui viraj, sa scapi masina de sub control, provocand astfel accidente grave. 

Cand unghiul de convergenta este pozitiv, deci partile anterioare ale rotilor sunt mai apropiate, se produce subvirarea la curbe.

In cazul in care unghiul este negativ, cu partile anterioare ale rotilor mai departate, se produce supravirarea la curbe. 

Pentru a asigura un echilibru bun pentru masina, la reglare convergenta roti, in general, la masinile cu tractiune pe spate unghiul este usor pozitiv, iar la cele cu tractiune pe fata, usor negativ. 

  • Unghi de fuga

Ce este unghiul de fuga? Este distanta dintre o linie dreapta, ce cade perpendicular pe sol si axul pivotului de rotatie al rotii, cand privesti masina din lateral. Acest unghi de fuga este responsabil cu stabilitatea masinii atunci cand circuli cu viteze mari.

O reglare unghi de fuga nu este posibila in mod normal, dar in urma unui accident ce a modificat aceste unghiuri trebuie facuta o recalibrare. De asemenea, mai poate fi usor ameliorat daca este cazul prin schimbarea unor piese precum: fuzeta, amortizor, brat inferior sau superior.

Cum poti afla daca este nevoie sa faci o verificare geometrie roti?

Sunt cateva metode prin care poti sa verifici si singur daca este necesar sa faci o verificare la un service specializat, pentru a regla unghiurile la roti.

Uzura anvelopelor o poti verifica cu ajutorul unei monede, pe care o vei introduce pe rand intre benzile de rulare, pe interior, pe exterior si pe centru. Daca distantele sunt diferite si constati o uzura mai mare pe interior sau pe exterior, atunci este cazul sa te deplasezi la un atelier.

Cand mergi la drum drept poti sa faci o mica proba, luand mainile de pe volan. Masina trebuie sa ruleze drept, dar daca vezi ca are anumite deviatii spre stanga sau spre dreapta mergi la un service.

Specialistii recomanda ca la fiecare 10.000 de km parcursi cu masina sa mergi sa faci o verificare a geometriei rotilor, chiar daca nu ai probleme.

 

Ca o scurta recapitulare la final, mergi periodic la service pentru a verifica si regla la nevoie geometria rotilor, din toate cele trei puncte de vedere (unghi de cadere, unghi de convergenta si unghi de fuga) pentru a fi in siguranta la drum. Inainte de a schimba cauciucurile (indiferent ca ai jante aliaj sau otel, cu anvelope de vara sau iarna), poti sa faci o verificare, pentru a nu se uza prematur. 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu