Te-ai saturat sa ti se opreasca motorul cand pleci de pe loc din panta? Ai obosit sa jonglezi intre viteze in traficul infernal din oras? Vrei sa te poti bucura linistit de priveliste cand pleci in concediu cu masina? Afla mai multe despre avantajele cutiei automate de viteze si cauta o masina care iti poate oferi mai mult confort si siguranta in trafic.
Inventata in anul 1923 de Gogu Constantinescu, dar produsa in serie abia in 1939, cand General Motors a reusit sa scoata pe piata o varianta suficient de buna, transmisia automata schimba de cativa ani buni modul in care ne deplasam pe sosele. Prezenta in mai multe variante constructive, cu avantaje si dezavantaje proprii, cutia automata de viteze faciliteaza condusul pentru persoanele cu handicap, imbunatateste confortul la volan si poate ajuta la economisirea combustibilului, in functie de tipul tehnologiei pe care se bazeaza.
Contents
Ce rol are cutia de viteze
Rolul cutiei de viteze se poate rezuma prin functiile de transformare a fortei motorului si de transmitere a miscarii de rotatie catre diferite elemente ale masinii. Pe larg, aceasta componenta permite:
- transmiterea puterii catre rotile motrice ale masinii, prin modificarea vitezelor de turatie;
- o turatie optima a motorului, independenta de viteza cu care se rotesc rotile;
- deplasarea inapoi, fara modificarea sensului de rotatie a motorului;
- stationarea in timp ce motorul este inca in functiune.
O cutie de viteze care functioneaza automat are rolul de a lucra in tandem cu motorul, pentru a realiza schimbarea treptelor de viteza, fara a fi necesara interventia soferului.
Avantajele si dezavantajele unei masini cu cutie automata
O masina automata este cu siguranta mai simplu si mai confortabil de condus, in special la drum lung sau intr-o zona cu trafic dificil, si permite schimbarea rapida si corecta a vitezelor, chiar si pentru soferii incepatori. Cutia automata de viteze amplifica cuplul motorului si unele modele asigura un consum mai redus de combustibil, decupland transmisia la un nivel de turatie redus.
Cu o cutie automata scapi de problema pornirilor de pe loc din panta, iar modulele de tipul Adaptive Cruise Control, integrate in unele autovehicule, pot sa functioneze la intreaga lor capacitate, avand o libertate mai mare in ceea ce priveste oprirea autonoma a masinii.
Pe de alta parte, spre deosebire de cutia de viteze manuala, care este inclusa ca dotare standard la autoturisme, pentru o cutie automata este posibil sa platesti mai mult. Tot pe lista dezavantajelor putem trece si performantele mai slabe ale unei cutii automate conventionale, precum si costurile mai mari de intretinere. Daca te gandesti sa alegi intre o cutie manuala sau automata, evalueaza deci cu atentie specificatiile tehnice ale celei din urma.
Nu uita ca daca ai obtinut permisul de conducere pe o masina care are cutie de viteze automata, nu il poti folosi pentru a conduce legal una cu cutie manuala. O recomandare auto la cutie automata, de care e bine sa tii cont, este sa verifici mai des placutele de franare, pentru ca de regula este nevoie sa fie inlocuite mai frecvent decat in cazul masinilor cu cutie manuala.
Ambreiajul si rolul sau
Pentru a intelege functionarea cutiei de viteza trebuie sa stii ce este ambreiajul. Vorbim in acest caz despre o componenta a masinii cu care te vei intalni frecvent in discutiile despre cutii automate si principiul cutiei de viteze, indiferent de tipul acesteia. Este situata intre motor si cutia de viteze si are rolul de a intrerupe transmisia de putere dintre cele doua, precum si de a le recupla progresiv propulsorul cu transmisia. Cuplarea si decuplarea motorului de transmisie sunt doua actiuni necesare pentru:
- pornirea masinii de pe loc;
- schimbarea treptelor de viteza, in timp ce masina se afla in circulatie.
Tipuri de cutii de viteze automate
Daca vrei sa cumperi o masina cu cutie automata de viteze ai in general de ales intre patru categorii de cutii:
- cu dublu ambreiaj – poate fi considerata ca fiind formata din doua cutii manuale care sunt instalate in paralel si care functioneaza sincron, activand cate o treapta pe rand (una este cu trepte impare, cealalta cu treptele pare). Este folosita de marci precum Porsche, Volkswagen, Ford, Fiat, Audi, Seat, Renault, Mitsubishi, Mercedes Benz.
- cu convertizor de cuplu – in acest caz ambreiajul este inlocuit de un hidrotransformator din cupru. Aceasta versiune este considerata mai economica, deoarece decupleaza transmisia la niveluri reduse ale turatiei, si mai confortabila la utilizare. O gasesti in oferta brandurilor BMW, Jaguar si Mercedes Benz.
- CVT sau cutie cu variatie continua – functioneaza dupa un sistem ceva mai diferit, lucrand cu o singura viteza sau fara intrerupere. Este specifica masinilor asiatice: Nissan, Subaru, Toyota.
- cutia de viteze robotizata – este cea mai ieftina si o vei gasi in multe modele ale marcilor Dacia si Opel. Este construita pe baza unei cutii manuale la care timoniera de la schimbatorul de viteza a fost inlocuita cu un sistem de servomecanisme de tip electric sau electrohidraulic cu rolul de a comanda ambreiajul. Permite schimbarea vitezi si automat si manual, de la pedale si schimbator.
- cutia de viteze secventiala – este conceputa tot pe baza unui model manual, cu inlocuirea pedalei de ambreiaj si a timonierei cu sisteme hidraulice sau electronice. Aceasta varianta de cutie trece prin toate treptele de viteza, fara a sari niciuna, deci nu poti trece din viteza 1 in viteza a 3-a direct.
Cum se conduce o masina cu cutie automata
O cutie automata are rolul de a-ti face viata mai simpla in trafic. Daca nu stii sa o folosesti corect, s-ar putea insa sa ti-o complice. Iata cateva aspecte pe care este bine sa le cunosti pentru a circula cat mai placut prin oras si in afara lui:
- cat timp astepti la semafor, daca nu esti in panta, scoate masina din Drive si pune-o in Neutral, altfel vei fi nevoit sa mentii permanent piciorul pe frana si, daca uiti, te poti trezi rapid in masina celui din fata;
- nu trece niciodata din marsarier, direct in Drive, fara a opri mai intai masina – vei strica cutia de viteze mai repede decat crezi;
- evita sa intri in modul Park fara a opri mai intai masina – pasii corecti de parcare includ: oprirea masinii cu frana de picior, tragerea franei de mana, comutarea pe modulul Park si apoi scoaterea cheii din contact;
- uzura unei cutii automate are loc mult mai repede daca schimbi pozitia levierului in timp ce autovehiculul este pornit – daca ai ales o masina cu cutie automata de viteze, uita, deci, de oprirea motorului in panta pentru a economisi combustibil.
Lasa un comentariu
0 Comentariu