Am modificat articolul ultima data pe: 08.12.19

 

Prima data au fost realizate jantele din magneziu, insa din cauza faptului ca nu erau rezistente in timp, acestea au fost inlocuite cu cele din aluminiu. Chiar daca au un aspect estetic, rotile din aceasta categorie nu sunt indicate masinilor mari, deoarece duce la un consum de carburat mai mare decat cele din otel.

 

Toate autoturismele sunt dotate cu jante, insa cele din aliaj sunt mai apreciate de cei care pun accent pe aspectul masinii. Totusi, pana sa se ajunga la acest nivel de dezvoltare al acestora s-au intamplat diverse lucruri. Unele dintre ele ti le relatam si noi in randurile care urmeaza.

 

Jantele din magneziu – utilizate la inceput de piloti

Jantele realizate din aliaj de magneziu au fost turnate cu ajutorul unei matrice si purtau denumirea de “roti magice” sau “roti mag”. Initial, acestea au fost folosite de catre pilotii de curse, iar ulterior au cunoscut popularitatea si in randul utilizatorilor obisnuiti, incepand cu anii ‘60.

Acelasi termen a continuat sa fie utilizat si pentru jantele realizate din aluminiu, plastic sau orice material. Acestea erau folosite si pentru biciclete, skateboard sau scaune cu rotile. Jantele realizate din magneziu pur nu se mai produc la ora actuala, deoarece s-a constatat ca sunt sensibile la coroziune si se crapa mai repede, fata de alte aliaje. 

Totusi, acestea mai pot fi gasite la masinile de epoca, din perioada clasica. Cu toate astea, in ultimul deceniu, diverse institutii abilitate din SUA au efectuat mai multe teste si au ajuns la concluzia ca potentialul inflamabil al magneziului nu mai este o problema. Tehnologiile noi aparute ajuta la tratarea suprafetei, astfel incat aceasta sa nu mai fie afectata de rugina, extinzand astfel durata de utilizare a jantelor din acest metal.

 

 

Aparitia modelelor din aluminiu – un pas important in dezvoltarea industriei

Pe la jumatatea anilor 1960 rafinariile de aluminiu au inceput sa produca astfel de roti, cu intentia de a lansa pe piata modele mai rezistente la uzura si coroziune. In timp, s-a constatat ca obiectele realizate sufereau o ductilitate (capacitatea metalului de a se intinde, atunci cand este supus presiunii) de cel mult 3%, iar multi specialisti afirmau ca acest lucru se intampla din cauza magneziului din compozitie. 

Acest lucru nu era tocmai adevarat, deoarece ductilitatea aparea din cauza faptului ca rotile erau slab turnate in aliaj. Odata imbunatatit acest aspect, jantele realizate din aluminiu au luat locul celor din magneziu, devenid astfel produse de inalta clasa, folosite in categoria sporturilor cu motor. Acestea erau atat de cautate si pentru ca aveau un pret de achizitie mai avantajos, comparativ cu alte materiale.

 

Folosirea rotilor din aliaj este utila doar in anumite cazuri

Cei mai multi utilizatori vor sa foloseasca roti din aliaj, deoarece sunt mai usoare si au un design atragator, infrumusetand astfel aspectul masinii. Pe de alta parte, inlocuirea clasicelor jante din otel cu cele de aliaj poate duce la o economie de carburant si la o manevrabilitate mai usoara. 

Cu toate astea, acest lucru nu este valabil si in cazul masinilor mari (de exemplu: tiruri, tractoare sau camioane). Potrivit unor studii, s-a demonstrat faptul ca, economia de combustibil nu are loc si in cazul anvelopelor de dimensiuni mari. 

De asemenea, s-a observat ca in timpul utilizarii autoturismului zgomotul este mai mare, decat in cazul jantelor din otel.

 

Jantele pot fi realizate in mai multe moduri

Procesul cel mai des utilizat pentru realizarea rotilor este forjarea. Acesta presupune parcurgerea mai multor etape, cum ar fi: incalzirea, rularea, aplicarea presiunii si ciocnirea. Din cauza faptului ca realizarea rotilor este atat de complicata, costurile de achizitie sunt mai mari. 

Produsul finit este usor, iar ductibilitatea si durabilitatea este mai mare, deoarece structura moleculara a aliajului se schimba. Cu ajutorul acestei metode pot fi realizate roti dintr-o singura bucata, din doua sau trei piese.

Cele realizate prin turnare la presiune inalta se obtin folosind o matrita. Aceasta exercita o forta de inchidere puternica si astfel sablonul ramane inchis. Cu ajutorul unui pistol, magneziul topit este turnat cu presiune, iar in momentul in care se intareste, matrita este deschisa. 

Roata obtinuta se echilibreaza, iar apoi poate fi oferita spre vanzare. Jantele confectionate in acest mod au un pret de achizitie mai avantajos si aspectul se va mentine mult timp, deoarece nu ruginesc. Cu toate acestea, sunt mai putin ductibile si au o rezistenta mai mica.

Matritele de otel sunt folosite pentru realizarea produselor la o presiune joasa. Dedesubtul formei se pune un creuzet plin cu magneziu topit, iar cu ajutorul presiunii realizate de amestecul cu gaz, metalul este fortat sa urce pe un tub si astfel ajunge in sablon. Rotile obtinute astfel au o mai mare ductibilitate, fata de cele realizate, folosind presiunea inalta, insa nu ajung la nivelul celor realizate prin forjare.

 

 

Avantajele si dezavantajele folosirii jantelor realizate din aliaj

Jantele produse din aliaje sunt mai usoare comparativ cu cele realizate din otel. Greutatea redusa ofera o aderenta mai buna la sol si implicit un consum mai mic de combustibil. De asemenea, fac condusul mai usor, imbunatatind abilitatea de franare si diminuand defectiunile din cauza supraincalzirii.

Acestea nu sunt la fel de rezistente la coroziune, astfel ca trebuie acoperite cu vopsea sau acoperite cu huse pentru roti. Chiar si asa, dupa cel mult 5 ani, trebuie sa reconditionezi jantele, pentru ca isi vor pierde aspectul. Produsele din aliaj sunt apreciate de multi utilizatori, deoarece pot avea un design complex si indraznet, astfel incat sa infrumuseteze aspectul intregii masini. 

Acestea pot fi distruse de coroziune galvanica. Din acest motiv, pneurile se scurg de aer, iar pentru a evita acest lucru, trebuie sa iei masuri corespunzatoare. Sunt mai dificil de reparat, in cazul in care se indoaie, de aceea intretinerea lor este mai costisitoare, decat in cazul celor realizate din otel.

Costul de realizare al jantelor din aliaj este mai mare decat cel al variantelor din otel, motiv pentru care nu sunt incluse in pachetul standard al automobilelor, ci sunt comercializate ca elemente suplimentare la masinile care au un pret de achizitie mediu. Astfel ca, daca vrei sa iti personalizezi autoturismul, va trebui sa scoti mai multi bani din buzunar.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of