Am modificat articolul ultima data pe: 30.05.20

 

Masinile de astazi sunt dotate cu optiuni impresionante: controlul stabilitatii, conducere asistata, motoare din ce in ce mai puternice. Dar indiferent cu ce tehnologie este echipat vehiculul – anvelopele sunt cele care il conecteaza la drum, mai ales cand ruleaza pe un teren accidentat, astfel incat fabricarea si intretinerea lor sunt de o importanta cruciala pentru o conducere sigura si eficienta.

 

Daca ai de gand sa parasesti soseaua si sa te avanti off-road, ai nevoie de cauciucuri speciale care sa asigure aderenta necesara. Iti oferim un scurt ghid care cuprinde cele mai importante informatii referitoare la pneurile off-road, de la definitie pana la indici de performanta si avantaje/dezavantaje. 

 

Ce sunt si la ce folosesc

Anvelopele pentru camionete si SUV-uri sunt ideale pentru rularea pe drumuri de tara, forestiere sau pur si simplu, dupa cum le spune numele, “in afara drumului” amenajat. Cu ajutorul lor, poti calatori oriunde si pe orice vreme, fara sa-ti faci griji ca vei ramane blocat. Ofera un nivel de aderenta si rezistenta de care nici un fel de cauciucuri obisnuite nici macar nu se pot apropia.

Cu un set de cauciucuri off road de calitate poti circula fara emotii si fara probleme pe pietris, pe tern stancos sau nisipos, prin noroi, namol, zapada sau orice alt fel de teren accidentat. Anvelopele de acest tip se detaseaza prin modelele de impresiuni in cauciuc specifice si prin canelurile extrem de pronuntate. De asemenea, date fiind suprafetele de rulare atat de capricioase, trebuie ca rotile sa aiba peretii laterali suficient de grosi si de rezistenti, pentru a nu fi perforati cu usurinta.

 

Principalele tipuri de cauciucuri Off Road

Exista mai multe tipuri de anvelope 4 x 4 pentru vehiculul tau de teren, identificabile prin abrevierea inscriptionata in laterala acestora:

Anvelope pentru toate terenurile (All-Terrain, marcat A/T): daca ai nevoie sa circuli in mod curent atat pe drumuri publice, cat si pe teren accidentat – de exemplu in mediul rural, unde putine drumuri sunt asfaltate – vei merge la sigur optand pentru aceasta categorie. Profilul acestor cauciucuri au un design de santuri si creste variat, care sa poata face fata cu succes noroiului, pietrisului si ierbii alunecoase in acelasi timp, dar si sa se adapteze usor la consistenta neteda a unui carosabil asfaltat. 

Anvelope pentru noroi (Mud Terrain, marcat M/T): sunt perfecte pentru circulatia in afara drumurilor asfaltate sau pe teren accidentat, cum ar fi in exploatarile agricole, forestiere sau pe santierele de constructie. Deoarece banda de rulare este foarte puternic profilata, beneficiezi de aderenta optima in conditii de drum variate, cum ar fi in solul mlastinos, in cel mustind de apa dupa ploaie sau dupa topirea zapezii. De asemenea, materialul este foarte gros, si, pe langa faptul ca este extrem de durabil, are avantajul de a absorbi socurile imprimate de contactul cu diverse obstacole: pietre, crengi, gropi, santuri etc.

Anvelope pentru noroi si zapada (Mud+Snow, indicat M+S): daca regiunea in care locuiesti si in care vei folosi cu precadere vehiculul este una montana sau depresionara, unde ninge mai des, iar temperaturile sun tmult mai scazute decat in restul tarii, nu-ti strica sa achizitionezi un set de cauciucuri care sa se comporte exemplar in astfel de conditii. Aceste anvelope nu inghetata, deci materialul lor va ramane flexibil, iar santurile de pe ele au aderenta buna la zapada si gheata, garantand o mai buna tractiune, chiar daca rulezi pe o suprafata “oglinda”.

 

Dimensiunea anvelopelor

Reprezinta o coordonata vitala pe care trebuie sa o cunosti, deoarece difera de la o masina la alta si de la un producator la altul. In cazul in care nu stii cat de mari trebuie sa fie rotile pe care le are vehiculul tau, informatia nu este chiar greu de gasit. Ea poate aparea inscrisa in diverse locuri, unul mai la indemana ca celalalt. In primul rand, cartea tehnica a vehiculului trebuie sa contina acest element. Daca nu o ai la indemana, verifica in interiorul usii soferului sau, cel mai sigur, orice pneu are inscriptionata dimensiunea lui.

Este foarte important sa respecti specificatiile exacte, altfel, pe langa faptul ca incalci legea, nu vei fi in siguranta. Daca doresti sa schimbi totusi dimensiunile anvelopelor, este posibil sa fie necesare unele modificari ulterioare.

 

Banda de rulare

Anvelopele 4 x 4 pentru camionete, Jeep și SUV au la dispoziție trei tipuri diferite de impresiuni. Benzile simetrice au modele groase de canelura, care se degradeaza (se tocesc sau se rod) uniform in timp. 

Cele unidirectionale se deplaseaza intr-o singura directie si sunt tipul cel mai obisnuit. Ofera o mai mare stabilitate, precum si tractiune si franare eficienta pe teren umed. Modelele asimetrice, caracterizate prin profil diferit pe fiecare parte a benzii, ofera cel mai inalt nivel de control al tractiunii.

 

Indici de sarcina si de viteza

Toate anvelopele au o estimare pentru capacitatea maxima de incarcare, care indica greutatea pe care o poate suporta setul de pneuri. Anvelopele off-road au o stampila pe peretele de cauciuc care cuprinde acest parametru, care variaza de la A la F, indicand greutatea maxima pe care o poate suporta anvelopa.

Indicele de viteza este un cod alfabetic care corespunde vitezei maxime cu care cauciucurile pot rula. Nu trebuie montate anvelope cu un indice de viteza mai mic decat cel initial, cu exceptia anvelopelor marcate M + S. Conditia va fi sa nu conduci mai repede decat noul indice de viteza marcat pe peretii laterali ai noilor tale anvelope si sa aplici o eticheta de avertizare care indica viteza maxima pe care o pot suporta anvelopele M + S. Aceasta eticheta trebuie sa fie afisata in interiorul vehiculului, intr-un loc vizibil pentru sofer. Majoritatea anvelopelor A/T sau combinate au un indice Q (160 km / h).

 

Inlocuire si rotire

Se recomanda inlocuirea tuturor celor 5 (sau 6) anvelope la cumpararea unui set nou. In multe carti tehnice se mentioneaza ca la fiecare 10.000 km cauciucurile ar trebui rotite. Rotirea anvelopelor la intervale chiar mai scurte de 10.000 km va creste durata lor de viata. Daca incluzi in circuit si a cincea sau a sasea anvelopa (cu cele de rezerva), va fi un castig de 5.000 km in plus de utilizare pentru intregul set de roti, oferind unei anvelope o odihna de 5.000 km de fiecare data. Nefolosirea rezervelor reprezinta o pierdere de bani.

De asemenea, anvelopa de rezerva trebuie sa aiba aceleasi dimensiuni ca si restul, pentru a evita reparatii costisitoare.

 

Avantaje

Daca folosesti cauciucuri off-road de inalta calitate, acestea imbunatatesc performantele vehiculului tau pe toate terenurile si suprafetele accidentate.

Anvelopele off-road au pereti laterali intariti pentru rezistenta la perforare si benzi de rulare speciale. Acest lucru previne ca pietrele si alte materii sa nu se depuna in timp ce conduci off-road. De asemenea, au caneluri mai adanci pentru o mai buna aderenta. Beneficiile includ: performante extraordinare in afara drumului si conducere confortabila pe autostrazi (pentru A/T); protectie si control imbunatatite pentru vehicule; cresterea capacitatii de transport etc.

 

Dezavantaje 

In ceea ce priveste performantele pe asfalt, anvelopele off-road nu se apropie de cauciucurile on-road bune. Acest lucru se datoreaza faptului ca pneurile off-road au o suprafata de rulare mai restransa, iar zona de contact a acestora cu drumul este, prin urmare, redusa odata cu rotirea rotii. Prin urmare, pe terenuri urbane sau periurbane, acestea vor oferi o aderenta mai putin buna si vor fi mai zgomotoase. De asemenea, vor creste consumul de combustibil.

De asemenea, au o durata de viata mai scurta. Acest lucru se datoreaza compusului de cauciuc mai moale utilizat la aceste anvelope pentru o performanta buna pe suprafete multiple. Media nu coboara sub 64.000 km, dar unele modele promit o medie de pana la 113.000 km.

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments