In articolul de mai jos vei gasi cateva aspecte legate de antigel, unele cunoscute, unele mai putin stiute de catre soferi, care te vor ajuta sa intelegi mai bine necesitatea utilizarii acestui fluid deosebit de important pentru buna functionare a masinii tale.
Desi in mod gresit unii soferi nu acorda o importanta deosebita antigelului, acesta reprezinta sistemul circulator al masinii, avand grija sa pastreze temperatura motorului si transmisia intr-un interval potrivit bunei functionari.
Contents
Asigura protectie motorului si sistemului de racire
Multi soferi considera ca antigelul este necesar doar in perioada de iarna pentru a asigura o pornire usoara a masinii, dar acesta, datorita aditivilor si solventilor pe care ii are in compozitie, este util si in perioada de vara. Va proteja motorul si intreg circuitul de racire impotriva coroziunii, deosebit de periculoasa pentru piesele metalice; impiedica acumularea de calcar si murdarie pe circuit, si nu in ultimul rand asigura racirea motorului pentru a nu se supraincalzi.
Tot pe timpul verii este indicat sa respecti nivelul de antigel impus de producator, deoarece acesta ajuta la mentinerea unui nivel optim de racire, care are tendinta sa creasca la temperaturi ridicate, putand sa provoace arderea garniturii de chiulasa.
Se schimba regulat
In timp, datorita procesului de evaporare, antigelul isi pierde din calitatile sale anticorozive, asa ca este necesara schimbarea acestuia la un anumit interval precizat de producator (2 – 3 ani). Este recomandat sa faci o inlocuire totala a antigelului, deoarece daca sta mai mult timp lichidul se va murdari, va raspandi germeni in jur, si poate provoca anumite probleme. In caz ca te muti intr-o zona cu climat cald este indicat sa schimbi antigelul chiar mai des (in fiecare an).
De asemenea, este indicat sa verifici la un anumit interval de timp nivelul de antigel, care daca este scazut se va completa pana la semn. Pentru a efectua aceasta operatiune trebuie sa astepti ca motorul sa fie rece, sistemul de racire fiind sub presiune poate sari din vas la deschiderea capacului, si fiind incins poate provoca arsuri. In caz ca vei constata pierderi vizibile este bine sa te indrepti spre un servici auto deoarece poti avea anumite defectiuni la sistemul de racire, precum o conducta fisurata sau sisteme de etanseizare slabite.
Atunci cand pleci in concediu sau daca ai de facut drumuri lungi este bine sa ai in portbagaj un bidon cu antigel, pentru a putea completa in caz ca nivelul scade.
Ai grija ce fel de antigel folosesti
In functie de motor, daca este din otel sau din aluminiu, vei cumpara si antigelul compatibil cu acesta, fiind foarte important acest aspect pentru a nu provoca deteriorari. Atunci cand il completezi foloseste acelasi fel de antigel.
Fii atent si la intervalul de temperaturi la care este recomandat antigelul, in Romania, datorita climei temperate, iarna se pot atinge si valori foarte scazute de -35 sau -40 grade C, asa ca asigura-te ca este destinat si pentru astfel de temperaturi.
Citeste cu atentie indicatiile date de producator, pe ambalaj, pentru a vedea daca este un produs concentrat ce trebuie diluat si in ce proportii, sau este gata preparat si il poti pune direct.
In caz ca pe timpul verii ai mai completat cu apa distilata nivelul, rezulta un lichid mult mai diluat decat normele prescrise de producator, si pentru a nu avea probleme pe timpul iernii, scazand calitatile produsului, mergi la un service auto sa remediezi densitatea.
Este colorat
Desi in stare bruta antigelul are o culoare galbuie, producatorii adauga diferite substante componente care sunt destinate protejarii anumitor tipuri de motoare. Astfel poti gasi antigeluri (aici o lista cu formule comparate) verde, galben, mov, roz, albastru, dar sunt doar doua tipuri de baza: monoetilen-glicol, norma G11, mai vechi ce se foloseste la mai toate masinile produse inainte de 2000; si propilen-glicol, norma G12 sau G12+, folosit pentru masinile de generatie mai noua, nu contine silicati si are un continut de fosfati scazut; precum si o formula hibrida.
Totusi culorile nu sunt standardizate asa ca citeste cu atentie eticheta pentru a te asigura ca ai optat pentru un produs compatibil cu motorul tau. Folosind alt tip de antigel decat cel recomandat de producator exista posibilitatea de a provoca pagube importante masinii tale, asupra motorului sau radiatorului, ce atrag dupa sine costuri mari de reparatii.
Are un miros dulce
Pentru a nu fi atractiv pentru cei mici sau pentru animalele de companie, avand o culoare puternica si miros dulce, cei mai multi producatori adauga o componenta care sa ii schimbe mirosul in amarui. Acesta este deosebit de toxic, asa ca ai grija unde il depozitezi pentru a nu reprezenta un pericol pentru copii.
Fii precaut la utilizare
Deoarece antigelul poate fi usor absorbit de fluxul sanguin prin intermediul pielii, aveti grija atunci cand doriti sa completati nivelul. Recomandat este sa folosesti o palnie special dedicata pentru acest proces, cu ajutorul careia vei avea si o mai mare indemanare, fara a risipi lichidul. Pentru a te proteja in caz ca sar stropi, poti sa porti manusi de unica folosinta.
Masuri in caz de ingerare sau stropire
Datorita toxicitatii sale deosebit de ridicate, in cazul in care s-a ingerat o cantitate mai mare de antigel, trebuie sa te prezinti urgent la cel mai apropiat punct sanitar pentru a lua masurile necesare. Daca te stropesti accidental, mergi sa te speli bine pe maini cu apa si sapun pentru a inlatura cat mai repede lichidul de pe piele.
Ai grija unde il arunci dupa inlocuire
Atunci cand faci inlocuirea antigelului, nu trebuie sa arunci fluidele rezultate la un loc cu gunoiul menajer sau in reteaua de canalizare, fiind foarte nocive pentru mediul inconjurator. Intereseaza-te unde sunt centrele specializate de colectare a acestor reziduuri in caz ca nu iti schimbi antigelul la un service auto care se ocupa si de strangerea acestuia in bune conditii.
Acum, dupa parcurgerea acestui articol, poate ai inteles necesitatea acordarii unei atentii sporite antigelului, pentru a mentine starea de functionare a masinii in parametri normali pe tot parcursul anului si pentru a o proteja impotriva coroziunii, putand astfel sa te bucuri de ea un timp mai indelungat.
Lasa un comentariu
0 Comentariu